Τελευταία Νέα
Απόψεις

Energypost: Θα δεσμευτεί τώρα η Ευρώπη για μακροπρόθεσμες εισαγωγές μεγάλων ποσοτήτων LNG;

Energypost: Θα δεσμευτεί τώρα η Ευρώπη για μακροπρόθεσμες εισαγωγές μεγάλων ποσοτήτων LNG;

Άρθρο της Anne-Sophie Corbeau για την αγορά LNG

 

Η ΕΕ και τα ευρωπαϊκά έθνη χρειάζονται μια πιο ασφαλή στρατηγική προμήθειας LNG από την απλή spot αγορά όπου υπάρχει ελάχιστος έλεγχος των τιμών και των ποσοτήτων. Με το ρωσικό αέριο εκτός ημερήσιας διάταξης για το άμεσο μέλλον, το LNG είναι αυτό που έχει καλύψει το κενό. Αλλά οι τιμές spot ήταν εξαιρετικά υψηλές και μπορεί να επιστρέψουν στα ίδια υψηλά. Και παρόλο που η μείωση της κατανάλωσης LNG της Κίνας που προκάλεσε ο Covid βοήθησε στην Ευρώπη να αγοράσει αρκετά προς το παρόν, αυτό δεν θα ισχύει στο μέλλον.

Η Anne-Sophie Corbeau στο Κέντρο Παγκόσμιας Ενεργειακής Πολιτικής, με άρθρο της στο Energypost αναζητά απαντήσεις στο ερώτημα: θα αρχίσουν οι ευρωπαίοι αγοραστές να συνάπτουν μαζικά συμβόλαια LNG ώστε τα έργα LNG να προχωρήσουν; Ποιοι θα είναι οι προμηθευτές; Τι γίνεται με τις προσπάθειες της Ευρώπης για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές; Όλη η αβεβαιότητα σημαίνει ότι οι προβλέψεις για τις εισαγωγές LNG τις επόμενες δεκαετίες ποικίλλουν τώρα σε μεγάλο βαθμό. Αυτό εξηγεί τη διστακτικότητα των ευρωπαίων παραγόντων να συνάψουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια που καθορίζουν τις τιμές και την προσφορά. Και οι παραγωγοί LNG δεν έχουν καμία αμφιβολία ότι το μακροπρόθεσμο δυναμικό ανάπτυξης βρίσκεται στην Ασία και όχι στην Ευρώπη.

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία είχε εκτεταμένες συνέπειες για τις παγκόσμιες αγορές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Υπάρχει διαπιστωμένη ανάγκη στην Ευρώπη για περισσότερο LNG τα επόμενα χρόνια προκειμένου να αντικατασταθεί το ρωσικό αέριο του αγωγού που λείπει. Είναι όμως η τρέχουσα υψηλή ζήτηση για LNG στην Ευρώπη απλώς ένα χτύπημα στην ιστορία ή ήρθε για να μείνει και να οδηγήσει σε έκρηξη στον νέο εφοδιασμό LNG μετά το 2025;

Ένα άνευ προηγουμένου σοκ ζήτησης LNG

Η ανάγκη αντικατάστασης των μειούμενων όγκων ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου έχει οδηγήσει τις χώρες της ΕΕ να προσπαθούν να αποκτήσουν πρόσβαση στη μόνη μεγάλη εναλλακτική πηγή φυσικού αερίου - το LNG. Αυτές οι χώρες έχουν προσελκύσει με επιτυχία περίπου 53 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) πρόσθετων προμηθειών LNG το 2022, αντιπροσωπεύοντας πάνω από τέσσερις φορές το σοκ ζήτησης LNG που υπέστη η Ιαπωνία μετά τη Fukushima.
Η Ευρώπη απέσπασε πολύ LNG από την Ασία ενώ η ΕΕ έχει βοηθηθεί από τη μηδενική πολιτική του προέδρου Σι Τζινπίνγκ για τον COVID-19 που οδήγησε σε πτώση των εισαγωγών LNG της Κίνας κατά 22 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστηρίζει εδώ και πολύ καιρό μια ρευστή, ευέλικτη και διαφανή αγορά LNG ως το καλύτερο εργαλείο για τη διασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας.Το Spot LNG θα είναι διαθέσιμο για την κάλυψη των κενών – σε υψηλότερη τιμή. Το spot LNG ήταν διαθέσιμο, αλλά με μέσες τιμές spot έξι φορές υψηλότερες από τα ιστορικά πρότυπα.
Στη Γαλλία, το καθαρό κόστος εισαγωγής φυσικού αερίου αυξήθηκε από 9,4 δισεκατομμύρια ευρώ κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2021 σε 36,6 δις ευρώ κατά την ίδια περίοδο του 2022.

Μέχρι στιγμής η αγορά έχει λειτουργήσει, αλλά μπορεί να μην λειτουργεί στο μέλλον, δεδομένου ότι ο περιορισμός των τιμών χονδρικής του φυσικού αερίου είναι λίγο σαν να παίζεις τον μαθητευόμενο μάγο.Κατά ειρωνικό τρόπο, δεν υπήρξε καμία ανάγκη για τις Βρυξέλλες να ενεργοποιήσουν τον μηχανισμό μέχρι στιγμής, καθώς αυτό το νέο μέτρο συνέπεσε με την έναρξη ενός θερμού καιρού διάρκειας τεσσάρων εβδομάδων. Μένει να δούμε πώς αυτά τα ανώτατα όρια τιμών θα επηρεάσουν την ικανότητα της Ευρώπης να προσελκύει LNG.

Είναι η Ευρώπη το νέο Eldorado για το LNG;

Το ερώτημα που θέτουν συνέχεια όλοι όσοι έχουν ένα προτεινόμενο έργο LNG είναι: θα αρχίσουν οι ευρωπαίοι αγοραστές να συνάπτουν μαζικά συμβόλαια LNG ώστε τα έργα LNG να προχωρήσουν; Η απάντηση εξαρτάται από το πόσο LNG χρειάζεται πραγματικά η Ευρώπη τις επόμενες δύο δεκαετίες και πόσα ευρωπαϊκές εταιρείες θέλουν να συνάψουν συμβάσεις.

Η αξιολόγηση των μελλοντικών αναγκών LNG της Ευρώπης δεν είναι απλή. Εξαρτάται από την εξέλιξη της ζήτησης φυσικού αερίου, την εγχώρια προσφορά (συμπεριλαμβανομένου του βιομεθανίου), τις εναλλακτικές πηγές προμήθειας και τις παγκόσμιες τιμές φυσικού αερίου. Οι στόχοι του REPowerEU υποδηλώνουν ότι η ευρωπαϊκή ζήτηση φυσικού αερίου θα μειωθεί περισσότερο από το μισό έως το 2030.Αλλά οι στόχοι για να τεθεί η ΕΕ σε αυτό το μονοπάτι είναι τόσο φιλόδοξοι για παράδειγμα στην αιολική ενέργεια και το υδρογόνο, που είναι σημαντικό να αναρωτηθούμε: πόσο θα τους έλειπε η Ευρώπη; Και ποια θα ήταν η τροχιά ζήτησης αερίου μετά το 2030;

Επιπλέον, η ΕΕ εξετάζει επίσης άλλους εναλλακτικούς προμηθευτές, για παράδειγμα διπλασιάζοντας τις εισαγωγές αζερικού φυσικού αερίου στην ΕΕ σε 20 bcm. Τέλος, αν και αυτό μπορεί να ακούγεται πολιτικά ανέφικτο αυτήν τη στιγμή, πρέπει κανείς να εξετάσει τη μελλοντική εξέλιξη των εισαγωγών από τη Ρωσία. Θα μειωθούν στο μηδέν ή υπάρχει μέλλον που περιλαμβάνει ειρήνη με τη Ρωσία, συμπεριλαμβανομένης της επιστροφής ορισμένων εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου;

Το bp Energy Outlook 2023 απεικονίζει αυτήν την αβεβαιότητα με τις εισαγωγές LNG της Ευρώπης να κυμαίνονται μεταξύ 93 και 186 bcm έως το 2030 και μεταξύ περίπου 30 έως 200 bcm έως το 2050.

Αρθρο.JPG

Συμβόλαιο ή όχι, αυτό είναι το ζητούμενο

Αυτές οι αβεβαιότητες και οι στόχοι απαλλαγής από τον άνθρακα των ευρωπαϊκών οικονομιών έως το 2050 σημαίνουν ότι οι εταιρείες (και οι χώρες) διστάζουν να αναλάβουν μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις για μεγάλους όγκους LNG. Επιπλέον, η στρατηγική της ΕΕ για το μεθάνιο οδηγεί σε μεγαλύτερο έλεγχο της έντασης άνθρακα αυτών των προμηθειών LNG. Στην ιδανική περίπτωση, η Ευρώπη θα ήθελε να συνάψει σύμβαση LNG για 10 χρόνια για να αποφύγει να δεσμευθεί με όγκους LNG στα τέλη της δεκαετίας του 2040.

Εάν ορισμένοι αναλυτές έχουν δίκιο σχετικά με το παγκόσμιο εμπόριο LNG που κορυφώνεται στα μέσα της δεκαετίας του 2030, θα υπάρχει μικρή όρεξη για αυτά τα φορτία αλλού. Όταν ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Habeck συζήτησε πρόσφατα για την προμήθεια LNG με το Κατάρ για πρώτη φορά, έψαχνε για ένα συμβόλαιο οκτώ 10 ετών, πολύ μακριά από τα 20 χρόνια που επιθυμούσαν πολλοί προμηθευτές LNG.Έκτοτε, έχουν υπογραφεί μερικά 20ετή συμβόλαια για την προμήθεια της Ευρώπης, αλλά ισοδυναμούν με μια δειλή προσέγγιση στο LNG. Το 2022 ήταν ωστόσο έτος ρεκόρ για τις συμβάσεις LNG, με τους μεσολαβητές και τους traders να υπογράφουν τις μισές από αυτές τις συμβάσεις.

Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την προσέγγιση των ασιατών πελατών, τόσο όσον αφορά τα επίπεδα συμβάσεων όσο και τους μηχανισμούς τιμολόγησης. Ένα μεγάλο μερίδιο των συμβολαίων LNG στην Ασία εξακολουθεί να έχει τιμαριθμική αναπροσαρμογή του πετρελαίου, η οποία προστατεύει αυτούς τους αγοραστές από την απότομη αύξηση των τιμών spot, ενώ ένας αυξανόμενος αριθμός έχει επίσης τιμαριθμική αναπροσαρμογή τιμών Henry Hub. Χώρες όπως η Κίνα έχουν υπογράψει άνευ προηγουμένου αριθμό μακροπρόθεσμων συμβάσεων τα τελευταία δύο χρόνια, κάτι που αποκλίνει από τη μεγάλη εξάρτηση από τις spot προμήθειες. Οι ινδικές εταιρείες δήλωσαν πρόσφατα την πρόθεσή τους να υπογράψουν αρκετές μακροπρόθεσμες συμβάσεις.Μένει να φανεί εάν και άλλες ασιατικές χώρες, οι οποίες βασίζονταν εν μέρει σε άμεσες προμήθειες, θα ακολουθήσουν αυτή την τάση. Οι εξαγωγείς LNG δεν πρέπει να ξεχνούν ότι η Ασία, όχι η Ευρώπη, είναι η αγορά με το ισχυρότερο μακροπρόθεσμο δυναμικό ανάπτυξης.

Για τους ευρωπαίους ενδιαφερόμενους, το ερώτημα είναι πώς θα διασφαλιστεί η ασφάλεια του εφοδιασμού με φυσικό αέριο με ταυτόχρονη απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές του ενεργειακού συστήματος. Πριν από αυτήν την κρίση, η Ευρώπη θεωρούνταν η αγορά εξισορρόπησης χωρίς ισχυρό δυναμικό ανάπτυξης, ενώ η Ασία θεωρούνταν η αγορά premium και ταχέως αναπτυσσόμενη. Καθώς η Ευρώπη χάνει τα εργαλεία ευελιξίας της και εκτίθεται σε αυξημένη αστάθεια στις παγκόσμιες αγορές φυσικού αερίου, οι ευρωπαίοι παίκτες μπορεί να χρειάζονται μια πιο ασφαλή στρατηγική εφοδιασμού από την απλή αγορά επί τόπου με μικρό έλεγχο των τιμών και των ποσοτήτων.

Η Anne-Sophie Corbeau είναι υπότροφος παγκόσμιας έρευνας στο Κέντρο Παγκόσμιας Ενεργειακής Πολιτικής στη Σχολή Διεθνών και Δημοσίων Υποθέσεων του Πανεπιστημίου Κολούμπια

www.worldenergynews.gr





Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης