Έως το 2030, περίπου 1,4 εκατ. τόνοι αποβλήτων μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων θα εισέλθουν στο ρεύμα ανακύκλωσης, αριθμός που αναμένεται να εκτοξευθεί σε 8 εκατομμύρια τόνους έως το 2040
Ο αγώνας δρόμου για την εξασφάλιση κρίσιμων ορυκτών και την μείωση της εξάρτησης από ξένες χώρες, ανέδειξε μια νέα ισχυρή αγορά, αυτή της ανακύκλωσης μπαταριών, που από μια απλή περιβαλλοντική πρωτοβουλία αναδείχθηκε σε γεωπολιτική επιτακτική ανάγκη όπου τα υλικά ανακτώνται, ανακυκλώνονται και επανεισάγονται στην αλυσίδα εφοδιασμού.
Καθώς η παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση επιταχύνεται, ο αγώνας για την εξασφάλιση κρίσιμων ορυκτών μετατοπίζεται από τα απομακρυσμένα ορυχεία σε εγκαταστάσεις ανακύκλωσης μπαταριών.
Μια νέα έκθεση, σύμφωνα με το OilPrice προβλέπει ότι η παγκόσμια κυκλική οικονομία μπαταριών θα αυξηθεί από 23,29 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024 σε σχεδόν 78 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2032. Ωστόσο, αυτή η πρόβλεψη ανάπτυξης έρχεται εν μέσω μιας ταραγμένης περιόδου για τον κλάδο, που χαρακτηρίζεται από ασταθείς τιμές βασικών προϊόντων και προσπάθειες κατασκευής υποδομών πριν από ένα κύμα χρησιμοποιημένων μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων (EV) φτάσει στην αγορά.
Με περισσότερο από το 70% της παγκόσμιας επεξεργασίας κοβαλτίου και το 60% της επεξεργασίας λιθίου να συγκεντρώνεται σε λίγες χώρες, τα δυτικά έθνη βλέπουν όλο και περισσότερο την ανακύκλωση ως ζήτημα εθνικής ασφάλειας. Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση πιέζουν για την τοπική προσαρμογή των αλυσίδων εφοδιασμού, ώστε να μειωθεί η εξάρτηση από την ξένη επεξεργασία.
Σύμφωνα με την έκθεση, αυτός ο τομέας της «αστικής εξόρυξης» αναμένεται να αναπτυχθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 16,28% έως το 2032. Ο κύριος παράγοντας είναι η επείγουσα ανάγκη να γεφυρωθεί το διευρυνόμενο χάσμα μεταξύ της αυξανόμενης ζήτησης για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων και της πεπερασμένης προσφοράς παρθένων πρώτων υλών όπως το λίθιο, το νικέλιο και το κοβάλτιο.
Οι προκλήσεις
Ενώ η μακροπρόθεσμη πορεία είναι ανοδική, η βιομηχανία αντιμετωπίζει μια σειρά από εμπόδια. Ο τομέας αντιμετωπίζει επί του παρόντος το δίλημμα της «κότας και του αυγού»: η ικανότητα ανακύκλωσης επεκτείνεται ραγδαία, συχνά ξεπερνώντας την τρέχουσα διαθεσιμότητα πρώτης ύλης.
Τα δεδομένα δείχνουν ότι έως το 2030, περίπου 1,4 εκατομμύρια τόνοι αποβλήτων μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων θα εισέλθουν στο ρεύμα ανακύκλωσης, αριθμός που αναμένεται να εκτοξευθεί σε 8 εκατομμύρια τόνους έως το 2040. Μέχρι τότε, οι ανακυκλωτές αγωνίζονται για περιορισμένο υλικό από άχρηστα υλικά, συμπιέζοντας τα περιθώρια κέρδους.
Αυτή η αστάθεια έχει επηρεάσει τους μεγάλους παίκτες.
Για παράδειγμα, η Li-Cycle Holdings, ένα εξέχον όνομα στον τομέα, σταμάτησε την κατασκευή του τεράστιου κόμβου Rochester στη Νέα Υόρκη εν μέσω αυξανόμενου κόστους, υπογραμμίζοντας τον κεφαλαιακό χαρακτήρα της κλιμάκωσης αυτών των τεχνολογιών. Εν τω μεταξύ, ανταγωνιστές όπως η Redwood Materials και η Glencore συνεχίζουν να κλιμακώνουν τις δραστηριότητές τους, εξασφαλίζοντας συνεργασίες με μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες για να εξασφαλίσουν μελλοντικές πρώτες ύλες.
Παρά τις βραχυπρόθεσμες αντιξοότητες, η κυβερνητική πολιτική παρέχει ένα τεράστιο έδαφος για την αγορά. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο Νόμος για τη Μείωση του Πληθωρισμού (IRA) έχει διαθέσει δισεκατομμύρια για την παραγωγή καθαρής τεχνολογίας, δίνοντας ρητά κίνητρα για την ανάκτηση εγχώριων υλικών.
Η αγορά των ΗΠΑ από μόνη της συνέβαλε στο 38% της παγκόσμιας κυκλικής οικονομίας μπαταριών το 2024, αξίας 8,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Με τα ομοσπονδιακά κίνητρα να πιέζουν για εγχώριο περιεχόμενο στις μπαταρίες EV, αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Tesla, η BMW και η Toyota επιβάλλουν ελάχιστους στόχους ανακυκλωμένου περιεχομένου. Αυτή η ρυθμιστική πίεση επιβάλλει μια ταχεία ωρίμανση της αγοράς της «μαύρης μάζας» - του ενδιάμεσου προϊόντος που προκύπτει από τεμαχισμένες μπαταρίες που περιέχουν πολύτιμα μέταλλα.
Το προφίλ της αγοράς
Τεχνολογικά, η αγορά κυριαρχείται από την ανακύκλωση μπαταριών ιόντων λιθίου, η οποία αντιπροσώπευε το 64% των συνολικών εσόδων το 2024. Καθώς ο κλάδος ωριμάζει, η εστίαση μετατοπίζεται προς τις υδρομεταλλουργικές διεργασίες (χημική έκπλυση). Σε αντίθεση με τις παλαιότερες μεθόδους τήξης, η υδρομεταλλουργία επιτρέπει ποσοστά ανάκτησης έως και 95% των κρίσιμων ορυκτών, καθιστώντας την την προτιμώμενη οδό για την παραγωγή υλικών ποιότητας μπαταρίας που μπορούν να ανταγωνιστούν την παρθένα εξόρυξη.
Η κυκλική οικονομία των μπαταριών είναι έτοιμη να καθορίσει την επόμενη δεκαετία της ενεργειακής μετάβασης. Μέχρι το 2032, τα ανακυκλωμένα υλικά αναμένεται να καλύψουν ένα σημαντικό μέρος της παγκόσμιας ζήτησης, με ορισμένες προβλέψεις να υποδηλώνουν ότι το ανακυκλωμένο λίθιο θα μπορούσε να καλύψει το ένα τέταρτο των παγκόσμιων αναγκών.
Καθώς η πρώτη γενιά ηλεκτρικών οχημάτων μαζικής αγοράς αρχίζει να αποσύρεται τα επόμενα χρόνια, ο τομέας της ανακύκλωσης θα αντιμετωπίσει την πραγματική του δοκιμασία: να αποδείξει ότι μπορεί να κλιμακωθεί αρκετά αποτελεσματικά ώστε να μετατρέψει ένα αυξανόμενο πρόβλημα αποβλήτων σε μια βιώσιμη ενεργειακή λύση.
www.worldenergynews.gr






