Ενέργεια

Oι στόχοι των μηδενικών εκπομπών του ΙΕΑ «σκοτώνουν» τα ορυκτά καύσιμα

Oι στόχοι των μηδενικών εκπομπών του ΙΕΑ «σκοτώνουν» τα ορυκτά καύσιμα
Καθοριστικό ρόλο στην επίτευξη των στόχων θα διαδραματίσουν και οι πολίτες με τις επιλογές τους
Σχετικά Άρθρα

Στην αξιολόγηση του ενεργειακού χάρτη πορείας του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας μέχρι το 2050 προχωρά ο εκτελεστικός διευθυντής της ομάδας μελέτης εμπορικής πολιτικής του Χονγκ Κονγκ-APEC, David Dodwell. Στον νέο αυτό χάρτη, δεν υπάρχει χώρος για επέκταση των  παραδοσιακών δυνάμεων της ενέργειας και των ορυκτών καυσίμων, απευθύνοντας κάλεσμα στους καθ΄ύλην αρμοδίους των ενεργειακών δεδομένων.

Η ζήτηση άνθρακα που δεν έχει επιβληθεί, θα μειωθεί κατά 90% έως το 2050, με τη ζήτηση φυσικού αερίου να πρόκειται να μειωθεί κατά 55% και η ζήτηση πετρελαίου κατά 75%.

Τα κύρια σημεία

Η έκθεση «ζητάει τίποτα λιγότερο από έναν πλήρη μετασχηματισμό του τρόπου παραγωγής, μεταφοράς και κατανάλωσης ενέργειας». Επισημαίνει ότι οι χώρες που αντιπροσωπεύουν το 70% του παγκόσμιου ΑΕΠ και το 75% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έχουν κάνει καθαρές δεσμεύσεις, οι οποίες απέχουν πολύ από την υλοποίησή τους.

Μάλιστα, πολλές εταιρικές δεσμεύσεις είναι αόριστες και μακρινές. Λίγες είναι αυτές που υποστηρίζονται από συγκεκριμένα μέτρα ή πολιτικές για την πλήρη και έγκαιρη υλοποίησή τους.

Στο πλαίσιο των αιτημάτων για επενδύσεις χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στα 5 τρις δολ. ετησίως (από τα 2 τρις. προηγουμένως), ο ΙΕΑ προβλέπει ότι, έως το 2050, τα δύο τρίτα της ενέργειας θα προέρχονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η παγκόσμια οικονομία θα διπλασιαστεί και θα υποστηρίξει επιπλέον 2 δισεκατομμύρια ανθρώπους, συμπεριλαμβανομένων των 785 εκατομμυρίων που σήμερα δεν έχουν πρόσβαση στην ηλεκτρική ενέργεια.

Ηλεκτρικά οχήματα

Έως το 2030, η ηλεκτροκίνηση θα αντιπροσωπεύει το 60% των οχημάτων στο δρόμο, σε σύγκριση με το σημερινό 5%. Τα αεροπλάνα θα πρέπει να χρησιμοποιούν βιοκαύσιμα και η ναυτιλία θα χρησιμοποιεί αμμωνία για να μειώσει το αποτύπωμα τους. Οι επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων θα πρέπει να καταργηθούν και η τιμολόγηση του άνθρακα καθιερώθηκε παγκοσμίως για να ενθαρρύνει τη μετάβαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Η ηλιακή ενέργεια θα αντιπροσωπεύει το 20% όλης της παραγόμενης ισχύος - με χωρητικότητα 20 φορές μεγαλύτερη από αυτήν που είναι σήμερα. Τα ορυκτά καύσιμα θα αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 20% της παραγωγής ενέργειας, σε σύγκριση με το 80% που είναι σήμερα, ενώ θα προωθηθούν οι τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα.

Πώς θα επιτευχθεί το μηδέν

Η έκθεση αναφέρει ότι το μηδέν θα απαιτήσει εντατική ανάπτυξη των υπαρχουσών τεχνολογιών και καινοτομία στις νέες τεχνολογίες. Λέει ότι το 50% των απαιτούμενων μειώσεων θα προέλθει από τεχνολογίες που βρίσκονται επί του παρόντος στη φάση επίδειξης, συμπεριλαμβανομένων των μπαταριών, του υδρογόνου και της άμεσης δέσμευσης και αποθήκευσης αέρα.

Η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας θα επιτύχει μηδενικές εκπομπές έως το 2050, με τη βαριά βιομηχανία εξαλείφοντας το 90% των εκπομπών κυρίως μέσω της τεχνολογίας δέσμευσης άνθρακα και υδρογόνου.

Ο τομέας των μεταφορών θα μειώσει το 90% των εκπομπών έως το 2050 και τα κτίρια το 95% για την ίδια περίοδο. Επίσης, είναι σημαντικό ότι ενώ οι περικοπές στις βιομηχανίες ορυκτών καυσίμων θα κοστίσουν περίπου 5 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, αλλά θα προκύψουν 14 εκατ. θέσεις από την ανάπτυξη τεχνολογιών καθαρής ενέργειας και 16 εκατομμύρια ακόμη από νέα προϊόντα και ενεργειακά αποδοτικές κατασκευές.

Τέλος, η έκθεση υπολογίζει ότι το 55% των μειώσεων απαιτεί ενεργό δέσμευση από πολίτες και καταναλωτές. Θα πρέπει να περιορίσουμε τα επαγγελματικά ταξίδια και την επιθυμία μας για ταξίδια αναψυχής μεγάλων αποστάσεων, εκτός αν χρησιμοποιούμε τα τρένα υψηλής ταχύτητας.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης