Στην τελική ευθεία εισέρχεται η ενοποίηση των σιδηροδρομικών φορέων

Στην τελική ευθεία εισέρχεται η ενοποίηση των σιδηροδρομικών φορέων

Αλλάζει το σιδηροδρομικό τοπίο της χώρας με κορμό τον ΟΣΕ

 

Η αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το 2024. Με τη λειτουργία του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης να έχει αποκατασταθεί μετά τις καταστροφές στη Θεσσαλία, η ενοποίηση των σιδηροδρομικών φορέων έρχεται πρώτη στην ατζέντα. 

Μέσα στην εβδομάδα ολοκληρώθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ, η δεύτερη από τις δύο επίμαχες συμβάσεις του ελληνικού σιδηροδρόμου, η 10005 για την εγκατάσταση ETCS επί της γραμμής, στα τμήματα ΣΚΑ - Τιθορέα, Δομοκός – Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας  και Οινόη - Χαλκίδα. Για τη λειτουργία του, προϋπόθεση αποτελεί βεβαίως η λειτουργία του συστήματος σηματοδότησης,  που ήταν αντικείμενο της σύμβασης 717, και τμήμα του οποίου είχε εκτεταμένες ζημιές από τα ακραία καιρικά φαινόμενα.

Αρκετά τμήματα έχουν ήδη λάβει την έγκριση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, ώστε να τεθούν σε λειτουργία. Το πράσινο φως είχε λάβει και το Δομοκός – Λάρισα, που καταστράφηκε από την κακοκαιρία Daniel, ενώ αναμένεται η αδειοδότηση των  υπολοίπων τμημάτων. 

 

Η ομογενοποίηση

 Το τοπίο γύρω από την αποκαλούμενη ομογενοποίηση των σιδηροδρομικών εταιρειών της χώρας άρχισε να ξεκαθαρίζει. Οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις αναμένεται να παρουσιαστούν στο υπουργικό συμβούλιο με το «καλημέρα» της νέας χρονιάς. Όπως είπε, μιλώντας στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, πρόκειται να δημιουργηθεί «ένας νέος, ενιαίος, σύγχρονος δημόσιος φορέας, με πυρήνα τον ΟΣΕ, που αναλαμβάνει τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής, όπως περιγράφονται στο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο».

Πρακτικά, η ΕΡΓΟΣΕ, που αποτελεί τον κατασκευαστικό βραχίονα του ελληνικού σιδηροδρόμου, καθώς και το τροχαίο υλικό, που σήμερα κατέχει η ΓΑΙΑΟΣΕ (θυγατρική του Υπερταμείου), θα ενταχθούν στη νέα ομπρέλα με κορμό τον ΟΣΕ. Η κατάτμηση των σιδηροδρομικών φορέων, που ήταν αποτέλεσμα των μνημονιακών χρόνων, αποδείχθηκε δυσλειτουργική με τον πλέον τραγικό τρόπο με το δυστύχημα των Τεμπών, που οδήγησε στην αναθεώρηση ακόμα και των πρόσφατων πολιτικών επιλογών. Υπενθυμίζεται ότι ο πλήρης διαχωρισμός ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ νομοθετήθηκε στα τέλη του 2022!

Τώρα γίνεται στροφή 180 μοιρών, με το επικρατέστερο σενάριο, σύμφωνα με πληροφορίες, να είναι μία ενιαία εταιρεία με γενικές διευθύνσεις και ενιαίο management. Όποια και να είναι τελικά η μορφή που θα ανακοινωθεί (ένας οργανισμός, εταιρεία holding κλπ.), η μεταρρύθμιση γίνεται σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς αποτελεί και milestone του Ταμείου Ανάκαμψης. Οι απαραίτητες νομοθετικές παρεμβάσεις και η ολοκλήρωση των διαδικασιών έχουν ορίζοντα το 2025.

 

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης