Η Ευρώπη εντείνει τους ελέγχους για την εύρεση των κρυφών… ρωσικών καραβιών
Οι ευρωπαϊκές χώρες αυξάνουν τις επιθεωρήσεις και εντείνουν τους ελέγχους σε πλοία για τα οποία υπάρχουν υποψίες ότι αποτελούν μέρος του «σκιώδους» στόλου της Ρωσίας, με έμφαση στη διασφάλιση της συμμόρφωσης με τους ναυτιλιακούς κανονισμούς και πρότυπα.
Το oilprice.com BBC υποστηρίζει ότι πολλοί Ευρωπαίοι (μεταξύ των οποίων και Έλληνες) και Αμερικανοί πλοιοκτήτες έχουν πουλήσει παλαιότερα πλοία στη Ρωσία, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του «σκιώδους» στόλου, αν και οι νέοι κανόνες στοχεύουν να αποτρέψουν περαιτέρω πωλήσεις που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για φοροδιαφυγή κυρώσεων.
Από τότε που οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις στη ρωσική ενέργεια, η Μόσχα μεταφέρει πετρέλαιο χρησιμοποιώντας μυστικές τεχνικές, όπως «σκιώδεις» στόλοι.
Η ζήτηση για ρωσικό αργό έχει αυξηθεί από ορισμένες χώρες, καθώς ο Πούτιν έχει προσφέρει πετρέλαιο σε εξαιρετικά μειωμένες τιμές για να διατηρήσει τα έσοδα από τις εξαγωγές της Ρωσίας.
Χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία, που μέχρι στιγμής έχουν αγνοήσει τις κυρώσεις των ΗΠΑ, έχουν οδηγήσει σε αυτή τη ζήτηση.
Τώρα, υπάρχει ένα σχέδιο για την πάταξη των «σκιωδών» ρωσικών πλοίων για να διασφαλιστεί ότι δεν μπορούν να παρακάμψουν τις κυρώσεις τόσο εύκολα.
Οι σκιώδεις στόλοι χρησιμοποιούνται εδώ και καιρό για την εξαγωγή αργού σε άλλα μέρη του κόσμου. Τόσο το Ιράν όσο και η Βενεζουέλα είναι γνωστό ότι χρησιμοποιούν την τεχνική για να αποφύγουν τις κυρώσεις, με πολλά από τα πετρελαϊκά προϊόντα τους να προορίζονται για την Κίνα και άλλα μέρη της Ασίας που δεν τηρούν τις κυρώσεις των ΗΠΑ.
Η Ρωσία άρχισε να χρησιμοποιεί «σκιώδεις» στόλους για τη μετακίνηση των ενεργειακών της προϊόντων μετά την εισβολή της στην Ουκρανία το 2022 και τις επακόλουθες κυρώσεις που αντιμετώπισε.
Για να το πετύχει αυτό, η Ρωσία χρησιμοποιεί έναν στόλο περίπου 700 παλαιότερων και κακοσυντηρημένων πλοίων χωρίς σύγχρονα συστήματα αναγνώρισης για τη μεταφορά πετρελαίου αποφεύγοντας τον εντοπισμό.
Οι κίνδυνοι λόγω του «σκιώδους» ρώσικου στόλου
Ο «σκιώδης» στόλος της Ρωσίας χρησιμοποιεί σημαίες ευκαιρίας και περίπλοκες δομές ιδιοκτησίας και διαχείρισης, ενώ χρησιμοποιεί μια ποικιλία τακτικών για να κρύψει την προέλευση του φορτίου του, συμπεριλαμβανομένων των μεταφορών από πλοίο σε πλοίο, αυτόματη διακοπή λειτουργίας συστήματος αναγνώρισης, παραποιημένες θέσεις, μετάδοση ψευδών δεδομένων και άλλες παραπλανητικές ή και παράνομες τεχνικές.
Η χρήση «σκιωδών» πλοίων συμπεριλαμβάνει αρκετές απειλές.
Λόγω των κακών κανονισμών, της γήρανσης των πλοίων και της έλλειψης γνώσης σχετικά με τη ναυτιλία τους, μπορούν να προκαλέσουν βλάβη στο περιβάλλον και να απειλήσουν την ασφάλεια και την ασφάλεια στη θάλασσα.
Αυτός ο κίνδυνος οδήγησε τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να ζητήσουν μεγαλύτερη θαλάσσια επιτήρηση, αυστηρότερους ελέγχους στη ναυτιλία και αυστηρότερες κυρώσεις για την αντιμετώπιση των σημαντικών περιβαλλοντικών απειλών και απειλών για την ασφάλεια που θέτουν οι ρωσικοί σκιώδεις στόλοι τον Οκτώβριο του 2024.
Σκανδιναβία και Ην. Βασίλειο αυξάνουν τους ελέγχους
Τον Δεκέμβριο του περασμένου χρόνου, οι φινλανδικές Αρχές κατέσχεσαν ένα ρωσικό σκάφος που διέσχιζε έναν φινλανδικό κόλπο.
Το πλοίο Eagle S βρέθηκε να μετέφερε 100.000 βαρέλια πετρελαίου από την Αγία Πετρούπολη. Αυτή ήταν μια άνευ προηγουμένου κίνηση που πολλές ευρωπαϊκές δυνάμεις ζητούν περισσότερο.
Το Eagle S κατέστρεψε τα υποθαλάσσια καλώδια στη Βαλτική Θάλασσα. Οι δανικές Αρχές διαπίστωσαν ότι είχε 32 σφάλματα και έκριναν ότι δεν ήταν αξιόπλοο.
Τον Φεβρουάριο, η Δανία ανακοίνωσε σχέδια για αύξηση των επιθεωρήσεων στα πλοία που μεταφέρουν ρωσικό αργό για την προστασία τόσο του περιβάλλοντος όσο και της ασφάλειας στη θάλασσα.
Η Δανική Ναυτιλιακή Αρχή θα διενεργήσει ελέγχους για να διαπιστώσει ότι τα πλοία συμμορφώνονται με τους ευρωπαϊκούς ναυτιλιακούς κανονισμούς και πρότυπα.
Το Ηνωμένο Βασίλειο επίσης αυστηροποίησε τους κανόνες πέρυσι για να ελέγξει περισσότερα πλοία που διασχίζουν τη Μάγχη, αξιολογώντας την ασφαλιστική τους διαπίστευση.
Μεγάλο μέρος του «σκιώδους» στόλου της Ρωσίας προέρχεται από Ευρωπαίους και Αμερικανούς πλοιοκτήτες οι οποίοι έχουν πουλήσει τουλάχιστον 230 παλαιότερα πλοία στη Ρωσία, σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη από ένα ολλανδικό ερευνητικό κέντρο, το Follow the Money (FTM).
Αυτά τα δεξαμενόπλοια πιστεύεται ότι απέφεραν στους εφοπλιστές συνολικά έσοδα 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων από το 2022.
Πούλησαν κυρίως τα πλοία σε χώρες που δεν συμμετέχουν στις κυρώσεις, όπως η Ινδία, το Χονγκ Κονγκ, το Βιετνάμ και οι Σεϋχέλλες.
Στην κορυφή των πωλήσεων οι Έλληνες πλοιοκτήτες
Οι Έλληνες ιδιοκτήτες έχουν πουλήσει τον μεγαλύτερο αριθμό πλοίων, περίπου 127 δεξαμενόπλοια, ενώ οι βρετανικές εταιρείες έχουν πουλήσει 22 και οι Γερμανοί και οι Νορβηγοί 11 και 8 αντίστοιχα.
Η πώληση των πλοίων στη Ρωσία είναι ιδιαίτερα ελκυστική όταν η εναλλακτική είναι η πώλησή τους για σκραπ.
Η ΕΕ εισήγαγε νέους κανόνες στα τέλη του 2024, απαιτώντας από τις εταιρείες που πωλούν πλοία σε τρίτες χώρες να διασφαλίζουν ότι δεν χρησιμοποιούνται για την παράκαμψη των κυρώσεων. Ωστόσο, αναφέρθηκε ότι 32 ευρωπαϊκά τάνκερ έχουν πουληθεί έκτοτε στον σκιώδη στόλο της Ρωσίας. Η θέσπιση αυστηρότερων κανονισμών για ανεξάρτητα πλοία στα ύδατα διαφόρων ευρωπαϊκών χωρών θα μπορούσε να αποτρέψει τη Ρωσία από τη χρήση του σκιώδους στόλου της, αν και η εφαρμογή αυτών των μέτρων θα ήταν δαπανηρή και περίπλοκη, καθώς και περίπλοκη από άποψη νομιμότητας.
www.worldenergynews.gr






