Μετρό: Πώς το «φρενάρισμα» θα μειώσει 12,5% την κατανάλωση ενέργειας - Διαγωνισμός με πρωτοπόρα τεχνολογία

Μετρό: Πώς το «φρενάρισμα» θα μειώσει 12,5% την κατανάλωση ενέργειας - Διαγωνισμός με πρωτοπόρα τεχνολογία
Τις επόμενες μέρες η προκήρυξη του διαγωνισμού για την ενεργειακή εξοικονόμηση στον Ηλεκτρικό

Προ των πυλών βρίσκεται ο διαγωνισμός για το έργο που θα «πρασινίσει» τα μέσα σταθερής τροχιάς της Αθήνας. Η ΣΤΑΣΥ είναι έτοιμη να προκηρύξει τις επόμενες ημέρες τον διαγωνισμό, ύψους 4,17 εκατ. ευρώ, για την ενεργειακή εξοικονόμηση και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της Γραμμής 1 του μετρό, του γνωστού μας δηλαδή Ηλεκτρικού.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο στοίχημα των Σταθερών Συγκοινωνιών της πρωτεύουσας στη μάχη του περιορισμού του ενεργειακού κόστους. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο στο πρώτο εξάμηνο του 2022, στην κορύφωση της ενεργειακής κρίσης λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, το ενεργειακό κόστος από τη λειτουργία του μετρό, του ηλεκτρικού και του τραμ ανήλθε σε 36 εκατομμύρια ευρώ, όταν μέχρι τότε δεν ξεπερνούσε τα 22 εκατ. ευρώ ετησίως. Εκτιμάται πως θα ισορροπήσει σε ετήσια βάση πάνω από τα 25 εκατ. ευρώ.

Το έργο είναι πρωτοπόρο για τα ελληνικά δεδομένα καθώς αφορά στην ανάκτηση ενέργειας από την πέδηση των τρένων, το φρενάρισμα δηλαδή. Ουσιαστικά το σύστημα, που ήδη εφαρμόζεται στην Αγγλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, μετατρέπει την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική και την επιστρέφει στο σύστημα. Ο ανάδοχος λοιπόν θα τροποποιήσει δύο υποσταθμούς της Γραμμής 1, σε Νέο Φάληρο και Ηράκλειο, ώστε να είναι δυνατή η ανάκτηση και η επιστροφή της ενέργειας στο δημόσιο δίκτυο, όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, κ. Θανάσης Κοτταράς, συμμετέχοντας στο firechat του Υπερταμείου στην έκθεση Forward Green.

Μόνο με αυτή τη λειτουργία, αναμένεται να εξοικονομηθεί το 12,5% της κατανάλωσης ενέργειας της Γραμμής 1, δεδομένου ότι η ενέργεια που μπορεί να ανακτηθεί από την ηλεκτροπέδηση είναι της τάξης των 4.500 MWh ετησίως. Πέρα από το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αναμένεται το έργο να βελτιώσει την αξιοπιστία του δικτύου ηλεκτροδότησης και να μειώσει τις βλάβες που οφείλονται στον ξεπερασμένο λόγω παλαιότητας εξοπλισμό.

Ο κ. Κοτταράς εκτίμησε πως εφόσον ο διαγωνισμός κυλήσει ομαλά, χωρίς καθυστερήσεις, θα μπορούσε το έργο να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2024, δεδομένου ότι έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Θα λειτουργήσει μάλιστα ως πιλότος για τη ΣΤΑΣΥ, ώστε εν συνεχεία ανάλογο σύστημα να εφαρμοστεί στις Γραμμές 2 και 3. Σημειώνεται ότι η υπό κατασκευή Γραμμή 4 του μετρό θα διαθέτει εξαρχής ένα τέτοιο σύστημα.

Φωτοβολταϊκά στη στέγη του αμαξοστασίου του τραμ

Μία ακόμα δράση εξοικονόμησης τέθηκε σε τροχιά τη φετινή χρονιά. Η ΣΤΑΣΥ στρέφεται στο net metering για την παραγωγή ενέργειας. Ήδη έχει ολοκληρωθεί μία μελέτη που αφορά στο ιδιόκτητο αμαξοστάσιο του τραμ στο Ελληνικό, για την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών στη στέγη. Το πρόγραμμα αυτό, προϋπολογισμού 900 χιλιάδων ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί με τη στήριξη του Πράσινου Ταμείου του οποίου η συμβολή θα ανέλθει σε περίπου 30%. Αυτό το έργο αναμένεται να αποφέρει εξοικονόμηση ενέργειας της τάξεως του 70%, άρα και αντίστοιχη μείωση δαπανών.

www.worldenergynews.gr





Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης