Το υπερσύγχρονο λιμάνι βόρεια της Λίμα θα φέρει επανάσταση στο παγκόσμιο εμπόριο, αλλά ήδη πυροδοτεί καταστροφικές νέες διαδρομές μέσα από το πιο κρίσιμο για το κλίμα οικοσύστημα του κόσμου.
Το πιο προηγμένο τεχνολογικά λιμάνι βαθέων υδάτων
Μέσα στο λιμάνι Chancay, ένας ψηφιακός πίνακας ελέγχου εμφανίζει λεπτομερή στατιστικά στοιχεία των αποστολών και δείχνει τις απευθείας διαδρομές στον Ειρηνικό από τις ακτές του Περού προς τα μεγάλα λιμάνια της Ασίας, συμπεριλαμβανομένης της Σαγκάης, του μεγαλύτερου στον κόσμο.
Το Chancay βρίσκεται σε μια καμπύλη κατά μήκος του ωκεανού, περίπου 50 μίλια βόρεια της Λίμα. Μέχρι πρόσφατα, ήταν περισσότερο γνωστό για το πάρκο ψυχαγωγίας με μεσαιωνικό θέμα, μια ημισέληνο παραλίας και μια σειρά από παραθαλάσσια εστιατόρια. Τώρα φιλοξενεί το νεότερο, πιο τεχνολογικά προηγμένο μεγα-λιμάνι βαθέων υδάτων της Νότιας Αμερικής και το επίκεντρο της προσπάθειας της Κίνας να ελέγξει τη ροή αγαθών από και προς αυτήν την πλούσια σε εμπορεύματα ήπειρο.
Η κρισιμότητα του λιμανιού
Για το Περού, το πρόσφατο άνοιγμα του λιμανιού εδώ ήταν η πραγματοποίηση, σχεδόν δύο δεκαετίες στην ολοκλήρωσή του, ενός ονείρου να τοποθετηθεί ως ο παγκόσμιος κόμβος μεταφορών της Νότιας Αμερικής, το κύριο σημείο εκκίνησης της ηπείρου για μια άμεση διαδρομή μέσω του Ειρηνικού προς τις μεγαλύτερες οικονομίες της Ασίας.
Για την Κίνα, το λιμάνι προσφέρει μια στρατηγικά άμεση διαδρομή για τα κρίσιμα ορυκτά και γεωργικά προϊόντα που προέρχονται από την ήπειρο, και προς την αντίθετη κατεύθυνση, ένα πιο πρόσφορο κανάλι για τα αυτοκίνητα, τα μηχανήματα και τα ηλεκτρονικά της να ρέουν στις αγορές της Νότιας Αμερικής.
Το λιμάνι αντιπροσωπεύει το πρώτο έργο του Περού στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» της Κίνας, της προσφοράς του Πεκίνου ύψους 1,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων για την αναμόρφωση του τρόπου με τον οποίο ταξιδεύει και εμπορεύεται ο κόσμος, και συλλογικά, το πιο φιλόδοξο έργο υποδομής στην ιστορία. Είναι η εμβληματική επένδυση της Κίνας σε υποδομές στη Νότια Αμερική - και ένας κρίσιμος κόμβος στην παγκόσμια στρατηγική του Πεκίνου για την εξασφάλιση πρόσβασης σε κρίσιμα προϊόντα.
Φέρνει επίσης την Κίνα πιο κοντά, από άποψη εφοδιαστικής, σε έναν από τους κύριους στόχους της: την άμεση πρόσβαση στη γειτονική Βραζιλία και τις τεράστιες ποσότητες ξυλείας, σόγιας και βοδινού που παράγονται στο τροπικό δάσος του Αμαζονίου. Τώρα, θεωρητικά, αυτά τα προϊόντα δεν χρειάζεται πλέον να ταξιδεύουν μέσω της πολιτικά ταραγμένης Διώρυγας του Παναμά ή γύρω από το νότιο άκρο της ηπείρου. Το νέο μεγα-λιμάνι, το μόνο στη Νότια Αμερική που μπορεί να διαχειριστεί τη μεγαλύτερη κατηγορία πλήρως φορτωμένων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μειώνει τον χρόνο μεταφοράς κατά 10 ημέρες ή και περισσότερο.
Καταστροφικό για τον Αμαζόνιο
Ωστόσο, οι περιβαλλοντικοί επιστήμονες και οι δασολόγοι προειδοποιούν ότι η οικονομική έλξη του λιμανιού θα επιταχύνει την καταστροφή του Αμαζονίου, του πιο κρίσιμου, σταθεροποιητικού για το κλίμα χερσαίου οικοσυστήματος του πλανήτη. Το λιμάνι και η ταχύτερη σύνδεσή του με τις τεράστιες ασιατικές οικονομίες, προειδοποιούν, θα εμβαθύνει και θα επεκτείνει ένα εξορυκτικό δίκτυο δρόμων, σιδηροδρόμων και πλωτών οδών που έχουν ήδη καταβροχθίσει το τροπικό δάσος, ένα δίκτυο αρτηριών που μεταφέρουν πετρέλαιο, χρυσό, ξυλεία, βοδινό κρέας και σόγια σε αγορές σε όλο τον κόσμο.
Η πίεση θα μπορούσε να ωθήσει το τροπικό δάσος πέρα από την άκρη, μετατρέποντάς το από τη μεγαλύτερη επίγεια δεξαμενή άνθρακα στον κόσμο σε έναν τεράστιο εκπομπό αερίων που προκαλούν την θέρμανση του πλανήτη. Ορισμένες έρευνες υποδηλώνουν ότι το δάσος βρίσκεται ήδη σε αυτό το δυνητικά καταστροφικό σημείο καμπής ή κοντά σε αυτό.
«Η Κίνα θέλει τα πάντα στον Αμαζόνιο», δήλωσε η Τζούλια Ουρουνάγκα, διευθύντρια προγραμμάτων του Περού για την Υπηρεσία Περιβαλλοντικών Ερευνών, έναν διεθνή μη κερδοσκοπικό οργανισμό που διερευνά περιβαλλοντικά εγκλήματα. «Και με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, όλες αυτές οι διαδρομές συνδέονται με το λιμάνι».
Οι τοπικές κοινωνίες φοβούνται
Όταν η Κίνα θέλει να κατασκευάσει κάτι, οι χώρες -συμπεριλαμβανομένου του Περού- σπεύδουν να χαλαρώσουν ή να παραβλέψουν τα περιβαλλοντικά πρότυπα και τις απαιτήσεις για τη συμμετοχή του κοινού, λένε οι επικριτές, ακόμη και αν αυτό σημαίνει καταστροφή φυσικών πόρων ή κοινοτήτων.
«Αναμφισβήτητα, οποιαδήποτε υποδομή και οποιαδήποτε προσπάθεια ανάπτυξης θα ασκήσει μεγάλη πίεση στον Αμαζόνιο», δήλωσε ο Enrique Ortiz, ένας Περουβιανός τροπικός οικολόγος που διευθύνει το Andes Amazon Fund με έδρα την Ουάσινγκτον. «Υπάρχουν διασφαλίσεις; Εκεί είμαστε τόσο αδύναμοι».
Στο Chancay, λένε οι κάτοικοι, οι κατασκευαστές του λιμανιού διέλυσαν την πόλη τους. Στο ζήλο τους να αγκαλιάσουν την οικονομική του υπόσχεση, οι ηγέτες της πόλης αγνόησαν τα τοπικά παράπονα, δήλωσαν οι κάτοικοι στο Inside Climate News. Το έργο προχώρησε χωρίς την απαιτούμενη από το νόμο δημόσια συμμετοχή και πρόσβαση σε πληροφορίες, διαπίστωσαν ομάδες υπεράσπισης, καταστρέφοντας ζωές και σπίτια στη διαδικασία.
Εκατοντάδες μίλια ανατολικά του Chancay, σε ένα τροπικό δάσος τόσο πλούσιο και γεμάτο με είδη που οι επιστήμονες δεν τα έχουν ακόμη καταγράψει όλα, νέες ανησυχίες εμφανίζονται. Οι κινεζικές επενδύσεις είναι ολοένα και πιο εμφανείς, με κινεζικά μηχανήματα, φορτηγά και εργάτες να βρίσκονται παντού.
Ο νέος δρόμος θα διασχίζει την περιοχή όπου ξεκινά ο Αμαζόνιος - την περίφημα αμφισβητούμενη πηγή της μαζικής αρτηριακής εξάπλωσης των καφέ χρώματος πλωτών οδών που σχηματίζουν τη λεκάνη του Αμαζονίου και τον ομώνυμο ποταμό. Αυτή η περιοχή, η οποία εκτείνεται σε τμήματα των Άνδεων και του τροπικού δάσους του Αμαζονίου, περιλαμβάνει επίσης δύο εθνικά πάρκα που φιλοξενούν 10 φυλές ιθαγενών, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων που ζουν σε εθελοντική απομόνωση.
«Είναι αυτή η τεράστια, άθικτη περιοχή χωρίς δρόμους και ένα από τα πιο βιοποικιλοποιημένα τοπία στον κόσμο», δήλωσε ο Fagan, της Upper Amazon Conservancy, η οποία έχει την έδρα της στην Pucallpa. «Είναι ένα πραγματικά σημαντικό μέρος για τους παγκόσμιους στόχους διατήρησης και για το κλίμα».
Σύμφωνα με τον Fagan, είναι ένα από τα μεγαλύτερα, πιο άγρια μέρη που έχουν απομείνει στον κόσμο. Και ο δρόμος θα μπορούσε να τον μεταμορφώσει αμετάκλητα, με τις επιπτώσεις του να εξαπλώνονται πολύ πέρα από την ίδια την περιοχή. Εάν ο δρόμος κατασκευαστεί - όπως πιέζουν τώρα οι τοπικοί πολιτικοί - θα συνδεθεί με μια χούφτα ακόμη σημαντικούς δρόμους που διασχίζουν τον ευρύτερο Αμαζόνιο, και με ακόμη περισσότερους που βρίσκονται ακόμη στα στάδια σχεδιασμού.
Η κατασκευή σιδηροδρόμου
Τον Ιούλιο, η Βραζιλία και η Κίνα ανακοίνωσαν επίσημα μια πενταετή τεχνική μελέτη για να καθορίσουν ποια διαδρομή θα ακολουθήσει ο σιδηρόδρομος - ένα σημάδι ότι οι χώρες είναι σοβαρές για την υλοποίηση του έργου. Μία από τις πιθανές διαδρομές, λένε οι ερευνητές, είναι κατά μήκος του ίδιου τμήματος από το Κρουζέιρο ντο Σουλ προς την Πουκάλπα, όπου ο δρόμος βρίσκεται ξανά υπό συζήτηση.
«Αν περάσει από την Πουκάλπα, αυτό θα είναι μια τεράστια καταστροφή, οικολογικά και κοινωνικά», δήλωσε ο Σόλσμπερι, σημειώνοντας την ιδιαίτερα παρθένα φύση της περιοχής.
Το Salisbury έχει εξετάσει το ίδιο ερώτημα. «Οι σιδηρόδρομοι έχουν πολύ λιγότερο περιβαλλοντικό και πολιτιστικό αντίκτυπο από τους δρόμους - και αυτό είναι κρίσιμο», είπε. «Αλλά πώς μπορείτε να ελέγξετε ότι παραμένουν αμιγώς σιδηρόδρομοι; Μόλις κάνετε μια γραμμική εκκαθάριση μέσα από το τροπικό δάσος - πώς μπορείτε να εμποδίσετε τους ανθρώπους να επεκταθούν πέρα από αυτό;»
www.worldenergynews.gr






