Θα εξαλείψει τους περιορισμούς ροής και θα δώσει τη δυνατότητα μεταφοράς πρόσθετών ποσοτήτων φυσικού αερίου μεταξύ του Βόρειου και του Νότιου τμήματος του Συστήματος ενώ θα θα είναι έτοιμος να δεχθεί και Η2
Εξαιρετικής σημασίας για τη λειτουργία του Κάθετου Διαδρόμου είναι ο νέος αγωγός που προωθεί ο ΔΕΦΣΑ για να συνδέσει την Καρπερή των Σερρών με την Κομοτηνή. Ο αγωγός θα κινείται παράλληλα με το υφιστάμενο δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας και η κρισιμότητα του έγκειται στο γεγονός ότι θα εξαλείψει τους περιορισμούς ροής και θα δώσει τη δυνατότητα μεταφοράς πρόσθετών ποσοτήτων φυσικού αερίου μεταξύ του Βόρειου και του Νότιου τμήματος του Συστήματος.
Ο αγωγός Καρπερή – Κομοτηνή, με προϋπολογισμό που προσεγγίζει τα 322 εκατ. ευρώ, κρίνεται ως πολύ σημαντικός για τη διαφοροποίηση και την ασφάλεια του εφοδιασμού με φυσικό αέριο τόσο της ελληνικής αγοράς, όσο και αγοράς της Νοτιοανατολικής Ευρώπης ειδικά μετά τον πόλεμο Ρωσίας - Ουκρανίας. Πολύ δε περισσότερο που η Ελλάδα αναδεικνύεται σε χώρα εισόδου Αμερικάνικου LNG προς την Ουκρανία.
Ο ΔΕΣΦΑ έχει λάβει ήδη την Τελική Επενδυτική Απόφαση και έχει συμπεριλάβει το έργο στο Αναπτυξιακό του Πρόγραμμα με στόχο να ξεκινήσει η κατασκευή του τους πρώτους μήνες του 2026 ώστε να έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του 2027 και να τεθεί σε λειτουργία το πρώτο τρίμηνο του 2028.
Εξαγωγές προς Βουλγαρία
Το έργο θα παρέχει αδιάλειπτη δυναμικότητα για εξαγωγές προς την Βουλγαρία μέσω του IGB, αξιοποιώντας επίσης τη λειτουργία του πρόσφατα ολοκληρωμένου σταθμού συμπίεσης στην Κομοτηνή, ο οποίος έχει αυξήσει την εξαγωγική δυναμικότητα προς τον IGB στα 5 bcm.
Το έργο αφορά στην κατασκευή ενός αγωγού 30'', 215 χιλιομέτρων 100% συμβατού με H2 παράλληλου με το υφιστάμενο δίκτυο από την Καρπερή έως την Κομοτηνή. Κύριος στόχος του είναι η εξάλειψη των περιορισμών ροής για την παροχή αδιάλειπτης δυναμικότητας στα νέα σημεία εισόδου και εξόδου του βόρειου τμήματος του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου. Η εξάλειψη των περιορισμών ροής θα αυξήσει τη ρευστότητα του ελληνικού Εικονικού Σημείου Σύνδεσης και θα παράσχει σε όλους τους χρήστες του Συστήματος ισότιμη πρόσβαση σε όλα τα βόρεια σημεία εξόδου, αυξάνοντας τις δυνατότητες εξαγωγής από την ελληνική αγορά.
Επιπλέον, εξυπηρετεί τις αυξημένες ανάγκες δυναμικότητας από τα ανατολικά σημεία εισόδου του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, δηλαδή τους Κήπους που αφορούν τη διασύνδεση με την Τουρκία και την Αμφιτρίτη που είναι το σημείο εισόδου στο σύστημα του φυσικού αερίου που προέρχεται από το FSRU της Αλεξανδρούπολης, έως τα δυτικά τμήματα του συστήματος και το Εικονικό Σημείο Εισόδου.
Σύνδεση με νέες μονάδες
Ο αγωγός θα είναι έτοιμος να δεχθεί Η2, εφόσον οι συνθήκες της αγοράς το απαιτήσουν και το επιτρέψουν, μπορεί να συνδεθεί στο μέλλον με το έργο ανάπτυξης του δικτύου (backbone) H2 στην Καρπερή και να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά καθαρού υδρογόνου στο ανατολικό τμήμα του δικτύου, όπου λειτουργεί η Βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων, αλλά και οι δυο νέες μονάδες παραγωγής ηλεκτρισμού στην Αλεξανδρούπολης της ΔΕΗ και της ΔΕΠΑ και στην Κομοτηνή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της Motor Oil. Οι δυο μονάδες μπορούν να καταναλώνουν φυσικό αέριο σε υψηλά ποσοστά ανάμειξης με H2.
Επιπλέον, ο αγωγός θα μπορεί να μεταφέρει Η2 από το ανατολικό τμήμα της Βόρειας Ελλάδας, το οποίο διαθέτει πολύ υψηλό δυναμικό ανανεώσιμων πηγών, ικανό να παράγει χαμηλού κόστους Η2, προς το δυτικό τμήμα της Βόρειας Ελλάδας και την Ήπειρο, για εξαγωγή μέσω της μελλοντικής διασύνδεσης Η2 με την Ιταλία και τον διάδρομο SoutH2, ο οποίος συμπεριλήφθηκε πρόσφατα στη νέα λίστα έργων PCI.
Σημειώνεται τέλος ότι πρόσφατα το ΥΠΕΝ ενέκρινε τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου και η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης γνωμοδότησε θετικά για τη ΜΠΕ (Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων) του έργου.
www.worldenergynews.gr






