Ενέργεια

IEA: Στα 140 τα έργα δέσμευσης, χρήσης, αποθήκευσης άνθρακα (CCUS) το 2022

tags :
IEA: Στα 140 τα έργα δέσμευσης, χρήσης, αποθήκευσης άνθρακα (CCUS) το 2022
Τα δεδομένα του ΔΟΕ δείχνουν ότι πάνω από 210 Mt νέας χωρητικότητας αποκλειστικής αποθήκευσης CO2 ανακοινώθηκε το 2022, από 100 Mt CO2 το 2021 και 70 Mt CO2 το 2020

Ενώ η παγκόσμια ενεργειακή κρίση σηματοδότησε το 2022, οι προσπάθειες για την προώθηση της ενεργειακής μετάβασης προς τα εμπρός, σε μια προσπάθεια να εγκαινιαστεί ένα βιώσιμο ενεργειακό μέλλον, συνέχισαν να κερδίζουν δυναμική.
Ως εκ τούτου, το 2022 ήταν μια χρονιά που προώθησε τη δέσμευση, τη χρήση και την αποθήκευση άνθρακα (CCUS), σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA), καθώς περισσότερα από 140 νέα έργα ανακοινώθηκαν, αυξάνοντας την προγραμματισμένη χωρητικότητα αποθήκευσης κατά 80 ανά σεντ και ικανότητα σύλληψης κατά 30%.

Έργα σε 45 χώρες

Με βάση τα στοιχεία του IEA, έργα CCUS ανακοινώθηκαν σε επτά επιπλέον χώρες, στην κεντρική και νότια Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Νοτιοανατολική Ασία, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των χωρών που σχεδιάζουν να αναπτύξουν τα CCUS σε 45.
Με περίπου 15 τελικές επενδυτικές αποφάσεις που έχουν ληφθεί σε εφαρμογή στη βιομηχανία, την ενέργεια, τη μετατροπή καυσίμου και την άμεση σύλληψη αέρα από τις αρχές του 2022 – από οκτώ το 2021 – αυτό σηματοδοτεί μια αυξανόμενη εμπιστοσύνη στον κλάδο, εν μέρει από κίνητρα πολιτικής ειδικά για το CCUS στις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά και το Ηνωμένο Βασίλειο, με ενισχυμένες δεσμεύσεις για το κλίμα και με την αύξηση των τιμών του άνθρακα στις υποχρεωτικές ή εθελοντικές αγορές διοξειδίου του άνθρακα.

Οι Mathilde Fajardy της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας, ενεργειακή αναλύτρια, Carl Greenfield, Ενεργειακός Αναλυτής στη Μονάδα Τεχνολογίας Αξιοποίησης και Αποθήκευσης Άνθρακα. και  Rachael Moore, πρώην αναλυτής ενέργειας, σκιαγραφούν ότι η πιο σημαντική ανάπτυξη κατά μήκος της αλυσίδας αξίας CCUS παρατηρείται στην ανάπτυξη υποδομών μεταφοράς και αποθήκευσης CO2, ιδιαίτερα στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη, την Κίνα, τη Μέση Ανατολή, και την Αυστραλία.
1_40.PNG
Τα δεδομένα του ΔΟΕ δείχνουν ότι πάνω από 210 Mt νέας χωρητικότητας αποκλειστικής αποθήκευσης CO2 ανακοινώθηκε το 2022, από 100 Mt CO2 το 2021 και 70 Mt CO2 το 2020. Επιπλέον, παρόμοιες δυνατότητες για σύνδεση υποδομών, συμπεριλαμβανομένων τερματικών συλλογής, αγωγών και ναυτιλίας , έχει επίσης ενταχθεί στον προγραμματισμό, επομένως, η προγραμματισμένη χωρητικότητα αποθήκευσης υπερτερεί επί του παρόντος, την προγραμματισμένη χωρητικότητα σύλληψης έως το 2030, αλλά απαιτείται «μια συνεχής και διαρκής ώθηση» για να διασφαλιστεί ότι θα αναπτυχθούν αρκετοί χώροι αποθήκευσης και η χωρητικότητα είναι διαθέσιμη για την επίτευξη των κλιματικών στόχων στα μέσα του αιώνα, υπογραμμίζουν τρεις αναλυτές.

Σημαντική η έγκαιρη ανάπτυξη

Δεδομένου ότι οι κυβερνήσεις και οι εταιρείες έχουν αναγνωρίσει ότι η αποκομιδή των οφελών από την ανάπτυξη του CCUS για την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές εξαρτάται από την έγκαιρη ανάπτυξη της υποδομής διαχείρισης CO2, χώρες σε όλο τον κόσμο έχουν δεσμεύσει πάνω από 6 δισεκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη της υποδομής μεταφοράς και αποθήκευσης CO2 από το 2021, συμπεριλαμβανομένων στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Αυστραλία.

Όσον αφορά τις πρόσφατες εξελίξεις του έργου, ένα σημαντικό ορόσημο ανακοινώθηκε αυτόν τον μήνα όταν το CO2 που δεσμεύτηκε στο Βέλγιο μεταφέρθηκε στη Δανία για έγχυση σε ένα εξαντλημένο κοίτασμα πετρελαίου στη Βόρεια Θάλασσα.
Ενώ τα περισσότερα έργα CCUS μέχρι σήμερα λειτουργούσαν με το ίδιο επιχειρηματικό μοντέλο, ως έργα πλήρους αλυσίδας όπου το CO2 μεταφέρεται από μια εγκατάσταση δέσμευσης σε ένα σημείο έγχυσης, που συνήθως περιλαμβάνει έναν μόνο φορέα, τέτοια έργα υποφέρουν από υψηλές επενδύσεις, κινδύνους διασταυρούμενης αλυσίδας και υποχρεώσεις που γεννώνται από έναν μόνο προγραμματιστή.

Διάσπαση της αλυσίδας: περισσότεροι από 140 κόμβοι CCUS

Ως εκ τούτου, οι Fajardy, Greenfield και Moore επισημαίνουν ότι το σπάσιμο της αλυσίδας αξίας CCUS μπορεί να βοηθήσει στον μετριασμό αυτών των εμποδίων καθώς το CCUS κλιμακώνεται, όπως φαίνεται με έργα τμημάτων της αλυσίδας που επικεντρώνονται στη σύλληψη, τη μεταφορά ή την αποκλειστική αποθήκευση που αναπτύσσονται σε σχέση με αναδυόμενες κοινόχρηστες υποδομές εντός Κόμβων CCUS.
Τα δεδομένα του IEA δείχνουν ότι περισσότεροι από 140 κόμβοι CCUS βρίσκονται σε ανάπτυξη, υπερτριπλάσιοι από ό,τι το 2021.

Οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου πρωτοστατούν στην ανάπτυξη του CCUS, λειτουργώντας πέντε από τα οκτώ αποκλειστικά έργα αποθήκευσης CO2 σε λειτουργία και τα περισσότερα από τα υπάρχοντα CO2 αγωγούς με τις ExxonMobil, Occidental, Petrobras και Chevron να συμμετέχουν σε πάνω από το ήμισυ της τρέχουσας επιχειρησιακής ικανότητας σύλληψης.
Παράλληλα με τις εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου, αναδύονται νέοι εξειδικευμένοι παίκτες καθώς η αλυσίδα αξίας του CCUS διασπάται στα συστατικά στοιχεία της, όπως οι προγραμματιστές υποδομής φυσικού αερίου που εμπλέκονται ολοένα και περισσότερο στην κατασκευή και λειτουργία αγωγών CO2 ως μέρος του χαρτοφυλακίου τους, μερικές φορές μετασκευάζοντας υπάρχοντα περιουσιακά στοιχεία φυσικού αερίου .
2_27.PNG
Μεταφορές

Επιπλέον, οι μεταφορείς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και οι ναυτιλιακές εταιρείες επεκτείνονται στη ναυτιλία CO2, ενώ οι χημικές εταιρείες έχουν αξιοποιήσει την τεχνολογική τους τεχνογνωσία για να αναπτύξουν αποκλειστικές τεχνολογίες δέσμευσης, τόσο για τη μείωση των εκπομπών από τις εγκαταστάσεις τους όσο και για την παροχή λύσεων δέσμευσης σε τρίτους.
Επιπλέον, οι εταιρείες μηχανικών έχουν αναπτύξει επίσης λύσεις, ενώ νέες εταιρείες που ειδικεύονται σε ένα μέρος της αλυσίδας, όπως η Carbon Clean, η Svante, η ION clean Energy και η Entropy Inc. αναδύονται επίσης με αποκλειστικές λύσεις συγκέντρωσης που προσφέρουν capture-as-a-service σε εκπομπούς, είτε ως προγραμματιστές, ιδιοκτήτες και χειριστές της μονάδας ή μέσω αδειοδότησης τεχνολογίας.

Σύμφωνα με αυτό, εταιρείες όπως η Storegga, η Summit Carbon Solutions και η Horisont Energi αναπτύσσουν επίσης λύσεις υποδομής μεταφοράς και αποθήκευσης CO2.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας πιστεύει ότι η ανάπτυξη κόμβων CCUS μπορεί να στείλει ένα θετικό μήνυμα στους φορείς εκμετάλλευσης εγκαταστάσεων εκπομπής που επιδιώκουν να μειώσουν τις εκπομπές τους, υποδεικνύοντας ότι εάν επενδύσουν στη δέσμευση CO2, θα είναι διαθέσιμη η απαιτούμενη υποδομή διαχείρισης CO2.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο αριθμός των υπό ανάπτυξη έργων έχει υπερτριπλασιαστεί από το 2020, ενώ το έργο μεταφοράς και αποθήκευσης Northern Lights στη Νορβηγία εξετάζει μια τρίτη φάση επέκτασης για να καλύψει τη ζήτηση από τους εκπομπούς.
3_15.PNG
Προληπτική αξιοποίηση ευκαιριών

Οι Fajardy, Greenfield και Moore του IEA ισχυρίζονται ότι οι πολιτικές θα πρέπει να αξιοποιούν προληπτικά τις ευκαιρίες και να αντιμετωπίζουν προκλήσεις που μπορεί να προκύψουν από νέα επιχειρηματικά μοντέλα CCUS για να διασφαλίσουν ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής μπορούν να συμβαδίσουν με έναν εξελισσόμενο τομέα διαχείρισης CO2 και να υποστηρίξουν την ανάπτυξη που απαιτείται για την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές.

Καθώς οι κυβερνήσεις διαδραματίζουν βασικό ρόλο στο σχεδιασμό του δικτύου, στο συντονισμό της ανάπτυξης κόμβων και στην επιτάχυνση των χρόνων παράδοσης για άδεια αποθήκευσης, οι κόμβοι CCUS μπορεί να ενέχουν υψηλότερους κινδύνους αντισυμβαλλομένου που σχετίζονται με την ακύρωση, τη μη διαθεσιμότητα ή την αποτυχία μέρους της αλυσίδας.
Επιπλέον, ο ΔΟΕ υπογραμμίζει την ανάγκη ανάπτυξης ολοκληρωμένων νομικών και ρυθμιστικών πλαισίων με γνώμονα ειδικά για τους κόμβους CCUS, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης τρίτων στην αποθήκευση, των πολυτροπικών διασυνοριακών μεταφορών και των ρυθμιστικών υποχρεώσεων βάσει του Πρωτοκόλλου του Λονδίνου, όπως πρέπει να είναι τα αναδυόμενα πλαίσια και οι υφιστάμενοι κανονισμοί, κατάλληλοι για το σκοπό.
4_4.PNG
Ο ευρωπαϊκός κανονισμός

Για να το καταδείξουν αυτό, οι Fajardy, Greenfield και Moore αναφέρουν τον ευρωπαϊκό κανονισμό ΔΕΔ-Ε για τα ενεργειακά δίκτυα, ο οποίος αναθεωρήθηκε το 2022, «αλλά εξακολουθεί να μην υποστηρίζει πλήρως όλους τους τρόπους μεταφοράς CO2».
Οι τρεις αναλυτές του ΙΕΑ καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η διεθνής συνεργασία είναι «οργανική» για την εξαγωγή αυτών των μοντέλων σε άλλες περιοχές που εξερευνούν το CCUS, όπως η Νοτιοανατολική Ασία και η Μέση Ανατολή, καθώς οι πρώτοι στο είδος τους κόμβοι πυροδοτούνται στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.

Με τις επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων να θεωρούνται εμπόδια στη μετάβαση σε καθαρές πηγές ενέργειας, μια πρόσφατη ανάλυση από τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας δείχνει ότι οι επιδοτήσεις κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων αυξήθηκαν σε ρεκόρ πάνω από 1 τρισεκατομμύριο δολάρια το 2022, καθώς οι κυβερνήσεις ενήργησαν για να περιορίσουν τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης στους καταναλωτές και στους λογαριασμούς ενέργειας.
Για να αντιμετωπιστεί αυτό, ο ΔΟΕ περιέγραψε μια νέα προσέγγιση στο χάσμα τιμών η οποία θα μπορούσε να φέρει στην εξίσωση τις τιμές του άνθρακα και το περιβαλλοντικό κόστος.
Με βάση τα ευρήματα του IEA, η σωστή λήψη σημάτων τιμών είναι «ουσιώδης για τη μετάβαση στην καθαρή ενέργεια», δημιουργώντας κίνητρα για αποτελεσματική χρήση ρυπογόνων καυσίμων, για μετάβαση σε καθαρότερα και για επενδύσεις σε αποδοτικές τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης