Παρότι από την ελληνική πλευρά εκφράζεται η βεβαιότητα για την επανεκκίνηση του έργου στον κατάλληλο χρόνο, στην Κύπρο η έλλειψη ορατότητας δημιουργεί επιφυλάξεις
Στρατηγική δυναμική αποκτά εκ νέου το έργο του Great Sea Interconnector (GSI), καθώς η ενσωμάτωσή του στον οικονομικό διάδρομο IMEC (India – Middle East – Europe Corridor) προσδίδει γεωπολιτικό βάθος και διευρύνει το πλαίσιο στήριξης του project σε τριηπειρωτικό επίπεδο.
Η χρονική συγκυρία αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία ενόψει της επικείμενης επίσκεψης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρου Παπασταύρου, στο Ισραήλ, στο πλαίσιο της τετραμερούς συνάντησης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ – ΗΠΑ.
Η επίσκεψη, που προγραμματίζεται για τον επόμενο μήνα και έχει ήδη συμφωνηθεί με τον Ισραηλινό Υπουργό Ενέργειας Έλι Κοέν, αναμένεται να φέρει στο προσκήνιο το μέλλον του ηλεκτρικού καλωδίου που θα συνδέει Ισραήλ και Κύπρο και, στη δεύτερη φάση του, την Κύπρο με την Ευρώπη μέσω Ελλάδας. Πρόκειται για ένα έργο διπλής σημασίας – ενεργειακής και γεωστρατηγικής – το οποίο φιλοδοξεί να αποτελέσει την ηλεκτρική γέφυρα που ενώνει Ανατολή και Δύση.
Διεθνής στήριξη και γεωπολιτική ώθηση στο IMEC
Η συμμετοχή του GSI στον IMEC αποτελεί κομβικό βήμα στην πορεία ωρίμανσης του έργου. Ο IMEC, ως αναπτυξιακός διάδρομος, στοχεύει στη διασύνδεση Ινδίας, Μέσης Ανατολής και Ευρώπης, ενισχύοντας τη ροή εμπορίου, ενέργειας και δεδομένων. Η ένταξη του διασυνδετήριου καλωδίου στον χάρτη αυτό επιβεβαιώνει τον διακρατικό του χαρακτήρα και προσδίδει στο έργο την υποστήριξη ενός ισχυρού διεθνούς θεσμικού πλαισίου.
Ωστόσο, παρότι από την ελληνική πλευρά εκφράζεται η βεβαιότητα για την επανεκκίνηση του έργου στον κατάλληλο χρόνο, στην Κύπρο η έλλειψη ορατότητας δημιουργεί επιφυλάξεις. Οι ρυθμιστικές αρχές αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό τη χρηματοδότηση του συνόλου των δαπανών, εφόσον δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα ενεργοποίησης.
Η Ελλάδα ήδη ενεργειακός κόμβος – και θέλει να ενισχυθεί
Στην Αθήνα, πάντως, το ενεργειακό momentum καταγράφεται και σε θεσμικό επίπεδο. Όπως αναδείχθηκε και στο πρόσφατο υπουργικό συμβούλιο υπό τον Κωστή Χατζηδάκη, η Ελλάδα έχει ήδη κατακτήσει τον τίτλο του ενεργειακού κόμβου, με φυσικές και υποθαλάσσιες διασυνδέσεις με Ιταλία, Βαλκάνια, Τουρκία, ενώ LNG ρέει προς την Ευρώπη μέσω Ρεβυθούσας και Αλεξανδρούπολης.
Στρατηγικές ηλεκτρικές διασυνδέσεις, όπως αυτή με την Αίγυπτο, η Κρήτη-Κύπρος-Ισραήλ, αλλά και η ενδεχόμενη σύνδεση με τη Γερμανία, αποτελούν προτεραιότητα για την κυβέρνηση και εντάσσονται στο πλαίσιο ενίσχυσης της ευρωπαϊκής ενεργειακής ασφάλειας.
Όπως σημείωσε υψηλόβαθμος κυβερνητικός παράγοντας, «πολλές χώρες θέλουν να γίνουν ενεργειακοί κόμβοι – η Ελλάδα είναι ήδη και θέλει να γίνει ισχυρότερη».
ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ στο επίκεντρο – Επιτάχυνση διασυνδέσεων και υποδομών
Στο επίκεντρο της κυβερνητικής στόχευσης βρίσκονται και οι εγχώριες υποδομές. Δύο κρίσιμα έργα του ΑΔΜΗΕ – η διασύνδεση των Δωδεκανήσων (2,05 δισ. ευρώ) και του Βορείου Αιγαίου (1,2 δισ. ευρώ) – θεωρούνται απαραίτητα για την εδαφική και ενεργειακή συνοχή της χώρας, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης έως το 2029 και 2030 αντίστοιχα.
Παρότι οι προκαταρκτικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί, απομένουν τα αναλυτικά βυθομετρικά δεδομένα που θα επιτρέψουν την τελική χάραξη των διαδρομών.
Ανάλογης σημασίας είναι και οι παρεμβάσεις του ΔΕΔΔΗΕ, με επίκεντρο την υπογειοποίηση δικτύων σε περιοχές υψηλού κινδύνου – δασικές, τουριστικές, ή με ευάλωτες υποδομές. Ήδη έχουν υπογειοποιηθεί σχεδόν 3.900 χλμ δικτύου, με τον στόχο για το 2024 να ξεπερνά τα 2.000 χλμ.
www.worldenergynews.gr
Η χρονική συγκυρία αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία ενόψει της επικείμενης επίσκεψης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρου Παπασταύρου, στο Ισραήλ, στο πλαίσιο της τετραμερούς συνάντησης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ – ΗΠΑ.
Η επίσκεψη, που προγραμματίζεται για τον επόμενο μήνα και έχει ήδη συμφωνηθεί με τον Ισραηλινό Υπουργό Ενέργειας Έλι Κοέν, αναμένεται να φέρει στο προσκήνιο το μέλλον του ηλεκτρικού καλωδίου που θα συνδέει Ισραήλ και Κύπρο και, στη δεύτερη φάση του, την Κύπρο με την Ευρώπη μέσω Ελλάδας. Πρόκειται για ένα έργο διπλής σημασίας – ενεργειακής και γεωστρατηγικής – το οποίο φιλοδοξεί να αποτελέσει την ηλεκτρική γέφυρα που ενώνει Ανατολή και Δύση.
Διεθνής στήριξη και γεωπολιτική ώθηση στο IMEC
Η συμμετοχή του GSI στον IMEC αποτελεί κομβικό βήμα στην πορεία ωρίμανσης του έργου. Ο IMEC, ως αναπτυξιακός διάδρομος, στοχεύει στη διασύνδεση Ινδίας, Μέσης Ανατολής και Ευρώπης, ενισχύοντας τη ροή εμπορίου, ενέργειας και δεδομένων. Η ένταξη του διασυνδετήριου καλωδίου στον χάρτη αυτό επιβεβαιώνει τον διακρατικό του χαρακτήρα και προσδίδει στο έργο την υποστήριξη ενός ισχυρού διεθνούς θεσμικού πλαισίου.
Ωστόσο, παρότι από την ελληνική πλευρά εκφράζεται η βεβαιότητα για την επανεκκίνηση του έργου στον κατάλληλο χρόνο, στην Κύπρο η έλλειψη ορατότητας δημιουργεί επιφυλάξεις. Οι ρυθμιστικές αρχές αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό τη χρηματοδότηση του συνόλου των δαπανών, εφόσον δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα ενεργοποίησης.
Η Ελλάδα ήδη ενεργειακός κόμβος – και θέλει να ενισχυθεί
Στην Αθήνα, πάντως, το ενεργειακό momentum καταγράφεται και σε θεσμικό επίπεδο. Όπως αναδείχθηκε και στο πρόσφατο υπουργικό συμβούλιο υπό τον Κωστή Χατζηδάκη, η Ελλάδα έχει ήδη κατακτήσει τον τίτλο του ενεργειακού κόμβου, με φυσικές και υποθαλάσσιες διασυνδέσεις με Ιταλία, Βαλκάνια, Τουρκία, ενώ LNG ρέει προς την Ευρώπη μέσω Ρεβυθούσας και Αλεξανδρούπολης.
Στρατηγικές ηλεκτρικές διασυνδέσεις, όπως αυτή με την Αίγυπτο, η Κρήτη-Κύπρος-Ισραήλ, αλλά και η ενδεχόμενη σύνδεση με τη Γερμανία, αποτελούν προτεραιότητα για την κυβέρνηση και εντάσσονται στο πλαίσιο ενίσχυσης της ευρωπαϊκής ενεργειακής ασφάλειας.
Όπως σημείωσε υψηλόβαθμος κυβερνητικός παράγοντας, «πολλές χώρες θέλουν να γίνουν ενεργειακοί κόμβοι – η Ελλάδα είναι ήδη και θέλει να γίνει ισχυρότερη».
ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ στο επίκεντρο – Επιτάχυνση διασυνδέσεων και υποδομών
Στο επίκεντρο της κυβερνητικής στόχευσης βρίσκονται και οι εγχώριες υποδομές. Δύο κρίσιμα έργα του ΑΔΜΗΕ – η διασύνδεση των Δωδεκανήσων (2,05 δισ. ευρώ) και του Βορείου Αιγαίου (1,2 δισ. ευρώ) – θεωρούνται απαραίτητα για την εδαφική και ενεργειακή συνοχή της χώρας, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης έως το 2029 και 2030 αντίστοιχα.
Παρότι οι προκαταρκτικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί, απομένουν τα αναλυτικά βυθομετρικά δεδομένα που θα επιτρέψουν την τελική χάραξη των διαδρομών.
Ανάλογης σημασίας είναι και οι παρεμβάσεις του ΔΕΔΔΗΕ, με επίκεντρο την υπογειοποίηση δικτύων σε περιοχές υψηλού κινδύνου – δασικές, τουριστικές, ή με ευάλωτες υποδομές. Ήδη έχουν υπογειοποιηθεί σχεδόν 3.900 χλμ δικτύου, με τον στόχο για το 2024 να ξεπερνά τα 2.000 χλμ.
www.worldenergynews.gr






