Ενέργεια

Γιατί η Ευρώπη γίνεται κορυφαία αγορά LNG στον κόσμο μέσα στην ενεργειακή κρίση

Γιατί η Ευρώπη γίνεται κορυφαία αγορά LNG στον κόσμο μέσα στην ενεργειακή κρίση

 Έντονος ανταγωνισμός με την Κίνα αναμένεται το επόμενο έτος

 

Το ένα τέταρτο του συνόλου του LNG που διακινήθηκε πέρυσι, εισήγαγε η Ευρώπη, κατακτώντας τον τίτλο της κορυφαίας αγοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου καθώς προσπαθεί να αντικαταστήσει το ρωσικό αέριο.

Φέτος, η Ευρώπη χρειάζεται να εισαγάγει ακόμη μεγαλύτερους όγκους LNG - ελλείψει μεγάλου μέρους του ρωσικού αερίου - για να ξαναγεμίσει τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης αερίου μετά το τέλος αυτού του χειμώνα σύμφωνα με το OilPrice.

Αναλυτές και στελέχη του κλάδου συμφωνούν ότι η χειμερινή ζήτηση φυσικού αερίου 2022/2023 είναι λίγο-πολύ εξασφαλισμένη, χάρη στο ήπιο ξεκίνημα του 2023 και την υποτονική ζήτηση στην Ασία. Αλλά προειδοποιούν επίσης ότι ο επόμενος χειμώνας θα μπορούσε να είναι πολύ χειρότερος για την Ευρώπη, εάν η Ασία –ειδικά η Κίνα– εισάγει μεγαλύτερες ποσότητες και εντείνει τον ανταγωνισμό μεταξύ της ευρωπαϊκής και της ασιατικής αγοράς για την άντληση περισσότερης προσφοράς LNG.

Πέρυσι, η Ευρώπη κέρδισε αυτόν τον ανταγωνισμό, καθώς οι ευρωπαϊκές τιμές αυξήθηκαν αφού η Ρωσία άρχισε να διακόπτει τον εφοδιασμό μέσω αγωγών στους περισσότερους πελάτες της προς τα δυτικά. Το ερώτημα για το 2023 και μετά, είναι αν η Ευρώπη θα συνεχίσει να κερδίζει την Ασία στην προσφορά LNG μόλις αρχίσει να ανακάμπτει η ασιατική ζήτηση.

Το 2022, οι εισαγωγές LNG της ΕΕ έφτασαν τους 101 εκατομμύρια τόνους, αυξημένες κατά 58% σε σύγκριση με το 2021, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv που επικαλούνται οι Financial Times. Η ΕΕ εισήγαγε συνολικά το 24% του συνόλου του LNG που διακινήθηκε πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία.

Η στροφή της Ευρώπης στο LNG έχει δημιουργήσει ένα σοκ ζήτησης σε μια ήδη περιορισμένη παγκόσμια αγορά LNG, με επιπλέον 50 εκατομμύρια τόνους ζήτησης ετησίως στην ΕΕ, σύμφωνα με τηνTimera Energy.
Ο ρόλος της Ευρώπης στην αγορά LNG άλλαξε απότομα από μια παθητική και ευέλικτη αγορά LNG σε έναν άμεσο και επιθετικό ανταγωνιστή, επεσήμανε η Timera Energy.

Προθεσμιακά συμβόλια

Μεγάλο μέρος των ευρωπαϊκών εισαγωγών LNG υποβοηθήθηκαν από την ανεπαρκή ζήτηση στην Ασία, όπου η Κίνα είδε μια σπάνια πτώση στην κατανάλωση φυσικού αερίου εν μέσω επιβράδυνσης της οικονομικής ανάπτυξης, ενώ το μεγαλύτερο μέρος της Νότιας και Νοτιοανατολικής Ασίας απλά δεν μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά τις υψηλές τιμές του LNG. Οι αγοραστές επέστρεψαν στην εξασφάλιση προθεσμιακών συμβολαίων, ακόμη και στην Ευρώπη που προηγουμένως ήταν απρόθυμοι να κλειδώσουν την προσφορά μακροπρόθεσμα.

Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος της προμήθειας LNG έως το 2025 είναι «κλειδωμένο» και, παρόλο που η Ευρώπη επεκτείνει την ικανότητα εισαγωγής LNG, θα υπάρχει περιορισμένη προσφορά μέχρι το 2025-2026, όταν τα μεγάλα νέα έργα στο Κατάρ και τις ΗΠΑ θα συνδεθούν στο δίκτυο, σύμφωνα με την Timera Ενέργεια.

Η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο αναμένεται να αυξήσουν τη συνδυασμένη τους ικανότητα εισαγωγής LNG κατά 34%, ή κατά 6,8 δισεκατομμύρια κυβικά πόδια την ημέρα (Bcf/d), έως το 2024 σε σύγκριση με το 2021, σύμφωνα με την Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών των ΗΠΑ (EIA) τον Νοέμβριο επικαλούμενη στοιχεία από τον Διεθνή Όμιλο Εισαγωγέων Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (GIIGNL). Περίπου 1,7 Bcf/d της νέας και διευρυμένης ικανότητας επαναεριοποίησης LNG έχει προστεθεί στην Ολλανδία, την Πολωνία, τη Φινλανδία, την Ιταλία και τη Γερμανία, σύμφωνα με την EIA.

Την περασμένη εβδομάδα, η Γερμανία υποδέχθηκε το πρώτο δεξαμενόπλοιο που μετέφερε LNG στο νέο τερματικό σταθμό εισαγωγής LNG στο Wilhelmshaven, με το φορτίο να φθάνει από την εγκατάσταση εξαγωγής Calcasieu Pass στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Ευρώπη θα μπορούσε ακόμα να δυσκολευτεί να καλύψει τις ανάγκες της σε φυσικό αέριο με τις αυξανόμενες εισαγωγές LNG, ειδικά εάν η ζήτηση της Κίνας ανακάμψει κάποια στιγμή φέτος.


Χάσμα προσφοράς - ζήτησης

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του IEA, εάν η προσφορά ρωσικού φυσικού αερίου μειωθεί στο μηδέν και η κινεζική ζήτηση LNG ανακάμψει στα επίπεδα του 2021, η ΕΕ θα μπορούσε να έχει χάσμα προσφοράς-ζήτησης φυσικού αερίου 27 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων το 2023.

Με τη βουτιά στις παραδόσεις φυσικού αερίου μέσω ρωσικών αγωγών, η Ευρώπη θα χρειαστεί «τεράστιους όγκους» LNG το 2023, σύμφωνα με την Trafigura τον Δεκέμβριο.

«Ενώ η Ευρώπη θα πρέπει να αποφύγει το μπλακ άουτ αυτόν τον χειμώνα αντλώντας αποθέματα και μειώνοντας τη ζήτηση, θα χρειαστεί να εισάγει τεράστιους όγκους LNG το 2023, δεδομένης της τεράστιας μείωσης των ροών από τη Ρωσία», ανέφερε η Trafigura στην έκθεσή της για το έτος έως τις 30 Σεπτεμβρίου.

Οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη θα πρέπει να παραμείνουν υψηλές, ώστε η ήπειρος να μπορεί να συνεχίσει να προσελκύει τα περισσότερα από τα φορτία LNG από τον ανταγωνισμό με τα άλλα βασικά κέντρα ζήτησης, σύμφωνα με την Trafigura. Ο trader εμπορευμάτων αναμένει ότι η Ευρώπη θα δώσει προτεραιότητα στην ασφάλεια του εφοδιασμού «μέσα στον επόμενο χειμώνα και μετά».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης