Διαφορά επενδύσεων μεταξύ ΕΕ και Κίνας - Ο ρόλος των ECAs τους οποίους η «γηραιά ήπειρος» δεν κινητοποιεί
Καθώς η Ευρώπη επιταχύνει τις προσπάθειές της για την εξασφάλιση της προμήθειας κρίσιμων πρώτων υλών ζωτικής σημασίας για τις τεχνολογίες καθαρής ενέργειας (συμπεριλαμβανομένων των μπαταριών), η διασφάλιση της ποικιλομορφίας των αλυσίδων εφοδιασμού θα είναι καθοριστικής σημασίας.
Αρκετές πρωτοβουλίες, όπως οι Στρατηγικές Συνεργασίες, οι Συνεργασίες Καθαρού Εμπορίου και Επενδύσεων, η Global Gateway και η ReSource EU, επιδιώκουν να δημιουργήσουν ανθεκτικές αλυσίδες εφοδιασμού, αλλά δεν υπάρχουν συγκεκριμένα αποτελέσματα.
Διαφορά επενδύσεων ΕΕ - Κίνας
Εξετάζοντας την τρέχουσα πρόοδο, η ΕΕ δεν καταφέρνει να καλύψει το χαμένο έδαφος με τις ξένες επενδύσεις.
Από το 2020, η Κίνα έχει επενδύσει πάνω από 15 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ σε βασικά έργα μετάλλων μπαταριών παγκοσμίως.
Αντίθετα, οι εταιρείες της ΕΕ έχουν επενδύσει μόνο 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, όλα στην Αργεντινή.
Παρά τις πρωτοβουλίες αυτές στον τομέα των ορυκτών, παραμένουν τα ερωτήματα: πώς θα εξασφαλίσει η ΕΕ επαρκή χρηματοδότηση σε αυτά τα έργα αποτελεσματικά και πώς μπορεί να διασφαλίσει ότι τα υποστηριζόμενα έργα ορυκτών πληρούν τα υψηλότερα περιβαλλοντικά και κοινωνικά πρότυπα;
Ο ρόλος των ECAs
Για να το διαπιστώσει, η T&E (ευρωπαϊκή περιβαλλοντική οργάνωση που εστιάζει στην προώθηση βιώσιμων μεταφορών σε επίπεδο ΕΕ) ανέθεσε μια μελέτη που εξετάζει το ρόλο των Ευρωπαϊκών Οργανισμών Εξαγωγικών Πιστώσεων (ECAs), ενός σημαντικού παράγοντα στην αποκλιμάκωση του κινδύνου.
Η μελέτη διερευνά τη συμμετοχή των ΟΕΕ της ΕΕ στον εξορυκτικό τομέα και εμβαθύνει στα υπάρχοντα πρότυπα και τα κενά.
Η T&E διαπιστώνει ότι ενώ οι ECAs αναφέρονται στο όραμα της ΕΕ για στρατηγική διασφάλιση των ορυκτών, απουσιάζει μια συνεκτική προσέγγιση για την υλοποίηση των απαραίτητων ορυκτών έργων.
Επιπλέον, τα ισχύοντα πρότυπα που διέπουν τους ECAs ενδέχεται να μην επαρκούν για τη διασφάλιση υπεύθυνων ορυκτών έργων.
Διαπιστώσεις:
Οι ECAs έχουν μέχρι στιγμής διαδραματίσει μόνο περιορισμένο ρόλο στον εξορυκτικό τομέα, ειδικά για κρίσιμες πρώτες ύλες.
Ακόμη και με νέα κεφάλαια πρώτων υλών στη Γερμανία, τη Σουηδία και τη Φινλανδία, ο συντονισμός σε επίπεδο ΕΕ παραμένει αδύναμος.
Το συνολικό ζήτημα δεν είναι η ικανότητα των ECAs της ΕΕ, αλλά ο κατακερματισμός.
Οι ECAs της ΕΕ διαχειρίζονται συλλογικά πάνω από 100 δισεκατομμύρια ευρώ σε επίσημη χρηματοδοτική στήριξη.
Ωστόσο, δεν υπάρχει μηχανισμός της ΕΕ για την ανάπτυξη αυτού του κεφαλαίου, ή από άλλα ιδρύματα, στρατηγικά.
Η Ευρώπη δεν κινητοποιεί τους ECAs
Σε αντίθεση με την Κίνα, τις ΗΠΑ ή τον Καναδά που έχουν υιοθετήσει «προσεγγίσεις ολόκληρης της κυβέρνησης», η Ευρώπη δεν κινητοποιεί τους ECAs μαζί με τα Αναπτυξιακά Χρηματοδοτικά Ιδρύματα, τους ιδιώτες επενδυτές και τη βιομηχανία για να διαμορφώσουν ανταγωνιστικά πακέτα χρηματοδότησης για εγχώρια ή υπερπόντια μεταλλευτικά έργα.
Εξετάζοντας τα προγραμματισμένα μεταλλεία συσσωρευτών μετάλλων στο εξωτερικό, η πλειονότητα των μετόχων εδρεύει στον Καναδά, την Αυστραλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ.

Τα ισχύοντα πρότυπα που διέπουν τις ΟΕΕ ενδέχεται να μην επαρκούν για να διασφαλίσουν υπεύθυνα μεταλλευτικά έργα.
Ορισμένοι ECAs αποκαλύπτουν μόνο ελάχιστες πληροφορίες σχετικά με τα υποστηριζόμενα έργα, καθιστώντας δύσκολη την παρακολούθηση των επιπτώσεων ή τον εντοπισμό της συμμετοχής τους.
Ενώ μερικοί ECAs εφαρμόζουν αυστηρότερα εθελοντικά πρότυπα, αυτό είναι άνισο και κάτω από τις βέλτιστες πρακτικές για τα μεταλλευτικά περιβάλλοντα.
Συστάσεις της T&E
Η ΕΕ θα πρέπει να θεσπίσει μια συντονισμένη προσέγγιση σε επίπεδο ΕΕ:
Να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός «MINVEST» της ΕΕ.
Συνδυάστε τις υπάρχουσες πρωτοβουλίες της ΕΕ και προχωρήστε πέρα από τον συντονισμό σε ένα πολιτικά υποστηριζόμενο, υπό την ηγεσία της ΕΕ όχημα που θα συγκεντρώνει εξορύκτες, διυλιστήρια, επενδυτές και αποδέκτες.
Στόχος θα πρέπει να είναι η επιμέλεια, η μείωση του κινδύνου και η υλοποίηση κρίσιμων έργων πρώτων υλών, όχι απλώς η σύνδεση των φορέων.
Εφαρμογή μιας προσέγγισης που καλύπτει ολόκληρο το κράτος στους ECAs της ΕΕ για τον συντονισμό των πακέτων χρηματοδότησης στο πλαίσιο της ΕΕ ή της Παγκόσμιας Πύλης με άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Η ΕΕ θα πρέπει να πραγματοποιεί άμεσες επενδύσεις μετοχικού κεφαλαίου σε έργα μέσω μηχανισμών όπως το νέο Κέντρο Πρώτων Υλών ή μέσω της ΕΤΕπ, προωθώντας τις βέλτιστες διαθέσιμες τεχνολογίες και τα υψηλά πρότυπα ESG.
Η ΕΕ θα πρέπει να διασφαλίσει την υπεύθυνη εποπτεία και τα ισχυρά πρότυπα για τους ECAs:
Απαίτηση από όλες τους ECAs της ΕΕ να υιοθετήσουν υψηλά διεθνή κριτήρια αξιολόγησης για την δέουσα επιμέλεια (τουλάχιστον στις Αρχές του Ισημερινού), τα οποία θα πρέπει να ισχύουν και για τη χρηματοδοτική υποστήριξη, όπως οι «μη συνδεδεμένες εγκαταστάσεις».
Σημαντική βελτίωση της γνωστοποίησης των έργων, της ιδιοκτησίας, της δέουσας επιμέλειας και των εκτιμήσεων επιπτώσεων, και δημιουργία μηχανισμών υποβολής παραπόνων ευθυγραμμισμένων με τις βέλτιστες πρακτικές από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ανάπτυξης.
Χρήση της αναθεώρησης των Προτύπων Απόδοσης του IFC για την προώθηση προτύπων ανά τομέα για τα ορυκτά, προωθώντας π.χ. την καλύτερη διαχείριση αποβλήτων και υδάτων και τους επιτόπιους ελέγχους.
www.worldenergynews.gr






