Δημιουργείται μεγάλο κενό στην αποθήκευση καυσίμων στη Βόρεια Ελλάδα αλλά η κατάσταση κρίνεται διαχειρίσιμη - Η εταιρεία αποδέσμευσε τα συμβεβλημένα πρατήρια από την υποχρέωση της αποκλειστικής προμήθειας
Δεν πρόκειται να προκαλέσει δυσλειτουργίες στην αγορά καυσίμων η αναστολή λειτουργίας της Cetracore Jetoil, εκτιμούν εκπρόσωποι του κλάδου. Το άλλοτε εκτεταμένο δίκτυο των 600 πρατηρίων της ιστορικής εταιρίας έχει περιοριστεί στα 80 περίπου πρατήρια. Άλλωστε η διοίκηση της Cetracore Jetoil ενημέρωσε με επιστολή τους τα συμβεβλημένα πρατήρια ότι τα αποδεσμεύει από την υποχρέωση της αποκλειστικής προμήθειας και ότι μπορούν να αναζητήσουν άλλους προμηθευτές στην αγορά, υπό την προϋπόθεση ότι θα καλύψουν το εμπορικό σήμα της εταιρίας ώστε να μην προκύπτει παραπλάνηση για τους καταναλωτές.
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες εταιρίες του κλάδου ξεκίνησαν από χθες τις επαφές με τα πρατήρια του δικτύου Cetracore Jetoil για να τους εντάξουν στα δικά τους δίκτυα.
Η αγορά δεν υποβαθμίζει ωστόσο το γεγονός ότι η αναστολή δημιουργεί ένα μεγάλο κενό στην αποθήκευση καυσίμων στη Βόρεια Ελλάδα αν και κρίνει την κατάσταση διαχειρίσιμη. Οι αποθηκευτικές εγκαταστάσεις της Jet Oil στο Καλοχώρι της Θεσσαλονίκης είναι οι μεγαλύτερες στη Βόρεια Ελλάδα και καλύπτουν το 15% περίπου της συνολικής αποθηκευτικής δυναμικότητας της χώρας.
Παράλληλα δεσμεύτηκαν τα περιουσιακά στοιχεία https://www.worldenergynews.gr/energeia/articles/578370/desmeytikan-ta-periousiaka-stoixeia-pente-etaireion-petrelaioeidon
Ανακατανομή αποθεμάτων
Η αναστολή επηρεάζει ίσως σε κάποιο βαθμό τη Motor Oil, η οποία έκανε χρήση των εγκαταστάσεων βάσει μακροχρόνιας μίσθωσης, με κύκλους της εταιρίας ωστόσο να εκτιμούν ότι η κατάσταση είναι διαχειρίσιμη μέσω της ταχείας ανακατανομής αποθεμάτων στους αποθηκευτικούς χώρους που διαθέτει ο όμιλος σε Θεσσαλονίκη και Καβάλα. Ένα μέρος του κενού που θα προκύψει, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς θα καλυφθεί και από τις εγκαταστάσεις της Helleniq Energy στη Θεσσαλονίκη και της Eλίν στο Πόρτο Λάγος.
Από τις εγκαταστάσεις του Καλοχωρίου την περίοδο πριν την δημοσιοκονομική κρίση της χώρας που προκάλεσε πλήγμα στην αγορά πετρελαιοειδών, διακινούνται ετησίως 2 εκατ. κυβικά καυσίμων σημαντικό κομμάτι των οποίων αφορούσε σε εξαγωγές στα Βαλκάνια. Στη σημερινή τους μορφή οι αποθήκες με τις 15 δεξαμενές 200 χιλ. κυβικών διαμορφώθηκαν μετά τη μεγάλη πυρκαγιά του 1986, η οποία συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλύτερων βιομηχανικών δυστυχημάτων στην σύγχρονη ιστορία της χώρας.
Οι αποθήκες του Καλοχωρίου αποτέλεσαν και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο της Jet Oil που τράβηξε και το ενδιαφέρον της εταιρίας Cetracore Energy, με έδρα τη Βιέννη. Η αυστριακή εταιρία εξαγόρασε το 2018 την Jet oil, ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο εξυγίανσης μετά την υπαγωγή της εταιρίας στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα, περίοδος που σημαδεύτηκε με την αυτοκτονία του προέδρου και συνιδρυτή της Jet Oil, Kυριάκου Μαμιδάκη. Η Cetracore Energy πέρασε το 2020 υπό τον έλεγχο της Mercantile & Maritime Group με βασικό μέτοχο τον Μurtaza Lakhani.
Παραβίαση κυρώσεων σπό τον βασικό μέτοχο
Η ΕΕ την Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου συμπεριέλαβε τον πακιστανό πολυεκατομμυριούχο στα πρόσωπα που παραβίασαν τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας επιβάλλοντας οικονομικές κυρώσεις, με την Cetracore Energy να υποχρεώνεται μετά από αυτό να θέσει σε αναστολή την λειτουργία της εταιρίας. Σε επίσημη ανακοίνωσή της, η εταιρία επισημαίνει ότι η αναστολή είναι προσωρινού χαρακτήρα και ότι βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τους νομικούς της συμβούλους, καθώς και με τις αρμόδιες εθνικές και ευρωπαϊκές αρχές, προκειμένου να επιτραπεί το συντομότερο δυνατό η επαναλειτουργία της, σε πλήρη συμμόρφωση με το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο.
Η Αρχή θα λάβει μέριμνα για τους εργαζόμενους στις εταιρείες προκειμένου να απελευθερωθούν τα αναγκαία κεφάλαια για να πληρωθούν οι μισθοί και οι άλλες απαιτήσεις των εργαζομένων.
Η αίσθηση πάντως που επικρατεί στην αγορά είναι ότι η αναστολή λειτουργίας θα οδηγήσει πιθανότατα στο οριστικό κλείσιμο της εταιρίας, θέτοντάς οριστικά εκτός αγοράς το ιστορικό brad μετά από πάνω από 65 χρόνια. Η δέσμευση των περιουσιακών στοιχείων του βασικού μετόχου δυσκολεύει κάθε οικονομική συναλλαγή της εταιρίας από το δανεισμό έως και την αποπληρωμή υποχρεώσεων προς τρίτους.
Την ιστορική εταιρία πετρελαιοειδών ίδρυσαν το 1960 τα αδέρφια Νίκος, Γιώργος και Κυριάκος Μαμιδάκης από την Ανώσκελη Χανίων και εξελίχθηκε σε μία από τις πιο δυναμικές εταιρίες εμπορίας καυσίμων. Στο απόγειό της έφτασε να ελέγχει το 10% της αγοράς με ένα δίκτυο 600 πρατηρίων, παρουσία με θυγατρικές σε 5 χώρες των Βαλκανίων, τεράστιες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις και ιδιόκτητο στόλο 7 πλοίων για τη μεταφορά ναυτιλιακών καυσίμων. Οι πιέσεις που δέχτηκε την περίοδο της δημοσιονομικής κρίσης αποτέλεσε και την αφετηρία μιας καθοδικής πορείας που κατέληξε στην ένταξή της στον πτωχευτικό Κώδικα. Το ¨φιλί» ζωής που πρόσφερε η Αυστριακή εταιρία με την εξαγορά της το 2018 κράτησε ζωντανή την εταιρία. Η …μοίρα όμως φαίνεται ότι είχε άλλα σχέδια για την ιστορική εταιρία που άντεξε στις πολλές δοκιμασίες της στο χρόνο…
www.worldenergynews.gr






