Ενέργεια

Οι αιτιάσεις της αγοράς απέναντι στη δεσπόζουσα θέση - Τι ζητά για μεταρρυθμίσεις στη λιανική

Οι αιτιάσεις της αγοράς απέναντι στη δεσπόζουσα θέση - Τι ζητά για μεταρρυθμίσεις στη λιανική
Σύμφωνα με στελέχη της NRG, η ΔΕΗ επιβάλλεται να βρίσκεται στο τραπέζι του διαλόγου για τη διαμόρφωση των κανόνων λειτουργίας της αγοράς που θα ισχύσουν μετά την άρση των έκτακτων μέτρων

Η συζήτηση για τη διαμόρφωση των νέων κανόνων λειτουργίας της λιανικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας που θα ισχύσουν από τις αρχές του 2024 έχει ήδη ξεκινήσει και οι ιδιώτες προμηθευτές στέλνουν σαφές μήνυμα προς την κυβέρνηση ότι σε αυτό το «τραπέζι» θα πρέπει να καθίσουν όλοι ισότιμα και ότι η διακριτική μεταχείριση της ΔΕΗ δεν είναι πλέον ανεκτή.

Ενδεικτική είναι αναφορά στελεχών της NRG, της εταιρίας προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας του ομίλου Motor Oil, πως παρά το άνοιγμα της αγοράς συνεχίζει να μην είναι ξεκάθαρο το πότε η ΔΕΗ ασκεί κυβερνητική και πότε εταιρική πολιτική.

Τα ίδια στελέχη μιλούν για προνομιακή πρόσβαση της ΔΕΗ στον υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, διευκρινίζοντας ότι η ΔΕΗ επιβάλλεται να βρίσκεται στο τραπέζι του διαλόγου για τη διαμόρφωση των κανόνων λειτουργίας της αγοράς που θα ισχύσουν μετά την άρση των έκτακτων μέτρων, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι μπορούν να απουσιάζουν από το ίδιο τραπέζι όλες οι υπόλοιπες εταιρίες.

«Θέμα» η πελατειακή κινητικότητα

Κύριο ζήτημα που απασχολεί την αγορά προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας είναι η κινητικότητα των πελατών από πάροχο σε πάροχο και μάλιστα χωρίς την υποχρέωση εξόφλησης των προηγούμενων οφειλών του.

Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς η κινητικότητα των πελατών θα πρέπει να περιλαμβάνει και τη ΔΕΗ διότι τους τελευταίους μήνες οι ιδιώτες προμηθευτές «τρώνε τις σάρκες τους» και η ΔΕΗ απλώς παρακολουθεί. Σύμφωνα με εκτιμήσεις πριν από την πανδημία η κινητικότητα των πελατών αφορούσε το 1-2% του συνόλου της αγοράς. Από τον Αύγουστο 2022 οπότε και ισχύουν τα έκτακτα μέτρα της μηνιαίας τιμολόγησης και της ελεύθερης μετακίνησης, το ποσοστό αυτό είναι το 2-3%. Όταν δε η μετακίνηση γίνεται με τον πελάτη να αφήνει πίσω ανεξόφλητες υποχρεώσεις, τότε το πρόβλημα διογκώνεται. Μάλιστα εκτιμάται ότι οι επισφάλειες από 1% του τζίρου των εταιριών στο παρελθόν έχει ανέλθει στο 3% σήμερα.

Ζητούμενο η συνεργασία για την υιοθέτηση του ενεργειακού Τειρεσία

Η αγορά θα πρέπει να λειτουργεί με τρόπο ώστε και οι ιδιώτες προμηθευτές να είναι ανταγωνιστικοί αναφέρουν κύκλοι της NGR σημειώνοντας παράλληλα και την ευθύνη των ιδιωτικών εταιριών προμήθειας ενέργειας να συνεννοηθούν μεταξύ τους ώστε να υιοθετηθεί ο ενεργειακός Τειρεσίας.

Ένα ακόμη ζητήματα που τίθενται από τους ιδιώτες προμηθευτές είναι η ανάγκη αντιμετώπισης των οφειλών από τις επιδοτήσεις στους καταναλωτές των 35 KVA. Πρόκειται για τις επιδοτήσεις που χορηγήθηκαν από τους προμηθευτές την περίοδο Απριλίου-Νοεμβρίου 2023 σε μικρούς και μεσαίους επιχειρηματικούς καταναλωτές ρεύματος κατόπιν εντολής του υπουργείου Ενέργειας, αλλά χωρίς προηγούμενη έγκριση από την Κομισιόν.

Όταν δόθηκε η ευρωπαϊκή έγκριση κρίθηκε αναγκαίο οι ωφελούμενοι να βεβαιώσουν ότι δεν είχαν λάβει άλλου είδους ευρωπαϊκής επιδότησης και έπρεπε να κληθούν από τον προμηθευτή τους να στείλουν τις σχετικές υπεύθυνες δηλώσεις. Κάτι το οποίο δεν έγινε με αποτέλεσμα οι προμηθευτές να μην λάβουν τις επιδοτήσεις που είχαν ήδη χορηγήσει. Έτσι η αγορά προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας βρίσκεται σήμερα αντιμέτωπη με ένα «φέσι» της τάξης των 800 εκατ. ευρώ. Η έκθεση της κάθε εταιρίας είναι διαφορετική αναλόγως της δραστηριοποίησης της στους επιχειρηματικούς καταναλωτές.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις οι οφειλές προς τη ΔΕΗ ανέρχονται σε 500-600 εκατ. ευρώ ενώ πολύ μεγάλες είναι και οι οφειλές προς τους ιδιώτες προμηθευτές. Για παράδειγμα η NRG υπολογίζει ότι τα χρήματα που της οφείλονται φθάνουν στα 37 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες πρόσφατα συμφωνήθηκε μια λύση στο πρόβλημα με πρωτοβουλία της υφυπουργού Ενέργειας Αλεξάνδρας Σδούκου και του επικεφαλής της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή. Οι δικαιούχοι της επιδότησης αντί να κληθούν να υποβάλουν υπεύθυνες δηλώσεις θα κληθούν να στείλουν απλώς ένα ενημερωτικό email. Πάντως μέχρι στιγμής και αυτή η λύση δεν έχει ενεργοποιηθεί.

Τέλος οι ιδιώτες προμηθευτές ζητούν μετ’ επιτάσεως την επιβολή χρονικού ορίου εκπροσώπησης των καταναλωτών που μεταπίπτουν στη λεγόμενη Καθολική Υπηρεσία. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά η Καθολική Υπηρεσία έχει αναδειχθεί σε καταφύγιο για τους μπαταχτσήδες αφού μόνο το 10% των καταναλωτών εξυπηρετεί σε κάποιο βαθμό τις υποχρεώσεις του. Την ίδια ώρα ο ΔΕΔΔΗΕ καθυστερεί σημαντικά να ανταποκριθεί στα αιτήματα αποκοπών. Είναι χαρακτηριστικό ότι η NGR έχει υποβάλει αιτήματα 4.000 αποκοπών που παραμένουν στα συρτάρια του ΔΕΔΔΗΕ για περισσότερες από 50 ημέρες. Η λύση που προτείνεται για την αντιμετώπιση του προβλήματος είναι η εκπροσώπηση στην Καθολική Υπηρεσία για διάστημα 3-4 μηνών και όχι επ’ αόριστον όπως ισχύει σήμερα.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης