Επικαιρότητα

Μητσοτάκης: Τριπλασιασμός της ισχύος διασύνδεσης στα 1.500 MW από την υπογραφή ΑΔΜΗΕ με Terna – Εξαγωγέας πράσινης ενέργειας η Ελλάδα

Μητσοτάκης: Τριπλασιασμός της ισχύος  διασύνδεσης στα 1.500 MW από την υπογραφή ΑΔΜΗΕ με Terna – Εξαγωγέας πράσινης ενέργειας η Ελλάδα
Ο ΑΔΜΗΕ και η ΤΕΡΝΑ, αξιοποιώντας την εκτεταμένη τεχνική εμπειρογνωμοσύνη τους και την ισχυρή σχέση συνεργασίας, είναι σε θέση να υλοποιήσουν με επιτυχία αυτό το στρατηγικό έργο υποδομής», δήλωσε ο Μάνος Μανουσάκης
Σχετικά Άρθρα

(upd 16.45) Την υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ ΑΔΜΗΕ και της ιταλικής Terna  ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός όσον αφορά τη δημιουργία ηλεκτρικής διασύνδεσης, που στόχο έχει τον τελικό τριπλασιασμό της τρέχουσας ισχύος από τα 500 στα 1.500 MW.

Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι η Ελλάδα είναι εξαγωγική χώρα όσον αφορά την ενέργεια που παράγεται από ΑΠΕ και ειδικότερα από την αιολική και την ηλιακή.

Η κοινή ανακοίνωση ΑΔΜΗΕ και TERNA για τη συμφωνία

Η Terna, ο εθνικός διαχειριστής του ιταλικού δικτύου, και ο ΑΔΜΗΕ, ο διαχειριστής του ελληνικού συστήματος μεταφοράς, υπέγραψαν σήμερα στη Ρώμη, στο πλαίσιο της διακυβερνητικής συνόδου κορυφής Ιταλίας-Ελλάδας, μνημόνιο συνεργασίας.

Το MoU περιγράφει τους κύριους όρους και προϋποθέσεις για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη μιας νέας ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών.

Η νέα ζεύξη συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης (HVDC) μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας θα αποτελέσει ένα βασικό έργο υποδομής που θα υποστηρίζει τα υφιστάμενα περιουσιακά στοιχεία και τις μελλοντικές επεκτάσεις του δικτύου.

Θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές και θα ενισχύσει τη θέση της Ιταλίας και της Ελλάδας ως κόμβων ηλεκτρικής ενέργειας στη Μεσόγειο.

«Η νέα υποθαλάσσια ηλεκτρική σύνδεση μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια στη νότια Ιταλία και θα διευκολύνει την αποτελεσματική προμήθεια ενέργειας, επιτρέποντας τη χρήση νέων πόρων και διατηρώντας την ανταλλαγή ενέργειας μεταξύ των δύο χωρών. Λειτουργώντας παράλληλα με την υφιστάμενη διασύνδεση, η οποία λειτουργεί από το 2002, το έργο αυτό θα αυξήσει περαιτέρω την αποτελεσματικότητα της μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας», δήλωσε η Giuseppina Di Foggia, επικεφαλής της της Terna. «Πιστεύουμε ακράδαντα ότι ένα διασυνδεδεμένο ευρωπαϊκό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας είναι το κλειδί για τη διασφάλιση ενός αξιόπιστου και βιώσιμου δικτύου».

«Η ηλεκτρική διασυνδεσιμότητα διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στην προώθηση των κλιματικών στόχων της Ευρώπης και της μετάβασης στην καθαρή ενέργεια. Ο νέος ενεργειακός διάδρομος μεταξύ της Ελλάδας και της Ιταλίας όχι μόνο θα επεκτείνει την ικανότητα ανταλλαγής ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια και θα βελτιώσει την αποτελεσματικότητα της ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, προσφέροντας απτά οφέλη στους καταναλωτές και των δύο χωρών.

