Ενέργεια

Παράθυρο διεξόδου για την ιδιωτικοποίηση της αποθήκης Ν.Καβάλας - Το κυβερνητικό σχέδιο

Παράθυρο διεξόδου για την ιδιωτικοποίηση της αποθήκης Ν.Καβάλας - Το κυβερνητικό σχέδιο

 Ποιες λύσεις μελετά η κυβέρνηση και που βασίζονται

«Παράθυρο» διεξόδου από την εμπλοκή που έχει προκύψει με την ιδιωτικοποίηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου της Καβάλας αναζητεί η κυβέρνηση. Οι εταιρείες που συμμετέχουν στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ (η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μαζί με τον ΔΕΣΦΑ και η Energean) εξακολουθούν να αντιδρούν στον κανονισμό τιμολόγησης του έργου, εκφράζοντας την απροθυμία τους να παραμείνουν στον διαγωνισμό με κοινωνικοποίηση του κόστους (δηλαδή το ποσό που μπορεί να ανακτήσει ο ανάδοχος από τους χρήστες) πάνω από 50%, καθώς έτσι η επένδυση καθίσταται ασύμφορη.

Στη διαβούλευση του ΤΑΙΠΕΔ επί του σχεδίου της σύμβασης παραχώρησης που έληξε προ 20ημέρου, οι ενδιαφερόμενοι τοποθετούνται ως προς τον κανονισμό τιμολόγησης της ΡΑΕ επισημαίνοντας ότι η επένδυση καθίσταται μη βιώσιμη. Η επιχειρηματολογία της Αρχής βασίζεται στην προστασία των καταναλωτών, προκειμένου να μην επιβαρυνθούν από πρόσθετα κόστη.
Ωστόσο, οι επενδυτές υποστηρίζουν ότι με τον κανονισμό της ΡΑΕ μπορεί να ανακτηθεί η επένδυση έως 350 εκατ. ευρώ όταν οι σημερινές τιμές φτάνουν στο 1 δισ. ευρώ. Γι΄ αυτό επιμένουν σε μια κοινωνικοποίηση του έργου στο 95%, αντίστοιχο με εκείνο που είχε οριστεί για τον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας.

Η λύση που εξετάζεται

Σε κάθε περίπτωση τα δύο υποψήφια σχήματα παραμένουν στον διαγωνισμό, με την κυβέρνηση να αναζητά τρόπο για να λύσει τον γόρδιο δεσμό. Δεν είναι τυχαίο ότι, στην πρόσφατη επίσκεψη στο Μαξίμου του Διευθύνοντος Συμβουλου της ισπανικής Enagás (μετόχου του ΔΕΣΦΑ) κ. Arturo Aizpiri, η συζήτηση με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, επικεντρώθηκε και στην εμπλοκή με την Υπόγεια Αποθήκη της Νότιας Καβάλας και τις καθυστερήσεις στο διαγωνισμό, την ώρα μάλιστα που η Ελλάδα είναι από τις χώρες της ΕΕ που δεν διαθέτουν παρόμοιες υποδομές αποθήκευσης αερίου.

Η κυβέρνηση για να ξεπεράσει το πρόβλημα αναζητά μια λύση. Μάλιστα, όπως αναφέρουν πηγές κοντά στις διαπραγματεύσεις, η πρόταση που φαίνεται ότι προκρίνεται αφορά στην οικονομική στήριξη του έργου με χρηματοδότηση μέσω εθνικών ή κοινοτικών κονδυλιών, με το επιχείρημα αποθήκευσης στρατηγικών αποθεμάτων ασφαλείας. Ωστόσο, μια τέτοια προοπτική απαιτεί την έγκριση της Κομισιόν στην κατεύθυνση ότι το μέτρο είναι σύμφωνο με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις. Πάντως, κυβερνητικοί παράγοντες κρίνουν ότι, λόγω της συγκυρίας, η πρόταση θα περάσει.

Αν η αποθήκη της Καβάλας λειτουργούσε σήμερα, το κόστος αποθήκευσης και μεταφοράς, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, δεν θα ξεπερνούσε το 0,5 ευρώ/MWh. To αντίστοιχο κόστος αποθήκευσης στην Ιταλία και μεταφοράς του στο ελληνικό σύστημα φτάνει τα 3 ευρώ/MWh.
Πάντως, η τελευταία παράταση για την ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών στο διαγωνισμό έχει ορισθεί για το Φθινόπωρο του 2022. Ωστόσο, μέχρι στιγμής τηρείται …σιγή ασυρμάτου.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης