ΒΟΑΚ: Καθοριστικό το ποσοστό που θα επιλέξει να «μετακυλήσει» ο ανάδοχος στο Δημόσιο για την τελική επιλογή

ΒΟΑΚ: Καθοριστικό το ποσοστό που θα επιλέξει να «μετακυλήσει» ο ανάδοχος στο Δημόσιο για την τελική επιλογή
Το σύστημα των διοδίων θα περιλαμβάνει μόνο πλευρικούς σταθμούς και θα είναι ηλεκτρονικό

Η κλεψύδρα για το τεράστιο έργο του ΒΟΑΚ, ύψους 1,75 δισ. ευρώ, από εχθές μετράει αντίστροφα. Σχεδόν πέντε χρόνια μετά την προκήρυξη του έργου, που αποτελεί τη μεγαλύτερη υπό δημοπράτηση παραχώρηση στην Ευρώπη, τρία σχήματα μπήκαν στη γραμμή του τερματισμού: ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος, Άβαξ – Egis Project – Meridiam και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Το μεγαλύτερο τμήμα του πρώτου σύγχρονου αυτοκινητόδρομου της Κρήτης, που θα εκτείνεται από Κίσσαμο Χανίων μέχρι Ηράκλειο, θα ενώσει τη δυτική με την ανατολική Κρήτη.

Μάλιστα, το κομμάτι της παραχώρησης, συνολικού μήκους 137 χλμ., θα είναι και το μόνο που θα έχει διόδια, με ένα μοντέλο που δεν έχει εφαρμοστεί ξανά στην Ελλάδα, τα λεγόμενα «σκιώδη» διόδια. Το σύστημα των διοδίων θα περιλαμβάνει μόνο πλευρικούς σταθμούς και θα είναι ηλεκτρονικό. Η αναλογική χιλιομετρική χρέωση, ύψους 0,063 ευρώ/χλμ., όπως και στους υπόλοιπους παραχωρημένους αυτοκινητόδρομους, προβλέπεται λοιπόν να έχει δύο σκέλη. Ένα τμήμα των διοδίων τελών θα καταβάλλεται από τον χρήστη του δρόμου κι ένα τμήμα θα επιδοτείται από το Δημόσιο.

Τι είναι τα «σκιώδη» διόδια;

Το ύψος αυτής της επιδότησης αποτελεί και ένα από τα κρίσιμη στοιχεία που διαμορφώνουν τις προσφορές που κατέθεσαν οι ενδιαφερόμενοι διεκδικητές. Το ποσοστό που θα επιλέξει, δηλαδή, να «μετακυλήσει» ο ανάδοχος στο Δημόσιο, αναλαμβάνοντας και το αντίστοιχο ρίσκο, θα βαρύνει στο πλαίσιο της αξιολόγησης της προσφοράς τους. Η ανάγκη αυτού του σχεδιασμού προέκυψε από το γεγονός ότι ο κυκλοφοριακός φόρτος από τη μία άκρη του νησιού ως την άλλη, δεν είναι τόσο υψηλός ώστε να μπορεί να καλύψει τις δανειακές υποχρεώσεις του αναδόχου και τη συντήρηση που απαιτεί μια τόσο βαριά υποδομή.

Στα δύο ανατολικά τμήματα του αυτοκινητόδρομου, δηλαδή από τη Χερσόνησο ως τη Νεάπολη και από τη Νεάπολη ως τον Άγιο Νικόλαο, δεν θα υπάρχουν διόδια, όπως αντίστοιχα και στο τμήμα από τα Χανιά ως την Κίσσαμο. Η συνολική αξία του «τριπλού» πρότζεκτ εκτιμάται πως ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ, ενώ όπως πρόσφατα είπε ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης, έχουν εξασφαλισθεί πόροι άνω του 1 δισ. ευρώ.

Το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης στη χώρα

Συμπεριλαμβανομένου του τμήματος της προαίρεσης από τον Κίσσαμο Χανίων, πρόκειται για έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο μήκους 157 χλμ., που θα κατασκευαστεί μέσω σύμβασης παραχώρησης, 30ετούς διάρκειας. Ο διαγωνισμός πέρασε στη Β’ φάση τον περασμένο Δεκέμβριο. Στο μεγαλύτερο κομμάτι από τα Χανιά ως το Ηράκλειο τα 106,6 χλμ. θα είναι νέος δρόμος και περίπου 41,3 χλμ. οι παρακάμψεις των μεγάλων πόλεων. Περιλαμβάνει 21 σήραγγες συνολικού μήκους περί τα 31,5 χλμ. και 18 σήραγγες ανοικτής εκσκαφής (cut & cover) συνολικού μήκους περί τα 9,6 χλμ.

Το έργο χρηματοδοτείται με 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, εκ των συνολικά 427 εκατ. που κατευθύνονται και στα τρία τμήματα του ΒΟΑΚ. Χρηματοδότηση που έχει εξασφαλισθεί βάσει των αυστηρών προϋποθέσεων που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τα οδικά έργα. Αυτό σημαίνει ότι τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου έχουν «κλειδώσει». Σημαντικό βήμα ήταν η έγκριση στα μέσα Δεκεμβρίου της τεχνικής έκθεσης για την υλοποίηση του τμήματος «Χανιά – Ηράκλειο» από το Περιφερειακό Συμβούλιο.
Η κατασκευή αναμένεται να ξεκινήσει το 2024 και θα διαρκέσει 4 χρόνια.
Υπενθυμίζεται πως πριν δεκαπέντε ημέρες υπεγράφη η σύμβαση ΣΔΙΤ για το τμήμα «Χερσόνησος – Νεάπολη», ύψους 290 εκατ. ευρώ, που θα κατασκευάσει η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Ιντρακάτ.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης