Βιομηχανία & Απανθρακοποίηση

Η αβεβαιότητα σχετικά με την CBAM αποτρέπει τους traders από το να συνάπτουν συμφωνίες (Montel)

Η αβεβαιότητα σχετικά με την CBAM αποτρέπει τους traders από το να συνάπτουν συμφωνίες (Montel)

Το CBAM, το οποίο θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2026, έχει σχεδιαστεί για να αποτρέψει τη λεγόμενη «διαρροή άνθρακα» επιβάλλοντας μια τιμή άνθρακα σε ορισμένα εισαγόμενα αγαθά

Ένας αυξανόμενος αριθμός εμπόρων στην Ευρώπη αποφεύγει την υπογραφή συμβάσεων εισαγωγής καθώς κλιμακώνεται η αβεβαιότητα γύρω από τον αμφιλεγόμενο μηχανισμό προσαρμογής των συνόρων άνθρακα (CBAM) του μπλοκ, όπως αναφέρει η Montel.

Οι διαπραγματεύσεις για το CBAM

Πολλοί έμποροι χάλυβα, ειδικότερα, αποσύρονταν από τη διαπραγμάτευση συμβάσεων εν μέσω του ασαφούς κόστους και ενός περίπλοκου κανονιστικού περιβάλλοντος, δήλωσε ο Dan Maleski, επικεφαλής σύμβουλος CBAM στην Redshaw Advisors.

Eξετάζουν το ενδεχόμενο να διακόψουν τις συμβάσεις τους μέχρι πιθανώς τον Σεπτέμβριο ή τον Αύγουστο, δημιουργώντας ένα «κενό» στην προσφορά, το οποίο θα μπορούσε να ωθήσει τις τιμές υψηλότερα.

«Θα διακόψουν τις δραστηριότητές τους μέχρι να λάβουν περισσότερες πληροφορίες», πρόσθεσε.

Η λειτουργία του CBAM

Το CBAM, το οποίο θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2026, έχει σχεδιαστεί για να αποτρέψει τη λεγόμενη «διαρροή άνθρακα» επιβάλλοντας μια τιμή άνθρακα σε ορισμένα εισαγόμενα αγαθά - όπως ο χάλυβας, το τσιμέντο, τα λιπάσματα και η ηλεκτρική ενέργεια - που προέρχονται από χώρες χωρίς ισοδύναμο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών (ETS) με την ΕΕ ή με πιο χαλαρούς νόμους για το κλίμα.

Αν και δεν έχει προγραμματιστεί να τεθεί σε ισχύ πριν από το 2026, η επικείμενη εισαγωγή του ήδη συγκλονίζει τις αγορές εμπορευμάτων και αναγκάζει τις εταιρείες να επανεξετάσουν τις στρατηγικές τους.

Απαραίτητες τροποποιήσεις

Αυτή η αβεβαιότητα έχει επιδεινωθεί από την εξελισσόμενη φύση της ίδιας της νομοθεσίας, καθώς οι πρόσφατες τροποποιήσεις δεν έχουν διευκρινίσει πλήρως τις επιπτώσεις στο κόστος για τους εισαγωγείς.

Τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε μια σειρά τροποποιήσεων στο CBAM, συμπεριλαμβανομένου ενός κανόνα de minimis, που σημαίνει ότι όσοι εισάγουν λιγότερους από 50 τόνους/έτος προϊόντος που καλύπτεται από το CBAM θα ​​εξαιρούνται.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε μια καθυστέρηση ενός έτους στο χρονοδιάγραμμα αγοράς για τα πιστοποιητικά CBAM, που σημαίνει ότι οι εισαγωγείς δεν θα υποχρεούνται να τα αγοράσουν μέχρι τον Φεβρουάριο του 2027 - αν και θα τα αγοράζουν για εισαγωγές που ολοκληρώνονται κατά τη διάρκεια του 2026.

Ο Nick Ogilvie της CarbonChain δήλωσε ότι οι νέοι κανόνες δεν έκαναν πολλά για να μειώσουν τη σύγχυση γύρω από το οικονομικό και κανονιστικό βάρος που αντιμετωπίζουν οι έμποροι και σε ορισμένες περιπτώσεις επιδείνωσαν τα πράγματα.

«Είναι μια πολύ επικίνδυνη πραγματικότητα ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, έχουμε μιλήσει με ορισμένες επιχειρήσεις και η προεπιλεγμένη αντίδρασή τους ήταν: "Εντάξει, ωραία, το CBAM καθυστερεί μέχρι το 2027 και δεν χρειάζεται να ανησυχούμε για κανένα από τα κόστη μας".»

Υπάρχουν λύσεις;

Όταν ρωτήθηκε για πιθανές λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι έμποροι στο πλαίσιο του CBAM, ο Maleski τόνισε ότι η βεβαιότητα κόστους, ακόμη και με τη μορφή ενδεικτικών στοιχείων αναφοράς από την ΕΕ, ήταν επειγόντως απαραίτητη.

Αυτή η σαφήνεια θα βοηθούσε τις εταιρείες «να αρχίσουν να συνδυάζουν τα κόστη και πώς θα ήταν αυτό για αυτές», πρόσθεσε.

Χρειάζεται κανονιστική βεβαιότητα, για να κατανοήσουν οι έμποροι τι πρέπει να συγκεντρώνουν και να λαμβάνουν υπόψη στις συμβάσεις τους».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης