Ναυτιλία

Δανία, ΗΠΑ και άλλες 12 χώρες θέλουν αυστηρότερο στόχο για το κλίμα στη ναυτιλία

Δανία, ΗΠΑ και άλλες 12 χώρες θέλουν αυστηρότερο στόχο για το κλίμα στη ναυτιλία
Η Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 χωρών εξετάζει μια πρόταση για να προσθέσει τη ναυτιλία στην αγορά άνθρακα της ΕΕ, αναγκάζοντας τους πλοιοκτήτες να πληρώνουν τέλος όταν ρυπαίνουν

 Η Δανία, οι Ηνωμένες Πολιτείες και 12 χώρες, με την Ελλάδα να μην περιλαμβάνεται σε αυτές, υποστήριξαν τη Δευτέρα έναν αυστηρότερο στόχο να μειωθούν οι εκπομπές από τον παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα στο μηδέν έως το 2050, σύμφωνα με το Reuters, στόχος που πρέπει να εκπληρωθεί στις διαπραγματεύσεις της ναυτιλιακής υπηρεσίας των Ηνωμένων Εθνών.
Η πρωτοβουλία, με επικεφαλής τη Δανία  που ανακοινώθηκε στο περιθώριο της συνόδου κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα COP26 στη Γλασκώβη της Σκωτίας, στοχεύει στην ενίσχυση της υποστήριξης μεταξύ των χωρών για τον στόχο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, ο οποίος εξετάζει νέα μέτρα μείωσης των εκπομπών έως το 2023.
«Προτρέπουμε τον ΙΜΟ να αναλάβει δράση για να θέσει φιλόδοξους στόχους για την επίτευξη της ναυτιλίας μηδενικών εκπομπών έως το 2050», δήλωσε η πρωθυπουργός της Δανίας Mette Frederiksen σε συνέντευξη Τύπου στο COP26. "Η ναυτιλία με ουδέτερο άνθρακα είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των κλιματικών μας στόχων."

Το Βέλγιο, η Βρετανία, η Φινλανδία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ονδούρα, η Ουγγαρία, η Ισλανδία, οι Νήσοι Μάρσαλ, η Νορβηγία, ο Παναμάς και η Σουηδία υπέγραψαν επίσης τη δήλωση για τον θαλάσσιο τομέα.
Δεσμεύει τις χώρες «να εργαστούν στον ΙΜΟ για να υιοθετήσουν στόχους για το 2030 και το 2040 που θα φέρουν τον τομέα σε τροχιά πλήρους απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές έως το 2050 και να υιοθετήσουν τα μέτρα που θα βοηθήσουν στην επίτευξη αυτών των στόχων».

Ο ΙΜΟ θεσπίζει κανονισμούς ναυτιλίας μέσω των 175 χωρών μελών του και στοχεύει στη λήψη αποφάσεων μέσω συναίνεσης. Ένας πιο σκληρός στόχος θα χρειαζόταν έγκριση από την πλειοψηφία, θέτοντας πολιτικές προκλήσεις.
Χώρες με μεγάλους ναυτιλιακούς κλάδους, συμπεριλαμβανομένης της Ιαπωνίας και της Ελλάδας, δεν υπέγραψαν τη δήλωση.
Εκπρόσωπος του ΙΜΟ ανέφερε ότι θα συζητήσει τις προτάσεις για ευρύτερα κλιματικά μέτρα που θα εγκριθούν το 2023. "Ο ΙΜΟ παρέχει το παγκόσμιο φόρουμ όπου τα κράτη μέλη μπορούν να ξεκινήσουν να προωθούν τις προτάσεις τους προς συζήτηση."

Απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις

Το 2018 ο ΙΜΟ υιοθέτησε έναν στόχο να μειώσει στο μισό τις εκπομπές ρύπων από τη διεθνή ναυτιλία έως το 2050 από τα επίπεδα του 2008. Αυτό θα εξακολουθούσε να απέχει πολύ από τις καθαρές μηδενικές εκπομπές CO2 που οι επιστήμονες λένε ότι ο κόσμος πρέπει να επιτύχει μέχρι το 2050 για να αποφευχθούν οι πιο καταστροφικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Με περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου να μεταφέρεται δια θαλάσσης, η παγκόσμια ναυτιλία ευθύνεται για σχεδόν το 3% των παγκόσμιων εκπομπών CO2.

Η απαλλαγή του κλάδου από τον άνθρακα θα απαιτήσει τεράστιες επενδύσεις για την κλιμάκωση της παραγωγής πράσινων καυσίμων και την εκκίνηση καθαρών πλοίων αυτή τη δεκαετία. Η μεγαλύτερη εταιρεία εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, η Maersk της Δανίας, σχεδιάζει να λειτουργήσει το πρώτο της πλοίο ουδέτερο από άνθρακα το 2023 χρησιμοποιώντας πράσινη μεθανόλη που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές.
Ορισμένες χώρες προχωρούν με αυστηρότερες πολιτικές. Η Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 χωρών εξετάζει μια πρόταση για να προσθέσει τη ναυτιλία στην αγορά άνθρακα της ΕΕ, αναγκάζοντας τους πλοιοκτήτες να πληρώνουν τέλος όταν ρυπαίνουν.

Η Βρετανία επίσης προσπαθεί να συγκεντρώσει μια ομάδα χωρών για να κάνει μια παρόμοια δήλωση για την αεροπορία στο COP26, για να πιέσει τον Οργανισμό Αεροπορίας του ΟΗΕ να θέσει έναν πιο αυστηρό στόχο εκπομπών, σύμφωνα με έγγραφα που είδε το Reuters.

www.worldenergynews.gr



Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης