Απόψεις

ΙΕΑ: Η έκρηξη των ηλεκτρικών SUV απειλεί με απογείωση τις εκπομπές αερίων

ΙΕΑ: Η έκρηξη των ηλεκτρικών SUV απειλεί με απογείωση τις εκπομπές αερίων

Ανάλυση του Josh Gabbatiss από το Carbon Brief στο Energy Post

 

Πάνω από το ένα τρίτο όλων των νέων οχημάτων που πωλούνται παγκοσμίως το 2030 θα είναι ηλεκτρικά, σύμφωνα με τον IEA. Περιγράφει την ανάπτυξη ως «εκρηκτική»: από μόλις 1% των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων το 2017, σε 14% πέρυσι και τώρα αναμένεται στο 18% μέχρι το τέλος του 2023.

Ο Josh Gabbatiss του Carbon Brief σε ανάλυση του στο Energy Post επισημαίνει ότι η Κίνα κυριαρχεί σταθερά σε αυτές τις πωλήσεις ενώ οι νέες πολιτικές στις Η.Π.Α. και η ΕΕ οδηγούν επίσης την ανάπτυξη. Οι φιλοδοξίες των κατασκευαστών αυτοκινήτων για την ηλεκτροκίνηση συμβαδίζουν με ή, στην περίπτωση της Ευρώπης, είναι λίγο πιο μπροστά από τις κυβερνήσεις.
Σημαίνει ότι τα καύσιμα με βάση το πετρέλαιο θα αρχίσουν να μειώνονται τα επόμενα δύο χρόνια. Ο ΙΕΑ προειδοποιεί, ωστόσο, ότι η αύξηση των πωλήσεων SUV σχεδόν εξάλειψε όλη την περσινή εξοικονόμηση εκπομπών στις ηλεκτρικές μεταφορές. Τα SUV αποτελούν πλέον σχεδόν το ήμισυ των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων (ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ινδία), συμπεριλαμβανομένου του 40% των ηλεκτρικών οχημάτων. Η σαφής συνέπεια είναι ότι η ιστορία επιτυχίας της ηλεκτροκίνησης οχημάτων θα μπορούσε να ακυρωθεί από αυτή την διάθεση για αυτά τα μεγάλα και οχήματα.

Συγκεκριμένα περισσότερα από ένα στα τρία νέα οχήματα που πωλούνται το 2030 θα είναι ηλεκτρικά χάρη στην «εκρηκτική» ανάπτυξη της αγοράς, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA).
Ο οργανισμός υποστηρίζει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκονται ήδη σε καλό δρόμο για να φτάσουν το 18% των πωλήσεων το 2023. Με τις νέες πολιτικές που οδηγούν την ανάπτυξη στις ΗΠΑ και την ΕΕ, το μερίδιο των ηλεκτρικών μοντέλων το 2030 αναμένεται πλέον να είναι υπερδιπλάσιο από αυτό που περίμενε κανείς μόλις πριν από δύο χρόνια.
Η επέκταση σημαίνει ότι η ζήτηση για καύσιμα με βάση το πετρέλαιο όπως η βενζίνη και το ντίζελ στον τομέα των οδικών μεταφορών θα αρχίσει να μειώνεται μέσα σε μόλις δύο χρόνια. Περίπου το 5% της τρέχουσας ζήτησης πετρελαίου θα έχει εξαλειφθεί έως το 2030, προσθέτει.
Η νέα έκθεση Global EV Outlook του IEA καταλήγει στο συμπέρασμα ότι, μέχρι το τέλος της δεκαετίας, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρίσκονται σε καλό δρόμο για μείωση των ετήσιων εκπομπών ρύπων που ισοδυναμούν με ολόκληρη την οικονομία της Γερμανίας.
Ωστόσο, σημειώνει ότι η αυξανόμενη δημοτικότητα των μεγάλων οχημάτων (SUV) αποτελεί «μείζονα ανησυχία». Πέρυσι, η αύξηση των πωλήσεων αυτών των μεγάλων, ενεργοβόρων μοντέλων σχεδόν ακύρωσε τις μειώσεις εκπομπών από τις πωλήσεις ρεκόρ ηλεκτρικών οχημάτων.

Εκθετική αύξηση

Περισσότερα από 10 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλήθηκαν το 2022, μειώνοντας τις παγκόσμιες εκπομπές κατά 80 εκατομμύρια τόνους ισοδύναμου CO2 (MtCO2e), σύμφωνα με τον IEA.
Οι πωλήσεις αναμένεται να φτάσουν τα 14 εκατομμύρια μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Αυτό θα ανερχόταν στο 18% των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων το 2023, από 14% ένα χρόνο νωρίτερα και μόλις 1% το 2017.
Σε αυτή την τροχιά, αυτά τα οχήματα θα έχουν σχεδόν τετραπλασιάσει το μερίδιο αγοράς τους από το 2020, όταν αποτελούσαν λιγότερο από το 5% των πωλήσεων.

γρφ1_4.JPG

Οι άλλοι δύο βασικοί παράγοντες είναι οι ΗΠΑ και η ΕΕ, οι οποίες αύξησαν πρόσφατα τους στόχους τους για το 2030 όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών από τις οδικές μεταφορές. Τους τελευταίους μήνες, ο IEA σημειώνει ότι και οι δύο «έχουν περάσει νομοθεσία που να ταιριάζει με τις φιλοδοξίες τους για την ηλεκτροκίνηση».
Σύμφωνα με τη νέα έκθεση, ένας συνδυασμός των νέων στόχων CO2 για αυτοκίνητα και φορτηγά στην ΕΕ και η σειρά νέων μέτρων στον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού σε συνδυασμό με κρατική δράση θα συνεχίσουν να οδηγούν τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων τα επόμενα χρόνια.

Σύμφωνα με το Σενάριο Δηλωμένων Πολιτικών (STEPS) του ΙΕΑ, το οποίο λαμβάνει υπόψη τις πολιτικές και τα μέτρα που έχουν τεθεί σε εφαρμογή από τις κυβερνήσεις, το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά πρόκειται να διπλασιαστεί σε 36% έως το 2030. Αυτό μειώνει το «χάσμα εφαρμογής» μεταξύ δράσης και στόχων που έθεσαν οι κυβερνήσεις, οι οποίες συνολικά θα ανέβαζαν το μερίδιο αυτό στο 40%.

Πρόκειται για σημαντική ανοδική προσαρμογή σε σχέση με τις προηγούμενες προοπτικές του οργανισμού. Στις προοπτικές του για το 2021, ο IEA εκτιμά ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα φτάσουν το 15% των πωλήσεων έως το 2030, ένα επίπεδο που έφτασε σχεδόν ήδη από το 2022. Πέρυσι, ο IEA εκτιμούσε ότι οι υπάρχουσες πολιτικές θα οδηγούσαν το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε μόλις 21% έως το 2030.

γρφ2_4.JPG


Εκτός από τις κυβερνήσεις, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν επίσης ανακοινώσει τους δικούς τους στόχους για πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων.

γρφ3_3.JPG

Ο IEA σημειώνει ότι σε όλες τις μεγάλες αγορές, αυτοί οι στόχοι έχουν έρθει μετά από σημαντικές ανακοινώσεις κυβερνητικής πολιτικής.

Βαθιές τομές

Η ταχεία αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο πλαίσιο των υφιστάμενων κυβερνητικών πολιτικών αναμένεται να έχει σημαντικό αντίκτυπο στη χρήση ορυκτών καυσίμων. Ο ΙΕΑ αναφέρει ότι η ζήτηση πετρελαίου για τις οδικές μεταφορές αναμένεται να κορυφωθεί γύρω στο 2025 στο σενάριο STEPS.

Η αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων στους δρόμους θα εξαλείψει την ανάγκη για 5 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα μέχρι το 2030. Αυτό αντιστοιχεί περίπου στο 5% της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου σήμερα.

Ο ΙΕΑ σημειώνει ότι συνολικά αυτό θα σήμαινε μείωση των εκπομπών κατά 700 εκατομμύρια τόνους ισοδυνάμου διοξειδίου του άνθρακα (MtCO2e) μέχρι το τέλος της δεκαετίας, περίπου τις ετήσιες εκπομπές της Γερμανίας ή της Σαουδικής Αραβίας.

Εάν οι κυβερνήσεις προχωρήσουν ακόμη περισσότερο και επιτύχουν τους στόχους που έχουν θέσει τόσο για τα ηλεκτρικά οχήματα όσο και για την παραγωγή καθαρής ενέργειας, θα αποφευχθούν οι εκπομπές 770 MtCO2e.

Σε αυτό το σενάριο, που ονομάζεται Σενάριο Ανακοινωθέντων Υποσχέσεων (APS), οι χώρες θα βρίσκονται περίπου στα δύο τρίτα του δρόμου προς τις καθαρές μηδενικές εκπομπές του ΙΕΑ έως το 2050 (NZE), το οποίο είναι συμβατό με τον στόχο της Συμφωνίας του Παρισιού.
Για να γεφυρωθεί το χάσμα,ο IEA εκτιμά ότι οι κυβερνήσεις θα πρέπει να κινηθούν ταχύτερα όσον αφορά την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, ιδίως για τα φορτηγά και τα λεωφορεία.
Σημειώνει ότι το 25% των εκπομπών που σχετίζονται με ηλεκτρικά οχήματα και αποφεύχθηκαν μπορεί να αποδοθεί στον εξηλεκτρισμό των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων.

γρφ_4.JPG


Κυριαρχία SUV

Η συνεχιζόμενη αύξηση των πωλήσεων μεγάλων σπορ οχημάτων (SUV) σχεδόν εξάλειψε τις μειώσεις των εκπομπών που επιτεύχθηκε από τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων πέρυσι, σύμφωνα με τον IEA.

Τα SUV αποτελούν πλέον σχεδόν το ήμισυ των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένου του 40% των ηλεκτρικών οχημάτων. Η δημοτικότητά τους αυξάνεται παγκοσμίως, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ινδία.

Ο IEA εκτιμά ότι αυτή η «συντριπτική κυριαρχία» είναι μια «μείζονα ανησυχία». Το μέγεθος των SUV σημαίνει ότι απαιτούν περισσότερη ενέργεια για να λειτουργήσουν, περισσότερα υλικά για την κατασκευή και, στην περίπτωση ηλεκτρικών μοντέλων, μεγαλύτερες μπαταρίες. Όλα αυτά σημαίνουν υψηλότερες εκπομπές και μεγαλύτερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις ανά διανυόμενο μίλι.

Το 2022, οι εκπομπές CO2 από την οδήγηση SUV αυξήθηκαν κατά 70 MtCO2e, σύμφωνα με τον IEA, με τις πωλήσεις να αυξάνονται ακόμη και όταν η ευρύτερη αγορά αυτοκινήτων συρρικνώθηκε. Αυτό ουσιαστικά ακυρώνει τις περισσότερες από τις μειώσεις εκπομπών κατά 80 MtCO2e από τις πωλήσεις νέων ηλεκτρικών οχημάτων εκείνο το έτος.
Συνολικά, ο IEA εκτιμά ότι τα 330 εκατομμύρια SUV στο δρόμο σήμερα εκπέμπουν περίπου 1GtCO2e.
Περίπου το 16% των SUV που πωλήθηκαν το 2022 ήταν ηλεκτρικά – ελαφρώς πάνω από το μερίδιο 14% των EVs στην αγορά συνολικά.

γρφ5_1.JPG

Τα ηλεκτρικά SUV έχουν ως αποτέλεσμα τη μετατόπιση των εκπομπών σε σχέση με το εάν είχαν κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το 2022, ο IEA λέει ότι 150.000 βαρέλια πετρελαίου την ημέρα αποφεύχθηκαν λόγω του ότι οδηγούσαν ηλεκτρικά SUV.
Στην πραγματικότητα, ο οργανισμός υποστηρίζει ότι παρόλο που τα ηλεκτρικά SUV αντιπροσώπευαν το 35% όλων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2022, το μερίδιό τους στην εκτόπιση του πετρελαίου ήταν υψηλότερο –περίπου 40%– καθώς οι οδηγοί SUV τείνουν να χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους περισσότερο από τους ιδιοκτήτες μικρότερων αυτοκινήτων.

Ωστόσο, η έκθεση σημειώνει ότι πέρα από τις εκπομπές από την οδήγηση, «ο μετριασμός των επιπτώσεων των μεγαλύτερων μπαταριών θα είναι επίσης σημαντικός». Σημειώνει ότι οι μεγαλύτερες ποσότητες ορυκτών που απαιτούνται για την κατασκευή μπαταριών SUV μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα οι εκπομπές CO2 από την επεξεργασία και την κατασκευή να είναι περισσότερο από 70% υψηλότερες από τις κανονικές μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ανάλυση του Josh Gabbatiss από το Carbon Brief στο Energy Post

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης