Μια μεγάλη εισροή χρημάτων στον προϋπολογισμό της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ και τα πρόσφατα σχόλια του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ τροφοδοτούν την αισιοδοξία ότι ο περιορισμένος στόλος παγοθραυστικών της Αρκτικής θα μπορούσε σύντομα να επεκταθεί σημαντικά.
Η σημαντικότητα των παγοθραυστικών
Τα παγοθραυστικά είναι ιδιαίτερα σημαντικά για την Αλάσκα, ειδικά στην περιοχή του Βερίγγειου Πορθμού, όπου μια στενή λωρίδα νερού χωρίζει την Αλάσκα από τη Ρωσία, ένα απομακρυσμένο μέρος όπου είναι συχνά γνωστό ότι ξένα πλοία περιπλανώνται.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες διαθέτουν τρία παγοθραυστικά πολικού επιπέδου ικανά να πλοηγηθούν στα παγωμένα νερά του Αρκτικού Ωκεανού, ενός υδάτινου σώματος που θερμαίνεται ραγδαία λόγω της κλιματικής αλλαγής και βλέπει νέες ναυτιλιακές οδούς να ανοίγουν στη διαδικασία. Ο μέτριος στόλος των ΗΠΑ συγκρίνεται με το ογκώδες οπλοστάσιο της Ρωσίας που αποτελείται από περίπου 40 παγοθραυστικά, συμπεριλαμβανομένων των μοναδικών στον κόσμο με πυρηνική ενέργεια.
Αλλαγές στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Καθώς οι θαλάσσιοι πάγοι λιώνουν και η κυκλοφορία πλοίων αυξάνεται στα βόρεια ύδατα της Αλάσκας και αλλού στην Αρκτική, ο φόβος για διαρροές πετρελαίου, συγκρούσεις πλοίων και απειλές για την εθνική ασφάλεια από ξένους αντιπάλους αυξάνεται. Σε αυτό το πλαίσιο, οι ΗΠΑ και δύο σύμμαχοι, ο Καναδάς και η Φινλανδία, προσπαθούν να ενισχύσουν την παραγωγή παγοθραυστικών ικανών να πλοηγηθούν και να προστατεύσουν την Αρκτική. Στόχος τους είναι να κατασκευάσουν μεταξύ 70 και 90 παγοθραυστικών μέσα στην επόμενη δεκαετία, σύμφωνα με δημοσιευμένες αναφορές.
Η τριμερής προσπάθεια συνεργασίας περιγράφεται σε ένα έγγραφο καθοδήγησης που ονομάζεται ICE Pact, το οποίο σημαίνει Icebreaker Collaboration Effort. Αυτό το μνημόνιο κατανόησης υπογράφηκε σε μια σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ στην Ουάσιγκτον πέρυσι.
Κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης σε πάνελ την Πέμπτη στο συνέδριο της Αρκτικής, ο Paul Barrett της καναδικής ναυπηγικής εταιρείας Davie σημείωσε ότι το «νομοσχέδιο One Big Beautiful» της κυβέρνησης Τραμπ βασίζεται στο Σύμφωνο ICE, καθώς περιέχει περίπου 8 δισεκατομμύρια δολάρια για την Ακτοφυλακή για την επέκταση του στόλου παγοθραυστικών της.
Ο Τραμπ έχει δηλώσει ότι θέλει οι ΗΠΑ να κατασκευάσουν ή να αποκτήσουν 40 νέα παγοθραυστικά για να κλείσουν το χάσμα με τη Ρωσία και να αντιμετωπίσουν την αυξανόμενη επιρροή τόσο της Ρωσίας, όσο και πιο πρόσφατα της Κίνας, στην Αρκτική.
Ο Barrett δήλωσε ότι η εταιρεία του έχει δεσμευτεί να βοηθήσει στην επίτευξη αυτού του στόχου. Περιέγραψε μια επένδυση 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων που κάνει η Davie για να ξεκινήσει την κατασκευή παγοθραυστικών σε ναυπηγεία στο Galveston και το Port Arthur, πόλεις στο Τέξας.
«Πρόκειται για τον πραγματικό εξοπλισμό του ναυπηγικού τομέα των ΗΠΑ για τις επόμενες δεκαετίες», δήλωσε ο Barrett, επικεφαλής επικοινωνίας της εταιρείας. «Η ανάλυσή μας είναι ότι μπορούμε να βοηθήσουμε τους Αμερικανούς να κατασκευάσουν αυτά τα πλοία που χρειάζονται και μπορούμε να δημιουργήσουμε πολλές χιλιάδες θέσεις εργασίας, καλές θέσεις εργασίας, στην Αμερική».
Το νομοσχέδιο του Τραμπ
Το τεράστιο νομοσχέδιο δαπανών και φόρων που υπέγραψε ο Trump στις 4 Ιουλίου περιέχει 4,3 δισεκατομμύρια δολάρια για το πρόγραμμα Polar Security Cutter της Ακτοφυλακής, για την κάλυψη τριών βαρέων παγοθραυστικών. Υπάρχουν επίσης 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια στο νομοσχέδιο για τρία ή περισσότερα παγοθραυστικά μεσαίας ποιότητας και περίπου 800 εκατομμύρια δολάρια για ελαφριά παγοθραυστικά.
Η Ακτοφυλακή διαθέτει αυτή την στιγμή δύο παγοθραυστικά πολικής ποιότητας και αποκτά ένα τρίτο, το Storis, το οποίο έχει προγραμματιστεί να τεθεί σε λειτουργία στο Juneau αργότερα αυτόν τον μήνα. Το Storis είναι το πρώτο πολικό παγοθραυστικό που αποκτάται από την Ακτοφυλακή εδώ και περισσότερα από 25 χρόνια.
Ο William Henagan, επικεφαλής στρατηγικής για τις ΗΠΑ για την Davie, δήλωσε ότι πολλοί παράγοντες έπαιξαν ρόλο στην απόφαση, αλλά ένας σημαντικός ήταν ότι το Τέξας έχει ένα πολύ μεγαλύτερο υπάρχον εργατικό δυναμικό εξειδικευμένων ναυπηγών.
Η ανάγκη θωράκισης
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Αλάσκα και οι ΗΠΑ χρειάζονται περισσότερα παγοθραυστικά για λόγους ασφαλείας, δήλωσε ο πρώην Αντικυβερνήτης της Αλάσκας Mead Treadwell, μέλος της επιτροπής. Αλλά είπε ότι η χώρα πρέπει να επικεντρωθεί στις εμπορικές πτυχές του Αρκτικού Ωκεανού και να ενισχύσει τον ρόλο της στην αξιοποίηση των ταχέως αναδυόμενων ευκαιριών του παγκόσμιου εμπορίου.
«Ας προχωρήσουμε με την ιδέα μιας θαλάσσιας οδού στην Αρκτική και ας καταλάβουμε ποιος είναι ο ρόλος των ΗΠΑ στη σύγκλιση των εμπλεκόμενων μερών για να συμβεί αυτό», δήλωσε ο Treadwell, επιχειρηματίας και πρώην πρόεδρος της Επιτροπής Έρευνας της Αρκτικής των ΗΠΑ.
Η συνεδρίαση για το ICE
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Παρασκευής για το Σύμφωνο ICE, ο Πρέσβης Ντέιβιντ Μπάλτον, ο οποίος διετέλεσε αναπληρωτής βοηθός υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ για τους ωκεανούς και την αλιεία κατά τη διάρκεια της κυβέρνησης Μπάιντεν, δήλωσε ότι ενώ υπάρχει σαφώς ανάγκη για περισσότερα αμερικανικά παγοθραυστικά, είναι επιφυλακτικός σχετικά με την αποτελεσματικότητα της τριμερούς συνεργασίας.
«Οι σχέσεις μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και του Καναδά αυτή τη στιγμή δεν είναι εξαιρετικές», δήλωσε ο Μπάλτον.
Οι δασμοί 35% των ΗΠΑ σε καναδικά προϊόντα που τέθηκαν σε ισχύ την Παρασκευή έχουν ανασταλτικό αποτέλεσμα και έχουν διαταράξει μια από τις μεγαλύτερες και πιο επιτυχημένες εμπορικές σχέσεις στον κόσμο, είπε.
Και δεν είναι μόνο οι δασμοί που επιβαρύνουν τις διμερείς σχέσεις.
H ναυτιλία της περιοχής
Η ναυτιλία της Αρκτικής αντιπροσωπεύει ένα «ελάχιστο κλάσμα» του παγκόσμιου εμπορίου στον ωκεανό, σημείωσε, και ο Μπάλτον είπε ότι αμφιβάλλει ότι αυτό θα αλλάξει ριζικά σύντομα.
Υπάρχουν ελάχιστες υπάρχουσες χερσαίες υποδομές για την υποστήριξη της μεγάλης κλίμακας ναυτιλίας της Αρκτικής. Ο Μπάλτον είπε ότι δεν του είναι σαφές ότι οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες πρόκειται να αναβαθμίσουν τους στόλους τους για να χειρίζονται τις συνθήκες της Αρκτικής μόνο για ένα μέρος του έτους, ειδικά σε έναν απαγορευτικό ωκεανό που δεν έχει χαρτογραφηθεί καλά.
«Υπάρχουν επίσης άγνωστες περιβαλλοντικές συνέπειες για τη μεγάλης κλίμακας ναυτιλία της Αρκτικής, τις οποίες ίσως να θέλουμε να σταματήσουμε και να σκεφτούμε πριν αγκαλιάσουμε αυτόν τον γενναίο νέο κόσμο που φαντάζεστε», είπε ο Μπάλτον.
www.worldenergynews.gr






