Εξοικονόμηση

Μετρό:«Φρένο» στην σπατάλη ενέργειας - Διαγωνισμός 2,7 εκατ. ευρώ για την εξοικονόμηση

Μετρό:«Φρένο» στην σπατάλη ενέργειας - Διαγωνισμός 2,7 εκατ. ευρώ για την εξοικονόμηση
Σχετικά Άρθρα

 

Σύστημα ανάκτησης ηλεκτρικής ενέργειας από το «φρενάρισμα» των συρμών εκτιμάται ότι θα εξοικονομήσει 12-14% της ενέργειας που καταναλώνει

Ως τις αρχές του 2024 αναμένεται να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός που θα βάλει τις σταθερές συγκοινωνίες της Αθήνας σε τροχιά εξοικονόμησης ενέργειας. Μέσα στο 2022, η αλματώδης αύξηση στο κόστος της ενέργειας κόστισε στη ΣΤΑ.ΣΥ. επιπλέον 24,79 εκατ. ευρώ, μία αύξηση της τάξεως του 87,32%. Θέτοντας σε εφαρμογή το πρωτοπόρο σύστημα ανάκτησης ηλεκτρικής ενέργειας από το «φρενάρισμα» των συρμών εκτιμάται ότι η εταιρεία που διαχειρίζεται το μετρό και το τραμ της Αθήνας θα εξοικονομήσει 12-14% της ενέργειας που καταναλώνει.

Ο διαγωνισμός ύψους 2,7 εκατ. ευρώ (χωρις ΦΠΑ) είναι το πρώτο αποφασιστικό βήμα της ΣΤΑ.ΣΥ., προκειμένου να βελτιώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα. Ουσιαστικά το σύστημα, που ήδη εφαρμόζεται στην Αγγλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, μετατρέπει την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική και την επιστρέφει στο σύστημα. Ο ανάδοχος θα αναβαθμίσει δύο υποσταθμούς έλξης της Γραμμής 1, σε Νέο Φάληρο και Ηράκλειο, ώστε να είναι δυνατή η ανάκτηση και η επιστροφή της ενέργειας στο δημόσιο δίκτυο.

Οι προετοιμασίες βρίσκονται στην τελική φάση, καθώς μένει η έγκριση της Διαχειριστικής Αρχής μιας και το έργο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ. Αυτή αναμένεται, όπως εκτίμησε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, κ. Αθανάσιος Κοτταράς, μιλώντας στο 1o Growthfund Summit, ακόμα και ως το τέλος του έτους, με αρχές Ιανουαρίου, ώστε να ξεκινήσει η κούρσα του διαγωνισμού.
Υπολογίζεται πως το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί σε 12-18 μήνες, διάστημα που εφόσον όλα «τρέξουν» χωρίς εμπόδια φέρνει την ολοκλήρωση περί τα τέλη του 2025.

Ανάκτηση 4.500 MWh ετησίως

Χάρη σε αυτή τη λειτουργία, αναμένεται να εξοικονομηθεί το 12-14% της κατανάλωσης ενέργειας της Γραμμής 1, δεδομένου ότι η ενέργεια που μπορεί να ανακτηθεί από την ηλεκτροπέδηση είναι της τάξης των 4.500 MWh ετησίως. Βεβαίως, εταιρείες που εφαρμόζουν αντίστοιχα συστήματα στο εξωτερικό ανεβάζουν την εξοικονόμηση και στο 20%. Πέρα από το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, θα βελτιώσει την αξιοπιστία του δικτύου ηλεκτροδότησης και θα μειώσει τις βλάβες που οφείλονται στον ξεπερασμένο λόγω παλαιότητας εξοπλισμό.
Το εν λόγω έργο θα λειτουργήσει ως πιλότος και για τις Γραμμές 2 και 3, με τις μελέτες να ξεκινούν από την πλευρά της ΣΤΑ.ΣΥ. στις αρχές του 2024. Σημειώνεται ότι η υπό κατασκευή Γραμμή 4 του μετρό θα διαθέτει εξαρχής τέτοιο σύστημα.

Παραγωγή «πράσινης» ενέργειας

Η εταιρεία στρέφεται, επίσης, στην παραγωγή ενέργειας και το net metering, ώστε να εξορθολογίσει το ενεργειακό της κόστος. Ήδη δρομολογεί την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών στη στέγη του ιδιόκτητου αμαξοστασίου του τραμ στο Ελληνικό. Το έργο, προϋπολογισμού 900 χιλιάδων ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί με τη στήριξη του Πράσινου Ταμείου του οποίου η συμβολή θα ανέλθει σε περίπου 30%. Αυτό το έργο αναμένεται να αποφέρει εξοικονόμηση ενέργειας της τάξεως του 70%, άρα και αντίστοιχη μείωση δαπανών. Παράλληλα, προετοιμάζονται μελέτες για το υπόλοιπο δίκτυο και τις εγκαταστάσεις της ΣΤΑ.ΣΥ.
Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024 αναμένεται να ολοκληρωθεί και η αντικατάσταση του φωτισμού στους σταθμούς του Γραμμής 1 με led, που έχει ήδη ξεκινήσει από 4-5 σταθμούς. Ο προϋπολογισμός της δράσης ανέρχεται σε 300-400 χιλιάδες ευρώ.

Προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή

Όπως υπογράμμισε ο κ. Κοτταράς, στόχος της ΣΤΑ.ΣΥ. είναι να παρέχει όσο το δυνατόν καλύτερες υπηρεσίες στους επιβάτες. Το φετινό καλοκαίρι μονοπώλησαν τα παράπονα για τους συρμούς που «έβραζαν» κυριολεκτικά με τις μεγάλες θερμοκρασίες. Σε συνδυασμό, δε, με την επιστροφή της επιβατικής κίνησης στα προ πανδημίας επίπεδα, 700 χιλιάδες επιβάτες καθημερινά στις τρεις γραμμές του μετρό (+20%), η ανάγκη για πρωτοβουλίες ήταν ξεκάθαρη.
Έτσι, ξεκίνησε η αναζήτηση τεχνικής λύσης ώστε να τοποθετηθεί κλιματισμός στους 28 συρμούς της σειράς 1 του μετρό που κυκλοφόρησαν το 2000 και εκ κατασκευής δεν διέθεταν κλιματισμό. Έχουν ήδη κληθεί από τη ΣΤΑ.ΣΥ. τεχνικές εταιρείες να καταθέσουν προτάσεις και, ως φαίνεται, προς το τέλος Ιανουαρίου θα υπάρχει μία εφικτή τεχνική λύση για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ελλείψει τροχαίου υλικού, ορισμένοι συρμοί αυτής της σειράς χρησιμοποιούνται και στη Γραμμή 1. Ως αποτέλεσμα με τις υψηλές θερμοκρασίες, δεν μπορούν να βγουν στην κυκλοφορία, συμπιέζοντας το δίκτυο. Πάντως, ακόμη, δεν είναι ξεκάθαρος ο χρονικός ορίζοντας για αυτή την αναβάθμιση.
Βεβαίως το μεγάλο πρόβλημα δεν πρόκειται να λυθεί μέχρι την παραλαβή των συνολικά 14 νέων συρμών που θα προμηθευτεί η Αττικό Μετρό για το δίκτυο της πρωτεύουσας. Εξ αυτών οι 7 είναι διαρευματικοί για να καλύπτουν τα δρομολόγια του αεροδρομίου. Έτσι, θα βελτιωθούν ουσιαστικά οι χρονοαποστάσεις, ειδικά κατά τις ώρες αιχμής. Σε κάθε περίπτωση, η διοίκηση προσπαθεί με προσλήψεις οδηγών και τεχνιτών να βελτιώσει τους χρόνους στο ενδιάμεσο διάστημα.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης