Τελευταία Νέα
Επικαιρότητα

Κατρίνης: Οι βασικές θέσεις του ΚΙΝΑΛ για ενέργεια, ΕΝΦΙΑ και οφειλές

Κατρίνης: Οι βασικές θέσεις του ΚΙΝΑΛ για ενέργεια, ΕΝΦΙΑ και οφειλές

Ομιλία του επικεφαλή της  κοινοβουλευτικής ομάδας του Κινήματος Αλλαγής στην ολομέλεια της Βουλής

‘’ Το αφήγημα της κυβέρνησης για τη μείωση του ΕΝΦΙΑ είναι αδύναμο, σαρώνεται από την ακρίβεια και την ανεξέλεγκτη αύξηση του ενεργειακού κόστους.’’ τόνισε ο επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας του Κινήματος Αλλαγής κ.Μιχάλης Κατρίνης στην ομιλία του στην ολομέλεια της Βουλής.

Χαρακτήρισε λάθος το γεγονός ότι στην οριζόντια μείωση του ΕΝΦΙΑ συμπεριλαμβάνεται και η μεγάλη ακίνητη περιουσία, παραθέτοντας ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα σύμφωνα με το οποίο ιδιοκτήτης ακίνητης περιουσίας αξίας 1.000.000 ευρώ ενώ πλήρωνε φόρο 13.033 ευρώ, τώρα θα πληρώσει 2.874,9 ευρώ , δηλαδή 10.158 ευρώ λιγότερα.
‘’Το θεωρείτε αυτό δίκαιη κατανομή φορολογικών βαρών; Αυτά τα αρκετές χιλιάδες ευρώ μήπως λείπουν τώρα από τα μέτρα στήριξης για την ακρίβεια;’’ τόνισε ο επικεφαλής του Κινήματος Αλλαγής.
Ο κ. Κατρίνης επισήμανε ότι προκύπτουν κάποιες μειώσεις στη μικρή και μεσαία περιουσία, οι οποίες όμως αδυνατούν να αντισταθμίσουν τις τεράστιες αυξήσεις στο ενεργειακό κόστος και τις τιμές των βασικών προϊόντων διατροφής και διαβίωσης.

Παράλληλα τόνισε ότι η κυβέρνηση δεν έκανε καμία παρέμβαση σε μια σειρά άλλων φόρων που συνδέονται με τα ακίνητα και για τους οποίους η αύξηση των αντικειμενικών αξιών στο 60% των ζωνών, σημαίνει ήδη αντίστοιχη αύξηση των 44 φόρων ή τελών που συνδέονται με την ακίνητη περιουσία.
Έθεσε επίσης ζήτημα αναντιστοιχίας πλέον των νέων αντικειμενικών αξιών μετά την εκδήλωση της πληθωριστικής κρίσης και της ακρίβειας, αναφέροντας ότι υπάρχουν μειώσεις σε περιοχές όπου διαμένουν κατά κανόνα τα υψηλά εισοδηματικά στρώματα, όπως η Κηφισιά, η Φιλοθέη και η Εκάλη και αυξήσεις σε λαϊκές γειτονιές και περιοχές όπως στο Καματερό, στην Αγία Βαρβάρα, το Ίλιον, τους Αγίους Αναργύρους, τη Δάφνη, την Κυψέλη και το Περιστέρι.

