Οι μπαταρίες της Tesla Energy, δείχνουν τον δρόμο για τον επανσχεδιασμό της πράσινης μετάβασης στην Αυστραλία (Renew Economy)

Οι μπαταρίες της Tesla Energy, δείχνουν τον δρόμο για τον επανσχεδιασμό της πράσινης μετάβασης στην Αυστραλία (Renew Economy)

Η ίδια η Tesla Energy είχε εγκατασταθεί στην Αυστραλία λιγότερο από δύο χρόνια νωρίτερα - ο Tadich ήταν ο πρώτος υπάλληλος - και μέχρι τότε είχε αναπτύξει μια χούφτα έργα C&I χρησιμοποιώντας μερικές μπαταρίες Powerpack 50 kW

Ο επικεφαλής της Tesla Energy στην Αυστραλία, Josef Tadich, θυμάται καλά την ημέρα του 2017 που η ομάδα του έμαθε ότι είχαν λάβει εντολή να κατασκευάσουν την πλέον διάσημη μεγάλη μπαταρία Tesla στο Hornsdale, την οποία ο επικεφαλής τους Elon Musk είχε υποσχεθεί ότι θα παραδιδόταν σε μόλις 100 ημέρες, λίγο μετά το μπλακ άουτ σε ολόκληρη την πολιτεία στη Νότια Αυστραλία.

H κλίμακα του έργου

Κανείς δεν είχε κατασκευάσει μια μπαταρία στον κόσμο τόσο μεγάλη, ή οπουδήποτε κοντά σε αυτήν. Η ίδια η Tesla Energy είχε εγκατασταθεί στην Αυστραλία λιγότερο από δύο χρόνια νωρίτερα - ο Tadich ήταν ο πρώτος υπάλληλος - και μέχρι τότε είχε αναπτύξει μια χούφτα έργα C&I χρησιμοποιώντας μερικές μπαταρίες Powerpack 50 kW.

Τώρα έπρεπε να κάνουν κάτι σε κλίμακα - 100 MW και 129 MWh - και μια ταχύτητα και ένα επίπεδο πολυπλοκότητας που κανείς δεν είχε φανταστεί. Και αυτό σήμαινε ότι ο διαχειριστής της αγοράς και οι ιδιοκτήτες του δικτύου έπρεπε να αλλάξουν τον τρόπο που σκέφτονταν για τη λειτουργία της Εθνικής Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, του κύριου δικτύου της Αυστραλίας.

«Έπρεπε να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο που λειτουργούσε μια γεννήτρια στο NEM», λέει ο Tadich σε μια αποκλειστική συνέντευξη με το Renew Economy και το εβδομαδιαίο podcast του, Energy Insiders. «Αυτή ήταν μια καθοριστική στιγμή για το πώς βλέπαμε την ενεργειακή μετάβαση».

Η ταχύτητα και η ευελιξία υλοποίησης

Η μεγάλη μπαταρία Tesla στο Hornsdale παραδόθηκε εγκαίρως και γρήγορα έκανε τον αντίκτυπό της στην αγορά - συντρίβοντας το άνετο μικρό καρτέλ φυσικού αερίου στην αγορά ελέγχου συχνότητας, παρεμβαίνοντας για να σταθεροποιήσει το δίκτυο όταν οι μεγάλες γεννήτριες άνθρακα έπαυαν να λειτουργούν ή όταν τα δίκτυα παρουσίαζαν σφάλματα.

Αλλά ήταν η ταχύτητα, η ακρίβεια και η ευελιξία της τεχνολογίας που είχαν τον μεγαλύτερο αντίκτυπο - τότε, και τώρα, καθώς οι ειδικοί του δικτύου επιδιώκουν να διαπραγματευτούν την πορεία προς ένα δίκτυο που είναι απαλλαγμένο από ορυκτά καύσιμα και δεν εξαρτάται πλέον από μηχανές κλώσης.

Ο Tadich θυμάται ότι ήταν η ταχύτητα και η ευελιξία της τεχνολογίας μπαταριών και των μετατροπέων που άφησαν άναυδο τους ειδικούς και τους διαχειριστές του δικτύου και της αγοράς. Δεν είχαν φανταστεί – και οι κανόνες δεν το επέτρεπαν – μια μηχανή θα μπορούσε να είναι γεννήτρια (εκφορτίζοντας) το ένα δευτερόλεπτο και φορτίο (φορτίζοντας) το επόμενο.

«Πώς γίνεται να πηγαίνεις από συν 30 μεγαβάτ σε μείον 60 μεγαβάτ τόσο γρήγορα;» θυμάται ο Τάντιτς να ρωτάει κάποιος.

Σε μια συνάντηση με τους διαχειριστές του δικτύου, προτάθηκε ότι η ταχύτητα απόκρισης των μεγάλων μπαταριών μπορεί να είναι ένα δευτερόλεπτο ή λιγότερο. Αλλά στην πραγματικότητα ήταν σε χιλιοστά του δευτερολέπτου, και η Tesla αρχικά έπρεπε να επιβραδύνει σκόπιμα την απόκριση, ώστε όλοι να καταλάβουν τι συνέβαινε.

«Νομίζω ότι η AEMO (ο Αυστραλιανός Διαχειριστής Αγοράς Ενέργειας) πραγματικά ηγήθηκε στον τρόπο λειτουργίας του συστήματος, και κάθε διαχειριστής συστήματος στον κόσμο παρακολουθούσε και παρακολουθεί», λέει ο Τάντιτς. «Υπήρχε μεγάλη πίεση όταν το κάνεις αυτό, αλλά εμείς ανοίξαμε το δρόμο».

Η Αυστραλία στρέφεται προς την ενεργειακή μετάβαση

Η συνέντευξη με τον Τάντιτς έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή, όταν η Αυστραλία βρίσκεται στα πρόθυρα να γίνει το πρώτο μεγάλο δίκτυο που προετοιμάζεται να λειτουργήσει όχι μόνο σε βάση αποκλειστικά ανανεώσιμων πηγών, αλλά και σε όλους τους μετατροπείς.

Η συζήτηση στους ενεργειακούς κύκλους σχετικά με τα ζητήματα της ενεργειακής μηχανικής σε αυτή τη μετάβαση είναι έντονη και η πρόκληση έχει συγκριθεί με την προσπάθεια αλλαγής κινητήρων σε ένα αεροπλάνο εν πτήσει. Δεν υπάρχει περιθώριο για αποτυχία και δεν υπάρχει περιθώριο για δεύτερη σκέψη. Τα φώτα απλώς πρέπει να παραμείνουν αναμμένα.

Και με αυτή την έννοια, η Αυστραλία συνεχίζει να βρίσκεται στην αιχμή αυτής της μετάβασης από τον άνθρακα και το φυσικό αέριο και από την κεντρική παραγωγή σε ένα κατανεμημένο, αμφίδρομο δίκτυο. Από την πρώτη μεγάλη μπαταρία της Tesla στο Χόρνσντεϊλ, η Αυστραλία συνέχισε να ηγείται.

Ο Τάντιτς σημειώνει ότι η Αυστραλία ήταν η πρώτη - και απ' όσο γνωρίζει, η μόνη - χώρα που φιλοξένησε περισσότερες οικιακές μπαταρίες Powerwall από ό,τι ηλεκτρικά οχήματα Tesla, γεγονός που σας δίνει μια εικόνα για το σε ποιους τομείς και τεχνολογίες η Αυστραλία πρωτοπορεί και σε ποιους τομείς δεν είναι.

Η μπαταρία της Tesla

Ο Μασκ έχει προβλέψει εδώ και καιρό ότι η ενέργεια θα είναι μια μεγαλύτερη επιχείρηση από τον κλάδο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Αυστραλία είναι η πρώτη χώρα στον κόσμο όπου αυτό έχει συμβεί. Και είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς την αντιστροφή της τάσης.

Και η κλίμακα της τεχνολογίας έχει αλλάξει ξανά. Η νεότερη μπαταρία Tesla, στο Collie στη Δυτική Αυστραλία - στα 560 MW και 2.240 MWh - έχει σχεδόν 20 φορές μεγαλύτερη αποθήκευση από την πρώτη μπαταρία Hornsdale, και ακόμη μεγαλύτερα έργα μπαταριών βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού.

Η διάρκεια αποθήκευσης έχει αυξηθεί από μία ώρα σε δύο ώρες , σε τέσσερις ώρες, και τώρα σε έξι και οκτώ ώρες. Η Tesla κατασκευάζει μία από τις πρώτες μεγάλες μπαταρίες 8 ωρών στο Γουέλινγκτον.

Αυτή η εξέλιξη είναι κυρίως συνάρτηση του κόστους - η τιμή των κυψελών μπαταριών έχει καταρρεύσει και μεγάλα έργα, όπως η αντλιοστάσια, έχουν εκτοξευθεί. Αλλά η πραγματική ανακάλυψη, λέει ο Tadich, βρίσκεται για άλλη μια φορά στο μέτωπο της τεχνολογίας και σε αυτό που μπορούν πραγματικά να κάνουν οι μετατροπείς.

Η πρώτη μπαταρία στο Hornsdale επικεντρώθηκε κυρίως στον έλεγχο συχνότητας και την υποστήριξη του δικτύου. Νέα έργα όπως η γιγαντιαία μπαταρία Collie επικεντρώνονται στη χρονική μετατόπιση της ηλιακής ενέργειας στις στέγες από τη μέση της ημέρας στις βραδινές αιχμές, και άλλα λειτουργούν ως γιγάντια «αμορτισέρ» που επιτρέπουν στις γραμμές μεταφοράς να λειτουργούν σε πλήρη χωρητικότητα.

Η μπαταρία Hornsdale έχει επίσης πρωτοστατήσει στην ανάπτυξη και την κυκλοφορία μετατροπέων μπαταριών που σχηματίζουν δίκτυο, οι οποίοι αποτελούν πλέον την de facto επιλογή για νέα έργα μπαταριών, και οι οποίοι, σύμφωνα με τον Tadich, αλλάζουν ριζικά το παιχνίδι επειδή επαναπροσδιορίζουν τον τρόπο λειτουργίας ενός δικτύου.

«Τα συστήματα ισχύος είναι τα πιο πολύπλοκα συστήματα που έχουμε δημιουργήσει ως άνθρωποι, σωστά; Έτσι, εννοώ, το ίδιο το NEM είναι ένα από τα πράγματα, πιθανώς το μακρύτερο και πιο λεπτό σύστημα ισχύος στον κόσμο», λέει ο Tadich.

Οι μετατροπείς σχηματισμού δικτύου

Και οι μπαταρίες, λέει, μπορούν να λύσουν το θεμελιώδες πρόβλημα του πώς να παραδώσουν τις υπηρεσίες που παραδοσιακά παρέχουν οι «σύγχρονες» γεννήτριες και οι μηχανές περιστροφής, και πώς να επαναπροσδιορίσουν ακριβώς τι χρειάζεται σε ένα δίκτυο που θα εξαρτάται σχεδόν εξ ολοκλήρου από την αιολική και την ηλιακή ενέργεια για μαζική ενέργεια και τους μετατροπείς για να τη διατηρούν ενωμένη.

Οι μετατροπείς σχηματισμού δικτύου είναι πολύπλοκες τεχνολογίες, αλλά είναι ουσιαστικά η ίδια τεχνολογία στην οικιακή σας μπαταρία που επιτρέπει στα σπίτια να συνεχίσουν να παράγουν ενέργεια εκτός δικτύου, όταν διακοπεί το ρεύμα. Είναι η ίδια αρχή για τα μικρά μικροδίκτυα και τα απομακρυσμένα ορυχεία. Και ο Tadich λέει ότι οι ίδιοι κανόνες ισχύουν και για τα μεγάλα δίκτυα.

Είναι εντελώς διαφορετικό να φέρνεις ένα ολόκληρο ενεργειακό οικοσύστημα, με τα συμφέροντά του, τους κανόνες της αγοράς του, το πολύπλοκο ρυθμιζόμενο περιβάλλον του, τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του, τα ζητήματα κοινωνικής αδειοδότησης και την πολιτική οικονομία μαζί του, ειδικά όταν η μία πλευρά της πολιτικής δεν μπορεί να παραδεχτεί ότι οι μπαταρίες είναι πράγματι κάτι.

«Υπάρχει μια ολόκληρη σειρά από κοινωνικά ζητήματα που πρέπει να εξετάσουμε σχετικά με τον σχεδιασμό της μεταρρύθμισης και της μετάδοσης, τη χρηματοδότηση, την αξιολόγηση της αγοράς Nelson και τον τρόπο με τον οποίο αυτό λειτουργεί. Είναι όλα ερωτήματα στα οποία πρέπει να συμφωνήσουμε ως κοινωνία. Αλλά η τεχνολογία, ουσιαστικά, υπάρχει για να λειτουργεί 100% ανανεώσιμο δίκτυο.»

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης