Με την COP30 να βρίσκεται σε εξέλιξη στο Μπελέμ της Βραζιλίας, μπορεί να νιώθει κανείς ότι ο κόσμος οπισθοδρομεί όσον αφορά τον περιορισμό των εκπομπών. Μερικές από τις πιο εντυπωσιακές εξελίξεις που βρίσκονται σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή βρίσκονται στους «δύσκολα αναχαιτιζόμενους» τομείς όπου οι κυβερνήσεις, η βιομηχανία και οι υποστηρικτές του κλίματος φαίνεται να βρίσκουν κοινό σκοπό. Ένα αξιοσημείωτο παράδειγμα αυτής της προόδου είναι η άνοδος της ηλεκτρονικής μεθανόλης, ενός καθαρού καυσίμου που έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει στην απαλλαγή των τομέων των μεταφορών και των χημικών ουσιών από τον άνθρακα. Ενώ υπάρχει εδώ και δεκαετίες, το 2025 ήταν μια χρονιά καμπής για την τεχνολογία, καθώς τελικά μεταπήδησε από πιλοτικά προγράμματα και έργα μικρής κλίμακας στις πρώτες εμπορικές μονάδες που τέθηκαν σε λειτουργία.
Τι είναι η ηλεκτρονική μεθανόλη;
Η ηλεκτρονική μεθανόλη, ένας τύπος ανανεώσιμης ή πράσινης μεθανόλης, είναι μια εναλλακτική λύση χαμηλών εκπομπών άνθρακα σε σχέση με τη συμβατική μεθανόλη, η οποία χρησιμοποιείται ως χημική πρώτη ύλη και καύσιμο. Αντί να προέρχεται από ορυκτά καύσιμα, η ηλεκτρονική μεθανόλη συντίθεται από δεσμευμένο ή βιογενές διοξείδιο του άνθρακα και πράσινο υδρογόνο (υδρογόνο που παράγεται μέσω ηλεκτρόλυσης χρησιμοποιώντας ανανεώσιμη ενέργεια). Με αυτές τις εισροές, η ηλεκτρονική μεθανόλη μπορεί να επιτύχει μηδενικές ή, σε ορισμένες περιπτώσεις, αρνητικές καθαρές εκπομπές άνθρακα κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής της. Η ηλεκτρονική μεθανόλη διαφέρει, αλλά είναι παρόμοια, από τη βιομεθανόλη, η οποία παράγει το υδρογόνο της απευθείας από βιομάζα.
Καθώς είναι υγρή σε θερμοκρασία περιβάλλοντος και συμβατή με τις υπάρχουσες υποδομές αποθήκευσης και μεταφοράς, η πράσινη μεθανόλη θεωρείται ως μια πρακτική οδός για την απαλλαγή από τον άνθρακα τόσο της χημικής βιομηχανίας όσο και των τμημάτων μεταφορών που είναι δύσκολο να ηλεκτροδοτηθούν.
Ποιοι πρωτοστατούν;
Η ναυτιλιακή βιομηχανία, ειδικότερα, έχει αναδειχθεί ως ένας από τους πρώτους που υιοθετούν την πράσινη μεθανόλη, με πάνω από 60 πλοία ικανά για μεθανόλη σε λειτουργία, 300 ακόμη σε παραγγελία και ανεφοδιασμό καυσίμων διαθέσιμο σε περίπου 20 λιμάνια σε όλο τον κόσμο.
Ο τομέας των χημικών, ο οποίος αποτελεί περίπου το 70% της παγκόσμιας κατανάλωσης μεθανόλης, αποτελεί σημαντική πηγή ζήτησης για πράσινη μεθανόλη. Περίπου το 35% της πράσινης μεθανόλης καταναλώθηκε από τη χημική και πετροχημική βιομηχανία το 2024, και οι κύριοι αγοραστές επώνυμων προϊόντων περιλαμβάνουν τις LEGO, Novo Nordisk και SABIC. Περισσότεροι από 70 από τους 100 κορυφαίους παραγωγούς χημικών στον κόσμο έχουν δεσμευτεί για ουδετερότητα άνθρακα έως το 2050, υπογραμμίζοντας το αναπτυξιακό δυναμικό στον χώρο της πράσινης μεθανόλης.
Στην αεροπορία, η συνθετική μεθανόλη μπορεί τεχνικά να χρησιμεύσει ως πρόδρομος για βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF), με εταιρείες όπως η ExxonMobil να εργάζονται στην τεχνολογία. Ενώ ο χώρος κυριαρχείται σε μεγάλο βαθμό από βιοκαύσιμα, η μεθανόλη σε αεριωθούμενα αντιπροσωπεύει μια πολλά υποσχόμενη μελλοντική αγορά για την ηλεκτρονική μεθανόλη μόλις αυτή επεκταθεί.
Η Επανάσταση της Ηλεκτρονικής Μεθανόλης
Ενώ η ηλεκτρονική μεθανόλη έχει επιδιωχθεί ως εναλλακτικό καύσιμο από την ενεργειακή κρίση της δεκαετίας του 1970 και είδε πολλά πιλοτικά έργα στις αρχές της δεκαετίας του 2000, μόλις τη δεκαετία του 2020 άρχισε να θεωρείται ως μια αξιόπιστη λύση καθαρής ενέργειας.
Ίσως η πρώτη σημαντική ανακάλυψη για το καύσιμο ήρθε τον Νοέμβριο του 2021, όταν η Maersk εξέδωσε ένα 10ετές πράσινο ομόλογο ύψους 500 εκατομμυρίων ευρώ για τη χρηματοδότηση πλοίων ικανών να χρησιμοποιούν μεθανόλη. Αυτή η κίνηση ήρθε μετά την έναρξη ισχύος του ανώτατου ορίου θείου του IMO 2020, το οποίο περιόρισε την περιεκτικότητα σε θείο στο μαζούτ που χρησιμοποιείται στα πλοία.
Τα επόμενα δύο χρόνια, τα ορόσημα ρύθμισης και χρηματοδότησης συνέβαλαν στην επιτάχυνση της ανόδου της ηλεκτρονικής μεθανόλης. Το 2022, ψηφίστηκε ο Νόμος για τη Μείωση του Πληθωρισμού των ΗΠΑ και περιελάμβανε πιστώσεις τόσο για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου όσο και για τη δέσμευση άνθρακα. Το 2023, ο IMO αυστηροποίησε τους κανονισμούς έντασης άνθρακα και αναθεώρησε τους στόχους του για μηδενικές καθαρές εκπομπές για να επιταχύνει την υιοθέτηση καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Ταυτόχρονα, η ΕΕ εφάρμοσε σημαντικές μεταρρυθμίσεις στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της στο πλαίσιο του πακέτου Fit for 55, αυξάνοντας την πίεση στον τομέα των χημικών να στραφεί προς πιο πράσινες πρώτες ύλες όπως η πράσινη μεθανόλη. Στη συνέχεια, το 2024 και το 2025, η ΕΕ αυστηροποίησε περαιτέρω τους κανονισμούς για τα πλοία που φτάνουν σε ευρωπαϊκά λιμάνια και ενίσχυσε τους κανόνες τιμολόγησης άνθρακα.
Κατά την περίοδο αυτή, βαφτίστηκε το πρώτο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο που λειτουργεί με μεθανόλη και η Maersk παρήγγειλε επίσημα έξι ακόμη μεσαίου μεγέθους πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διπλού καυσίμου. Το μέλλον για την ηλεκτρονική μεθανόλη φαινόταν ολοένα και πιο λαμπρό, αλλά η χρηματοδότηση και η επάρκεια της προσφοράς παρέμεινε ένας σημαντικός περιορισμός.
Τα πρώτα εργοστάσια ηλεκτρονικής μεθανόλης εμπορικής κλίμακας
Την Τρίτη, 13 Μαΐου 2025, ξεκίνησε η λειτουργία του πρώτου εργοστασίου ηλεκτρονικής μεθανόλης εμπορικής κλίμακας στον κόσμο στο Kassø της Δανίας. Το εργοστάσιο έχει χωρητικότητα 42.000 τόνων ηλεκτρονικής μεθανόλης ετησίως και οι αποδέκτες του περιλαμβάνουν τις Maersk, LEGO και τη φαρμακευτική εταιρεία Novo Nordisk. Το έργο χρησιμοποιεί ηλιακή ενέργεια από ένα γειτονικό ηλιακό πάρκο για ηλεκτρόλυση και αντλεί βιογενές CO2 από μια τοπική μονάδα βιοαερίου.
Μόλις δύο μήνες αργότερα, τέθηκε σε λειτουργία μια δεύτερη μονάδα ηλεκτρονικής μεθανόλης, αυτή τη φορά στην Κίνα. Το έργο στο Ταονάν, στην επαρχία Τζιλίν, που κατασκευάστηκε από την Shanghai Electric, χρησιμοποιεί αιολική ενέργεια για ηλεκτρόλυση και μετατροπή βιομάζας για την παραγωγή ηλεκτρονικής μεθανόλης. Αυτή η πρώτη φάση του έργου έχει δυναμικότητα 50.000 τόνων ηλεκτρονικής μεθανόλης ετησίως, αλλά η δεύτερη φάση του αναμένεται να αυξήσει αυτήν την δυναμικότητα έως και 250.000 τόνους ετησίως.
Έρχονται κι άλλα έργα μεθανόλης
Η πορεία των έργων σε αυτόν τον τομέα είναι αξιοσημείωτη, με το Ινστιτούτο Μεθανόλης να προβλέπει ότι η συνολική παγκόσμια δυναμικότητα ανανεώσιμης μεθανόλης θα ανέλθει σε 7 έως 14 εκατομμύρια τόνους έως το 2030. Από τα έργα ηλεκτρονικής μεθανόλης που παρακολουθεί το ινστιτούτο, 23 έχουν πλέον περάσει από τον έλεγχο σκοπιμότητας και βρίσκονται είτε στη φάση της μηχανικής είτε βρίσκονται ήδη υπό κατασκευή. Από αυτά τα έργα, πέντε βρίσκονται στην Αμερική, οκτώ στην Ευρώπη, ένα στη Σαουδική Αραβία και εννέα στην Ασία.
Στην Κίνα, το έργο Liaoyuan Tianying, το οποίο βρίσκεται υπό κατασκευή και προβλέπεται να τεθεί σε λειτουργία το 2026, πρόκειται να είναι το μεγαλύτερο εργοστάσιο πράσινης μεθανόλης στον κόσμο με δυναμικότητα 170.000 τόνων ετησίως. Το έργο αναπτύσσεται από την CNTY με την CRI της Ισλανδίας ως πάροχο τεχνολογίας. Θα χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό αιολικής και ηλιακής ενέργειας για ηλεκτρόλυση και στη συνέχεια θα συνδυάζει το υδρογόνο που προκύπτει με βιογενές CO2 από την άμεση καύση βιομάζας.
Στην Ισπανία, το έργο La Robla Green πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία το 2028 με δυναμικότητα 140.000 τόνων. Εκτός από το ότι ισχυρίζεται ότι είναι το μεγαλύτερο εργοστάσιο ηλεκτρονικής μεθανόλης στην Ευρώπη, η La Robla είναι μοναδική για τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό της, ο οποίος περιλαμβάνει τόσο ένα εργοστάσιο βιομάζας όσο και μια μονάδα πράσινου υδρογόνου επί τόπου.
Στον Καναδά, η πρόσφατη εξαγορά της μονάδας Varennes Carbon Recycling από την StormFisher έθεσε τις βάσεις για την πρώτη μεγάλης κλίμακας μονάδα ηλεκτρονικής μεθανόλης στη Βόρεια Αμερική. Η εταιρεία θα δεσμεύει άνθρακα από τοπικούς εκπομπούς και θα παράγει υδρογόνο από υδροηλεκτρική ενέργεια για συνολική χωρητικότητα 72.000 τόνων μεθανόλης ετησίως. Η εξαγορά ενός προβληματικού έργου αποβλήτων βιοκαυσίμων και η στροφή του στην παραγωγή ηλεκτρονικής μεθανόλης σηματοδοτεί ένα ισχυρό μήνυμα εμπιστοσύνης στον χώρο. Η μονάδα, η οποία βρίσκεται υπό κατασκευή, έχει προγραμματιστεί να τεθεί σε λειτουργία το 2028.
Είναι μεγάλος ο δρόμος μπροστά
Παρά τον ενθουσιασμό και την πρόοδο στον χώρο της πράσινης μεθανόλης, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος να διανυθεί πριν το κίνημα της πράσινης μεθανόλης γίνει πραγματικά mainstream. Καταρχάς, η πράσινη μεθανόλη απέχει πολύ από το να είναι ανταγωνιστική από πλευράς κόστους σε σύγκριση με τις πηγές που προέρχονται από ορυκτά καύσιμα. Ενώ οι τιμές μειώνονται, η ηλεκτρονική μεθανόλη εξακολουθούσε να έχει δύο έως τρεις φορές την τιμή της αντίστοιχης ορυκτής ενέργειας από το 2024, αν και αυτές οι τιμές αναμένεται να μειωθούν καθώς η βιομηχανία κλιμακώνεται. Επιπλέον, κανονισμοί όπως αυτοί που εφαρμόζονται από την ΕΕ αυξάνουν το κόστος καύσης καυσίμων με βάση το πετρέλαιο.
Εκτός από την υπέρβαση των δύσκολων οικονομικών, το ευρύτερο περιβάλλον καθαρών επενδύσεων έχει δει τις μεγάλες εταιρείες ενέργειας να αποσύρουν ή να τροποποιούν τις δεσμεύσεις τους στον τομέα. Το πιο καταδικαστικό είναι ότι η Orsted απέσυρε το έργο FlagshipONE το 2024 λόγω της βραδύτερης από την αναμενόμενη αύξησης της ζήτησης. Ο συνεργάτης της σε αυτό το έργο, ωστόσο, το έχει ξαναρχίσει και έχει επίσης δεσμευτεί όχι μόνο σε ένα έργο FlagshipTWO, αλλά τον περασμένο μήνα ανακοίνωσε την εμπορευματοποίηση του έργου FlagshipTHREE.
Όπως και με την ευρύτερη ενεργειακή μετάβαση, μπορεί να υπάρχουν αμφιβολίες σχετικά με τον ρυθμό ανάπτυξης, αλλά φαίνεται ότι ο τομέας της ηλεκτρονικής μεθανόλης θα αναπτυχθεί μόνο από εδώ και πέρα.
www.worldenergynews.gr