Αναφερόμενος στην πορεία της ελληνικής οικονομίας και στα δημοσιονομικά δεδομένα ο κ.Κατρίνης κάλεσε την κυβέρνηση να προετοιμαστεί για μία αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την εφορία, με τις απλήρωτες οφειλές του τελευταίου τριμήνου του 2021 (πριν τον πόλεμο) να ξεπερνούν τα 2 δις ευρώ.
Ο Μιχάλης Κατρίνης κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι αρνείται την παραμικρή μείωση είτε στο ΦΠΑ είτε στον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα, όταν 11 χώρες στην Ευρώπη έχουν μειώσει είτε τον φόρο ενέργειας είτε τον Φ.Π.Α. ‘’Όταν ο Ιταλός Πρωθυπουργός Μάριο Ντράγκι επέβαλλε έκτακτη εισφορά στα κέρδη των παρόχων ενέργειας, όπως ακριβώς πρότεινε ο Νίκος Ανδρουλάκης.’’ Όπως τόνισε χαρακτηριστικά.
Έκανε ειδική αναφορά στο ιδιωτικό χρέος των 260 δις ευρώ, που το χαρακτήρισε βόμβα για την οικονομία και την κοινωνία αλλά και την αποτυχία των ρυθμίσεων της κυβέρνησης για τις 36 και 72 δόσεις αλλά και για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό.
‘’Είναι ο καιρός της πολιτικής και όχι των αγορών.
Της πολιτικής που δίνει λύσεις, προστατεύει τον πολίτη και εγγυάται την κοινωνική δικαιοσύνη και σταθερότητα’’ τόνισε ο Μιχάλης Κατρίνης που επανέλαβε τις προτάσεις του Κινήματος Αλλαγής για το πλαφόν στη ρήτρα αναπροσαρμογής ,τη φορολόγηση των κερδών των ηλεκτροπαραγωγών, τη μείωση του ΦΠΑ, την αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ, προσθέτοντας ότι ‘’ η κυβέρνηση οφείλει επίσης να προχωρήσει τώρα και όχι να συρθεί αργότερα σε μια νέα ρύθμιση 120 δόσεων για χρέη σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία, με κίνητρα για όσους τηρούν τη ρύθμιση, να διευρύνει τον αριθμό των δικαιούχων για την προστασία της πρώτης κατοικίας και να στηρίξει τους αγρότες για να ενισχυθεί η παραγωγή και η διατροφική επάρκεια της χώρας. \

  • Ακολουθούν κύρια σημεία από την ομιλία του κ. Μιχάλη Κατρίνη


Για τον ΕΝΦΙΑ
Το αφήγημα της κυβέρνησης για τη μείωση του ΕΝΦΙΑ πάσχει.
Και πάσχει γιατί μια μείωση της τάξης των 360 εκατομμυρίων ευρώ συνολικά, χωρίς μάλιστα στόχευση στους οικονομικά αδύναμους αλλά με οριζόντια διάσταση, είναι πολύ λίγη μπροστά στο κόστος των ανατιμήσεων και της ενέργειας που έχουν κυριολεκτικά γονατίσει τα ελληνικά νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Επιχειρείται μια οριζόντια μείωση του ΕΝΦΙΑ, που συμπεριλαμβάνει και τη μεγάλη ακίνητη περιουσία.
Για παράδειγμα: Ιδιοκτήτης ακίνητης περιουσίας συνολικής αξίας 1.000.000 ευρώ ή οποία περιλαμβάνει ακίνητα που βρίσκονται στη φορολογική ζώνη 2.501-3.000, με ένα από αυτά να είναι αξίας 500.000 ευρώ και όλα να έχουν αντικειμενική αξία. 3.000 ευρώ το τ.μ, μέχρι σήμερα πλήρωνε συνολικά για κύριο και συμπληρωματικό φόρο 13.033,3 ευρώ.
Με τις νέες ρυθμίσεις θα πληρώσει 2.874,9 ευρώ. Δηλαδή, θα πληρώσει 10.158 ευρώ λιγότερα!
Είναι αυτό δίκαιη κατανομή φορολογικών βαρών; Αυτά τα αρκετές χιλιάδες ευρώ μήπως λείπουν τώρα από τα μέτρα στήριξης για την ακρίβεια;
Οι όποιες μειώσεις στη μικρή και μεσαία περιουσία δεν μπορούν να αντισταθμίσουν τις τεράστιες αυξήσεις στο ενεργειακό κόστος και τις τιμές των βασικών προϊόντων διατροφής και διαβίωσης.
Παράλληλα η κυβέρνηση δεν έκανε καμία παρέμβαση σε μια σειρά άλλων φόρων που συνδέονται με τα ακίνητα και για τους οποίους η αύξηση των αντικειμενικών αξιών στο 60% των ζωνών, σημαίνει ήδη αντίστοιχη αύξηση των φόρων.

Για τις ευθύνες της κυβέρνησης στον τομέα της ενέργειας
Η κυβέρνηση έχει επιλέξει να μην αγγίζει τους παρόχους ενέργειας, οι οποίοι ήταν υποχρεωμένοι να εφαρμόσουν από τον Δεκέμβριο τα νέα, πιο διαφανή πρότυπα λογαριασμών και όχι τα «ψιλά» γράμματα που κρύβουν τις «επώδυνες» λεπτομέρειες για τους καταναλωτές.
Σε κάποια από αυτές τις συναντήσεις του με τον Πρόεδρο της ΡΑΕ, μήπως ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας θυμήθηκε να πει στον πρόεδρο της ΡΑΕ ότι πρέπει να αναθεωρήσει τον κώδικα προμήθειας υπέρ των καταναλωτών και όχι τον παρόχων;
Ότι θα πρέπει να υποχρεώσει τους 18 παρόχους ενέργειας να σταματήσουν να τροποποιούν
μονομερώς τα τιμολόγια από σταθερά σε κυμαινόμενα, ώστε να μεταφέρουν στους καταναλωτές το 100% των αυξήσεων της χονδρεμπορικής τιμής ρεύματος και να τους ενημερώσουν για την αλλαγή αφού πρώτα τους χρεώσουν;
Δεν έχει καμιά ευθύνη η κυβέρνηση όταν έχει αφήσει ανεξέλεγκτους τους προμηθευτές ενέργειας να μεταφέρουν όλες τις αυξήσεις στους ανυποψίαστους πολίτες, χωρίς διαφάνεια και έγκαιρη ενημέρωση;
Η κυβέρνηση αρνείται την παραμικρή μείωση είτε στο ΦΠΑ είτε στον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα, όταν 11 χώρες στην Ευρώπη έχουν μειώσει είτε τον φόρο ενέργειας είτε τον Φ.Π.Α.
Όταν ο Πρωθυπουργός της Ιταλίας κ.Ντράγκι επέβαλε έκτακτη εισφορά στα κέρδη των παρόχων ενέργειας, όπως ακριβώς πρότεινε ο Νίκος Ανδρουλάκης.
Για την αποτυχία του πλαισίου ρύθμισης οφειλών

  • Στη ρύθμιση των 36-72 δόσεων για χρέη προς την εφορία και τον ΕΦΚΑ για την περίοδο της πανδημίας έχουν υπαχθεί μόλις το 5% των οφειλετών.
  • Σε ότι αφορά στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών που είναι σε ισχύ εδώ και 9 μήνες, τα αποτελέσματα είναι ακόμα πιο απογοητευτικά αφού έχουν υπογραφεί λιγότερες από 100 ρυθμίσεις -430 έχουν προταθεί- όταν τα κόκκινα δάνεια είναι πάνω από ένα εκατομμύριο.


Ενώ έχουν ήδη προσδιοριστεί 7.300 πλειστηριασμοί για το 2022 και συνολικά εκτιμάται ότι θα γίνουν πάνω από 25.000 μέσα στη χρονιά (40.000 αν μπουν και αυτοί που είχαν ανασταλεί την περίοδο της πανδημίας), η κυβέρνηση μια διάταξη που θεωρητικά καλύπτει 3.000 ευάλωτους οφειλέτες (1 εκατ. τα ’’κόκκινα’’ δάνεια).
Με την αρχική περίμετρο προστασίας να καλύπτει 5.000 άτομα, αλλά τελικά η ρύθμιση να αφορά 3.000 περίπου άτομα, αφού για τους υπόλοιπους δεν πληρούνται οι όροι υπαγωγής λόγω ‘’υψηλής’’, πλέον, αντικειμενικής αξίας της κύριας κατοικίας τους.
Για ένα φορέα που είναι άγνωστο πότε θα συσταθεί, ενώ έχει ψηφιστεί εδώ και 1,5 χρόνο!

