Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δήλωσε ότι η ΕΕ είναι έτοιμη για μια εμπορική συμφωνία με τον Ντόναλντ Τραμπ, αλλά «όλες οι επιλογές παραμένουν στο τραπέζι».
Oι συζητήσεις με τις ΗΠΑ
Η φον ντερ Λάιεν δήλωσε ότι αναλύει το τελευταίο έγγραφο διαπραγμάτευσης των ΗΠΑ που έλαβε την Πέμπτη. «Το μήνυμά μας σήμερα είναι σαφές, είμαστε έτοιμοι για μια συμφωνία», δήλωσε στους δημοσιογράφους, αφού ενημέρωσε τους ηγέτες της ΕΕ σε σύνοδο κορυφής στις Βρυξέλλες. «Ταυτόχρονα, προετοιμαζόμαστε για την πιθανότητα να μην επιτευχθεί ικανοποιητική συμφωνία... και θα υπερασπιστούμε το ευρωπαϊκό συμφέρον όπως απαιτείται. Εν ολίγοις, όλες οι επιλογές παραμένουν στο τραπέζι».
Ο Τραμπ έχει απειλήσει να επιβάλει δασμούς 50% σε όλα τα προϊόντα της ΕΕ από τις 9 Ιουλίου, εκτός εάν οι δύο πλευρές καταλήξουν σε συμφωνία. Τα περισσότερα προϊόντα της ΕΕ αντιμετωπίζουν ήδη δασμούς 10%, με δασμούς 25% στα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων και 50% στον χάλυβα και το αλουμίνιο.
Η φον ντερ Λάιεν πρότεινε επίσης μια «έναρξη επανασχεδιασμού» του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου εν μέσω ανησυχίας ότι το παγκόσμιο εμπορικό σύστημα υπονομεύεται από εμπορικούς πολέμους και διμερείς συμφωνίες. Είπε ότι το μπλοκ CPTPP Ασίας-Ειρηνικού, το οποίο περιλαμβάνει επίσης το Ηνωμένο Βασίλειο, ενδιαφέρεται για «δομημένη συνεργασία» με την ΕΕ, η οποία επιθυμεί το ίδιο. «Μπορούμε να το σκεφτούμε αυτό ως μια αρχή επανασχεδιασμού του ΠΟΕ... για να δείξουμε στον κόσμο ότι το ελεύθερο εμπόριο με μεγάλο αριθμό χωρών είναι δυνατό σε μια βάση βασισμένη σε κανόνες», είπε.
Οι διαφορές Γαλλίας- Γερμανίας
Καθώς πλησιάζει η προθεσμία του Τραμπ, αναδύονται διαφορές μεταξύ Γερμανίας και Γαλλίας σχετικά με τον τρόπο χειρισμού των συνομιλιών με τις ΗΠΑ.
Ο Γερμανός καγκελάριος, Φρίντριχ Μερτς, δήλωσε ότι μια γρήγορη και απλή εμπορική συμφωνία είναι καλύτερη από μια «αργή και περίπλοκη». Ο νέος κεντροδεξιός καγκελάριος δέχεται έντονες πιέσεις από Γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων και άλλους εξαγωγείς, ορισμένοι από τους οποίους υποστηρίζουν ότι μια ασύμμετρη συμφωνία - δηλαδή υψηλότεροι δασμοί των ΗΠΑ σε ευρωπαϊκά προϊόντα - μπορεί να είναι καλύτεροι από το να μην υπάρξει συμφωνία.
Ο Γάλλος πρόεδρος, Εμανουέλ Μακρόν, υποστήριξε ότι η αποδοχή μιας άνισης εμπορικής σχέσης θα ήταν επιζήμια για τη μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης. Ένας διπλωμάτης της ΕΕ απέρριψε την υπόνοια ότι τα κράτη μέλη ήταν διχασμένα, αλλά είπε: «Αν δεχτούμε το 10%, πόσο θα διαρκέσει;», υπονοώντας ότι ο Τραμπ θα μπορούσε να ξεκινήσει ένα νέο μέτωπο στον εμπορικό πόλεμο ή ότι αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει τις διαπραγματεύσεις με άλλους εμπορικούς εταίρους. «Πολλά κράτη μέλη συνειδητοποιούν ότι αυτό δεν είναι μόνο ένα παιχνίδι. Ίσως να επηρεάσει τον τρόπο που μας προσεγγίζει η Ινδία ή η Κίνα».
Ο πρωθυπουργός της Ιρλανδίας, Μίκαελ Μάρτιν, δήλωσε: «Η επίτευξη συμφωνίας είναι σημαντική για λόγους βεβαιότητας, ώστε να γνωρίζουμε το τοπίο μπροστά μας και η βιομηχανία να γνωρίζει το τοπίο μπροστά της, ώστε να μπορούμε να προστατεύσουμε τις θέσεις εργασίας, που είναι η πρώτη μας προτεραιότητα».
Ο πρωθυπουργός της Ισπανίας, Πέδρο Σάντσες, δήλωσε ότι η απειλή του Τραμπ για δασμούς ήταν «διπλά άδικη», επειδή η χώρα του έχει εμπορικό έλλειμμα με τις ΗΠΑ. Απαντούσε αφού ο Τραμπ δήλωσε ότι η Ισπανία θα «πλήρωνε τα διπλάσια», αφού ο Σάντσες αρνήθηκε να δεσμευτεί για τον στόχο δαπανών του 5% του ΝΑΤΟ.
Ανάγκη για αποφυγή των δασμών
Οι ΗΠΑ έχουν δείξει ελάχιστο εμφανές ενδιαφέρον για την προσφορά της ΕΕ για μια ζώνη ελεύθερων συναλλαγών «μηδενικού προς μηδέν» για τα βιομηχανικά αγαθά, ενώ συνεχίζουν να επιτίθενται στην τεχνολογική ρύθμιση του μπλοκ και στους κανόνες ΦΠΑ. Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, η von der Leyen επανέλαβε ότι οι αλλαγές στον Νόμο περί Ψηφιακών Αγορών της ΕΕ - κανονισμοί που επηρεάζουν τις αμερικανικές εταιρείες τεχνολογίας - ήταν εκτός συζήτησης. «Φυσικά συζητάμε δασμολογικές κλάσεις, συζητάμε μη δασμολογικά εμπόδια όπως πρότυπα και κανόνες... αλλά όπου επηρεάζεται η κυρίαρχη διαδικασία λήψης αποφάσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη της, αυτό είναι πολύ μακριά».
Ο πρωθυπουργός του Βελγίου, Bart De Wever, δήλωσε ότι οι δασμοί πρέπει να αποφεύγονται πάση θυσία. «Δεν θα επιτρέψουμε λοιπόν στους εαυτούς μας να μας προκαλέσουν, θα παραμείνουμε ψύχραιμοι, θα διαπραγματευτούμε και ελπίζουμε να καταλήξουμε σε συμφωνία. Εάν αυτό δεν συμβεί, φυσικά θα υιοθετήσουμε αντίμετρα, αλλά αυτά θα είναι τα κατάλληλα αντίμετρα», είπε.
Η ΕΕ έχει αναστείλει τους δασμούς σε αμερικανικά προϊόντα αξίας 21 δισεκατομμυρίων ευρώ μέχρι τα μέσα Ιουλίου για να δώσει περισσότερο χρόνο για διαπραγματεύσεις. Το μπλοκ διεξάγει διαβουλεύσεις για περαιτέρω αντίποινα που στοχεύουν σε αμερικανικά προϊόντα αξίας 95 δισεκατομμυρίων ευρώ, αν και το τελικό σύνολο είναι πιθανό να είναι μικρότερο, εάν εγκριθεί. Η ΕΕ είχε προηγουμένως εγκαταλείψει τα σχέδιά της να στοχεύσει το αμερικανικό μπέρμπον, μετά από διαμαρτυρίες από τη Γαλλία και την Ιρλανδία, οι οποίες φοβόντουσαν αντίποινα κατά του γαλλικού κονιάκ και του ιρλανδικού ουίσκι.
Η προσέγγιση της Ευρώπης
Ο Merz επέκρινε την προσέγγιση της ΕΕ ως υπερβολικά περίπλοκη σε ένα συνέδριο βιομηχανίας στο Βερολίνο τη Δευτέρα. Πρότεινε επίσης ότι η ΕΕ θα πρέπει να επικεντρωθεί στις διαπραγματεύσεις σε πέντε τομείς, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινητοβιομηχανιών και της χαλυβουργίας, οι οποίες έχουν ήδη πληγεί από δασμούς, και των φαρμακευτικών προϊόντων, τα οποία παραμένουν στο στόχαστρο του Τραμπ.
Το BDI δήλωσε ότι οι δασμοί θα κοστίσουν στη γερμανική οικονομία περίπου 0,3 ποσοστιαίες μονάδες ανάπτυξης, πιέζοντας μια οικονομία «όπου η βιομηχανική παραγωγή παραμένει σημαντικά κάτω από το επίπεδο προ κρίσης του 2019».
Προστασία της αυτοκινητοβιομηχανίας
Ο επικεφαλής διαπραγματευτής της ΕΕ για το εμπόριο, Μάρος Σέφτσοβιτς, δήλωσε: «Η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, σαφώς αιμορραγεί. Και πραγματικά το να έχουμε δασμούς στο επίπεδο του 27,5%, που είναι μια τρομακτική κατάσταση, είναι σαφώς μη βιώσιμο». Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν δασμό 25%, επιπλέον του 2,5% που προηγήθηκε της δεύτερης θητείας του Τραμπ.
Αποκάλυψε επίσης ότι επιδιώκει μια ρήτρα ασφάλισης σε οποιαδήποτε συμφωνία: «Νομίζω ότι θα ήταν σαφώς επιθυμητό... να έχουμε κάποιο είδος ρήτρας αναμονής, η οποία θα απέτρεπε κατά κάποιο τρόπο μια έκπληξη με ξαφνικές αυξήσεις [των δασμών] και αστάθεια».
www.worldenergynews.gr






