Ενέργεια

ΔΕΣΦΑ: Οι αυξήσεις τελών έρχονται μετά τις μεσοσταθμικές μειώσεις του 20% - Γιατί είναι επείγουσα η έγκριση του 10ετούς

ΔΕΣΦΑ: Οι αυξήσεις τελών έρχονται μετά τις μεσοσταθμικές μειώσεις του 20% - Γιατί είναι επείγουσα η έγκριση του 10ετούς

 Στα 855,7 εκατ. ευρώ αυξήθηκαν οι επενδύσεις του νέου δεκαετές

Αύξηση κατά 11% στα τέλη χρήσης του συστήματος φυσικού αερίου προβλέπεται ότι θα επιφέρουν οι αυξημένες επενδύσεις που περιλαμβάνονται στο νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου που εκπόνησε ο ΔΕΣΦΑ και έχει θέσει η ΡΑΕ σε δημόσια διαβούλευση έως τη Δευτέρα 25 Ιουλίου. Ωστόσο πρέπει να σημειωθεί ότι από την 1η Ιανουαρίου του 2022 τα τέλη χρήσης του συστήματος φυσικού αερίου έχουν μειωθεί μεσοσταθμικά κατά περίπου 20%. Ανάλογα με το σημείο εισόδου του φυσικού αερίου οι μειώσεις κυμαίνονται από 17% έως και 24%, με τη μέση τιμή να έχει διαμορφωθεί για το 2022 στα 3 ευρώ/MWh.


Οι μειώσεις αυτές που σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ οφείλονται στις υψηλές καταναλώσεις και την άνοδο της ζήτησης, αντισταθμίζουν σε σημαντικό βαθμό την αύξηση που προβλέπεται στο δεκαετές 2022- 2031 στο οποίο περιλαμβάνονται σημαντικές και επείγουσες επενδύσεις όπως για παράδειγμα η αύξηση της δυναμικότητας του συμπιεστή της Κομοτηνής ώστε να εξυπηρετεί και τις ανάγκες γειτονικών χωρών όπως η Βουλγαρία.

Αυτός είναι και ο λόγος που ο ΔΕΣΦΑ θεωρεί ότι είναι επείγουσα η έγκριση του δεκαετούς προγράμματος του από τη ΡΑΕ καθώς η ενεργειακή κρίση που βρίσκεται σε εξέλιξη καθιστά υποχρεωτική την έναρξη υλοποίησης έργων όπως η αναβάθμιση του συμπιεστή της Κομοτηνής το ταχύτερο δυνατό.

Aναθεώρηση

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το νέο δεκαετές το οποίο είναι αναθεωρημένο σε σχέση με αυτό που είχε υποβάλει ο ΔΕΣΦΑ στη ΡΑΕ τον Ιούνιο του 2021 και εκκρεμούσε η έγκριση του, η δυναμικότητα του συμπιεστή της Κομοτηνής αυξάνεται από 7 MWh σε 12,5 MWh, ενώ ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει και την περεταίρω αναβάθμιση του στις 17,5 MWh μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος RPower EU.
Σημειώνεται ότι το αναθεωρημένο δεκαετές προβλέπει επενδύσεις συνολικού ύψους 855,7 εκατ. ευρώ έναντι επενδύσεων 830 εκατ ευρώ που περιλαμβάνονταν το σχέδιο το περασμένου Ιουνίου.

Όπως προαναφέρθηκε στα νέα έργα περιλαμβάνεται η αναβάθμιση του σταθμού συμπίεσης στην Κομοτηνή που αναθεωρήθηκε προκειμένου να καλυφθεί η ανάγκη ενίσχυσης των διακινούμενων ροών προς την Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB, ενώ σημαντική αλλαγή αλλά και μείωση του κόστους επένδυσης προβλέπεται στην λύση της τροφοδοσίας των Ιωαννίνων.

Συγκεκριμένα επελέγη η τροφοδοσία με υγροποιημένο φυσικό αέριο, που θα μεταφέρεται με βυτία σε αποθήκες στην Ηγουμενίτσα και τα Ιωάννινα, έναντι του προηγούμενου σχεδίου για τη δημιουργία αγωγού. Έτσι το κόστος επένδυσης για την τροφοδοσία των Ιωαννίνων μειώνεται από 150 εκατ. ευρώ σε 85 εκατ. ευρώ. Η ίδια λύση είχε εξεταστεί και για την Πάτρα αλλά εγκαταλείπεται λόγω πολυπλοκότητας αλλά και επειδή είναι πολύ κοντά χρονικά (Σεπτέμβριος 2025) η λειτουργία αγωγού τροφοδοσίας της πόλης.

Αύξηση κόστους

Πρέπει να σημειωθεί ότι η συνολική αύξηση του κόστους του προγράμματος αποδίδεται στην άνοδο του κόστους των υλικών ειδικά για τους αγωγούς της Δυτική Μακεδονία (167 εκατ. έναντι αρχικού κόστους 110 εκατ.) της Πάτρας (98 εκατ. από 85), της Γευγελής (67 από 51,4 εκατ., αφορά την κατασκευή αγωγού διασύνδεσης με τη Β. Μακεδονία, που σήμερα τροφοδοτείται αποκλειστικά μέσω Βουλγαρίας), της σύνδεσης με το πλωτό ΥΦΑ Αλεξανδρούπολης (26 από 13 εκατ.) και της Κορίνθου (15 από 9,9 εκατ.) κ.α. Επίσης οι δυο πρώτοι αγωγοί δηλαδή της Δυτική Μακεδονίας και της Πάτρας έχουν σχεδιαστεί για να μπορούν να λειτουργήσουν και με υδρογόνο.

www.worldenergynews.gr




Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης