Επικαιρότητα

Tρένα καρμανιόλες δείχνουν οι συστάσεις του πορίσματος - Η πολιτική ευθύνη για την καθυστέρηση της 717 που θα απέτρεπε την τραγωδία

Tρένα καρμανιόλες δείχνουν οι συστάσεις του πορίσματος - Η πολιτική ευθύνη για την καθυστέρηση της 717 που θα απέτρεπε την τραγωδία
Δεν δικαιολογείται η έκρηξη από τα έλαια σιλικόνης
Σχετικά Άρθρα

Στις συνθήκες της σύγκρουσης και της έκρηξης ρίχνει φως το επίσημο πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, ΕΟΔΑΣΑΑΜ, για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Αυτό που επισημαίνει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ στο πόρισμά του, σύμφωνα με το skai.gr είναι ότι από τον εξοπλισμό των τρένων, το τροχαίο υλικό όπως το αποκαλεί, και το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας δεν δικαιολογείται η έκρηξη που έχει καταγραφεί στα βίντεο. Επίσης, οι ερευνητές του ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν υιοθετούν την εκδοχή περί ελαίων σιλικόνης, δηλαδή τα λάδια των μετασχηματιστών.

Στο πόρισμα υπάρχει μία χαρακτηριστική φωτογραφία που δείχνει τη μηχανή του Intercity 62, η οποία έχει καταστραφεί λόγω της σύγκρουσης αλλά δεν είναι καμένη. Μέσα σε αυτή τη μηχανή υπάρχουν τα έλαια σιλικόνης και συνεπώς εάν είχαν προκαλέσει τη φωτιά, η μηχανή θα είχε καεί.

H ευθύνη για την  717 της Πολιτικής Ηγεσίας

Επισημάνθηκε, δε, ότι όσοι καθυστέρησαν τη σύμβαση 717 από την ανώτερη ηγεσία έχουν συντελέσει αποφασιστικά στην τραγωδία και στον θάνατο των παιδιών.
Σε σχετική ερώτηση αργότερα, σε ό,τι αφορά την 717, ο κ. Παπαδημητρίου ανέφερε: «Δεν είναι σκοπός της έρευνάς μας η διερεύνηση της 717, αλλά, αν θέλετε την προσωπική μου γνώμη, όλοι αυτοί που καθυστέρησαν την 717 και δεν μιλάμε για τους κατηγορούμενους, τα απλά στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, αλλά μιλάμε για την ανώτερη ηγεσία, έχουν συμβάλει αποφασιστικά στο να σκοτωθούν αυτά τα παιδιά».

Στόχος, σύμφωνα με τα στελέχη του Οργανισμού, είναι το πόρισμα να συμβάλει στην αποτροπή αντίστοιχων δυστυχημάτων στο μέλλον, αλλά και στη δημιουργία ενός σύγχρονου και ασφαλούς σιδηροδρομικού δικτύου στη χώρα μας

Συστάσεις ασφαλείας

Κατά τη διάρκεια της διερεύνησης, εκδόθηκε από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ μια επείγουσα σύσταση ασφάλειας, με σκοπό να αντιμετωπιστεί ο συνδυασμένος κίνδυνος μηνυμάτων που σχετίζονται με την ασφάλεια τα οποία στερούνται δομής και μεθοδολογίας, καθώς και η χρήση ενός ανοιχτού συστήματος επικοινωνίας όπου οι επικοινωνίες που σχετίζονται με την ασφάλεια δεν μπορούν να έχουν προτεραιότητα έναντι όλων των άλλων επικοινωνιών.

Επιπλέον, ως αποτέλεσμα της διερεύνησης του ατυχήματος των Τεμπών ο EOΔAΣAAM εκδίδει 17 συστάσεις ασφαλείας. Πολλές από αυτές τις συστάσεις υπερβαίνουν τις αρμοδιότητες και τις εξουσίες των μεμονωμένων οργανισμών και επομένως δεν μπορούν να εφαρμοστούν χωρίς την υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης. Ως εκ τούτου, συνιστάται στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών να συνεχίσει και να βελτιώσει την εφαρμογή του υφιστάμενου Σχεδίου Δράσης. Έτσι θα δημιουργηθεί ένα πλαίσιο στο οποίο οι διάφοροι αρμόδιοι σιδηροδρομικοί φορείς θα έχουν στη διάθεσή τους τα ανθρώπινα, οικονομικά και οργανωτικά μέσα για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις για την ανάπτυξη και τη διατήρηση ενός βιώσιμου και ασφαλούς σιδηροδρομικού συστήματος.


Ο ΟΣΕ πρέπει να κατανοήσει καλύτερα τους κινδύνους που σχετίζονται με την πραγματικότητα της λειτουργίας του τρέχοντος σιδηροδρομικού συστήματος στην Ελλάδα και να βελτιώσει τον τρόπο με τον οποίο ελέγχει αυτούς τους κινδύνους. Επιπλέον, ο ΟΣΕ πρέπει να βελτιστοποιήσει την απόδοση και την αξιοπιστία των στοιχείων της υποδομής και να διαχειρίζεται τους κινδύνους ασφάλειας που συνδέονται με αυτά, καθ' όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους. Ο ΟΣΕ πρέπει να αξιολογεί τακτικά την ικανότητα του προσωπικού που εκτελεί καθήκοντα που σχετίζονται με την ασφάλεια και να εξασφαλίζει την διατήρησή τους. Αυτό περιλαμβάνει το σύνολο των ικανοτήτων που σχετίζονται με μη-τεχνικές δεξιότητες αλλά και σχετικά με τη σωματική και ψυχολογική ικανότητα, όχι μόνο κατά την πρόσληψη νέου προσωπικού αλλά και κατά τη διάρκεια ολόκληρης της σταδιοδρομίας του.

Ο ΟΣΕ θα πρέπει να αναπτύξει ένα σύστημα παρακολούθησης της απόδοσης, ώστε να αντιλαμβάνεται τυχόν επιδείνωση της εκτέλεσης εργασιών που σχετίζονται με την ασφάλεια από τους Σταθμάρχες ή άλλο προσωπικό που εκτελεί καθήκοντα κρίσιμα για την ασφάλεια. Επιπλέον, πρέπει να δημιουργηθεί η δυνατότητα του ΟΣΕ να εξάγει διδάγματα από περιστατικά και ατυχήματα. Αυτό θα οδηγήσει στην εφαρμογή μέτρων διαρθρωτικής βελτίωσης που μπορούν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον που θα υποστηρίζει το έργο του επιχειρησιακού προσωπικού. Τέλος, ο ΟΣΕ θα πρέπει να μεγιστοποιήσει τη διαθεσιμότητα καταγεγραμμένων δεδομένων που θα μπορούν να βοηθήσουν στην ανάλυση ατυχημάτων και συμβάντων και θα πρέπει να εξετάσει τη δυνατότητα χρήσης αυτών των τεχνολογιών για τη συνεχή παρακολούθηση των επιδόσεων ασφαλείας, σε ένα πλαίσιο χωρίς κατηγορίες ενοχής.


Στη Hellenic Train συνιστάται να ενισχύσει το σύστημα διαχείρισης των ικανοτήτων της, προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι μηχανοδηγοί (και το λοιπό προσωπικό, όποτε χρειάζεται) που εκτελούν εργασίες που σχετίζονται με την ασφάλεια είναι ανάλογα προετοιμασμένοι, ότι η ικανότητά τους αξιολογείται και διατηρείται τακτικά και ότι τα καθήκοντα εκτελούνται αναλόγως. Επιπλέον, θα πρέπει να αναπτυχθεί ένα σύστημα παρακολούθησης της απόδοσης των μηχανοδηγών, ώστε να δημιουργηθεί η ικανότητα βάσει της οποίας γίνεται αντιληπτή οποιαδήποτε επιδείνωση στην εκτέλεση των εργασιών που σχετίζονται με την ασφάλεια.


Η Εθνική Αρχή Ασφάλειας (ΡΑΣ) θα πρέπει να αναπτύξει ένα σύστημα αναφοράς περιστατικών για να ενισχυθεί η δυνατότητα του ελληνικού σιδηροδρομικού τομέα να διδαχθεί από ανεπιθύμητα συμβάντα Αυτό το σύστημα πρέπει να παρέχει την απαραίτητη δομή και ταξινόμηση για την υποχρεωτική αναφορά περιστατικών που σχετίζονται με την ασφάλεια από τον διαχειριστή υποδομής και όλες τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις που λειτουργούν στο ελληνικό δίκτυο. Τουλάχιστον εξίσου σημαντική και ακόμη πιο επείγουσα είναι η ανάγκη της ΡΑΣ να ενισχύσει την ικανότητά της για εποπτεία με στόχο τη δημιουργία άποψης για το επίπεδο επιδόσεων ασφάλειας του ελληνικού σιδηροδρομικού συστήματος.

Στον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους Σιδηροδρόμους συνιστάται να λάβει μέτρα για την ταχύτερη εφαρμογή των σχεδίων δράσης, αφενός για τα Ενιαία Πιστοποιητικά Ασφαλείας και, αφετέρου, για τις εντοπισμένες ελλείψεις που εμποδίζουν την Εθνική Αρχής Ασφάλειας να παρακολουθήσει αποτελεσματικά τα Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας των σιδηροδρομικών εταιρειών. Σε σχέση με αυτό, συνιστάται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εφαρμόσει ένα πλαίσιο που θα επιβάλλει στα κράτη μέλη να ικανοποιούν επαρκώς και έγκαιρα τις απαιτήσεις της ΕΕ σχετικά με τη χάραξη πολιτικής ασφάλειας, τη λειτουργία των Εθνικών Αρχών Ασφάλειας και των Εθνικών Οργανισμών Διερεύνησης και το σύστημα εθνικών κανόνων. Επιπλέον, θα πρέπει να δημιουργηθεί εικόνα για την καταλληλότητα της εφαρμογής των κανόνων επιχειρησιακής ασφάλειας που καθορίζονται από την ΕΕ στο εθνικό πλαίσιο των κρατών μελών, σε όλα τα επίπεδα.

Τέλος, συνιστάται στο ελληνικό Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας να αναπτύξει, σε συνεργασία με τις διάφορες υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (Πυροσβεστική, Ιατρική και Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη, Αστυνομία, Πολιτική Προστασία) και βάσει διεθνώς αναγνωρισμένων ορθών πρακτικών, λεπτομερείς οδηγίες για ένα Σχέδιο Αντιμετώπισης Έκτακτης Ανάγκης και Διαχείρισης Κρίσεων που θα επιτρέψει ταχεία, συντονισμένη βοήθεια κατά τη διάρκεια μιας έκτακτης ανάγκης. Το σχέδιο αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει σαφείς οδηγίες για το συντονισμό καταστάσεων έκτακτης ανάγκης σε επιχειρησιακό και στρατηγικό επίπεδο διαχείρισης, για τον καθορισμό των περιμέτρων, για την επαρκή χαρτογράφηση του τόπου του ατυχήματος και για την πρόληψη και τη μείωση των κινδύνων της Διαταραχής Μετατραυματικού Στρες.

Τι μπορεί να προκάλεσε τη φωτιά

Τα στελέχη του ΕΟΔΑΣΑΑΜ πιθανολογούν ότι πρόκειται για μία καύσιμη ύλη, το είδος της οποίας δεν προσδιορίζουν γιατί μεταξύ άλλων δεν μπόρεσαν να κάνουν δειγματοληψία από το σημείο.
Αυτό το επιχείρημα ενισχύουν και φωτογραφίες που περιλαμβάνονται στο πόρισμα στη σελίδα 40. Με βάση, λοιπόν, τα βίντεο που έχουν καταγράψει τη στιγμή της έκρηξης έχουν προσδιορίσει ότι η σημειώθηκε στο πίσω μέρος της μηχανής της εμπορικής αμαξοστοιχίας και το μπροστά μέρος από το πρώτο βαγόνι πλατφόρμα.
Φωτογραφίες από το σημείο μετά το δυστύχημα δείχνουν ότι από το βαγόνι πλατφόρμα λείπει το μισό, έχει εξαϋλωθεί συνεπεία της έκρηξης.

Το ίδιο εύρημα παρατηρείται και στο πίσω μέρος της μηχανής της εμπορικής αμαξοστοιχίας από την οποία λείπει επίσης ένα μέρος. Άρα ως ενίσχυση ότι η φωτιά προκλήθηκε από κάποια άγνωστη καύσιμη ύλη, η οποία ήταν τοποθετημένη εκεί παραθέτουν τα συγκεκριμένα ευρήματα.

Έλλειψη συντονισμού και χάος

Σε ό,τι αφορά τη διαχείριση μετά το δυστύχημα φαίνεται ότι επικράτησε ένα χάος επειδή δεν είχε συγκροτηθεί σε σώμα ο ΕΔΟΑΣΑΑΜ ο οποίος θα είχε την εποπτεία και την τεχνογνωσία για να εποπτεύσει μία τέτοια έρευνα αλλά και γιατί οι φορείς που ενεπλάκησαν, η πυροσβεστική και η αστυνομία το διαχειρίστηκαν σαν ένα απλό τροχαίο. Απεγκλώβισαν τους επιβάτες, μετέφεραν σε άλλο σημείο τα συντρίμμια ενώ έδειξαν και μια σπουδή να αποκαταστήσουν το σημείο του δυστυχήματος.

Ωστόσο, αντίθετα με ό,τι συμβαίνει στα τροχαία που δεν μπορεί κανείς να προσεγγίσει το σημείο του δυστυχήματος, στην προκειμένη περίπτωση μπορούσε όποιος ήθελε να εισέλθει στον χώρο. Οι δυνάμεις έρευνας και διάσωσης δεν είχαν συντονισμό με αποτέλεσμα να χαθούν πολύτιμες πληροφορίες.

Στο ερώτημα εάν υπήρξε πολιτική παρέμβαση, ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστος Παπαδημητρίου, είπε ότι πρόκειται για λάθη που σημειώθηκαν λόγω της έλλειψης εμπειρίας στη διαχείριση που αφορούσαν ωστόσο το επικοινωνιακό κομμάτι, δηλαδή να τακτοποιηθεί ο χώρος στον οποίο είχε συμβεί το δυστύχημα.
Εικόνα διάλυσης στον σιδηρόδρομο – Οι παθογένειες

Το πόρισμα αναδεικνύει τις χρόνιες αδυναμίες του ελληνικού σιδηροδρόμου, επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα κατατάσσεται τελευταία στην Ευρώπη όσον αφορά τις επενδύσεις και τον αριθμό προσωπικού στον κλάδο.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται:

Στη μη λειτουργία των φωτεινών σηματοδοτών και της τηλεδιοίκησης
Στη μη εφαρμογή της σύμβασης 717
Στην ανεπαρκή εκπαίδευση του σταθμάρχη, ο οποίος είχε μόλις ένα μήνα εμπειρίας αντί του ελάχιστου ενός έτους που προτείνουν οι σιδηροδρομικοί
Στο λάθος του μηχανοδηγού που δεν ζήτησε διευκρινίσεις, όπως ορίζει ο κανονισμός, για την αλλαγή ρεύματος της αμαξοστοιχίας.

www.worldenergynews

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης