Οι ασθενέστερες από τις αναμενόμενες ροές πετρελαίου προς την Ασία οδήγησαν ορισμένους σε αμφισβήτηση της εγκυρότητας των προβλέψεων για τη ζήτηση πετρελαίου για το έτος, σύμφωνα με το Oil Price.
Oι εισαγωγές
Οι εισαγωγές ήταν πράγματι 780.000 bpd χαμηλότερες τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο από ό,τι πριν από ένα χρόνο, ωστόσο ήταν ήδη μια χρονιά γεμάτη γεγονότα. Οτιδήποτε μπορεί να συμβεί ακόμα—συμπεριλαμβανομένων ακόμη πιο πτωτικών πραγμάτων για το πετρέλαιο.
Ο αριθμός των 780.000 bpd προέρχεται από την LSEG Oil Research, όπως αναφέρει ο Clyde Russell του Reuters. Η μείωση ανέδειξε τη μέση ημερήσια πρόσληψη πετρελαίου στην Ασία στα 26,17 εκατομμύρια βαρέλια. Όπως ήταν αναμενόμενο, ήταν η Κίνα που οδήγησε την πτώση, με τις εισαγωγές αργού της να μειώνονται κατά 840.000 βαρέλια ημερησίως τους πρώτους δύο μήνες του 2025. Ο συνολικός ημερήσιος μέσος όρος ήταν 10,42 εκατομμύρια βαρέλια, από 11,26 εκατομμύρια βαρέλια τους πρώτους δύο μήνες του 2024.
Η ESPO
Τα κινεζικά διυλιστήρια μείωσαν τα επιτόκια λειτουργίας τους λόγω του τέλους του φθηνού ρωσικού αργού, όπως αναφέρθηκε τον περασμένο μήνα. Τα αίτια της αύξησης των τιμών ήταν το τελευταίο πακέτο κυρώσεων της κυβέρνησης Μπάιντεν κατά της ρωσικής πετρελαϊκής βιομηχανίας. Οι αποχαιρετιστήριες κυρώσεις της κυβέρνησης Μπάιντεν στο ρωσικό εμπόριο πετρελαίου και τον σκιώδη στόλο «ακρωτηρίασαν» την προμήθεια αργού πετρελαίου της ESPO, το οποίο αποστέλλεται από το ρωσικό λιμάνι Kozmino της Άπω Ανατολής
Με το κόστος προμήθειας της ESPO να αυξάνεται, τα ποσοστά λειτουργίας σε ανεξάρτητα διυλιστήρια έχουν μειωθεί. Ωστόσο, αυτό μπορεί να αλλάξει επειδή η Ρωσία φέρεται να έχει αρχίσει να ανασχηματίζει τα τάνκερ για να δώσει προτεραιότητα στις αποστολές προς την Κίνα. Τα δεξαμενόπλοια Aframax που εξυπηρετούσαν τις εξαγωγές αργού από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας ανακατευθύνονται τώρα στη ρωσική γραμμή Άπω Ανατολή-Κίνα για να εξυπηρετήσουν τις εξαγωγές αργού ESPO. Τα παραπάνω είναι σύμφωνα με το Bloomberg και υποδηλώνουν ότι δεν είναι η ζήτηση για πετρέλαιο το πρόβλημα στην Ασία, αλλά οι επιπλοκές γύρω από την εξασφάλιση προσιτής προσφοράς.
Οι κινεζικές εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία και από το Ιράν έμελλε να ανακάμψουν καθώς η αγορά δεξαμενόπλοιων προσαρμόστηκε στις νέες προκλήσεις. Η προσαρμογή αφορούσε έως και 11 δεξαμενόπλοια στα οποία δεν έχουν επιβληθεί κυρώσεις από τις ΗΠΑ και τα οποία εντάχθηκαν πρόσφατα στη διαδρομή παράδοσης πετρελαίου από τη Ρωσία στην Κίνα, συμπεριλαμβανομένων πλοίων που μετέφεραν στο παρελθόν ρωσικό πετρέλαιο στην Ινδία, σύμφωνα με στοιχεία LSEG που επικαλείται το Reuters. Αυτό ακολούθησε την αύξηση των ναύλων που προέκυψε από τις τελευταίες κυρώσεις Μπάιντεν κατά της Ρωσίας.
Η ζήτηση
Η ζήτηση για αργό πετρέλαιο στην Ασία δεν είναι πραγματικά ένα ζήτημα - η πρόσβαση στην προσφορά είναι το ζήτημα. Πράγματι, ενώ οι αναλυτές αναρωτιούνται εάν η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου της Κίνας έχει ήδη κορυφωθεί, ένας από τους μεγαλύτερους εμπόρους ενέργειας στον κόσμο προέβλεψε πρόσφατα ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα παραμείνει στα τρέχοντα επίπεδα τουλάχιστον μέχρι το 2040. Σύμφωνα με τη Vitol, η μακροπρόθεσμη ζήτηση πετρελαίου θα παραμείνει σταθερή στα 105 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, ακόμη και όταν αλλάζουν οι παράγοντες πίσω από αυτή την ανάπτυξη. Η μεγάλη εμπορική εταιρεία αναμένει μείωση της ζήτησης βενζίνης, αλλά η ζήτηση από τη βιομηχανία πετροχημικών θα αυξηθεί, αντισταθμίζοντας την πτώση.
Βραχυπρόθεσμα, η Κίνα θα συνεχίσει να είναι μεταξύ των βασικών κινητήριων δυνάμεων της αύξησης της ζήτησης πετρελαίου παρά το αδύναμο ξεκίνημα του έτους, καθώς οι αιτίες αυτής της αδύναμης έναρξης δεν έχουν καμία σχέση με τη ζήτηση οργανικού πετρελαίου. Η συμβολή της στην αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου, ωστόσο, θα είναι μικρότερη, καθώς ο ρυθμός αύξησης της ζήτησης μετριάζεται. Κατά τα έτη έως το 2020, η Κίνα αντιπροσώπευε περίπου το 60% της παγκόσμιας αύξησης της ζήτησης πετρελαίου, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Αυτή τη δεκαετία, αυτή η συνεισφορά φαίνεται από τον ΙΕΑ να μειώνεται στο 19%.
Άλλες χώρες
Η Ινδία αναμένεται να ευθύνεται για το 25% της παγκόσμιας αύξησης της ζήτησης πετρελαίου φέτος, ανέφερε η Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας των ΗΠΑ τον Δεκέμβριο, εκτιμώντας τον ρυθμό αύξησης της ζήτησης πετρελαίου στα 330.000 βαρέλια την ημέρα. Οι εκτιμήσεις λένε επίσης ότι η κατανάλωση φυσικού αερίου της Ινδίας θα μπορούσε να διπλασιαστεί έως το 2040 και να τριπλασιαστεί έως το 2050. Έτσι, με την Ινδία, οι μετεωρολόγοι βλέπουν τόσο ισχυρό 2025 όσο και ισχυρή μακροπρόθεσμη τάση στην αύξηση της ζήτησης πετρελαίου.
Όλα αυτά υποδηλώνουν ότι το αδύναμο ξεκίνημα του έτους στις ασιατικές εισαγωγές αργού πετρελαίου μπορεί κάλλιστα να είναι ένα πρόβλημα, που οφείλεται στην εξωτερική πολιτική της πρώην κυβέρνησης των ΗΠΑ και όχι σε οποιονδήποτε θεμελιώδη παράγοντα. Η νέα κυβέρνηση, εν τω μεταξύ, καταβάλλει μια προσπάθεια να αυξήσει τη ζήτηση για πετρέλαιο, μεταξύ άλλων, τερματίζοντας τον πόλεμο στην Ουκρανία και ανοίγοντας το δρόμο για πιο ελεύθερες εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου μόλις αρθούν οι κυρώσεις των ΗΠΑ.
Είναι πολύ πιθανό και με βάση τις επικείμενες κυρώσεις οι πτωτικές προβλέψεις για τη ζήτηση πετρελαίου να αλλάξουν σημαντικά, όπως τείνουν να κάνουν όταν τα θεμελιώδη στοιχεία δείχνουν ισχυρότερη και όχι ασθενέστερη ζήτηση στο μέλλον. Εξάλλου, ακόμη και ο IEA χρειάστηκε να προσαρμόσει επανειλημμένα τους αριθμούς προβλέψεών του, επειδή η ζήτηση συνέχισε να τον εκπλήσσει προς τα πάνω.
www.worldenergynews.gr






