Ενέργεια

ΡΑΑΕΥ: Έξι δράσεις για την ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο - Εκτός FSU και αποθήκευση του 15%

ΡΑΑΕΥ: Έξι δράσεις για την ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο - Εκτός FSU και αποθήκευση του 15%

Τα σενάρια που εξετάσθηκαν για την Εθνική Μελέτη Εκτίμησης Επικινδυνότητας

 

Με δύο μέτρα λιγότερα, τα οποία είχαν επικριθεί έντονα και από την αγορά, προωθεί η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) την νέα της πρόταση για το Σχέδιο Προληπτικής Δράσης για την ασφάλεια εφοδιασμού της Ελλάδας με φυσικό αέριο.

Ειδικότερα, η αρμόδια Αρχή λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα των Μελετών Εκτίμησης Επικινδυνότητας που έχουν διεξαχθεί το τελευταίο διάστημα σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο, τις ευρωπαϊκές υποχρεώσεις της χώρας, των στοιχείων για τη διαμόρφωση της ζήτησης και άλλα δεδομένα υιοθετεί έξι προληπτικές δράσεις για τη διαχείριση σε περίπτωση εμφάνισης κρίσης φυσικού αερίου από τις οποίες απουσιάζουν δύο δράσεις που κατά την περυσινή χειμερινή περίοδο είχαν παρουσιαστεί ως απαραίτητες.

Πρόκειται για την προσθήκη του FSU που αύξανε την αποθηκευτική ικανότητα του σταθμού της Ρεβυθούσας και την υποχρέωση των ηλεκτροπαραγωγών να διατηρούν αποθέματα φυσικού αερίου στις υποδομές της Ιταλίας και της Βουλγαρίας που κόστισαν 200 εκατ. ευρώ και επιβάρυναν τους τελικούς χρήστες, δίχως τελικά να αποδειχθούν αναγκαίοι για την ενεργειακή ασφάλεια, λόγω του ήπιου χειμώνα και της αδιάλειπτης τροφοδοσίας της αγοράς με αέριο.

Σε πρώτη φάση, όπως αναφέρει κυβερνητική πηγή, έχει διασφαλιστεί ένα προφορικό ΟΚ από την Κομισιόν, στο σχετικό αίτημα της Ελλάδας για απαλλαγή από την υποχρέωση αποθήκευσης του 15% της εγχώριας ετήσιας κατανάλωσης. Κι αυτό διότι αφενός οι υπόγειες αποθήκες της Ιταλίας και της Βουλγαρίας είναι ήδη γεμάτες, ενώ έχουν σχεδόν εξαντληθεί τα διασυνοριακά δικαιώματα δέσμευσης δυναμικότητας στα σημεία εισόδου - εξόδου στο Σιδηρόκαστρο και στη Νέα Μεσημβρία.

Τι έδειξαν τα σενάρια

Στο πλαίσιο της νέας Εθνική Μελέτη Εκτίμησης Επικινδυνότητας ως προς την ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο που εκπονήθηκε από τη ΡΑΑΕΥ εξετάστηκαν 15 σενάρια. Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων προκύπτουν τα ακόλουθα συμπεράσματα:

  1. Οι Προστατευόμενοι Καταναλωτές δεν αναμένεται να υποστούν επιπτώσεις στην τροφοδοσία τους σε κανένα σενάριο, εφόσον εφαρμοστούν τα προβλεπόμενα μέτρα διαχείρισης ζήτησης (συμπεριλαμβανομένης της χρήσης εναλλακτικού καυσίμου) και οι προβλέψεις του Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης σχετικά με τη διακοπή/περιορισμό φυσικού αερίου υπό συνθήκες κρίσης.
  2. Η ανάλυση 15 σεναρίων για κάθε χρονική περίοδο, οδηγεί στα παρακάτω συμπεράσματα σχετικά με τη διακινδύνευση για την Ηλεκτροπαραγωγή:

a.Σε όλες τις περιόδους το βασικό σενάριο μήνα με μέσες χειμερινές συνθήκες, χωρίς διαταραχή στην προμήθεια φυσικού αερίου δεν επιφέρει επιπτώσεις στον εφοδιασμό της ηλεκτροπαραγωγής.

b. Για την περίοδο 2023 – 2024, συνολικά: 7 σενάρια χαρακτηρίζονται ως αποδεκτού (χαμηλού) κινδύνου, 7 σενάρια ως ανεκτού (μέσου) κινδύνου και 1 σενάριο (υπό συνθήκες μήνα εξαιρετικά υψηλής ζήτησης και μέγιστες εξαγωγές) χαρακτηρίζεται ως μη επιθυμητού (υψηλού) κινδύνου.

  • Η επικινδυνότητα των σεναρίων που εξετάζουν ολική διακοπή αερίου από Ρωσία διαφοροποιείται ανάλογα με τις θεωρούμενες θερμοκρασιακές συνθήκες (και κατά συνέπεια τη ζήτηση), τις ποσότητες εξαγωγών προς τη Βουλγαρία και τη διαθεσιμότητα πρόσθετων ποσοτήτων αερίου (ΥΦΑ ή αερίου στο Σημείο Εισόδου Ν. Μεσημβρια). Η πλειονότητα των σεναρίων που εξετάζουν αυτή τη συνθήκη (δηλ. διακοπή ρωσικού αερίου) έχουν σημαντικές επιπτώσεις, χαρακτηρίζονται ως ανεκτής (μέσης) επικινδυνότητας και απαιτούν τακτική παρακολούθηση και επιφυλακή για πιθανή διαφοροποίηση των συνθηκών. Τέλος, το σενάριο που εξετάζει πέντε μήνες διακοπής αερίου από Ρωσία υπό μέσες χειμερινές συνθήκες, συνήθη εξαγωγική δραστηριότητα, μέγιστη συνεισφορά ΥΦΑ δεν επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στην ηλεκτροπαραγωγή.
  • Το σενάριο που εξετάζει απώλεια της μεγαλύτερης υποδομής αερίου της χώρας, της Ρεβυθούσας για ένα μήνα υπό μέσες χειμερινές συνθήκες χαρακτηρίζεται ως ανεκτής (μέσης) επικινδυνότητας.

c. Για την περίοδο 2024 – 2025, συνολικά: 6 σενάρια χαρακτηρίζονται ως αποδεκτού (χαμηλού) κινδύνου, 8 σενάρια ως ανεκτού (μέσου) κινδύνου και 1 σενάριο (υπό συνθήκες 14 ημερών εξαιρετικά υψηλής ζήτησης), χαρακτηρίζονται ως μη επιθυμητού (υψηλού) κινδύνου. Διαφαίνεται τάση αύξησης της επικινδυνότητας υπό συνθήκες υψηλής ζήτησης, συνεπώς απαιτείται τακτική παρακολούθηση και επιφυλακή για πιθανή διαφοροποίηση των συνθηκών.

Η επικινδυνότητα των σεναρίων που εξετάζουν ολική διακοπή αερίου από Ρωσία διαφοροποιείται ανάλογα με τις θεωρούμενες συνθήκες, όπως σχολιάστηκε παραπάνω. Η πλειονότητα των σεναρίων που εξετάζουν αυτή τη συνθήκη έχουν σημαντικές επιπτώσεις, χαρακτηρίζονται ως ανεκτής (μέσης) επικινδυνότητας και απαιτούν τακτική παρακολούθηση και επιφυλακή.

d. Για την περίοδο 2025 – 2026, συνολικά: 3 σενάρια χαρακτηρίζονται ως αποδεκτού (χαμηλού) κινδύνου, 10 σενάρια ως ανεκτού (μέσου) κινδύνου και 2 σενάρια (υπό συνθήκες 7 και 14 ημερών εξαιρετικά υψηλής ζήτησης), χαρακτηρίζονται ως μη επιθυμητού (υψηλού) κινδύνου. Κατά την περίοδο αυτή διαπιστώνεται μια σχετική αύξηση της επικινδυνότητας οφειλόμενη κυρίως στην εκτιμώμενη από τους Διαχειριστές αύξηση της ζήτησης.

Η επικινδυνότητα των σεναρίων που εξετάζουν ολική διακοπή αερίου από Ρωσία διαφοροποιείται ανάλογα με τις θεωρούμενες συνθήκες, όπως σχολιάστηκε παραπάνω. Η πλειονότητα των σεναρίων που εξετάζουν αυτή τη συνθήκη έχουν σημαντικές επιπτώσεις, χαρακτηρίζονται ως ανεκτής (μέσης) επικινδυνότητας και απαιτούν τακτική παρακολούθηση και επιφυλακή.

  1. Οι Βιομηχανικοί Καταναλωτές δεν αναμένεται να υποστούν σημαντικές επιπτώσεις στην τροφοδοσία τους σε κανένα από τα σενάρια που εξετάστηκαν, πλην της ακραίας περίπτωσης παράλληλης διακοπής ρωσικού αερίου και απώλειας της κρίσιμης υποδομής αερίου για περίοδο μήνα μέσων χειμερινών συνθηκών.
  2. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτεί η εξαγωγική δραστηριότητα προς τη Βουλγαρία από το Σιδηρόκαστρο, υπό συνθήκες κρίσης, καθώς διαπιστώνεται ότι επηρεάζει σημαντικά την επικινδυνότητα. Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι σε ένα μόνο από τα εξεταζόμενα σενάρια δεν είναι εφικτή η ικανοποίηση της ζήτησης των εξ αλληλεγγύης προστατευόμενων καταναλωτών της Βουλγαρίας. Το σενάριο αυτό εξέτασε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες παράλληλης διακοπής ρωσικού αερίου και απώλειας της κρίσιμης υποδομής αερίου για περίοδο μήνα μέσων χειμερινών συνθηκών.

Έξι προληπτικές δράσεις

Οι προληπτικές δράσεις περιορίζονται σε έξι και αφορούν σε:

  • Μηχανισμό για την κατά προτεραιότητα λειτουργία των μονάδων με εναλλακτικό καύσιμο στην αγορά του ηλεκτρισμού σε περίπτωση κρίσης φυσικού αερίου «Επιπέδου 3 Έκτακτης Ανάγκης»
  • Εισαγωγή διατάξεων για την συνετή χρήση και περιορισμό της άσκοπης κατανάλωσης αερίου κατά τη διάρκεια κρίσης φυσικού αερίου
  • Κατά προτεραιότητα παροχή φυσικού αερίου σε ορισμένες «Σημαντικές» Βιομηχανίες
  • Ρύθμιση για την έκτακτη τροποποίηση του Προγραμματισμού Εκφορτώσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα
  • Αύξηση αποθεμάτων εναλλακτικού καυσίμου (diesel) σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο και δυνατότητα εναλλαγής καυσίμου
  • Ρύθμιση για την έκτακτη προσφερόμενη από τον Διαχειριστή δυναμικότητα και κατανομή στα Σημεία Εισόδου

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης