Ενέργεια

Financial Times: Μπρα ντε φερ Ευρώπης - Κίνας για το αμερικανικό LNG

Financial Times: Μπρα ντε φερ Ευρώπης - Κίνας για το αμερικανικό LNG
Η ζήτηση LNG αυξήθηκε μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία και την Ευρώπη να αναζητά διαφοροποίηση, επισημαίνουν οι FT σε ανάλυσή τους

Ένα μπρα ντε φερ μεταξύ Ευρώπης και Κίνας βρίσκεται σε εξέλιξη με επίκεντρο το αμερικανικό LNG, με ευρωπαϊκούς και κινεζικούς ενεργειακούς ομίλους να προσπαθούν να «κλειδώσουν» παραγγελίες για υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) από τις ΗΠΑ, γεγονός που με την σειρά του ωθεί τις επενδύσεις σε μια σειρά εξαγωγικών έργων, όπως αναλύουν οι Financial Times.

Η ζήτηση για LNG στην Ευρώπη εκτοξεύθηκε με την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, σε μια προσπάθεια να αντικαταστήσει το φυσικό αέριο που προερχόταν από τη Ρωσία μέσω αγωγών με προμήθειες.από άλλες χώρες, και παρά την πίεση για μετάβαση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, δημιουργώντας μια σφιχτή αγορά, η οποία εκτίναξε τις τιμές πέρυσι σε ιστορικά υψηλά.

Οι συμφωνίες ΗΠΑ - ΕΕ - Κίνας

Σύμφωνα με τους Financial Times, τις τελευταίες εβδομάδες, ο αμερικανικός εξαγωγέας LNG Cheniere υπέγραψε μια 15ετή συμφωνία για την προμήθεια της νορβηγικής Equinor και μια σύμβαση για περισσότερα από 20 χρόνια με την κινεζική ENN.

Παράλληλα, η ανταγωνιστική Venture Global LNG υπέγραψε 20ετή συμφωνία με τη γερμανική Securing Energy for Europe (SEFE), ενώ η γαλλική TotalEnergies αγόρασε μερίδιο 219 εκατομμυρίων δολαρίων σε τερματικό σταθμό του Τέξας για τη μεταφορά LNG, το οποίο αναπτύσσεται από τον ενεργειακό όμιλο NextDecade με έδρα το Χιούστον.

Οι παραπάνω συμφωνίες προστίθενται σε μια σειρά συμφωνίες μεταξύ αμερικανικών εξαγωγέων και ευρωπαϊκών ή κινεζικών οντοτήτων τα τελευταία χρόνια και σύμφωνα με στοιχεία της S&P Global Commodity Insights, Ευρώπη και Κίνα αντιπροσώπευαν σχεδόν το 40% των συμβάσεων προμήθειας LNG των ΗΠΑ που συμφωνήθηκαν μεταξύ 2021 και τέλη Ιουνίου 2023.

Η Κίνα αντιπροσώπευε το 24,4%, λόγω των μεγάλων όγκων που υπογράφηκαν το 2021 και το 2022.
Μέχρι στιγμής το 2023, η Ευρώπη έχει λάβει περισσότερο LNG από την Κίνα.
01_16.PNG
Το αποτύπωμα στις αναπτυσσόμενες χώρες

Η πίεση στις προμήθειες LNG είχε σημαντικό αντίκτυπο σε αναπτυσσόμενες χώρες όπως το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές πέρυσι, των οποίων η ενεργειακή ασφάλεια απειλήθηκε σημαντικά, με αναλυτές να υπογραμμίζουν ότι η αυξημένη δυναμικότητα θα μπορούσε να διευκολύνει αυτά τα κράτη να εξασφαλίσουν φυσικό αέριο για να αντικαταστήσουν τον πιο βρώμικο άνθρακα στην παραγωγή ενέργειας.

«Περισσότεροι όγκοι είναι καλοί για την αγορά και με τις νέες συμφωνίες θα δούμε να αναπτύσσονται περισσότερα έργα εξαγωγής LNG», σχολίασε στους FT, ο Sindre Knutsson, συνεργάτης έρευνας φυσικού αερίου και LNG στη Rystad Energy.

Περισσότερες προμήθειες «μπορούν να δημιουργήσουν ευκαιρίες για αναδυόμενες αγορές που δεν μπορούν να δεσμευτούν σε μακροπρόθεσμα συμβόλαια», πρόσθεσε.
Αυτό οφείλεται σε παράγοντες όπως η ευελιξία που υπάρχει σε κάποιες συμβάσεις για μεταπώληση σε αναπτυσσόμενες χώρες.

Νέες επενδύσεις

Ωστόσο, οποιαδήποτε χαλάρωση της αγοράς από τα νέα αυτά έργα που είναι υπό κατασκευή θα πάρει χρόνο με το μεγαλύτερο μέρος της προγραμματισμένης πρόσθετης εξαγωγικής ικανότητας των ΗΠΑ να αναμένεται στα μέσα της δεκαετίας.

Παράλληλα, οι ευρωπαίοι αγοραστές είναι επιφυλακτικοί όσον αφορά την υπογραφή μακροπρόθεσμων συμφωνιών LNG, καθώς προσπαθούν να απελευθερώσουν τις οικονομίες τους από τον άνθρακα.

Ωστόσο, οι συμβάσεις που προσφέρουν οι εξαγωγείς των ΗΠΑ συχνά επιτρέπουν στους αγοραστές να εκτρέπουν τα φορτία σε άλλες οντότητες, μετριάζοντας τον κίνδυνο για τους Ευρωπαίους αγοραστές να μείνουν με αέριο για περισσότερο από όσο θέλουν.

«Οι ευρωπαίοι αγοραστές δίνουν ένα πρόσθετο πλεονέκτημα για τα αμερικανικά έργα», υπογράμμισε ο Michael Stoppard, επικεφαλής στρατηγικής για το φυσικό αέριο στην S&P Global Commodity Insights, προσθέτοντας ότι «μπορεί πραγματικά να υπάρξει βοήθεια για ένα έργο LNG των ΗΠΑ εάν συγκεντρώσει ένα χαρτοφυλάκιο ασιατών και ευρωπαίων αγοραστών, καθώς μειώνει τον κίνδυνο για αυτούς».

Η αλλαγή προσανατολισμού της Ευρώπης

Το ενδιαφέρον της Ευρώπης για το αμερικανικό LNG καταδεικνύει μια έντονη αλλαγή σε σχέση με μόλις πριν από λίγα χρόνια, όταν οι ανησυχίες για τη ρύπανση ώθησαν τη γαλλική κυβέρνηση να παρέμβει για να καταργήσει μια συμφωνία 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων μεταξύ της Engie και της NextDecade.

Πριν από λίγες εβδομάδες, ο διευθύνων σύμβουλος της TotalEnergies, Patrick Pouyianne, αφού υπέγραψε συμφωνία με την NextDecade , είπε ότι το deal αυτό «ενισχύει την ικανότητά μας να διασφαλίσουμε την ασφάλεια του εφοδιασμού με φυσικό αέριο στην Ευρώπη».

Υπενθυμίζεται ότι λίγο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία πέρυσι, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Joe Biden και η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula Von der Leyen ανακοίνωσαν μια στρατηγική ενεργειακή συμφωνία.

Αμερικανοί παράγοντες της αγοράς είναι βέβαιοι ότι η ευρωπαϊκή ζήτηση θα αντέξει - «Τρελές αγορές» από Κίνα 

Ο επικεφαλής εμπορικός διευθυντής της Cheniere, Anatol Feygin, είπε πρόσφατα σε αναλυτές ότι οι ευρωπαϊκές εισαγωγές LNG προβλέπεται να παραμείνουν σταθερές σε υψηλά επίπεδα «παρά τη καθαρή μηδενική ρητορική και την πίεση που προκάλεσε η πολιτική στις προοπτικές ζήτησης».

Όσον αφορά την Ασία, είπε ότι η οικονομική ανάπτυξη και η «ενεργειακή εξέλιξη» της περιοχής «θα στηρίξουν δεκαετίες αύξησης της ζήτησης LNG, οδηγώντας την ανάγκη για σημαντικές επενδύσεις σε νέα ικανότητα υγροποίησης».

Παρά το γεγονός ότι η παγκόσμια ενεργειακή κρίση δείχνει τάσεις εκτόνωσης, η Κίνα συνεχίζει να αγοράζει φυσικό αέριο με «τρελούς ρυθμούς», με αξιωματούχους της να δηλώνουν ικανοποιημένοι που οι εισαγωγείς συνεχίζουν να συνάπτουν συμφωνίες.

Η κινεζική πολιτική προμηθειών

Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Bloomberg, το Πεκίνο συνεχίζει να υποστηρίζει τις προσπάθειες κρατικών αγοραστών να υπογράψουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια και ακόμη και να επενδύσουν σε εξαγωγικές εγκαταστάσεις, προκειμένου να ενισχυθεί η ενεργειακή ασφάλεια μέχρι τα μέσα του αιώνα.

Εκτιμάται ότι η φέτος η χώρα θα γίνει ο κορυφαίος εισαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο το 2023. Σύμφωνα με στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από Bloomberg News, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, οι κινεζικές εταιρείες αυξάνουν τις αγορές τους επενδύοντας σε μακροπρόθεσμα συμβόλαια.

Τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια LNG είναι ελκυστικά επειδή υπόσχονται αποστολές σε σχετικά σταθερή τιμή σε σύγκριση με την αγορά spot, εκεί όπου το φυσικό αέριο εκτινάχθηκε σε ιστορικά επίπεδα μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Εκτόξευση τιμών 

Τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια LNG αναπροσαρμόζονται κανονικά στις τιμές του αργού Brent, και κατά τα έτη 2020 και 2021 η μέση τιμολόγηση ήταν περίπου 10% του σημείου αναφοράς ανά 1 εκατ. βρετανικές θερμικές μονάδες και τώρα, οι πωλητές ζητούν 12,5% του Brent και άνω, με ορισμένες προσφορές να φτάνουν το 17%, αναφέρει η Wood Mackenzie.

Με τις τιμές του πετρελαίου να βρίσκονται στο σημείο που βρίσκονται αυτή τη στιγμή, η όρεξη για μακροπρόθεσμες συμφωνίες LNG πιθανότατα θα ενταθεί περαιτέρω, καθώς οι πωλητές μπορεί να θέλουν να κλειδώσουν χαμηλότερες τιμές πετρελαίου εν μέσω προβλέψεων για αυξήσεις τιμών αργότερα μέσα στο έτος.

Όσο περισσότερο το LNG είναι κλειδωμένο σε μακροπρόθεσμα συμβόλαια, ωστόσο, τόσο λιγότερο LNG υπάρχει στην αγορά spot, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι τιμές ενδέχεται να σημειώσουν νέα άνοδο κάποια στιγμή καθώς τα συμβόλαια που λήγουν σε τρία έως τέσσερα χρόνια αντικαθίστανται επί του παρόντος με νέα.

Το κυρίαρχο LNG και η αλλαγή σκηνικού

Σημειώνεται ότι για πρώτη φορά πέρυσι οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Ευρώπη ξεπέρασαν τις εισαγωγές φυσικού αερίου μέσω αγωγών, σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Ενέργειας.

Κατά τη διάρκεια του έτους, οι ευρωπαϊκές χώρες εγκατέστησαν ταχύτατα, περισσότερα τερματικά εισαγωγής για LNG, με τη Γερμανία να εντάσσεται για πρώτη φορά στη λέσχη των εισαγωγέων.

Οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας της περιοχής υπέγραψαν συμφωνίες για την εισαγωγή περισσότερου LNG από παραγωγούς όπως οι ΗΠΑ, και υπήρξε μια στροφή προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως η αιολική και η ηλιακή ενέργεια.

Οι εισαγωγές φυσικού αερίου από τους ευρωπαϊκούς αγωγούς πέρυσι ήταν περίπου 151 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, σε σύγκριση με 232 δισεκατομμύρια ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με τα στοιχεία και η πτώση κατά 35% από έτος σε έτος έρχεται σε αντίθεση με τις εισαγωγές LNG, οι οποίες αυξήθηκαν στα 170 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2022 από 108 δισεκατομμύρια το 2021.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης