
Aποκάλυψε ότι έχει παραγγείλει και συμβατικά πλοία, όπως feeders και VLCCs, ώστε να εξισορροπήσει τον στόλο - Δήλωσε απογοητευμένος από τις νέες προτάσεις του IMO, οι οποίες μειώνουν τη χρησιμότητα των LNG-fuelled πλοίων κατά τη δεκαετία του 2030
Απογοητευμένος για τα premium που προσφέρονται για τα νέα πλοία με προηγμένες λύσεις καυσίμων δήλωσε σε συνέντευξή του στο TradeWinds ο Έλληνας εφοπλιστής Ευάγγελος Μαρινάκης ο οποίος επένδυσε σε νέες τεχνολογίες καυσίμων τα τελευταία χρόνια, δημιουργώντας ένα από τα μεγαλύτερα βιβλία παραγγελιών στον κλάδο.
Μιλώντας στη Nor-Shipping, ανέφερε ότι προχώρησε σε αυτές τις παραγγελίες σε μια περίοδο κατά την οποία όλοι, από τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες μέχρι τους νηογνώμονες, ήταν αισιόδοξοι για τα πράσινα καύσιμα.
Αυτή η συγκυρία λοιπόν τον ώθησε να επανεπενδύσει μέρος των κερδών του από προηγούμενους κύκλους στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η στροφή προς τις τεχνολογίες νέων καυσίμων προσέθεσε από 15 έως 30 εκατ. δολάρια ανά νέοτευκτο πλοίο στο κόστος.
«Μέχρι στιγμής, για να είμαι ειλικρινής, έχουμε απογοητευτεί βαθύτατα, διότι δεν βλέπουμε κανέναν να πληρώνει αυτό το premium», δήλωσε στο TradeWinds Shipowners Forum.
«Όταν κατασκευάζεις ένα πλοίο για τα επόμενα 15 ή 20 χρόνια, υπολογίζεις ότι σε δύο, τρία ή τέσσερα χρόνια θα υπάρξει ανταμοιβή.
Από την άλλη, αν έχεις την πολυτέλεια να περιμένεις, έχεις ταμειακά διαθέσιμα να αντέξεις σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά —και έχεις πληρώσει ήδη premium που δεν σου το πληρώνει κανείς— τότε είναι θέμα χρόνου».
Και πρόσθεσε: «Παραμένω αισιόδοξος, αν και στην αρχή ήμουν σαφώς πιο αισιόδοξος.
Πιστεύω πως είναι θέμα χρόνου και, φυσικά, με την κυβέρνηση Trump, μπορεί αυτό να πάρει περισσότερο χρόνο.
Όμως εμείς είμαστε εδώ για το μακροπρόθεσμο, όχι για τα επόμενα τρία χρόνια μόνο».
Kαι συμβατικά πλοία
Ο Μαρινάκης αποκάλυψε ότι έχει παραγγείλει και συμβατικά πλοία, όπως feeders και VLCCs, ώστε να εξισορροπήσει τον στόλο. Δεν απέκλεισε δε νέες παραγγελίες συμβατικών πλοίων.
Επίσης δήλωσε απογοητευμένος από τις νέες προτάσεις του IMO, οι οποίες μειώνουν τη χρησιμότητα των LNG-fuelled πλοίων κατά τη δεκαετία του 2030.
«Για εμάς, το LNG είναι ένα στοίχημα. Αλλά είναι ένα στοίχημα που απαιτεί υπομονή.
Δεν το περιμέναμε αυτό, αλλά πιστεύουμε ότι υπάρχει ένα σημαντικό premium που θα λάβουμε — και δεν μπορείς να τα έχεις όλα, οπότε είμαστε ήρεμοι».
Όταν ρωτήθηκε αν θα προχωρούσε σήμερα σε παραγγελίες στην Κίνα, δεδομένης της πολιτικής των ΗΠΑ που στοχεύει να αποδυναμώσει τη θέση της Κίνας ως παγκόσμιου ηγέτη στη ναυπηγική, ο Μαρινάκης απάντησε: «Θα το σκεφτόμασταν δύο φορές πριν προχωρούσα σε νέες παραγγελίες γενικά.
Αλλά δεν θα το σκεφτόμουν δύο φορές ανάμεσα σε Κίνα και Κορέα. Έχουμε πολυετείς σχέσεις και με τις δύο χώρες και τα ναυπηγεία τους.
Η προσωπική μου άποψη για τους δασμούς είναι ότι είναι θέμα χρόνου και όλα θα σταθεροποιηθούν εντός του έτους.
Φυσικά, θα υπάρξουν εντάσεις, σκληρές διαπραγματεύσεις, επιπλέον μέτρα, ανακοινώσεις.
Αλλά στο τέλος της ημέρας, αυτό δημιουργεί ευκαιρίες. Αν βρίσκεσαι μπροστά από τον ανταγωνισμό, μπορείς να επωφεληθείς και αυτό κάνει τη δουλειά μας ακόμη πιο συναρπαστική».
Ο Μαρινάκης τόνισε επίσης τα πλεονεκτήματα του να είναι κάποιος ένας διαφοροποιημένος πλοιοκτήτης με μεγάλη κλίμακα, αντί να επικεντρώνεται σε έναν μόνο τομέα.
«Όταν έχεις εμπειρία σε πολλούς τομείς της αγοράς, αυτό βοηθάει πολύ.
Είναι εξαιρετικά σπάνιο να μην πηγαίνει καλά καμία αγορά ή να πηγαίνουν καλά όλες ταυτόχρονα».
Οι ευκαιρίες, είπε, παρουσιάζονται σε διαφορετικούς τομείς σε διαφορετικές χρονικές στιγμές.
«Όταν είσαι μεγάλη εταιρεία, μπορείς να προσφέρεις έναν αριθμό πλοίων σε έναν ναυλωτή, να διαπραγματευτείς με ναυπηγεία, και αυτό σου δίνει πλεονέκτημα να πετύχεις καλύτερη τιμή ή καλύτερη ναύλωση», εξήγησε.
«Από την αρχή του έτους, όλοι είναι αγχωμένοι για δασμούς και εντάσεις, αλλά έχουμε ναυλώσει πλοία για πάνω από 300 έτη συνολικά.
Είναι καλό να είσαι προσεκτικός, αλλά την ίδια στιγμή υπάρχει δουλειά — και μπορώ να πω ότι την απολαμβάνουμε».
Μιλώντας στη Nor-Shipping, ανέφερε ότι προχώρησε σε αυτές τις παραγγελίες σε μια περίοδο κατά την οποία όλοι, από τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες μέχρι τους νηογνώμονες, ήταν αισιόδοξοι για τα πράσινα καύσιμα.
Αυτή η συγκυρία λοιπόν τον ώθησε να επανεπενδύσει μέρος των κερδών του από προηγούμενους κύκλους στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η στροφή προς τις τεχνολογίες νέων καυσίμων προσέθεσε από 15 έως 30 εκατ. δολάρια ανά νέοτευκτο πλοίο στο κόστος.
«Μέχρι στιγμής, για να είμαι ειλικρινής, έχουμε απογοητευτεί βαθύτατα, διότι δεν βλέπουμε κανέναν να πληρώνει αυτό το premium», δήλωσε στο TradeWinds Shipowners Forum.
«Όταν κατασκευάζεις ένα πλοίο για τα επόμενα 15 ή 20 χρόνια, υπολογίζεις ότι σε δύο, τρία ή τέσσερα χρόνια θα υπάρξει ανταμοιβή.
Από την άλλη, αν έχεις την πολυτέλεια να περιμένεις, έχεις ταμειακά διαθέσιμα να αντέξεις σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά —και έχεις πληρώσει ήδη premium που δεν σου το πληρώνει κανείς— τότε είναι θέμα χρόνου».
Και πρόσθεσε: «Παραμένω αισιόδοξος, αν και στην αρχή ήμουν σαφώς πιο αισιόδοξος.
Πιστεύω πως είναι θέμα χρόνου και, φυσικά, με την κυβέρνηση Trump, μπορεί αυτό να πάρει περισσότερο χρόνο.
Όμως εμείς είμαστε εδώ για το μακροπρόθεσμο, όχι για τα επόμενα τρία χρόνια μόνο».
Kαι συμβατικά πλοία
Ο Μαρινάκης αποκάλυψε ότι έχει παραγγείλει και συμβατικά πλοία, όπως feeders και VLCCs, ώστε να εξισορροπήσει τον στόλο. Δεν απέκλεισε δε νέες παραγγελίες συμβατικών πλοίων.
Επίσης δήλωσε απογοητευμένος από τις νέες προτάσεις του IMO, οι οποίες μειώνουν τη χρησιμότητα των LNG-fuelled πλοίων κατά τη δεκαετία του 2030.
«Για εμάς, το LNG είναι ένα στοίχημα. Αλλά είναι ένα στοίχημα που απαιτεί υπομονή.
Δεν το περιμέναμε αυτό, αλλά πιστεύουμε ότι υπάρχει ένα σημαντικό premium που θα λάβουμε — και δεν μπορείς να τα έχεις όλα, οπότε είμαστε ήρεμοι».
Όταν ρωτήθηκε αν θα προχωρούσε σήμερα σε παραγγελίες στην Κίνα, δεδομένης της πολιτικής των ΗΠΑ που στοχεύει να αποδυναμώσει τη θέση της Κίνας ως παγκόσμιου ηγέτη στη ναυπηγική, ο Μαρινάκης απάντησε: «Θα το σκεφτόμασταν δύο φορές πριν προχωρούσα σε νέες παραγγελίες γενικά.
Αλλά δεν θα το σκεφτόμουν δύο φορές ανάμεσα σε Κίνα και Κορέα. Έχουμε πολυετείς σχέσεις και με τις δύο χώρες και τα ναυπηγεία τους.
Η προσωπική μου άποψη για τους δασμούς είναι ότι είναι θέμα χρόνου και όλα θα σταθεροποιηθούν εντός του έτους.
Φυσικά, θα υπάρξουν εντάσεις, σκληρές διαπραγματεύσεις, επιπλέον μέτρα, ανακοινώσεις.
Αλλά στο τέλος της ημέρας, αυτό δημιουργεί ευκαιρίες. Αν βρίσκεσαι μπροστά από τον ανταγωνισμό, μπορείς να επωφεληθείς και αυτό κάνει τη δουλειά μας ακόμη πιο συναρπαστική».
Ο Μαρινάκης τόνισε επίσης τα πλεονεκτήματα του να είναι κάποιος ένας διαφοροποιημένος πλοιοκτήτης με μεγάλη κλίμακα, αντί να επικεντρώνεται σε έναν μόνο τομέα.
«Όταν έχεις εμπειρία σε πολλούς τομείς της αγοράς, αυτό βοηθάει πολύ.
Είναι εξαιρετικά σπάνιο να μην πηγαίνει καλά καμία αγορά ή να πηγαίνουν καλά όλες ταυτόχρονα».
Οι ευκαιρίες, είπε, παρουσιάζονται σε διαφορετικούς τομείς σε διαφορετικές χρονικές στιγμές.
«Όταν είσαι μεγάλη εταιρεία, μπορείς να προσφέρεις έναν αριθμό πλοίων σε έναν ναυλωτή, να διαπραγματευτείς με ναυπηγεία, και αυτό σου δίνει πλεονέκτημα να πετύχεις καλύτερη τιμή ή καλύτερη ναύλωση», εξήγησε.
«Από την αρχή του έτους, όλοι είναι αγχωμένοι για δασμούς και εντάσεις, αλλά έχουμε ναυλώσει πλοία για πάνω από 300 έτη συνολικά.
Είναι καλό να είσαι προσεκτικός, αλλά την ίδια στιγμή υπάρχει δουλειά — και μπορώ να πω ότι την απολαμβάνουμε».
www.worldenergynews.gr