Οι αποστολές πετρελαίου του Καζακστάν μέσω BTC αυξήθηκαν κατά 30% τον Δεκέμβριο σε σχέση με τον Νοέμβριο καθώς αναζητά άλλες οδούς εξαγωγής μετά τη μείωση της χωρητικότητας του αγωγού CPC
Το Καζακστάν θα εκτρέψει περισσότερο αργό πετρέλαιο μέσω του αγωγού Μπακού-Τιφλίδα-Τσεϊχάν τον Δεκέμβριο, αφού η κύρια διαδρομή εξαγωγής του, η Κοινοπραξία Αγωγού της Κασπίας, μείωσε τη χωρητικότητα μετά από ζημιές από ουκρανική επίθεση με drone, ανέφεραν πέντε πηγές του κλάδου.
Ο αγωγός CPC, ο οποίος μεταφέρει πάνω από το 80% των εξαγωγών πετρελαίου του Καζακστάν και χειρίζεται περισσότερο από το 1% της παγκόσμιας προσφοράς, σταμάτησε ις λειτουργίες του το Σάββατο μετά από ζημιές σε μια θέση πρόσδεσης στον τερματικό σταθμό της Μαύρης Θάλασσας κοντά στο λιμάνι Νοβοροσίσκ της Ρωσίας, δήλωσε ο φορέας εκμετάλλευσης.
Η CPC επανέλαβε τις φορτώσεις τη Δευτέρα μέσω της μόνης λειτουργικής ενιαίας θέσης πρόσδεσης (SPM), επιτρέποντας στις εξαγωγές να συνεχιστούν με χαμηλότερη χωρητικότητα. Η τρίτη SPM στον τερματικό σταθμό της CPC βρίσκεται υπό προγραμματισμένη επισκευή. Η CPC αγωνίζεται να ολοκληρώσει τη συντήρηση νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα, ανέφερε το Reuters την Τρίτη.
Το Καζακστάν σχεδιάζει να αυξήσει τις αποστολές από το λιμάνι Ακτάου της Κασπίας Θάλασσας προς το BTC σε περίπου 188.000 μετρικούς τόνους (47.000 βαρέλια την ημέρα) τον Δεκέμβριο, αυξημένες κατά περίπου 30% σε σχέση με τον Νοέμβριο, ανέφεραν δύο από τις πηγές. Από αυτούς, 170.000 τόνοι θα προέρχονται από την Tengizchevroil (TCO) και 18.000 τόνοι από το κοίτασμα Kashagan.
Ωστόσο, οι όγκοι μέσω του BTC περιορίζονται από τη χωρητικότητα του λιμένα του Ακτάου και τις απαιτήσεις ποιότητας πετρελαίου.
Μεταφορά πετρελαίου
Οι παραγωγοί του Καζακστάν μεταφέρουν επίσης αργό πετρέλαιο στα λιμάνια Novorossiisk και Ust-Luga της Ρωσίας με την επωνυμία KEBCO και στη Γερμανία μέσω του αγωγού Druzhba, αλλά αυτές οι διαδρομές προσφέρουν χαμηλότερα περιθώρια κέρδους και εξαρτώνται από τη χωρητικότητα του ρωσικού φορέα εκμετάλλευσης αγωγών Transneft.
Το σύστημα αγωγών της Ρωσίας έχει δεχθε επανειλημμένες επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη στα διυλιστήρια και τις εγκαταστάσεις εξαγωγής της, αφήνοντας ελάχιστο περιθώριο για επιπλέον ροές από το Καζακστάν, ανέφεραν οι πηγές. Μία πηγή ανέφερε ότι οι παραγωγοί ενδέχεται να προσθέσουν 140.000 τόνους αργού πετρελαίου Ουραλίων στις φορτώσεις Ust-Luga τον Δεκέμβριο.
Η TCO επανέλαβε τις εξαγωγές BTC τον Νοέμβριο, αφού τις ανέστειλε τον Αύγουστο λόγω υπερβολικών οργανικών χλωριδίων στην ποιότητα BTC του Αζερμπαϊτζάν. Τον Οκτώβριο, ο Askhat Khasenov, επικεφαλής της KazMunayGas, δήλωσε ότι η κρατική εταιρεία βρισκόταν σε συνομιλίες για την αύξηση των αποστολών πετρελαίου BTC σε 2,2 εκατομμύρια τόνους το 2026, από 1,2 εκατομμύρια τόνους φέτος.
Ουκρανικά ναυτικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη έπληξαν δύο δεξαμενόπλοια που υπόκεινται σε κυρώσεις στη Μαύρη Θάλασσα, τα οποία κατευθυνόντουσαν σε ρωσικό λιμάνι για να φορτώσουν με πετρέλαιο που προοριζόταν για ξένες αγορές.
Το αργό πετρέλαιο του Καζακστάν φτάνει στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν με δεξαμενόπλοιο από το Aktau, κυρίως από τα πεδία Tengiz και Kashagan, πριν περάσει από το BTC στο λιμάνι Ceyhan της Τουρκίας.
www.worldenergynews.gr






