Ενέργεια

Reuters: Τα δύσκολα δεν έχουν έρθει ακόμη για το φυσικό αέριο της Ευρώπης

Reuters: Τα δύσκολα δεν έχουν έρθει ακόμη για το φυσικό αέριο της Ευρώπης

Στα 58 δισ. ευρώ θα ανέλθει το κόστος πλήρωσης της αποθήκευσης φυσικού αερίου το 2023

Η Ευρώπη αντιμετωπίζει ένα πολύ πιο δύσκολο έργο για την ανοικοδόμηση των αποθεμάτων φυσικού αερίου το επόμενο έτος σε σύγκριση με αυτόν τον χειμώνα, πράγμα που σημαίνει ότι οι λογαριασμοί ενέργειας είναι πιθανό να παραμείνουν υψηλοί και οι κυβερνήσεις θα πρέπει να εφαρμόσουν επώδυνα μέτρα δελτίου που μέχρι στιγμής έχουν αποφύγει σύμφωνα με ανάλυση του Reuters.

Οι προμήθειες φυσικού αερίου από τη Ρωσία, που κατείχαν προηγουμένως κυρίαρχη θέση, έχουν μειωθεί σημαντικά από τα τέλη Αυγούστου, πράγμα που σημαίνει ότι το έργο της αναπλήρωσης της αποθήκευσης θα είναι πολύ πιο δύσκολο όταν τα επίπεδα έχουν εξαντληθεί στις αρχές του επόμενου έτους.

Το κόστος αγοράς φυσικού αερίου στην ανοιχτή αγορά και όχι μέσω συμβάσεων που διαπραγματεύονται σε ευνοϊκές τιμές θα είναι επίσης πιο δύσκολο να υποστούν οι κυβερνήσεις που έχουν αποδυναμωθεί από μήνες υψηλού ενεργειακού κόστους που έχουν οδηγήσει τον πληθωρισμό σε υψηλά πολλών δεκαετιών.
Φέτος, η Ευρωπαϊκή Ένωση συμπλήρωσε επιτυχώς τα αποθέματα στο ανώτατο όριο του 96% τον Νοέμβριο για να προσπαθήσει να εξασφαλίσει επαρκή χειμερινά αποθέματα.

Οι χώρες κατάφεραν επίσης να περιορίσουν τη χρήση κατά τη διάρκεια ασυνήθιστα ήπιων καιρικών συνθηκών, αλλά ένα παρατεταμένο κρύο αυτό το μήνα έχει επικεντρώσει την προσοχή όλων στην κλίμακα της μελλοντικής αποστολής.

«Πολλές από τις περιστάσεις που επέτρεψαν στις χώρες της ΕΕ να γεμίσουν τις αποθήκες τους πριν από αυτόν τον χειμώνα ενδέχεται να μην επαναληφθούν το 2023», δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ο Fatih Birol, επικεφαλής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) με έδρα το Παρίσι.

Ο IEA εκτιμά ότι η Ευρώπη θα μπορούσε να αντιμετωπίσει έλλειμμα σχεδόν 30 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (bcm) τον επόμενο χειμώνα, που ισοδυναμεί με σχεδόν το 7% της ζήτησης του 2021.

Πριν η Ρωσία εισβάλει στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο, προκαλώντας κυρώσεις από τη Δύση,παρείχε περίπου το 40% του φυσικού αερίου της Ευρώπης.
Από αυτό, περίπου το 65% των παραδόσεων αγωγών της Ευρώπης προήλθε μέσω του αγωγού Nord Stream στη Γερμανία και το υπόλοιπο μέσω αγωγών μέσω Ουκρανίας.
Οι αποστολές μέσω Ουκρανίας συνεχίζονται, αλλά κινδυνεύουν καθώς ο πόλεμος με τη Ρωσία δεν δείχνει σημάδια λήξης, ενώ οι παραδόσεις φυσικού αερίου μέσω του Nord Stream έχουν σταματήσει από τα τέλη Αυγούστου.
Η ύποπτη δολιοφθορά έχει έκτοτε καταστρέψει τη σύνδεση, η οποία δεν αναμένεται να επιστρέψει σε λειτουργία στο εγγύς μέλλον.

Λιγότερο αέριο

Οι αναλυτές της Wood Mackenzie προβλέπουν έως και 25 bcm λιγότερο ρωσικό αέριο θα φτάσει στην Ευρώπη για την περίοδο πλήρωσης του 2023 από τον Απρίλιο έως τα τέλη Σεπτεμβρίου, όταν οι καλοκαιρινές θερμοκρασίες μειώσουν τη ζήτηση θέρμανσης.
Αυτό σημαίνει ότι τα επίπεδα που απομένουν στην αποθήκευση στο τέλος αυτού του χειμώνα θα καθορίσουν την κλίμακα της πρόκλησης για τον επόμενο χειμώνα.

Ο αναλυτής του Energy Aspects Leon Izbicki αναμένει ότι τα αποθέματα της Ευρώπης θα είναι περίπου 55 bcm, ή λίγο περισσότερο από το μισό μέχρι το τέλος Μαρτίου σε σύγκριση με επίπεδα γύρω στο 84% τώρα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά η αποθήκευση να βρίσκεται στο 90% έως την 1η Νοεμβρίου 2023.

Με βάση μια μέση πρόβλεψη για την τιμή του φυσικού αερίου 95 ευρώ ανά μεγαβατώρα (MWh) για το 2023, ο Izbicki εκτιμά ότι θα κοστίσει περίπου 58 δισεκατομμύρια ευρώ για την Ευρώπη για να επιτύχει τον στόχο, παρόμοιο με το κόστος πλήρωσης που υπολόγισαν οι αναλυτές για φέτος.

Το κόστος της ενέργειας έχει επικεντρωθεί στη μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου, η οποία περιορίσθηκε κατά περίπου ένα τέταρτο τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τους αναλυτές, μέσω μιας ευρείας σειράς μέτρων όπως η αλλαγή καυσίμου, η απόδοση και ο περιορισμός της παραγωγής.

«Η εστίαση θα συνεχίσει να είναι στις μειώσεις από την πλευρά της ζήτησης το επόμενο έτος, με την κλίμακα της πρόκλησης να εξαρτάται εν μέρει από το πού βρίσκονται οι μετοχές από το χειμώνα», δήλωσε ο Luke Cottell, ανώτερος αναλυτής της Timera Energy.

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Mercedes-Benz, για παράδειγμα, δήλωσε ότι θα μπορούσε να μειώσει τη χρήση φυσικού αερίου έως και 50% φέτος χρησιμοποιώντας περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, ενώ οι λιανοπωλητές σε όλη την Ευρώπη έχουν χαμηλώσει τα φώτα και έχουν απενεργοποιήσει τις οθόνες διαφημίσεων.

Ένα μεγάλο πλήγμα έχει επίσης προκληθεί από βιομηχανικούς τομείς που αναγκάστηκαν να περιορίσουν την παραγωγή καθώς οι υψηλές τιμές του φυσικού αερίου καθιστούν την παραγωγή αντιοικονομική με ορισμένες εταιρείες να μετατοπίζουν την παραγωγή σε περιοχές με φθηνότερη ενέργεια.

«Εξακολουθούμε να βλέπουμε τη μείωση της ζήτησης βιομηχανικού αερίου λόγω της χαμηλότερης οικονομικής δραστηριότητας ως επί το πλείστον αναστρέψιμη το 2023 εάν πέσουν οι τιμές, αλλά όσο περισσότερο οι τιμές παραμείνουν υψηλές τόσο πιο πιθανό είναι ότι οι επιχειρήσεις θα εκτοπίσουν μόνιμα την παραγωγή τους σε αέριο υψηλής έντασης», Energy Aspects' είπε ο Izbicki.

Το πόσο μπορεί να μειωθεί η ζήτηση εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον καιρό καθώς και από την τιμή.

Καθώς οι θερμοκρασίες έπεσαν στην Ευρώπη νωρίτερα αυτό το μήνα, η γερμανική ρυθμιστική αρχή ενέργειας, δήλωσε ότι ο μεγαλύτερος καταναλωτής φυσικού αερίου της Ευρώπης δεν είχε επιτύχει τους στόχους εξοικονόμησης αερίου για πρώτη φορά.

Αγώνας για τον εφοδιασμό

Ο προφανής τρόπος για την ενίσχυση των προμηθειών είναι μέσω του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Χώρες όπως η Γερμανία, η Πολωνία και η Ολλανδία κατασκεύασαν ή επέκτειναν τερματικούς σταθμούς επαναεριοποίησης LNG που λαμβάνουν θαλάσσια φορτία LNG από όλο τον κόσμο .
Η χωρητικότητα εισαγωγής LNG της Ευρώπης και της Βρετανίας θα αυξηθεί περίπου 25% μέχρι το τέλος του 2023 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021, σύμφωνα με στοιχεία από την Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών των ΗΠΑ.
Αλλά η χωρητικότητα δεν αποτελεί εγγύηση για τις προμήθειες.

Φέτος, η χαμηλότερη ζήτηση και οι υψηλές τιμές σήμαιναν ότι οι Κινέζοι αγοραστές απέφευγαν σε μεγάλο βαθμό την αγορά LNG spot και ορισμένα φορτία που προορίζονταν για Ασιάτες αγοραστές εκτρέπονταν στην Ευρώπη.
Αυτό μπορεί να μην συμβεί τον επόμενο χρόνο, πράγμα που σημαίνει ότι η Ευρώπη θα αντιμετωπίσει έντονο ανταγωνισμό για το LNG που θα ανέβαζε το κόστος.
Οι τιμές ρεκόρ στην Ευρώπη, όσο οδυνηρές κι αν είναι, βοήθησαν την περιοχή να εξασφαλίσει όγκο ρεκόρ εισαγωγών LNG φέτος.
Οι τιμές αναφοράς στην Ευρώπη έφτασαν στο ανώτατο όριο τον Αύγουστο άνω των 300 ευρώ/MWh.

Με την επιβοιλή ανώτατου ορίου τιμών, οι περισσότεροι αναλυτές προβλέπουν ότι οι τιμές θα παραμείνουν υψηλές, σε εύρος 90-200 ευρώ/MWh το 2023 σε σύγκριση με τιμές κάτω των 20 ευρώ/MWh το 2020.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης