Παρότι η κατανάλωση φυσικού αερίου στην ΕΕ κατέγραψε αύξηση 4% σε ετήσια βάση το πρώτο εξάμηνο του 2025, η ζήτηση αναμένεται να επιστρέψει σε πτωτική τροχιά από το 2026 και μετά, καθώς η μετάβαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας επιταχύνεται, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που επικαλείται η μελέτη
Οι εισαγωγές φυσικού αερίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Ευρωπαϊκή Ένωση ενδέχεται να μειωθούν έως και 25% μέχρι το 2030, εφόσον εφαρμοστεί πλήρως η στρατηγική της Ένωσης για την ενεργειακή μετάβαση, σύμφωνα με έκθεση που δημοσίευσε σήμερα (18/9) το αμερικανικό think tank Institute for Energy Economics and Financial Analysis (IEEFA).
Παρότι η κατανάλωση φυσικού αερίου στην ΕΕ κατέγραψε αύξηση 4% σε ετήσια βάση το πρώτο εξάμηνο του 2025, η ζήτηση αναμένεται να επιστρέψει σε πτωτική τροχιά από το 2026 και μετά, καθώς η μετάβαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας επιταχύνεται, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που επικαλείται η μελέτη.
Η πλήρης εφαρμογή του σχεδίου πράσινης μετάβασης θα μπορούσε να αντικαταστήσει έως και 100 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) φυσικού αερίου έως το τέλος της δεκαετίας.
Ήδη την περίοδο 2021–2024, οι χώρες της ΕΕ μείωσαν τη ζήτηση σε φυσικό αέριο κατά 20%, γεγονός που οδήγησε σε πτώση των εισαγωγών φυσικού αερίου και LNG κατά 18%.
«Δομική υποχώρηση» της ζήτησης
«Η ζήτηση φυσικού αερίου στην ΕΕ βρίσκεται σε δομική υποχώρηση», δήλωσε η Ana Maria Jaller-Makarewicz, επικεφαλής αναλύτρια ενέργειας του IEEFA για την Ευρώπη.
Ωστόσο, η φετινή μικρή αύξηση στις εισαγωγές πρέπει να λειτουργήσει ως «καμπανάκι» για τα κράτη μέλη που υστερούν στην επίτευξη των στόχων τους σε ενεργειακή αποδοτικότητα και ΑΠΕ, προειδοποίησε η ίδια.
Το IEEFA τονίζει επίσης ότι η εξάρτηση από το LNG εκθέτει την Ευρώπη σε ασταθείς τιμές και σε παγκόσμιους κινδύνους εφοδιασμού.
«Η ταχύτερη ανάπτυξη της ηλιακής και αιολικής ενέργειας, η διάδοση των αντλιών θερμότητας και ο εκσυγχρονισμός των δικτύων θα μειώσουν την ευαλωτότητα των κρατών της ΕΕ σε διακοπές προμήθειας LNG, θα ενισχύσουν την ενεργειακή ασφάλεια και θα προστατεύσουν τους καταναλωτές από τις διακυμάνσεις των τιμών του φυσικού αερίου», ανέφερε χαρακτηριστικά η Jaller-Makarewicz.
Η βραχυπρόθεσμη αύξηση της κατανάλωσης κατά το 2025 αποδίδεται κυρίως στις χαμηλές θερμοκρασίες και στη μειωμένη παραγωγή από ανανεώσιμες πηγές, με το πρώτο τρίμηνο να καταγράφει άνοδο 15% σε σύγκριση με το προηγούμενο.
Μειώνεται η εξάρτηση από τη Ρωσία
Η έκθεση αποκαλύπτει επίσης ότι οι εισαγωγές αερίου μέσω αγωγών μειώθηκαν κατά 9% στο πρώτο εξάμηνο του 2025 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, με σημείο καμπής τη διακοπή της ροής ρωσικού αερίου μέσω Ουκρανίας τον Ιανουάριο.
Αν και η ΕΕ έχει δεσμευτεί να εξαλείψει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου έως τα τέλη του 2027, η μελέτη σημειώνει ότι οι παραδόσεις ρωσικού αερίου μέσω Τουρκίας έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια.
Από τις αρχές του 2022, δηλαδή μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, τα κράτη-μέλη της ΕΕ έχουν δαπανήσει περίπου 380 δισ. ευρώ για εισαγωγές φυσικού αερίου μέσω αγωγών, εκ των οποίων 83 δισ. ευρώ αφορούν ρωσικές προμήθειες.
Κατά το διάστημα Ιανουαρίου–Ιουνίου 2025, η Νορβηγία διατήρησε τη θέση της ως ο κορυφαίος προμηθευτής φυσικού αερίου στην ΕΕ μέσω αγωγών, καλύπτοντας το 55% των εισαγωγών. Ακολούθησαν η Αλγερία με 19% και η Ρωσία (μέσω Τουρκίας) με 10%.
Παρότι η κατανάλωση φυσικού αερίου στην ΕΕ κατέγραψε αύξηση 4% σε ετήσια βάση το πρώτο εξάμηνο του 2025, η ζήτηση αναμένεται να επιστρέψει σε πτωτική τροχιά από το 2026 και μετά, καθώς η μετάβαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας επιταχύνεται, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που επικαλείται η μελέτη.
Η πλήρης εφαρμογή του σχεδίου πράσινης μετάβασης θα μπορούσε να αντικαταστήσει έως και 100 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) φυσικού αερίου έως το τέλος της δεκαετίας.
Ήδη την περίοδο 2021–2024, οι χώρες της ΕΕ μείωσαν τη ζήτηση σε φυσικό αέριο κατά 20%, γεγονός που οδήγησε σε πτώση των εισαγωγών φυσικού αερίου και LNG κατά 18%.
«Δομική υποχώρηση» της ζήτησης
«Η ζήτηση φυσικού αερίου στην ΕΕ βρίσκεται σε δομική υποχώρηση», δήλωσε η Ana Maria Jaller-Makarewicz, επικεφαλής αναλύτρια ενέργειας του IEEFA για την Ευρώπη.
Ωστόσο, η φετινή μικρή αύξηση στις εισαγωγές πρέπει να λειτουργήσει ως «καμπανάκι» για τα κράτη μέλη που υστερούν στην επίτευξη των στόχων τους σε ενεργειακή αποδοτικότητα και ΑΠΕ, προειδοποίησε η ίδια.
Το IEEFA τονίζει επίσης ότι η εξάρτηση από το LNG εκθέτει την Ευρώπη σε ασταθείς τιμές και σε παγκόσμιους κινδύνους εφοδιασμού.
«Η ταχύτερη ανάπτυξη της ηλιακής και αιολικής ενέργειας, η διάδοση των αντλιών θερμότητας και ο εκσυγχρονισμός των δικτύων θα μειώσουν την ευαλωτότητα των κρατών της ΕΕ σε διακοπές προμήθειας LNG, θα ενισχύσουν την ενεργειακή ασφάλεια και θα προστατεύσουν τους καταναλωτές από τις διακυμάνσεις των τιμών του φυσικού αερίου», ανέφερε χαρακτηριστικά η Jaller-Makarewicz.
Η βραχυπρόθεσμη αύξηση της κατανάλωσης κατά το 2025 αποδίδεται κυρίως στις χαμηλές θερμοκρασίες και στη μειωμένη παραγωγή από ανανεώσιμες πηγές, με το πρώτο τρίμηνο να καταγράφει άνοδο 15% σε σύγκριση με το προηγούμενο.
Μειώνεται η εξάρτηση από τη Ρωσία
Η έκθεση αποκαλύπτει επίσης ότι οι εισαγωγές αερίου μέσω αγωγών μειώθηκαν κατά 9% στο πρώτο εξάμηνο του 2025 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, με σημείο καμπής τη διακοπή της ροής ρωσικού αερίου μέσω Ουκρανίας τον Ιανουάριο.
Αν και η ΕΕ έχει δεσμευτεί να εξαλείψει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου έως τα τέλη του 2027, η μελέτη σημειώνει ότι οι παραδόσεις ρωσικού αερίου μέσω Τουρκίας έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια.
Από τις αρχές του 2022, δηλαδή μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, τα κράτη-μέλη της ΕΕ έχουν δαπανήσει περίπου 380 δισ. ευρώ για εισαγωγές φυσικού αερίου μέσω αγωγών, εκ των οποίων 83 δισ. ευρώ αφορούν ρωσικές προμήθειες.
Κατά το διάστημα Ιανουαρίου–Ιουνίου 2025, η Νορβηγία διατήρησε τη θέση της ως ο κορυφαίος προμηθευτής φυσικού αερίου στην ΕΕ μέσω αγωγών, καλύπτοντας το 55% των εισαγωγών. Ακολούθησαν η Αλγερία με 19% και η Ρωσία (μέσω Τουρκίας) με 10%.
www.worldenergynews.gr






