Η σύσταση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (Oilprice)
Η Ευρώπη έχει κάνει βήματα προόδου στις επενδύσεις στο πράσινο υδρογόνο ώστε να βοηθήσει στην απομάκρυνση των ανθρακούχων βιομηχανιών που είναι δύσκολο να υποχωρήσουν για την υποστήριξη μιας πράσινης μετάβασης.
Παρόλα αυτά αντιμετωπίζει ένα σημαντικό κενό εφαρμογής μιας και μόνο ένα μικρό ποσοστό των ανακοινωθέντων έργων να ολοκληρώνονται εντός του χρονοδιαγράμματος.
Σύμφωνα με τον το Oilprice.com, στις αιτίες που συμβάλλουν σε αυτό το κενό, συμπεριλαμβάνονται ρυθμιστικά εμπόδια, χρηματοδότηση και καθυστερήσεις έργων.
Τα πετυχημένα πρώιμα έργα (η Φινλανδική εγκατάσταση λύσεων P2X και η αυξημένη υποστήριξη πολιτικής) είναι ζωτικής σημασίας για να γεφυρωθεί το χάσμα και να επιτευχθούν οι στόχοι απαλλαγής από τον άνθρακα.
Η «γηραιά» ήπειρος υπήρξε ιδιαίτερα ανταγωνιστική με άλλες αναδυόμενες πράσινες περιοχές υδρογόνου, όπως η Μέση Ανατολή και η Ασία-Ειρηνικός.
Ωστόσο, ενώ η χωρητικότητα πράσινου υδρογόνου της Ευρώπης επεκτείνεται, η περιοχή συνεχίζει να αντιμετωπίζει ένα σημαντικό κενό εφαρμογής το οποίο θα μπορούσε να την κάνει να χάσει τους στόχους απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές τις επόμενες δεκαετίες.
Το υδρογόνο είναι ένας ευέλικτος φορέας που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για μια σειρά εφαρμογών και αναμένεται να χρησιμοποιηθεί για να τροφοδοτήσει δύσκολες βιομηχανίες, όπως οι μεταφορές και η κατασκευή.

Γερμανία
Στην Ευρώπη, αρκετές χώρες αναπτύσσουν την ικανότητα πράσινης υδρογόνου τους επιδιώκοντας μια πράσινη μετάβαση.
Η Γερμανία έχει μερικούς από τους πιο φιλόδοξους στόχους πράσινου υδρογόνου στην Ευρώπη οι οποίοι εισήχθησαν στην Εθνική Στρατηγική για το Υδρογόνο.
Θέτει στόχο παραγωγής 5 GW έως το 2030 και επιπλέον 5 GW που θα αναπτυχθούν μεταξύ 2035 και 2040. Η κυβέρνηση στοχεύει επίσης να δημιουργήσει 1.800 χιλιόμετρα νέων και ανακαινισμένων αγωγών για ένα «δίκτυο εκκίνησης υδρογόνου» στη Γερμανία έως το 2027 -2028.
Φινλανδία
Τον Φεβρουάριο, η πρώτη πράσινη μονάδα υδρογόνου της Φινλανδίας ξεκίνησε την παραγωγή.
Η φινλανδική εταιρεία P2X Solutions είναι από τις πρώτες εταιρείες στην Ευρώπη που ξεκίνησε την εμπορική παραγωγή.
Η νέα μονάδα στα δυτικά της χώρας έχει παραγωγική ισχύ 20 MW και θα περιλαμβάνει και εγκατάσταση μεθανοποίησης η οποία θα ξεκινήσει αργότερα. Το εργοστάσιο χρησιμοποιεί αιολική ενέργεια για να τροφοδοτήσει τις εργασίες, με αποτέλεσμα την παραγωγή υδρογόνου χωρίς άνθρακα.
Το Φινλανδικό Υπουργείο Οικονομικών Υποθέσεων και Απασχόλησης παρείχε επιχορήγηση 27,6 εκατομμυρίων δολαρίων για την ανάπτυξη της εγκατάστασης, ενώ το Φινλανδικό Ταμείο για το Κλίμα παρείχε δάνειο 10,6 εκατομμυρίων δολαρίων.
Ισπανία
Τον Φεβρουάριο, η Ισπανία ανακοίνωσε επενδύσεις σχεδόν 425 εκατομμυρίων δολαρίων από το ταμείο ανάκαμψης μετά την περίοδο Covid για το πρόγραμμα Auction-as-a-Service (AaaS) της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου.
Η χρηματοδότηση αποσκοπεί στην ενίσχυση της ανάπτυξης και της εξάπλωσης πράσινου υδρογόνου σε ολόκληρη την ΕΕ και στη στήριξη της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές της βιομηχανίας και των τομέων μεταφορών της Ισπανίας.
Παρά τις αρκετές θετικές κινήσεις από τις ευρωπαϊκές χώρες με στόχο την ανάπτυξη της ικανότητας πράσινης ενέργειας της περιοχής, ένα σημαντικό κενό εφαρμογής παραμένει στην ανάπτυξη πολιτικών πράσινου υδρογόνου.
Μόνο το 7% των έργων τέλειωσαν εντός χρονοδιαγράμματος
Μια έκθεση του 2025 η οποία παρακολούθησε 190 έργα πράσινου υδρογόνου σε 3 χρόνια, έδειξε ότι μόνο το 7% των παγκόσμιων ανακοινώσεων δυναμικότητας ολοκληρώθηκαν εντός του χρονοδιαγράμματος.
Ο αγωγός έργου που ανακοινώθηκε τριπλασιάστηκε στα 422 GW μέσα σε 3 χρόνια. Παρόλα αυτά οι επιδοτήσεις των 1,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων που αναμένεται να χρειαστούν για να επιτευχθεί αυτή η εξέλιξη υπερβαίνει κατά πολύ τις ήδη ανακοινωθείσες επιδοτήσεις για τον κλάδο.
Τα σημαντικά κενά εφαρμογής του παρελθόντος και η ανεπαρκής καθορισμένη χρηματοδότηση καθιστούν απίθανη την ανάπτυξη της προβλεπόμενης ικανότητας πράσινου υδρογόνου στο αναμενόμενο χρονοδιάγραμμα.
Ως εκ τούτου, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει να προετοιμαστούν για την παρατεταμένη έλλειψη πράσινης υδρογόνου, καθώς και να αναζητήσουν μεγαλύτερη χρηματοδότηση για να επιτύχουν τους στόχους χωρητικότητας τους.
Αρκετές εταιρείες έχουν χαλιναγωγήσει τις φιλοδοξίες του πράσινου υδρογόνου λόγω του αυξανόμενου κόστους και των ρυθμιστικών εμποδίων που αντιμετωπίστηκαν κατά την ανάπτυξη του έργου. Οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου βρετανικής BP και ισπανικής Repsol, καθώς και η νορβηγική εταιρεία αλουμινίου και ενέργειας Norsk Hydro, έχουν όλες είτε ακυρώσει είτε καθυστερήσει τα έργα πράσινου υδρογόνου.
Τον Οκτώβριο, η Repsol ανακοίνωσε ότι θα σταματήσει τα έργα ανάπτυξης πράσινου υδρογόνου στην Ισπανία λόγω του δυσμενούς ρυθμιστικού καθεστώτος της χώρας.
Η Repsol διαθέτει αγωγό έργου 350 MW. Ωστόσο, η εταιρεία δεν σχεδιάζει να εγκαταλείψει εντελώς τις φιλοδοξίες της για το πράσινο υδρογόνο, αλλά δηλώνει ότι σχεδιάζει να αναπτύξει τον επόμενο ηλεκτρολύτη της στη γειτονική Πορτογαλία.
Η σύσταση του ΙΕΑ
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA), η πρόσληψη υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα είναι αργή προς το παρόν λόγω «ασαφών σημάτων ζήτησης, εμποδίων χρηματοδότησης, καθυστερήσεων στα κίνητρα, ρυθμιστικών αβεβαιοτήτων, ζητημάτων αδειοδότησης και αδειοδότησης και λειτουργικών προκλήσεων».
Ως εκ τούτου, ο IEA συνιστά την εισαγωγή πολιτικών που τονώνουν τη ζήτηση σε βασικούς τομείς όπως η βαριά βιομηχανία, η διύλιση και οι μεταφορές μεγάλων αποστάσεων για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη. Εν τω μεταξύ, η επιτυχημένη έναρξη έργων πρώιμης εμπορικής κλίμακας, όπως η φινλανδική εγκατάσταση λύσεων P2X, πιθανότατα θα ενθαρρύνει περισσότερες εταιρείες να αναπτύξουν έργα πράσινου υδρογόνου.
www.worldenergynews.gr






