Υπερταμείο: Διώρυγα Κορίνθου, Ελληνικές Αλυκές και αεροδρόμια στα πλάνα του 2024

Υπερταμείο: Διώρυγα Κορίνθου, Ελληνικές Αλυκές και αεροδρόμια στα πλάνα του 2024
Ήδη οι κινήσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα από την ένταξή της στο χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου, δείχνουν ρεκόρ πωλήσεων για το 2022

Σε τρία πρότζεκτ ανεβάζει στροφές το Υπερταμείο για το 2024. Εκτός από την ενεργοποίηση του νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου, μέσα στη χρονιά θα ολοκληρώσει τον διαγωνισμό για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας και θα ανάψει τις μηχανές για την αξιοποίηση των υπολοίπων 22 μικρών περιφερειακών αερολιμένων. Παράλληλα, προετοιμάζει ένα real estate πρότζεκτ για τη Διώρυγα της Κορίνθου και θέτει σε αναπτυξιακή τροχιά τις Ελληνικές Αλυκές.

Ο πιο πρωτότυπος από τους στόχους του Υπερταμείου, που εκκινεί μεν αυτή τη χρονιά, αλλά είναι ένα εγχείρημα που θα μας απασχολήσει τα επόμενα δύο τουλάχιστον χρόνια είναι η βιώσιμη ανάπτυξη της Διώρυγας της Κορίνθου. Ο σχεδιασμός βρίσκεται αυτή την περίοδο σε αρχικό στάδιο. Αφορά στη μεταμόρφωση της Διώρυγας σε πόλο τουριστικής ανάπτυξης, με την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας της Α.Ε.ΔΙ.Κ. εκατέρωθεν της Διώρυγας. Αυτό το σχέδιο θα περιλαμβάνει εμπορικό ή εκπτωτικό κέντρο, εστιατόρια, δραστηριότητες αναψυχής, μαρίνες, καθώς κι ένα μουσείο για την ιστορία του μοναδικού -όχι μόνο για την Ελλάδα- αυτού τεχνικού έργου.

Κατόπιν σχετικού διαγωνισμού, το Υπερταμείο, σε συνεργασία με τους εξειδικευμένους συμβούλους PLANET και TRΙTON, προχώρησε σε prefeasibility study για την ανάπτυξη του real estate της Διώρυγας της Κορίνθου. Πρόκειται για ένα ολιστικό στρατηγικό αναπτυξιακό σχέδιο με διάφορες νέες επιχειρησιακές λειτουργίες.

Επιπλέον, ολοκληρώθηκαν μελέτες prefeasibility σχετικά με τις δύο μαρίνες και την εκπλάτυνση και εκβάθυνση του καναλιού. Δεδομένου ότι σήμερα το 80% των διελεύσεων από το κανάλι είναι τουριστικές, εκτιμάται ότι το εν λόγω πρότζεκτ θα δώσει μεγάλη ώθηση στην τουριστική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής. Οι αποφάσεις για τη μορφή της αξιοποίησης, με επικρατέστερη την παραχώρηση, αναμένονται μετά το καλοκαίρι.

Ουσιαστικά, οι αποφάσεις για ένα πρότζεκτ που βρίσκεται στα σπάργανα θα συμπέσουν με την ολοκλήρωση των έργων αποκατάστασης των πρανών της Διώρυγας, μετά τις σοβαρές κατολισθήσεις του 2021, εξαιτίας των οποίων παρέμεινε κλειστή για έναν χρόνο περίπου. Σήμερα, οι εργασίες είναι στην τελική φάση από την ΑΚΤΩΡ και αναμένεται να ολοκληρωθούν τον ερχόμενο Μάρτιο. Θα απαιτηθούν όμως και κάποιες πρόσθετες εργασίες, οι οποίες πιθανώς γίνουν το φθινόπωρο, μετά δηλαδή την υψηλή σεζόν. 

Νέα σελίδα για τις Ελληνικές Αλυκές

Μέσα στον περασμένο Σεπτέμβριο, εξαγοράζοντας το 24,81% της Ελληνικές Αλυκές Α.Ε., που κατείχε η Βιομηχανική και Εμπορική Εταιρεία ΚΑΛΑΣ Α.Ε., έναντι 3 εκατ. ευρώ, το Υπερταμείο κατέστη στρατηγικός επενδυτής, κατέχοντας πια το 80% του μετοχικού κεφαλαίου. Στοχεύοντας να θέσει σε εξαγωγική τροχιά την εταιρεία, που παράγει σήμερα το 92% του ελληνικού αλατιού, το Υπερταμείο διερευνά τις επιλογές για τον μετασχηματισμό της.

Ήδη οι κινήσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα από την ένταξή της στο χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου, δείχνουν ρεκόρ πωλήσεων για το 2022, ύψους 9,06 εκατ. και , καθώς και ρεκόρ κερδοφορίας προ και μετά φόρων, ύψους 1,77 εκατ. και 1,18 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Η αποτίμηση των Ελληνικών Αλυκών έδειξε ότι η αξία της εταιρείας έχει αυξηθεί άνω του 50%.

Επί του παρόντος, γίνεται σε συνεργασία με εξωτερικό συνεργάτη, η χαρτογράφηση της εγχώριας αγοράς άλατος. Έχουν ολοκληρωθεί οι αδειοδοτικές διαδικασίες για τις αλυκές Μεσολογγίου, Κίτρους, Καλλονής, Πολιχνίτου, Νέας Κεσσάνης και Μέσης, καθώς και η περιβαλλοντική αδειοδότηση της αλυκής Αγγελοχωρίου, στο πλαίσιο της προσπάθειας εναρμόνισης με περιβαλλοντικούς όρους. Η εταιρεία βρίσκεται στο τελικό στάδιο απόκτησης ΠΓΕ για το προϊόν της Αφρίνας.

Το καλοκαίρι ο ανάδοχος για το αεροδρόμιο Καλαμάτας

Παράλληλα, το Υπερταμείο προχωρά τις διαδικασίες για την αξιοποίηση των 23 μικρότερων περιφερειακών αερολιμένων της χώρας που έχει στην κατοχή του. Το πλάνο αξιοποίησής τους επανεκκίνησε το 2021, με την Καλαμάτα να ξεχωρίζει λόγω της μεγάλης τουριστικής ανάπτυξης που γνωρίζει η Μεσσηνία τα τελευταία χρόνια.

Η άνοδος της κίνησης στον αερολιμένα «Καπετάν Β. Κωνσταντακόπουλος» επιτάχυνε τις εξελίξεις, καθώς το αεροδρόμιο της Καλαμάτας αποκτά διεθνή εμβέλεια. Η κίνηση από το 2010 εκτοξεύθηκε κατά 250% περίπου ως το 2022, που έκλεισε με περισσότερους από 351.000 επιβάτες. Εκτιμάται ότι με τις επενδύσεις που θα γίνουν θα προσεγγίσει τους 500.000 επιβάτες πριν το τέλος της δεκαετίας.

Έτσι, ενδιαφέρον στον διαγωνισμό του Υπερταμείου για την παραχώρηση του αεροδρομίου έχουν εκφράσει τέσσερα επενδυτικά σχήματα: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - GMR Airports, Μυτιληναίος – Corporation America Airports, Egis Airport – Ακτωρ Παραχωρήσεις - Aéroports de la Cote d’Azur και Fraport AG – Delta Airport Investments – ΠΗΛΕΑΣ (Όμιλος Κωνσταντακόπουλου).

Εντός Φεβρουαρίου, η σύμβαση παραχώρησης θα σταλεί στους υποψηφίους, ώστε εντός του πρώτου εξαμήνου του έτους να έχουμε τις δεσμευτικές προσφορές. Από τις αρχές Ιουλίου και σε διάστημα δύο μηνών, εκτιμάται ότι θα έχουμε την ανάδειξη του αναδόχου, ώστε να πέσουν οι υπογραφές μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025 και να αναλάβει τη λειτουργία του αερολιμένα.

Όσο για τα υπόλοιπα 22 μικρά αεροδρόμια, αυτά θα αξιοποιηθούν σε ένα ενιαίο cluster. Κατόπιν σχετικού διαγωνισμού, έγινε η επιλογή των συμβούν που θα ωριμάσουν την αξιοποίηση, ειδικότερα  χρηματοοικονομικός σύμβουλος είναι η EUROBANK, τεχνικός η «ΔΟΞΙΑΔΗΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ» και νομικός η YLP & DVLaw.  Αυτοί θα εκτιμήσουν την υφιστάμενη κατάστασης των αεροδρομίων και των σχετικών επενδύσεων και θα επικαιροποιήσουν την προηγούμενη μελέτη της KANTOR.

Τα αεροδρόμια είναι τα εξής: Χίος, Αλεξανδρούπολη, Άραξος, Κάρπαθος, Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα, Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελλόριζο, Καστοριά, Κάσος και Κοζάνη.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης