Μελέτη της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος δείχνει ότι οφείλεται στις έμμεσες επιπτώσεις της γεωργίας και της αποψίλωσης των δασών
Σε παγκόσμια κλίμακα, η χρήση βιοκαυσίμων έχει οδηγήσει σε μεγαλύτερη αύξηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από τα ορυκτά καύσιμα που προβλέπεται να αντικαταστήσουν, σύμφωνα με νέα μελέτη που εκπονήθηκε για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος (T&E).
Η έκθεση (δημοσιεύθηκε από την εταιρεία συμβούλων Cerulogy για λογαριασμό της T&E), έδειξε ότι η παγκόσμια παραγωγή βιοκαυσίμων εκπέμπει 16% περισσότερο CO2 από τα ορυκτά καύσιμα λόγω των έμμεσων επιπτώσεων της γεωργίας και της αποψίλωσης των δασών.
Μέχρι το 2030, τα βιοκαύσιμα αναμένεται να παράγουν 70 MtCO₂e περισσότερα από τα ορυκτά καύσιμα, κάτι που μεταφράζεται… στις ετήσιες εκπομπές σχεδόν 30 εκατομμυρίων αυτοκινήτων ντίζελ.
Η ίδια γη που χρησιμοποιείται για την παραγωγή βιοκαυσίμων, θα μπορούσε να θρέψει 1,3 δισεκατομμύρια ανθρώπους, ενώ η χρήση μόνο του 3% της γης για ηλιακούς συλλέκτες θα μπορούσε να δημιουργήσει την ίδια ποσότητα ενέργειας, αναφέρει η έκθεση.

Έκκληση της T&E για περιορισμό βιοκαυσίμων
Δεδομένης αυτής της τεράστιας απώλειας γης και των ζοφερών αριθμών (ιδίως επειδή η ζήτηση βιοκαυσίμων αναμένεται να αυξηθεί κατά τουλάχιστον 40% έως το 2030), η T&E έχει καλέσει τα παγκόσμια ενδιαφερόμενα μέρη (συμπεριλαμβανομένων εκείνων από τη ναυτιλιακή βιομηχανία), να «περιορίσουν την επέκταση μιας κλιματικής λύσης που κάνει περισσότερο κακό παρά καλό».
«Τα βιοκαύσιμα είναι μια απαίσια κλιματική λύση και μια συγκλονιστική σπατάλη γης, τροφίμων και εκατομμυρίων σε επιδοτήσεις.
Η διασφάλιση μιας βιώσιμης ισορροπίας μεταξύ γεωργίας και φύσης είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης», σχολίασε ο Cian Delaney (ακτιβιστής για τα βιοκαύσιμα στην T&E).
Όπως έχει σημειώσει η T&E, παρά το γεγονός ότι τα προηγμένα και τα απόβλητα βιοκαύσιμα προωθούνται όλο και περισσότερο ως καθαρότερες λύσεις, το 90% της παγκόσμιας παραγωγής αυτών των εναλλακτικών καυσίμων εξακολουθεί να βασίζεται σε καλλιέργειες τροφίμων.
Σε κίνδυνο οι παγκόσμιοι στόχοι κλιματικής ουδετερότητας
Επιπλέον, η ανάλυση της T&E έχει τονίσει ότι οι καλλιέργειες βιοκαυσίμων απαιτούν σημαντικές ποσότητες γλυκού νερού, ασκώντας αυξανόμενη πίεση στα αποθέματα νερού.
Αυτό θέτει (κατ’ επέκταση) σε κίνδυνο τους παγκόσμιους στόχους κλιματικής ουδετερότητας, ιδίως το Πλαίσιο Μηδενικών Αποβλήτων (NZF).
Προειδοποίηση στη ναυτιλιακή βιομηχανία
Για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, η Transport & Environment έχει ήδη προειδοποιήσει για τους πιθανούς κινδύνους της χρήσης βιοκαυσίμων ως πορεία προς το μηδενικό καθαρό αποτύπωμα.
Παρόλο που πολλοί ναυτιλιακοί παράγοντες (η Norden, η Oldendorff, η CBH Group, η Yang Ming Marine Transportation της Ταϊβάν και άλλοι), έχουν στρέψει το βλέμμα τους στα βιοκαύσιμα, άλλοι έχουν υιοθετήσει μια προσέγγιση αναμονής.
Η T&E αποκάλυψε σε μια διαφορετική έκθεση (επίσης από την Cerulogy) ότι έως το 2030, το 1/3 των παγκόσμιων θαλάσσιων μεταφορών θα μπορούσε να λειτουργεί με βιοκαύσιμα.
Ο οργανισμός είχε επισημάνει ότι, αν και τα απόβλητα βιοκαυσίμων, όπως το χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι (UCO) και τα ζωικά λίπη, έχουν προσελκύσει μεγάλη προσοχή από ναυτιλιακούς παράγοντες (συμπεριλαμβανομένων γιγάντων όπως η MSC της Ελβετίας και η CMA CGM της Γαλλίας), είναι απίθανο να καλύψουν περισσότερο από ένα μικρό ποσοστό της προβλεπόμενης ζήτησης της ναυτιλίας, καθώς η διαθεσιμότητά τους είναι περιορισμένη.
Αίτημα στον ΙΜΟ λόγω απειλής βιοποικιλότητας
Επιπλέον, η κολοσσιαία γερμανική εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd και η περιβαλλοντική ένωση NABU (επίσης γερμανική), καθώς και άλλοι οργανισμοί, ζήτησαν από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) να αφαιρέσει τα «μη βιώσιμα» βιοκαύσιμα από τον κατάλογο εναλλακτικών καυσίμων, επικαλούμενες τους κινδύνους για τη βιοποικιλότητα που θέτει αυτή η πηγή ενέργειας.
www.worldenergynews.gr






