Μια «Χιονοστιβάδα ηλεκτρικών οχημάτων» είναι προ των πυλών, και με τα κίνητρα να λήγουν και τα αποθέματα να αυξάνονται σε όλες τις παρτίδες μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, ένας πόλεμος τιμών είναι πιθανό να κάνει τα οχήματα ακόμη φθηνότερα από τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα
Ο παγκόσμιος τομέας ηλεκτρικών οχημάτων αντιμετωπίζει τεράστια αβεβαιότητα. Οι πολιτικές αλλαγές, το τέλος της εποχής της μίσθωσης και μια υπερπλήρης αγορά δημιουργούν ένα περίπλοκο τοπίο για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, και ένας πόλεμος τιμών θα μπορούσε να έρθει με γοργούς ρυθμούς. Οι καιροί είναι πολύ δύσκολοι για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά μπορεί να διαμορφώνονται καλύτεροι από ποτέ για τους αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων.
Έρχεται ένα νέο ρεκόρ
Ένας αριθμός ρεκόρ μισθώσεων ηλεκτρικών οχημάτων θα επιστραφεί στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2026, προκαλώντας μια αύξηση στις προμήθειες μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων και, ως εκ τούτου, καθιστώντας τα μεταχειρισμένα οχήματα πιο προσιτά από ποτέ. Τουλάχιστον 243.000 μισθώσεις ηλεκτρικών οχημάτων πρόκειται να λήξουν, και μια πρόσφατη μελέτη από την J.D. Power προβλέπει ότι αυτός ο αριθμός θα μπορούσε να φτάσει τις 330.000, αντιπροσωπεύοντας μια τριπλάσια αύξηση σε σχέση με τα επίπεδα του 2025.
Κατά συνέπεια, το Auto Blog αναφέρει ότι μια «Χιονοστιβάδα ηλεκτρικών οχημάτων» είναι προ των πυλών, και με τα κίνητρα να λήγουν και τα αποθέματα να αυξάνονται σε όλες τις παρτίδες μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, ένας πόλεμος τιμών είναι πιθανό να κάνει τα οχήματα ακόμη φθηνότερα από τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Αλλά θα αγκαλιάσουν οι καταναλωτές τη νέα προσιτή τεχνολογία; Οι ειδικοί δεν είναι τόσο σίγουροι.
Αλλαγές για τα ηλεκτρικά οχήματα
Η πολιτική για τα ηλεκτρικά οχήματα υφίσταται μια τεράστια αλλαγή στις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς η κυβέρνηση Τραμπ καταργεί τα κίνητρα της βιομηχανίας. Η ομοσπονδιακή φορολογική πίστωση των 7.500 δολαρίων για τα ηλεκτρικά οχήματα έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους. «Με τις φορολογικές πιστώσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα να λήγουν και τις αυτοκινητοβιομηχανίες να συνεχίζουν να δίνουν προτεραιότητα στα υβριδικά συστήματα κίνησης, οι οδηγοί μπορεί να επιλέξουν να εγκαταλείψουν την ηλεκτροκίνηση», αναφέρει το Auto Blog.
«Παρόλο που το κλίμα για τα ηλεκτρικά οχήματα παραμένει υψηλό, η φούσκα της ηλεκτροκίνησης παρουσιάζει κάποια πίεση». Επί του παρόντος, τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσωπεύουν μόνο το 6% των πωλήσεων νέων οχημάτων, από 12,9 τοις εκατό τον Σεπτέμβριο, όταν οι πωλήσεις αυξήθηκαν καθώς οι καταναλωτές έσπευσαν να αγοράσουν πριν από τη λήξη των φορολογικών πιστώσεων.
Μείωση της παραγωγής
Ως αποτέλεσμα, αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Ford, η Kia και η General Motors μειώνουν την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων για τις αγορές των ΗΠΑ. «Αναβάλλουν ρητά πότε πρόκειται να κυκλοφορήσουν νέα μοντέλα ή, σε ορισμένες περιπτώσεις, αποσύρουν μοντέλα», δήλωσε πρόσφατα στο Marketplace η Elaine Buckberg, ανώτερη συνεργάτιδα στο Ινστιτούτο Salata για το Κλίμα και τη Βιωσιμότητα του Χάρβαρντ και πρώην επικεφαλής οικονομολόγος της General Motors. «Απλώς δεν προχωρούν στην αγορά τόσο φιλόδοξα όσο σχεδίαζαν πριν από έξι μήνες».
«Βλέπουν αυτό το τοπίο όπου αντιμετωπίζουν δασμολογικές επιπτώσεις πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, οπότε πρέπει πραγματικά να σκεφτούν την κερδοφορία τους», συνέχισε ο Μπάκμπεργκ.
Αυτοί οι δασμοί προκαλούν αναταραχή και στο άλλο άκρο της εμπορικής οδού. Όταν η μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο αντιμετωπίζει αβεβαιότητα στην αγορά, οι παγκόσμιες αγορές αισθάνονται τον αντίκτυπο. Η κινεζική εταιρεία Xiaomi, η οποία παράγει ηλεκτρικά οχήματα και smartphones, μεταξύ άλλων τεχνολογιών, έχει δει μια αξιοσημείωτη πτώση τους τελευταίους μήνες, μεταβαίνοντας από το αγαπημένο της αγοράς στην τεχνολογική μετοχή με τις χειρότερες επιδόσεις της χώρας, φαινομενικά από τη μια μέρα στην άλλη.
Η Κίνα αγωνίζεται σκληρά
Εν τω μεταξύ, το Πεκίνο αγωνίζεται σκληρά για να πιέσει τις δυτικές δυνάμεις να αντιστρέψουν τους δασμούς 100% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, στοχεύοντας τους αγρότες στον Καναδά, την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
«Το Πεκίνο έχει επιβάλει γεωργικές κυρώσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων κατά των ΗΠΑ, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Καναδά, αφού επέβαλαν δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα για να προστατεύσουν τις δικές τους αυτοκινητοβιομηχανίες», αναφέρει μια έκθεση του Rest of World αυτής της εβδομάδας. «Η Κίνα έχει δηλώσει ότι θα άρει τους αγροτικούς δασμούς μόνο όταν οι δυτικές κυβερνήσεις άρουν τους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα».
Το μέλλον των ηλεκτρικών οχημάτων
Παρά την ακραία αστάθεια στον παγκόσμιο τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων και τις «ζοφερές» προοπτικές στις Ηνωμένες Πολιτείες, υπάρχει ακόμα ελπίδα για το μέλλον των ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων εξακολουθούν να είναι ισχυρές σε πολλές περιοχές σε όλο τον κόσμο και θα συνεχίσουν να αυξάνονται καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα συνεχίζουν να γίνονται φθηνότερα - οι βίαιοι πόλεμοι τιμών στην κινεζική αγορά διασφαλίζουν ότι οι τιμές στις αγορές χωρίς δασμούς θα παραμείνουν χαμηλές. Η Παγκόσμια Έκθεση για τα Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα (Global EV Outlook 2025) του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας προβλέπει ότι «παρά τις αβεβαιότητες στις προοπτικές, το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις συνολικές πωλήσεις αυτοκινήτων αναμένεται να υπερβεί το 40% το 2030, σύμφωνα με τα σημερινά πολιτικά πλαίσια».
www.worldenergynews.gr