Ο ΑΔΜΗΕ και η ΤΕΡΝΑ, αξιοποιώντας την εκτεταμένη τεχνική εμπειρογνωμοσύνη τους και την ισχυρή σχέση συνεργασίας, είναι σε θέση να υλοποιήσουν με επιτυχία αυτό το στρατηγικό έργο υποδομής», δήλωσε ο Μάνος Μανουσάκης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ. Η υποδομή θα έχει δυναμικότητα μεταφοράς έως 1.000 MW και θα εκτείνεται συνολικά σε περίπου 300 χλμ, συμπεριλαμβανομένων περίπου 240 χιλιομέτρων υποθαλάσσιου καλωδίου εγκατεστημένου σε βάθος έως και 1.000 μέτρων.

Θα συμπληρώσει την υφιστάμενη σύνδεση των 500 MW που λειτουργεί από το 2002. Η ΤΕΡΝΑ και o ΑΔΜΗΕ αναμένεται να επενδύσουν περίπου 1,9 δισ. ευρώ στο έργο.

Στην ιταλική πλευρά, το υποθαλάσσιο καλώδιο θα καταλήξει στο δήμο Melendugno, ενώ ο νέος σταθμός μετατροπής θα κατασκευαστεί στο δήμο Galatina, και οι δύο στην επαρχία Lecce.

Το τριετές Μνημόνιο Συνεργασίας θεσπίζει μια κοινή δομή διακυβέρνησης του έργου για τον καθορισμό της συνολικής στρατηγικής και τον συντονισμό των δραστηριοτήτων.

Η ΤΕΡΝΑ και ο ΑΔΜΗΕ θα συνάψουν επίσης μεταγενέστερες συμφωνίες που θα διέπουν την από κοινού διαχείριση των διαδικασιών υποβολής προσφορών για την προμήθεια καλωδίων και σταθμών μετατροπής, καθώς και την υλοποίηση της υποδομής.

Όπως κατέγραφε το WEN, Η διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας αφορά στην ανάπτυξη μιας νέας υποθαλάσσιας γραμμής (Θεσπρωτία – Γαλατίνα), η οποία θα τριπλασιάσει το περιθώριο ανταλλαγών ηλεκτρικής ενέργειας από 500 MW σήμερα σε 1.500 MW
Όπως ανακοινώθηκε, το ενεργειακό έργο που προωθούν οι δύο Διαχειριστές είναι στρατηγικής σημασίας σε περιφερειακό επίπεδο και έχει ήδη ενταχθεί στο πιο πρόσφατο Δεκαετές Πλάνο Ανάπτυξης Δικτύων του ENTSO-E.

Η ένταξη της διασύνδεσης σε καθεστώς PCI/PMI είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς θα της εξασφαλίσει την απαραίτητη αδειοδοτική επιτάχυνση και τους αναγκαίους κοινοτικούς πόρους χρηματοδότησης προκειμένου να υλοποιηθεί.

Η νέα διασύνδεση έχει προϋπολογισμό της τάξης των 1,8 δις ευρώ, κόστος που θα το μοιραστούν 50-50 οι δύο Διαχειριστές. Η ολοκλήρωση του έργου, τοποθετείται στο δεύτερο εξάμηνο του 2031. Το έργο αναμένεται να διευκολύνει την απορρόφηση ενέργειας από μονάδες ΑΠΕ και στα δύο Συστήματα, ενισχύοντας παράλληλα τη σύγκλιση των αγορών.


Για τους σιδηροδρόμους 360 εκατ


Επίσης, ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στη συνεργασία μεταξύ της κρατικής εταιρείας κρατικών σιδηροδρομων της Ιταλίας με το υπουργείο Μεταφορών. «Οικοδομούμε νέα σχέση», είπε. Η Ελλάδα θα επενδύσει στις υποδομές και η Ιταλία θα επενδύσει 360 εκατομμύρια ευρώ για να αποκτήσουμε νέα τρένα και αμαξοστάσια για να φτάσουν οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι στο επίπεδο που βρίσκονται οι ιταλικοί.  Και ευχαρίστησε την Τζόρτζια Μελόνι, για την προσωπική της συμβολή στη συμφωνία. 

«Σήμερα είχαμε μια ουσιαστική ευκαιρία να συντονίσουμε τον βηματισμό μας σε όλα τα επίπεδα, με πολύ μεράκι, όπως είπε η Τζόρτζια Μελόνι και με καλή διάθεση για να ανταλλάξουμε απόψεις για όλα τα θέματα που μας απασχολούν» είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας για οικονομικούς, πολιτιστικούς δεσμούς με κοινές προκλήσεις και κοινές ευκαιρίες.

«Το πλήθος των συμφωνιών που υπογράψαμε υποδηλώνει την ανάγκη να συνεδριάζει πολύ πιο τακτικά. Αντανακλούν τη βούληση να διευρύνουμε τη συνεργασία μας» σε κάθε επίπεδο. Η Ιταλία άλλωστε θα ακολουθήσει την Ελλάδα στην κυλιόμενη προεδρία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Γι' αυτό θα πρέπει να υπάρξει ήδη προετοιμασία.

Το διμερές εμπόριο αγγίζει τα 12 δισ. ευρώ,
ένα ποσό που και οι δύο πλευρές θέλουν να διευρυνθεί.

«Μιλήσαμε για τα θέματα της ευρύτερης περιοχής, για τη Συρία, την Ανατολική Μεσόγειο, την ανάγκη να υπάρξει μετάβαση χωρίς εξωτερικές παρεμβάσεις, εκφράσαμε και οι δύο τον αποτροπιασμό μας για τις πρόσφατες σφαγές χριστιανικών πληθυσμών», είπε. Αναφορά έκανε και στο μεταναστευτικό, με έμφαση στην ανάγκη προστασία των συνόρων και πάταξης των κυκλωμάτων των διακινητών και υιοθέτησης αποτελεσματικής πολιτικής επιστροφών.
Σε σχέση με το Ουκρανικό, ο Έλληνας πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην ανάγκη εκεχειρίας 30 ημερών, κάτι που ζητά η ευρωπαϊκή πλευρά. Παράλληλα, υπήρξε συμφωνία για να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή άμυνα και η αμυντική συνεργασία με την Ιταλία. «Είμαστε υπέρμαχοι της άποψης ότι το να έχουμε απλά διευκολύνσεις δεν μπορεί να δώσει μόνο του τη λύση. Κάποια στιγμή θα πρέπει να στηριχθεί ένα ευρωπαϊκό εργαλείο που να μην επιβαρύνουν μόνο τον εθνικό προϋπολογισμό. Θα πρέπει να συζητήσουμε αν μπορούν να χρηματοδοτηθούν από κάποιο ευρωπαϊκό εργαλείο», είπε. 

Τέλος, ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στην ανάγκη επίτευξης αμοιβαίας επωφελούς συμφωνίας με τις ΗΠΑ. «Οι στρατηγικές σχέσεις με τις ΗΠΑ είναι βαθιές», είπε, υπενθυμίζοντας τη στρατιωτική συμφωνία Αθήνας-  Ουάσινγκτον. 

Τι δήλωσε η Meloni

Η Τζόρτζια Μελόνι είπε ότι οι σημερινές εργασίες ήταν πολύ σημαντικές. Υιοθετήσαμε κοινή δήλωση που αντικατοπτρίζει τη συνεργασία Ελλάδας και Ιταλίας, σημείωσε η Ιταλίδα πρωθυπουργός.

Πριν μερικά χρόνια θα ήταν δύσκολο να φανταστούμε ότι χώρες που θεωρούνται «λιτές» να συναντηθούν και να συνεργαστούν.

«Είμαστε χώρες ευάλωτες στους παράνομους μετανάστες και με τον κ. Μητσοτάκη έχουμε συνεργαστεί για την αντιμετώπιση. Εμείς μεταφέραμε το κέντρο βάρους στην άμυνα των ευρωπαϊκών συνόρων. Θέλουμε να συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε.»

«Με τον κ. Μητσοτάκη συμμεριζόμαστε και την ίδια άποψη για την Ουκρανία αλλά και την επίτευξη ειρήνης και περιμένουμε μια απάντηση από τη Ρωσία».

Θα συνεχίσουμε τη συνεργασία με τα καλώδια και θα προωθήσουμε νέα καλώδια, σημείωσε η Ιταλίδα πρωθυπουργός.

Νωρίτερα το WEN κατέγραφε


Με ενεργειακή ατζέντα
πραγματοποιείται η σημερινή επίσκεψη του έλληνα Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητοστάκη στη Ρώμη ο οποίος θα συνοδεύεται από τον υφυπουργό Ενέργειας Νίκο Τσάφο.
Από την ελληνική πλευρά θα τονιστεί, αναφέρουν πηγές, ότι ο ενεργειακός τομέας αποτελεί κλειδί για την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας, με ιδιαίτερη έμφαση στο φυσικό αέριο, την ηλεκτρική ενέργεια, το υδρογόνο, τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (CCS), τη συνδεσιμότητα και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και τηρώντας την αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας.

Στην Ρώμη μεταβαίνει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης για το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας (ΑΣΣ) Ελλάδας-Ιταλίας, στο οποίο θα συμπροεδρεύσει με την Ιταλίδα ομόλογό του Τζόρτζια Μελόνι.

Υπενθυμίζεται ότι το ΑΣΣ Ελλάδας-Ιταλίας επρόκειτο να πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, ωστόσο αναβλήθηκε λόγω της πολιτικής επικαιρότητας αναφορικά με το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.


Τα ενεργειακά

Η Ιταλία και η Ελλάδα, σημειώνεται, αποτελούν φυσική ενεργειακή γέφυρα μεταξύ της Μεσογείου και της Ευρώπης λόγω της γεωγραφικής τους θέσης, της συνεργασίας τους και της πολύτιμης συμβολής των επιχειρήσεών τους. Διαθέτουν και οι δύο χώρες μια πλούσια διαφοροποίηση τόσο των οδών - αγωγών φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας - όσο και των πηγών, κρίσιμης αξίας για την κοινή ασφάλεια και την ενεργειακή ανθεκτικότητα ολόκληρης της ευρωπαϊκής ηπείρου.

Ταυτόχρονα θα συζητηθεί και η μεγαλύτερη συνεργασία στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένων των αμυντικών βιομηχανιών, αλλά και η επιχειρησιακή συνεργασία στον τομέα της πολιτικής προστασίας.

Στην ενεργειακή ατζέντα των δύο χωρών κυριαρχούν δύο μεγάλα έργα συνδεσιμότητας φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας.
Ο αγωγός φυσικού αερίου Poseidon και η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας (GR.ITA II).

Σημειώνεται ότι πρόσφατα οι Διαχειριστές των δύο χωρών υπέβαλαν αίτημα για την ένταξη της νέας ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Ιταλίας (GR.ITA II) στον 2ο Ενωσιακό Κατάλογο Έργων Αμοιβαίου και Κοινού Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (PCI/PMI).

Η διασύνδεση GR.ITA II

Η διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας αφορά στην ανάπτυξη μιας νέας υποθαλάσσιας γραμμής (Θεσπρωτία – Γαλατίνα), η οποία θα τριπλασιάσει το περιθώριο ανταλλαγών ηλεκτρικής ενέργειας από 500 MW σήμερα σε 1.500 MW
Όπως ανακοινώθηκε, το ενεργειακό έργο που προωθούν οι δύο Διαχειριστές είναι στρατηγικής σημασίας σε περιφερειακό επίπεδο και έχει ήδη ενταχθεί στο πιο πρόσφατο Δεκαετές Πλάνο Ανάπτυξης Δικτύων του ENTSO-E.

Η ένταξη της διασύνδεσης σε καθεστώς PCI/PMI είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς θα της εξασφαλίσει την απαραίτητη αδειοδοτική επιτάχυνση και τους αναγκαίους κοινοτικούς πόρους χρηματοδότησης προκειμένου να υλοποιηθεί.

Η νέα διασύνδεση έχει προϋπολογισμό της τάξης των 1,8 δις ευρώ, κόστος που θα το μοιραστούν 50-50 οι δύο Διαχειριστές. Η ολοκλήρωση του έργου, τοποθετείται στο δεύτερο εξάμηνο του 2031. Το έργο αναμένεται να διευκολύνει την απορρόφηση ενέργειας από μονάδες ΑΠΕ και στα δύο Συστήματα, ενισχύοντας παράλληλα τη σύγκλιση των αγορών.

Όπως έχει καταγράψει το WEN, αναμένονται οι υπογραφές. https://www.worldenergynews.gr/parenergeies/articles/568487/erxontai-oi-ypografes-gia-to-deytero-kalodio-elladas-italias.

Ταυτόχρονα σε φάση επανεκκίνησης φαίνεται ότι βρίσκεται το project του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Ιταλίας,Poseidon.

Από τον Ιανουάριο φέτος, υπεγράφη από την αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) η απόφαση για την τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων της κατασκευής και λειτουργίας του υποθαλασσίου αγωγού καθώς και των συνοδευτικών του εγκαταστάσεων, καθώς «πατούσαν» πάνω σε περιοχή Natura, η οποία δεν περιλαμβανόταν στο δίκτυο προστατευόμενων περιοχών της χώρας όταν είχε αρχικώς εγκριθεί η ΑΕΠΟ του έργου προ δεκαετίας.

Το έργο (που είχε σχεδιαστεί ως συνέχεια του μεγάλου αγωγού EastMed που θα μεταφέρει αέριο από το Ισραήλ στην Ευρώπη), όπως φαίνεται, ξαναβγαίνει από το «ψυγείο» στο οποίο είχε μπει προ τριετίας, όταν η Ουάσιγκτον με non paper προς τη Λευκωσία και την Αθήνα δήλωνε ότι δεν θα υποστήριζε την υλοποίηση του αγωγού για λόγους οικονομικής βιωσιμότητας, επιβάρυνσης του περιβάλλοντος αλλά και για λόγους «ασφάλειας» στην Ανατολική Μεσόγειο.

Ωστόσο, πλέον με τον Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο, και τη στροφή και της Ευρώπης στο φυσικό αέριο ως καύσιμο μετάβασης, αλλά και με τις εξελίξεις στην ενεργειακή σκακιέρα της Ανατολικής Μεσογείου δίνεται το πράσινο φως για την «αναγέννηση» του έργου.


Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός και ΑΟΖ

Η χρονική στιγμή που θα λάβει χώρα το ΑΣΣ Ελλάδας-Ιταλίας δεν μπορεί να θεωρηθεί τυχαία -στρατηγικά- καθώς πραγματοποιείται αμέσως μετά την ολοκλήρωση της πρώτης συνεδρίασης του ΑΣΣ Ελλάδας – Αιγύπτου δύο κράτη με τα οποία έχει υπογράψει συμφωνία οριοθέτησης θαλάσσιων ζωνών, δημιουργώντας μια κοινή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ).

Πρόκειται για δύο συμφωνίες που αποτυπώνονται και στον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό οι οποίες προέκυψαν κατόπιν διμερών διαπραγματεύσεων, στη βάση των κανόνων του Δικαίου της Θάλασσας και των αρχών καλής γειτονίας.


Οι Ιταλικές Φρεγάτες FREMM

Τέλος, όσον αφορά το τομέα της άμυνας σε εξέλιξη βρίσκεται η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση των Ενόπλων Δυνάμεων στο πλαίσιο της «Ατζέντας 2030» η οποία περιλαμβάνει την ενίσχυση του Στόλου του Πολεμικού Ναυτικού.

Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά  ο Νίκος Δένδιας «υπάρχει η πιθανότητα να αποκτήσουμε δύο ιταλικές μεταχειρισμένες φρεγάτες Bergamini 8.000 τόνων», εξηγώντας ότι «η Fremm είναι πρόλογος για την Constellation, φρεγάτα της επόμενης γενιάς που φιλοδοξούμε να κατασκευάσουμε με τις ΗΠΑ.»


Ένα θέμα που αναμένεται να συζητηθεί μεταξύ του Κ. Μητσοτάκη και της Τζ. Μελόνι είναι  μεταξύ άλλων, και η  Hellenic Train, η οποία πολύ σύντομα θα κληθεί να προχωρήσει και εκείνη στις δικές της επενδύσεις, με αιχμή την προμήθεια ενός νέου τροχαίου υλικού, όπως έχει επισημάνει ο πρωθυπουργός.

Η συνάντηση με την Μελόνι έχει μεγάλη γεωπολιτική σημασία μετά τις επαφές της τελευταίας με Trump και Ερντογάν.

www.worldenergynews.gr












Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης