Η άνθηση της αποθήκευσης μπαταριών αντιμετωπίζει τη μεγαλύτερη δοκιμασία (Oil Price)

Η άνθηση της αποθήκευσης μπαταριών αντιμετωπίζει τη μεγαλύτερη δοκιμασία (Oil Price)
Το κτίριο που στέγαζε 300 μεγαβάτ χωρητικότητας μπαταριών ολοκληρώθηκε πριν από πέντε χρόνια, περίπου την εποχή που ο τομέας αποθήκευσης μπαταριών ιόντων λιθίου στις ΗΠΑ βρισκόταν σε άνθηση, με τα πρότυπα ασφάλειας μπαταριών να έχουν ενημερωθεί πολλές φορές από τότε

Τον Ιανουάριο, μια τεράστια πυρκαγιά κατέστρεψε την γιγάντια εγκατάσταση αποθήκευσης μπαταριών της Vistra Corp στο Moss Landing στη Βόρεια Καλιφόρνια, οδηγώντας στην εκκένωση εκατοντάδων ανθρώπων, αφού τοξικές αναθυμιάσεις μόλυναν τον αέρα. Ενώ η αιτία της πυρκαγιάς εξακολουθεί να διερευνάται, ένας βασικός παράγοντας που έχει μέχρι στιγμής εντοπιστεί είναι η αστοχία του συστήματος καταστολής πυρκαγιάς, η οποία επέτρεψε στην πυρκαγιά να εξαπλωθεί γρήγορα.

Ανάγκη για αντιμετώπιση ατυχημάτων

Το κτίριο που στέγαζε 300 μεγαβάτ χωρητικότητας μπαταριών ολοκληρώθηκε πριν από πέντε χρόνια, περίπου την εποχή που ο τομέας αποθήκευσης μπαταριών ιόντων λιθίου στις ΗΠΑ βρισκόταν σε άνθηση, με τα πρότυπα ασφάλειας μπαταριών να έχουν ενημερωθεί πολλές φορές από τότε. Και τώρα ο τομέας πρέπει να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις του ατυχήματος, με έναν αυξανόμενο αριθμό ηγετών να αντιτίθενται σθεναρά στην κατασκευή εγκαταστάσεων αποθήκευσης μπαταριών στις περιοχές τους.

«Δεν είμαστε πειραματόζωα για κανέναν... δεν πρόκειται να πειραματιστούμε, δεν πρόκειται να πάρουμε ρίσκα», δήλωσε ο Michael McGinty, δήμαρχος του Island Park στη Νέα Υόρκη, αφού ψήφισε μορατόριουμ τον Ιούλιο για ένα σύστημα αποθήκευσης μπαταριών που προτάθηκε κοντά στα όρια του χωριού. Τον Αύγουστο, ο Lee Zeldin, Διοικητής της Υπηρεσίας Προστασίας του Περιβάλλοντος (EPA), επισκέφθηκε τη Νέα Υόρκη και παραπονέθηκε ότι η πολιτεία βιαζόταν να εγκρίνει για την επίτευξη «παραληρητικών» στόχων καθαρής ενέργειας. Η Νέα Υόρκη έχει θέσει έναν φιλόδοξο στόχο να προσθέσει 6.000 μεγαβάτ αποθήκευσης ενέργειας τα επόμενα πέντε χρόνια, που ισοδυναμεί με το ήμισυ των συστημάτων μεγάλης κλίμακας.

«Αυτό είναι κάτι περισσότερο από μια πυρκαγιά, είναι ένα κάλεσμα αφύπνισης για τη βιομηχανία. Αν πρόκειται να προχωρήσουμε με βιώσιμη ενέργεια, πρέπει να έχουμε ένα ασφαλές σύστημα μπαταριών», δήλωσε ο Glenn Church, Επόπτης της Κομητείας Monterey.

Αναστολές στα έργα αποθηκευσης

Οι αναστολές μπαταριών αναφέρονται σε μια προσωρινή διακοπή της έγκρισης και κατασκευής νέων Συστημάτων Αποθήκευσης Ενέργειας Μπαταριών (BESS), συχνά ένα τοπικό ή κρατικό μέτρο που θεσπίζεται για την αντιμετώπιση ανησυχιών για τη δημόσια ασφάλεια που σχετίζονται με πυρκαγιές και άλλους κινδύνους που σχετίζονται με μπαταρίες ιόντων λιθίου. Αυτές οι αναστολές απέκτησαν έδαφος από το 2023 και το 2024, λόγω της αντίθεσης της κοινότητας σε προτεινόμενα έργα BESS κοντά σε σπίτια και σχολεία, πυρκαγιές υψηλού προφίλ και μιας αντιληπτής έλλειψης ολοκληρωμένων προτύπων ασφαλείας για την τεχνολογία.

Ωστόσο, οι ειδικοί έχουν επισημάνει ότι οι επικριτές του BESS μπορεί να αντιδρούν υπερβολικά και η αναδυόμενη βιομηχανία απλώς αντιμετωπίζει προβλήματα. «Πρόκειται για μια σχετικά ανώριμη τεχνολογία που ωριμάζει γρήγορα, επομένως πιστεύω ότι υπάρχουν πολλοί πραγματικά στοχαστικοί ερευνητές και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη που προσπαθούν να βελτιώσουν τη συνολική ασφάλεια αυτών των συστημάτων», δήλωσε ο Ofodike Ezekoye, καθηγητής μηχανολόγος μηχανικός και ειδικός καύσης στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Ώστιν.

Κίνδυνοι λόγω περικοπών για την καθαρή ενέργεια

Οι κίνδυνοι πυρκαγιάς και η αυξανόμενη αντίθεση είναι μόνο μερικά από τα εμπόδια που αντιμετωπίζει ο τομέας αποθήκευσης μπαταριών στις ΗΠΑ. Μια πρόσφατη ανάλυση του Διεθνούς Συμβουλίου για τις Καθαρές Μεταφορές διαπίστωσε ότι ο Νόμος περί Ένα, Μεγάλο, Όμορφο Νομοσχέδιο (OBBBA), σε συνδυασμό με περικοπές σε άλλες πολιτικές για το κλίμα, θα μπορούσε να μειώσει την παραγωγή μπαταριών στις ΗΠΑ κατά 75% έως το 2030 σε 250 GWh από τις προηγουμένως προβλεπόμενες 1.050 γιγαβατώρες και τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων κατά 40%. Σύμφωνα με την έκθεση, οι νέες πολιτικές θα μπορούσαν να εξαλείψουν 130.000 πιθανές θέσεις εργασίας στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2030, με την πλειοψηφία να αφορά την κατασκευή μπαταριών. Μετά την ψήφιση του IRA το 2022, οι εταιρείες έχουν ανακοινώσει συνολικά 128 εγκαταστάσεις στις ΗΠΑ για την κατασκευή μπαταριών, με περισσότερες από τις μισές να μην έχουν ακόμη ξεκινήσει την κατασκευή τους. Οι κόκκινες και μοβ πολιτείες, όπως το Τέξας, το Μίσιγκαν, η Νεβάδα, το Τενεσί, το Κεντάκι και η Τζόρτζια, θα επηρεαστούν αρνητικά περισσότερο.

Είναι ενδιαφέρον ότι ακόμη και ο βουλευτής Μπάντι Κάρτερ της Τζόρτζια, όπου βρίσκεται το νέο εργοστάσιο κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών της Hyundai, αξίας 5,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, τάχθηκε υπέρ του νομοσχεδίου, αποκαλώντας το «φανταστικό». Σύμφωνα με εκτιμήσεις των ειδικών, το έργο θα δημιουργήσει 4-5 δισεκατομμύρια δολάρια σε νέες επενδύσεις στην κομητεία Μπάρτοου, καθώς και 3.500 νέες θέσεις εργασίας. Τα τελευταία πέντε χρόνια, έργα που σχετίζονται με τα ηλεκτρικά οχήματα στη Τζόρτζια έχουν δημιουργήσει 17 δισεκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις και περισσότερες από 22.800 νέες θέσεις εργασίας.

Πιέσεις στην ηλιακή ενέργεια

Εν τω μεταξύ, ο κρίσιμος τομέας της ηλιακής ενέργειας θα αντιμετωπίσει πιέσεις υπό τον OBBBA. Σύμφωνα με μελέτη του Rhodium Group και του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Μασαχουσέτης, ο ηλιακός τομέας έχει καταγράψει πάνω από 160 δισεκατομμύρια δολάρια σε μεγάλα έργα ηλιακής ενέργειας και αποθήκευσης σε μπαταρίες από την ψήφιση του IRA πριν από τρία χρόνια, σηματοδοτώντας μια από τις πιο παραγωγικές περιόδους του τομέα τα τελευταία χρόνια. Η ηλιακή ενέργεια και η αποθήκευση σε μπαταρίες ήταν η ταχύτερα αναπτυσσόμενη πηγή ενέργειας στις ΗΠΑ, με το δίδυμο να αναμένεται να αντιπροσωπεύει το 81% των νέων προσθηκών ενέργειας στο δίκτυο κατά το τρέχον έτος.

Το OBBBA ευνοεί την ηλιακή παραγωγή μέσω διατάξεων που παρέχουν κίνητρα στην εγχώρια παραγωγή και βελτιστοποιούν τη διαδικασία φορολογικής πίστωσης, ενώ παράλληλα θέτει προθεσμίες για την κατασκευή και τη θέση σε λειτουργία ηλιακών έργων. Συγκεκριμένα, διατηρεί και διευκρινίζει τις φορολογικές πιστώσεις για ηλιακά έργα βάσει των άρθρων 48E και 45Y, ενώ παράλληλα τις καταργεί σταδιακά για αιολικά και ηλιακά έργα που τίθενται σε λειτουργία μετά τις 31 Δεκεμβρίου 2027.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης