Από το 2018 μέχρι σήμερα, το ηλεκτρικό σύστημα της Ελλάδας έχει ενισχυθεί με 8 υποθαλάσσιες διασυνδέσεις που θωρακίζουν τη σταθερή ηλεκτροδότηση των νησιών και «ξεκλειδώνουν» νέες δυνατότητες για την ανάπτυξη μονάδων ΑΠΕ στο Αιγαίο και το Ιόνιο, γράφει ο πρόεδρος και CEO του ΑΔΜΗΕ
Καταλυτικός είναι ο ρόλος των ηλεκτρικών διασυνδέσεων που υλοποιεί ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) σε θάλασσα και στεριά, για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και την αξιοποίηση του πλούσιου ανανεώσιμου δυναμικού που διαθέτει. Στο πλαίσιο αυτό, ο Διαχειριστής υλοποιεί ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά προγράμματα στη χώρα, ύψους 6 δισ. ευρώ για την επόμενη δεκαετία, με επίκεντρο τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις.
Από το 2018 μέχρι σήμερα, το ηλεκτρικό σύστημα της Ελλάδας έχει ενισχυθεί με 8 υποθαλάσσιες διασυνδέσεις που θωρακίζουν τη σταθερή ηλεκτροδότηση των νησιών και «ξεκλειδώνουν» νέες δυνατότητες για την ανάπτυξη μονάδων ΑΠΕ στο Αιγαίο και το Ιόνιο.
Παράλληλα, ενδυναμώνεται και εκσυγχρονίζεται ο χερσαίος κορμός υψηλής και υπερυψηλής τάσης, με στόχο την αξιόπιστη λειτουργία του συστήματος σε συνθήκες αυξανόμενης πράσινης ηλεκτροπαραγωγής και κλιματικής κρίσης. Στο πλαίσιο αυτό, ο Διαχειριστής, έχει θέσει σε εφαρμογή ένα εκτενές πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των υποδομών του, ψηφιοποιεί τον τρόπο που λειτουργεί και συντηρεί το ηλεκτρικό σύστημα και επεκτείνει τον κορμό υπερηψηλής τάσης 400 kV, με νέες γραμμές από την Πελοπόννησο μέχρι την Θράκη.
Διπλά διασυνδεδεμένη η Κρήτη – Συμπληρώνεται ο χάρτης των νησιωτικών διασυνδέσεων
Η πιο πρόσφατη προσθήκη στον «χάρτη» των νησιωτικών διασυνδέσεων είναι η νέα γραμμή 500 kV συνεχούς ρεύματος μεταξύ Κρήτης και Αττικής που ξεκίνησε να μεταφέρει φορτία προς το νησί τον Μάιο του 2025. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας που έχει πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα στην Ελλάδα, με φορέα υλοποίησης τη θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ, Ariadne Interconnection, με προϋπολογισμό 1,1 δισ. ευρώ και σημαντική συγχρηματοδότηση έως 535 εκατ. ευρώ, από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής είναι ένα έργο τεχνολογικής αιχμής, όχι μόνο για τα ελληνικά αλλά και για τα διεθνή δεδομένα, που καθιστά την Κρήτη πλήρως ενσωματωμένη στο ισχυρό ηλεκτρικό σύστημα της ηπειρωτικής χώρας, με πολλαπλά κοινωνικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη. Η διπλή διασύνδεση της Κρήτης, μέσω Πελοποννήσου και Αττικής, τερματίζει την ενεργειακή απομόνωση του νησιού, μηδενίζει τις εκπομπές CO2 από την τοπική ηλεκτροπαραγωγή και φέρνει οικονομικά οφέλη για όλους τους καταναλωτές της χώρας, καθώς θα επιτρέψει τη μείωση των ΥΚΩ στους λογαριασμούς ρεύματος κατά 550 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Οι διασυνδέσεις των βορείων Κυκλάδων, με τα νησιά Πάρος, Μύκονος, 'Ανδρος και Νάξος, αποτελούν την πρώτη «γενιά» υποβρύχιων υποδομών υψηλής τάσης που ανέπτυξε ο ΑΔΜΗΕ στο Αιγαίο και από το 2020 προσφέρουν σημαντικά οφέλη για την ποιότητα ζωής των κατοίκων και το τουριστικό προϊόν που απολαμβάνουν οι επισκέπτες κάθε χρόνο. Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η ένταξη και των νοτίων Κυκλάδων στην υψηλή τάση, με τη Σαντορίνη, τη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη Σέριφο, που θα ολοκληρωθεί το 2026 με συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0. Με τα έργα αυτά κλείνει ο κύκλος των διασυνδέσεων των Κυκλάδων και ανοίγει ένας νέος που αφορά τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου.
Οι νέες πράσινες επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ, ύψους άνω των 3 δισ. ευρώ, θα ανοίξουν τον δρόμο για τη θωράκιση της ενεργειακής ασφάλειας και την πλήρη αξιοποίηση του χερσαίου και υπεράκτιου ανανεώσιμου δυναμικού πολλών ακόμη νησιών. Μέσω της νέας διασύνδεσης Κορίνθου – Κω, της δεύτερης με τεχνολογία συνεχούς ρεύματος που θα αποκτήσει η Ελλάδα, πρόκειται να συνδεθούν, στη συνέχεια, με το ηπειρωτικό σύστημα 6 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα των Δωδεκανήσων -Καρπάθου, Ρόδου, Σύμης, Καλύμνου, Πάτμου και Αρκιών- ενώ η διασύνδεση του βορειανατολικού Αιγαίου θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο.
Οι διεθνείς ηλεκτρικές λεωφόροι με επίκεντρο την Ελλάδα
Ο ΑΔΜΗΕ εξελίσσεται σε έναν σύγχρονο, εξωστρεφή Διαχειριστή, που εκτός από τις εγχώριες πυκνώνει επίσης τις διεθνείς διασυνδέσεις σε κάθε πλευρά των συνόρων, ανοίγοντας τον δρόμο για την πλήρη αξιοποίηση του πλούσιου ανανεώσιμου δυναμικού και την ενεργειακή αυτάρκεια της χώρας. Μέσα από τους διεθνείς ηλεκτρικούς διαδρόμους που αναπτύσσει ή αναπτύσσει, ο Διαχειριστής επιδιώκει επίσης να συμβάλει στην ανθεκτικότητα και του ευρωπαϊκού ηλεκτρικού συστήματος.
Η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας–Κύπρου–Ισραήλ, Great Sea Interconnector (GSI), με φορέα υλοποίησης τον ΑΔΜΗΕ, είναι ένα έργο στρατηγικής σημασίας για την ενεργειακή συνεργασία των τριών χωρών και τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού της Ευρώπης. Ο GSI, που συγχρηματοδοτείται από την Ε.Ε. με 657 εκατ. ευρώ, θα βάλει τέλος στην ηλεκτρική απομόνωση της Κύπρου, του τελευταίου μη διασυνδεδεμένου κράτους-μέλους και θα ενώσει για πρώτη φορά την ευρωπαϊκή ήπειρο και τη Μέση Ανατολή, με σημαντικά οφέλη για την ευρύτερη περιοχή.
Ο ΑΔΜΗΕ πυκνώνει τις υφιστάμενες διασυνδέσεις και με τα γειτονικά ευρωπαϊκά κράτη. Το 2023 ολοκλήρωσε τη δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας, και ωριμάζει νέους διαδρόμους με την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία και την Τουρκία. Σε συνεργασία με τον Διαχειριστή της Ιταλίας, Terna, πρόκειται να αναπτύξει μια νέα διασύνδεση συνεχούς ρεύματος μεταξύ των δύο χωρών (GRITA 2), η οποία θα τριπλασιάσει το περιθώριο ανταλλαγών ηλεκτρικής ενέργειας από 500 MW σήμερα σε 1.500 MW.
Ένα ακόμη εμβλήματικό έργο που προωθεί ο ΑΔΜΗΕ και θα επιτρέψει στη χώρα να διοχετεύει το «πράσινο» ενεργειακό της πλεόνασμα προς την Κεντρική Ευρώπη, είναι η διασύνδεση Ελλάδας – Γερμανίας, Green Aegean Interconnector. Ο Διαχειριστής συνεργάζεται επίσης με τον project promoter του Ομίλου Κοπελούζου, ELICA, για τη διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου (GREGY Interconnector), ενώ προωθεί και την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Σαουδικής Αραβίας, Saudi Greek Interconnection, μία νέα «πράσινη» λεωφόρο που φιλοδοξεί να επιταχύνει την ενεργειακή μετάβαση σε διηπειρωτικό επίπεδο.
Ο ΑΔΜΗΕ επενδύοντας σταθερά σε εγχώριες και διεθνείς διασυνδέσεις, συνεχίζει να συμβάλλει ενεργά σε ένα πιο βιώσιμο και ανθεκτικό μέλλον, ενεργειακά και κλιματικά, για την Ελλάδα και την Ευρώπη.
www.worldenergynews.gr
Από το 2018 μέχρι σήμερα, το ηλεκτρικό σύστημα της Ελλάδας έχει ενισχυθεί με 8 υποθαλάσσιες διασυνδέσεις που θωρακίζουν τη σταθερή ηλεκτροδότηση των νησιών και «ξεκλειδώνουν» νέες δυνατότητες για την ανάπτυξη μονάδων ΑΠΕ στο Αιγαίο και το Ιόνιο.
Παράλληλα, ενδυναμώνεται και εκσυγχρονίζεται ο χερσαίος κορμός υψηλής και υπερυψηλής τάσης, με στόχο την αξιόπιστη λειτουργία του συστήματος σε συνθήκες αυξανόμενης πράσινης ηλεκτροπαραγωγής και κλιματικής κρίσης. Στο πλαίσιο αυτό, ο Διαχειριστής, έχει θέσει σε εφαρμογή ένα εκτενές πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των υποδομών του, ψηφιοποιεί τον τρόπο που λειτουργεί και συντηρεί το ηλεκτρικό σύστημα και επεκτείνει τον κορμό υπερηψηλής τάσης 400 kV, με νέες γραμμές από την Πελοπόννησο μέχρι την Θράκη.
Διπλά διασυνδεδεμένη η Κρήτη – Συμπληρώνεται ο χάρτης των νησιωτικών διασυνδέσεων
Η πιο πρόσφατη προσθήκη στον «χάρτη» των νησιωτικών διασυνδέσεων είναι η νέα γραμμή 500 kV συνεχούς ρεύματος μεταξύ Κρήτης και Αττικής που ξεκίνησε να μεταφέρει φορτία προς το νησί τον Μάιο του 2025. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας που έχει πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα στην Ελλάδα, με φορέα υλοποίησης τη θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ, Ariadne Interconnection, με προϋπολογισμό 1,1 δισ. ευρώ και σημαντική συγχρηματοδότηση έως 535 εκατ. ευρώ, από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής είναι ένα έργο τεχνολογικής αιχμής, όχι μόνο για τα ελληνικά αλλά και για τα διεθνή δεδομένα, που καθιστά την Κρήτη πλήρως ενσωματωμένη στο ισχυρό ηλεκτρικό σύστημα της ηπειρωτικής χώρας, με πολλαπλά κοινωνικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη. Η διπλή διασύνδεση της Κρήτης, μέσω Πελοποννήσου και Αττικής, τερματίζει την ενεργειακή απομόνωση του νησιού, μηδενίζει τις εκπομπές CO2 από την τοπική ηλεκτροπαραγωγή και φέρνει οικονομικά οφέλη για όλους τους καταναλωτές της χώρας, καθώς θα επιτρέψει τη μείωση των ΥΚΩ στους λογαριασμούς ρεύματος κατά 550 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Οι διασυνδέσεις των βορείων Κυκλάδων, με τα νησιά Πάρος, Μύκονος, 'Ανδρος και Νάξος, αποτελούν την πρώτη «γενιά» υποβρύχιων υποδομών υψηλής τάσης που ανέπτυξε ο ΑΔΜΗΕ στο Αιγαίο και από το 2020 προσφέρουν σημαντικά οφέλη για την ποιότητα ζωής των κατοίκων και το τουριστικό προϊόν που απολαμβάνουν οι επισκέπτες κάθε χρόνο. Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η ένταξη και των νοτίων Κυκλάδων στην υψηλή τάση, με τη Σαντορίνη, τη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη Σέριφο, που θα ολοκληρωθεί το 2026 με συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0. Με τα έργα αυτά κλείνει ο κύκλος των διασυνδέσεων των Κυκλάδων και ανοίγει ένας νέος που αφορά τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου.
Οι νέες πράσινες επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ, ύψους άνω των 3 δισ. ευρώ, θα ανοίξουν τον δρόμο για τη θωράκιση της ενεργειακής ασφάλειας και την πλήρη αξιοποίηση του χερσαίου και υπεράκτιου ανανεώσιμου δυναμικού πολλών ακόμη νησιών. Μέσω της νέας διασύνδεσης Κορίνθου – Κω, της δεύτερης με τεχνολογία συνεχούς ρεύματος που θα αποκτήσει η Ελλάδα, πρόκειται να συνδεθούν, στη συνέχεια, με το ηπειρωτικό σύστημα 6 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα των Δωδεκανήσων -Καρπάθου, Ρόδου, Σύμης, Καλύμνου, Πάτμου και Αρκιών- ενώ η διασύνδεση του βορειανατολικού Αιγαίου θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο.
Οι διεθνείς ηλεκτρικές λεωφόροι με επίκεντρο την Ελλάδα
Ο ΑΔΜΗΕ εξελίσσεται σε έναν σύγχρονο, εξωστρεφή Διαχειριστή, που εκτός από τις εγχώριες πυκνώνει επίσης τις διεθνείς διασυνδέσεις σε κάθε πλευρά των συνόρων, ανοίγοντας τον δρόμο για την πλήρη αξιοποίηση του πλούσιου ανανεώσιμου δυναμικού και την ενεργειακή αυτάρκεια της χώρας. Μέσα από τους διεθνείς ηλεκτρικούς διαδρόμους που αναπτύσσει ή αναπτύσσει, ο Διαχειριστής επιδιώκει επίσης να συμβάλει στην ανθεκτικότητα και του ευρωπαϊκού ηλεκτρικού συστήματος.
Η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας–Κύπρου–Ισραήλ, Great Sea Interconnector (GSI), με φορέα υλοποίησης τον ΑΔΜΗΕ, είναι ένα έργο στρατηγικής σημασίας για την ενεργειακή συνεργασία των τριών χωρών και τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού της Ευρώπης. Ο GSI, που συγχρηματοδοτείται από την Ε.Ε. με 657 εκατ. ευρώ, θα βάλει τέλος στην ηλεκτρική απομόνωση της Κύπρου, του τελευταίου μη διασυνδεδεμένου κράτους-μέλους και θα ενώσει για πρώτη φορά την ευρωπαϊκή ήπειρο και τη Μέση Ανατολή, με σημαντικά οφέλη για την ευρύτερη περιοχή.
Ο ΑΔΜΗΕ πυκνώνει τις υφιστάμενες διασυνδέσεις και με τα γειτονικά ευρωπαϊκά κράτη. Το 2023 ολοκλήρωσε τη δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας, και ωριμάζει νέους διαδρόμους με την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία και την Τουρκία. Σε συνεργασία με τον Διαχειριστή της Ιταλίας, Terna, πρόκειται να αναπτύξει μια νέα διασύνδεση συνεχούς ρεύματος μεταξύ των δύο χωρών (GRITA 2), η οποία θα τριπλασιάσει το περιθώριο ανταλλαγών ηλεκτρικής ενέργειας από 500 MW σήμερα σε 1.500 MW.
Ένα ακόμη εμβλήματικό έργο που προωθεί ο ΑΔΜΗΕ και θα επιτρέψει στη χώρα να διοχετεύει το «πράσινο» ενεργειακό της πλεόνασμα προς την Κεντρική Ευρώπη, είναι η διασύνδεση Ελλάδας – Γερμανίας, Green Aegean Interconnector. Ο Διαχειριστής συνεργάζεται επίσης με τον project promoter του Ομίλου Κοπελούζου, ELICA, για τη διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου (GREGY Interconnector), ενώ προωθεί και την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Σαουδικής Αραβίας, Saudi Greek Interconnection, μία νέα «πράσινη» λεωφόρο που φιλοδοξεί να επιταχύνει την ενεργειακή μετάβαση σε διηπειρωτικό επίπεδο.
Ο ΑΔΜΗΕ επενδύοντας σταθερά σε εγχώριες και διεθνείς διασυνδέσεις, συνεχίζει να συμβάλλει ενεργά σε ένα πιο βιώσιμο και ανθεκτικό μέλλον, ενεργειακά και κλιματικά, για την Ελλάδα και την Ευρώπη.
www.worldenergynews.gr