Για την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού
Η επίκληση της δημοσιονομικής σταθερότητας, που έχει μετατραπεί σε γραμμή άμυνας για την κυβέρνηση, πάσχει . Και αυτό γιατί η πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού δεν συνάδει με την εικόνα της δημοσιονομικής σταθερότητας και επίτευξης των στόχων του προϋπολογισμού.
Στο πρώτο δελτίο εκτέλεσης του προϋπολογισμού για το μήνα Ιανουάριο, παρουσιάζεται πρωτογενές πλεόνασμα 17 εκ. ευρώ, ενώ ο στόχος του Προϋπολογισμού ήταν μεγάλο πρωτογενές έλλειμμα 1.145 εκ. ευρώ.
Δηλαδή έχουμε μια εικόνα , ούτε λίγο ούτε πολύ, θριάμβου.
Η αλήθεια όμως είναι ότι αυτή η εικόνα που έχει φιλοτεχνήσει η κυβέρνηση είναι εικονική πραγματικότητα.
Και αυτό γιατί μετατέθηκε χρονικά μια δαπάνη ύψους 1.916 εκ. ευρώ για τα εξοπλιστικά προγράμματα, ενώ αυξήθηκαν κατά 286 εκατ. ευρώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου μέσα σε ένα χρόνο.
Η κοινωνία και οι πολίτες οδηγούνται πλέον σε απόγνωση. Η κοινωνική και οικονομική σταθερότητα απειλείται.
Και είναι ο καιρός της πολιτικής και όχι των αγορών. Της πολιτικής που δίνει λύσεις , προστατεύει τον πολίτη και εγγυάται την κοινωνική δικαιοσύνη και σταθερότητα.

Για τις προτάσεις του Κινήματος Αλλαγής
Το Κίνημα Αλλαγής δεν πρόκειται να ανεχθεί να υποφέρουν οι πολλοί, την ίδια στιγμή που τα μεγάλα συμφέροντα εκμεταλλεύονται την κρίση για να αποκομίσουν υπερκέρδη.
Έχουμε καταθέσει ουσιαστικές προτάσεις, που περιλαμβάνουν:
1) Πλαφόν στην ρήτρα αναπροσαρμογής του ηλεκτρικού ρεύματος.
2) Φορολόγηση των υπερκερδών των ηλεκτροπαραγωγών.
3) Μείωση του ΦΠΑ στα βασικά είδη διατροφής και της φορολογίας στα καύσιμα για το 1ο εξάμηνο του 2022.
4) Αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ με ταυτόχρονη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 2% για το 2022.
5) Ένα νέο ΕΚΑΣ για 350.000 χαμηλοσυνταξιούχους που θα αμβλύνει τις επιπτώσεις της ακρίβειας για μια ιδιαίτερα ευάλωτη κοινωνική ομάδα.
Η κυβέρνηση οφείλει επίσης να προχωρήσει τώρα και όχι να συρθεί αργότερα σε μια νέα ρύθμιση 120 δόσεων για χρέη σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία, με κίνητρα για όσους τηρούν τη ρύθμιση.
Να απλοποιήσει τη διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού για να μπορούν να ενταχθούν σε αυτόν οι πολίτες και οι επιχειρήσεις.
Να διευρύνει τον αριθμό των δικαιούχων για την προστασία της πρώτης κατοικίας, με δεδομένα και τα πρόσθετα προβλήματα που έχει δημιουργήσει το κύμα ακρίβειας και η πτώση τζίρου στην αγορά.
Να στηρίξει τους αγρότες, με σημαντική μείωση ακόμα και κατάργηση του ειδικού φόρου στο αγροτικό πετρέλαιο, για να ενισχύσουμε την παραγωγή και τη διατροφική αυτάρκεια της χώρας.

www.worldenergynews.gr



Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης