Ενέργεια

Μετοχική συμμετοχή σε διασύνδεση Αιγύπτου και Κύπρου εξετάζει ο ΑΔΜΗΕ - Ο κομβικός του ρόλος για τις υπόλοιπες διασυνδέσεις

Μετοχική συμμετοχή σε διασύνδεση Αιγύπτου και Κύπρου εξετάζει ο ΑΔΜΗΕ - Ο κομβικός του ρόλος για τις υπόλοιπες διασυνδέσεις
Το πρόσθετο κόστος, με βάση υπολογισμούς του ΑΔΜΗΕ αλλά και αιτήματα που έχουν υποβληθει από αναδόχους έργωΝ κυμαίνεται μεταξύ 15% - 20%
Σχετικά Άρθρα
Καθοριστικό ρόλο αναμένεται να παίξει ο ΑΔΜΗΕ στις ενεργειακές διασυνδέσεις, καθώς αυτές αποκτούν μεγαλύτερη σημασία με τα νέα δεδομένα που κυριαρχούν στις ενεργειακές αγορές  μετά την ρώσικη εισβολή. Όπως αναφέρει ο διεθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης η εταιρία εξετάζει την είσοδό της τόσο στο μετοχικό σχήμα του εταιρικού οχήματος, που θα περιλάβει την διασύνδεση με την Αίγυπτο όσο και τον αυτό με τον Euroasia που θα περιλάβει την διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου.

Η συμμετοχή του Έλληνα Διαχειριστή ενθαρρύνεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση λόγω του θεσμικού του ρόλου αλλά της τεχνογνωσίας που αναπτύσσει.
Παράλληλα η ελληνική πλευρά εξετάζει μια σειρά ακόμα από projects, για να υλοποιήσει μια ολοκληρωμένη ενεργειακή πολιτική που θα επιτρέψει την δημιουργία διαδρόμων με όλες τις γείτονες χώρες. Αυτά αφορούν την διασύνδεση με την Ιταλία, που δεν έχει αποφασιστεί αν θα ανέλθει σε δυναμικότητα 500 ή 1000 MW, την διασύνδεση με την Αλβανία, η οποία θα λάβει χρηματοδότηση από την Παγκόσμια Τράπεζα καθώς και την Τουρκία.
Επίσης στα πλάνα του ΑΔΜΗΕ είναι η διασύνδεση με την Βόρεια Μακεδονία που έχει πολιτικό χαρακτήρα και εξυπηρετεί τον δυτικό διάδρομο των Βαλκανίων.
Τέλος προχωρά η έναρξη των εργασιών της δεύτερης διασύνδεσης με την Βουλγαρία.

Η διασύνδεση με την Αίγυπτο κεντρικό εγχείρημα

Ο ΑΔΜΗΕ εφόσον αποφασίσει να υλοποιήσει τους παραπάνω σχεδιασμούς εξετάζει τους τρόπους έρευσης κεφαλαίων, καθώς είναι υποδανεισμένος σε σχέση με τς ομοειδείς εταιρίες άλλων χωρών.
Μεταξύ αυτών πριλαμβάνεται και η έκδοση ομολογιακού δανείου.
Τούτων δοθέντων η δίοκηση Μανουσάκη έχει αναλάβει έναν κομβικό ρόλο για την προώθηση των διασυνδέσεων της χώρας σε εθνικό επίπεδο, που αποτελούν και την κύρια στρατηγική για την διασφάλιση των ενεργειακών τροφοδοσιών μετά τα όσα συμβαίνουν και συνάδουν με την ευρωπαϊκη αντίληψη.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ενθαρρύνει την επιτάχυνση της διασύνδεσης Ελλάδας - Αιγύπτου, που απαιτεί όμως μια πλήρη προεργασία και περιλαμβάνει μελέτες σκοπιμότητας.
Για τον λόγο αυτό και τεχνικά κιλμάκια του έλληνα διαχειριστή και του αντίστοιχου αιγυπτίου βρίσκονται σε διαρκή επαφή και πρόκειται στο τέλος του μήνα να μεταβεί στο Κάϊρο ελληνική αντιπροσωπεία.
Υπάρχει αισιοδοξία ότι η θετική αντιμετώπιση από τις Βρυξέλλες μπορεί να επιταχύνει την χρονοβόρα διαδικασία των εγκρίσεων χρηματροδότησης, μιας και το έργο αναμένεται να ενταχθεί στις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις. Παράλληλα ο ΑΔΜΗΕ θα έχει έναν συντονιστικό ρόλο και στο χρηματοδοτικό πλάνο, με δεδομένο ότι η Αίγυπτος στον τομέα αυτό θα χρειασθεί βοήθεια. Ο στόχος του έργου δηλαδή η μεταφορά πράσινης ενέργειας από την Αίγυπτο συνάδει με τις ευρωπαϊκές προτεραιότητες
Εφόσον ολοκληρωθούν οι προϋποθέσεις αυτές ο ΑΔΜΗΕ θα εισέλθει και μετοχικά στο έργο.

Το έτερο βήμα που εξετάζει ο έλληνας διαχειριστής έχει να κάνει με την συμμετοχή στο εταιρικό σχήμα που θα συγκροτηθεί με τον Euroasia για την διασύνδεση Κύπρου - Ελλάδας.
Ένα έργο που θα μπορούσε να είχε προσωρήσει στο παρελθόν, αλλά τώρα έχουν ωριμάσει οι συνθήκες, καθώς και η Ευρώπη επίσης το ενθαρρύνει για να αρθεί η ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου.
Και εδώ οι προεργασίες έχουν ξεκινήσει και προχωρούν. Μάλιστα η κυπριακή πελυρά έχει προεπιλέξει όπως είναι γνωστό την Siemens για την κατασκευή.

Αύξηση 15-20% στο κόστος των συμβασιοποιήσεων

Ο πόλεμος στη Ουκρανία και η ένταση της ενεργειακής κρίσης, αλλά και το lockdown στην Κίνα έφεραν σημαντικές ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες αλλά και αναστάτωση της εφοδιαστικής αλυσίδας επηρεάζοντας τα έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων του ΑΔΜΗΕ.

Γενικότερα σχετικά με τον προϋπολογισμό των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των ελληνικών νησιών, ο κ. Μανουσάκης απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις δημοσιογράφων αναφέρθηκε στις νέες προκλήσεις επισημαίνοντας ότι βρίσκεται ήδη σε συνεννόηση με τη ΡΑΕ προκειμένου να επικαιροποιηθεί τόσο ο προϋπολογισμός των έργων που έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί όπως και της διασύνδεσης των Κυκλάδων.

Το πρόσθετο κόστος, με βάση υπολογισμούς του ΑΔΜΗΕ αλλά και αιτήματα που έχουν υποβληθει από αναδόχους έργων, που έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί κυμαίνεται μεταξύ 15% - 20% του αρχικού προϋπολογισμού.

Στα ήδη συμβασιοποιημένα έργα, εκτός από τη διασύνδεση της Σαντορίνης και της τέταρτης φάσης των Κυκλάδων, περιλαμβάνονται ακόμη η μεγάλη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, το μεγαλύτερο εκ των έργων που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ με προϋπολογισμό της τάξης του 1 δις. ευρώ, καθώς και τα ΚΥΤ Κουμουνδούρου και Κορίνθου. Μάλιστα, ο Διαχειριστής, καθώς έχει λάβει αιτήματα από τους αναδόχους, βρίσκεται σε επικοινωνία με τη ΡΑΕ για την αναθεώρηση των προϋπολογισμών. Είναι χαρακτηριστικό ότι το κόστος της Διασύνδεσης των Κυκλάδων (4η φάση) θα φτάσει στα 405 εκατ. ευρώ (350 εκατ. ευρώ για το καλώδιο και 55 εκατ. ευρώ για τους υποσταθμούς).

Συνολικά, τα συμβολαιοποιημένα και μη συμβολαιοποιημένα έργα, τα οποία θα πληγούν από τις ανατιμήσεις, υπολογίζονται σε επενδύσεις άνω των 2 δισεκ. ευρώ.
Πάντως ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ ανέφερε ότι το τελικό κόστος για τον καταναλωτή από το τέλος που θα κληθεί να πληρώσει για τις διασυνδέσεις είναι ελάχιστο ως ασήμαντο, επιβαρύνοτας για παραδειγμα τον λογαριασμό μόλις με 1 ευρώ για ένα διαμέρισμα 100 τερτραγωικών.

Ο ΑΔΜΗΕ θα έχει να εκτελέσει ένα επενδυτικό πρόγραμμα 5 δισ ευρώ, εφόσον υλοποιηθεί το σύνολο των έργων που αναφέθησαν.
Στην ΡΑΕ επίσης βρίσκεται και η συμμετοχή επενδυτών στο σχήμα της Αριάδνης με στόχο να ολοκληρωθούν οι ρυθμιστικές προσαρμογές.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης