Διεθνή

Άλπεις: Η διάνοιξη της σήραγγας Μπρένερ και η ετοιμότητα της Ευρώπης για νέες κρίσεις και πολέμους (Euractiv)

Άλπεις: Η διάνοιξη της σήραγγας Μπρένερ και η ετοιμότητα της Ευρώπης για νέες κρίσεις και πολέμους (Euractiv)
Το έργο εντάσσεται στον σκανδιναβο-μεσογειακό διάδρομο TEN-T και αναμένεται να αντικαταστήσει τη σημερινή σιδηροδρομική γραμμή που λειτουργεί παράλληλα με το ήδη κορεσμένο οδικό πέρασμα του Μπρένερ
Οι Άλπεις, που κάποτε λειτουργούσαν ως φυσικό φράγμα μεταξύ εχθρικών ευρωπαϊκών δυνάμεων, μετατρέπονται πλέον σε εμπόδιο για τη στρατιωτική κινητικότητα των συμμάχων. 

Σύμφωνα με το Euractiv, αυτήν την πρόκληση επιχειρεί να αντιμετωπίσει η βασική σήραγγα Μπρένερ, ένα έργο-ορόσημο που πέτυχε τη σύνδεση Αυστρίας–Ιταλίας κάτω από τις Άλπεις.

Σύμφωνα με τον Επίτροπο Μεταφορών της ΕΕ, Απόστολο Τζιτζικώστα, η σήραγγα αποτελεί «ένα σημαντικό βήμα για τη διασυνδεσιμότητα και την ανθεκτικότητα της Ευρώπης», καθώς ενισχύει τη σιδηροδρομική ικανότητα και ταχύτητα, εναρμονίζει τις διασυνοριακές προδιαγραφές και μεταφέρει το βάρος των μεταφορών από τον δρόμο στο σιδηρόδρομο, καθιστώντας τόσο τις πολιτικές όσο και τις στρατιωτικές μετακινήσεις ταχύτερες και αποτελεσματικότερες.

Μέχρι στιγμής, έχει ολοκληρωθεί το 87% των εργασιών, με περισσότερα από 200 από τα συνολικά 230 χιλιόμετρα της σήραγγας να έχουν διανοιχθεί. 

Το έργο εντάσσεται στον σκανδιναβο-μεσογειακό διάδρομο TEN-T και αναμένεται να αντικαταστήσει τη σημερινή σιδηροδρομική γραμμή που λειτουργεί παράλληλα με το ήδη κορεσμένο οδικό πέρασμα του Μπρένερ.

Η σημασία του έργου

Η διέλευση των Άλπεων αποτελούσε διαχρονικά πηγή τριβών, κυρίως μεταξύ Βιέννης και Ρώμης, με την Αυστρία να επιβάλει περιορισμούς στη διακίνηση φορτηγών. Η νέα σιδηροδρομική σύνδεση θα ενώνει το Ίνσμπρουκ με το Φορτέτσα, μειώνοντας τον χρόνο ταξιδιού κατά περίπου 60%, σε μόλις μισή ώρα.

Η στρατιωτική διάσταση του έργου έχει αποκτήσει κρίσιμη σημασία μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία το 2022. 

Με την ολοκλήρωση να προβλέπεται για το 2032, οι δύο κύριες σήραγγες του έργου θα δημιουργήσουν έναν σχεδόν επίπεδο σιδηρόδρομο, με βάθος έως και 1.400 μέτρα κάτω από τις Άλπεις. 

Σε αντίθεση, η σημερινή διαδρομή παρουσιάζει κλίσεις έως και 26%, απαιτώντας πέντε μηχανές – τρεις από την αυστριακή και δύο από την ιταλική πλευρά – καθιστώντας τη σιδηροδρομική μεταφορά λιγότερο ανταγωνιστική.

Η νέα, εξηλεκτρισμένη και τυποποιημένη γραμμή θα μπορεί να εξυπηρετεί μεγαλύτερες και βαρύτερες αμαξοστοιχίες, ενισχύοντας σημαντικά τη στρατιωτική εφοδιαστική ικανότητα σε περιόδους κρίσης. 

Όπως ανέφερε το αυστριακό υπουργείο Άμυνας, το έργο συνεπάγεται ταχύτερη ανάπτυξη δυνάμεων και εξοπλισμού για την εθνική άμυνα, αλλά και για αποστολές αντιμετώπισης καταστροφών εντός και εκτός συνόρων, ενισχύοντας τόσο την εθνική επιχειρησιακή ικανότητα όσο και την ευρωπαϊκή ανθεκτικότητα.

Το συνολικό κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου 10,5 δισεκατομμύρια ευρώ και θα καλυφθεί ισόποσα από την Αυστρία και την Ιταλία, με την Ευρωπαϊκή Ένωση να συμβάλλει με τη μισή χρηματοδότηση.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης