Βιομηχανία & Απανθρακοποίηση

Αναταράξεις στην αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία από τους δασμούς στα μέταλλα (Metal Miner)

Αναταράξεις στην αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία από τους δασμούς στα μέταλλα (Metal Miner)
Ο τομέας αντιμετωπίζει έντονες πιέσεις, καθώς οι εξελίξεις στις εμπορικές σχέσεις και οι αυξομειώσεις στις τιμές βασικών μετάλλων όπως το αλουμίνιο και ο χαλκός, συνδυάζονται με προειδοποιήσεις από κατασκευαστές, δημιουργώντας ένα περιβάλλον έντονης αβεβαιότητας για την εφοδιαστική αλυσίδα μετάλλων
Ο δείκτης μετάλλων της αυτοκινητοβιομηχανίας (Automotive MMI) παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητος, σημειώνοντας οριακή πτώση 0,84%. 

Ωστόσο, σύμφωνα με το Metal Miner, ο τομέας αντιμετωπίζει έντονες πιέσεις, καθώς οι εξελίξεις στις εμπορικές σχέσεις και οι αυξομειώσεις στις τιμές βασικών μετάλλων όπως το αλουμίνιο και ο χαλκός, συνδυάζονται με προειδοποιήσεις από κατασκευαστές, δημιουργώντας ένα περιβάλλον έντονης αβεβαιότητας για την εφοδιαστική αλυσίδα μετάλλων.

Η επιβολή νέων δασμών προκαλεί σημαντική αύξηση του κόστους για αυτοκινητοβιομηχανίες και προμηθευτές. 

Από τις αρχές Αυγούστου, τέθηκε σε ισχύ δασμός 50% στις εισαγωγές ημικατεργασμένων προϊόντων χαλκού, στο πλαίσιο των «ανταποδοτικών» εμπορικών μέτρων της κυβέρνησης Τραμπ. 

Ο νέος δασμός προστίθεται στους ήδη υπάρχοντες 50% για τις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου, οδηγώντας τα συνολικά επίπεδα δασμών σε ιστορικά υψηλά – με τον μέσο αποτελεσματικό δασμό στις ΗΠΑ να φτάνει πλέον το 18%, το υψηλότερο επίπεδο από το 1934.

Μερική ανακούφιση προσέφεραν οι εσπευσμένες εμπορικές συμφωνίες με την Ευρωπαϊκή Ένωση, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα, που μείωσαν τους δασμούς για τα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά αυτών στο 15%, έναντι του αρχικά προτεινόμενου 25%. 

Ωστόσο, οι δασμοί στις πρώτες ύλες παραμένουν αμετάβλητοι, με τους Ευρωπαίους εξαγωγείς να συνεχίζουν να επιβαρύνονται με 50% εισαγωγικό φόρο για τον χάλυβα, το αλουμίνιο και τον χαλκό. 

Οι αμερικανικές αρχές υπερασπίζονται την πολιτική αυτή ως αναγκαία για την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής, επικαλούμενες μελέτες που δείχνουν υπερβολική εξάρτηση των ΗΠΑ από εισαγόμενα μέταλλα.

Οι επιπτώσεις αυτής της στρατηγικής είναι ήδη ορατές στις τιμές, με τους αναλυτές να εκτιμούν ότι οι ευρείς δασμοί σε πρώτες ύλες αυξάνουν το συνολικό επίπεδο πληθωρισμού στη χώρα κατά περίπου 1,8% βραχυπρόθεσμα. 

Στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι δασμοί στα μέταλλα ενδέχεται να αυξήσουν το μερίδιο του κόστους των υλικών στην τιμή ενός οχήματος από το 5% στο 9%, γεγονός που ασκεί ασφυκτικές πιέσεις στους κατασκευαστές να μετακυλήσουν το κόστος στους καταναλωτές.

Ως αποτέλεσμα, η αμερικανική αγορά προετοιμάζεται για σημαντικές αυξήσεις στις τιμές αυτοκινήτων και φορτηγών μέσα στο καλοκαίρι.

Στροφή σε εναλλακτικές πηγές προμήθειας από τις αμερικανικές βιομηχανίες

Οι αγορές μετάλλων αντιδρούν έντονα στις εμπορικές κινήσεις της Ουάσιγκτον, με τον χαλκό και το αλουμίνιο – δύο υλικά ζωτικής σημασίας για την αυτοκινητοβιομηχανία – να βρίσκονται στο επίκεντρο των αναταράξεων. Η τιμή premium για παράδοση αλουμινίου στις ΗΠΑ μέσω του Midwest Aluminum έχει φτάσει σε ιστορικό υψηλό, αντανακλώντας το αυξημένο κόστος έναντι των διεθνών τιμών του Λονδίνου. 

Την ίδια ώρα, ο χαλκός, που συχνά αποκαλείται «το νέο πετρέλαιο» λόγω της σημασίας του στα ηλεκτρικά οχήματα και την ηλεκτρονική, καταγράφει αυξημένη μεταβλητότητα.

Παρότι ο δασμός 50% στον εισαγόμενο χαλκό τέθηκε σε ισχύ την 1η Αυγούστου, ο Λευκός Οίκος αιφνιδίασε την αγορά εξαιρώντας από τον φόρο τις ραφιναρισμένες καθόδους χαλκού – τη βασική μορφή εμπορίου του μετάλλου παγκοσμίως. 

Η απροσδόκητη αυτή εξαίρεση προκάλεσε βουτιά ρεκόρ στις τιμές του χαλκού στις ΗΠΑ, με τα προθεσμιακά συμβόλαια στη Νέα Υόρκη να υποχωρούν απότομα και να ευθυγραμμίζονται με τις τιμές του Χρηματιστηρίου Μετάλλων του Λονδίνου (LME), ακυρώνοντας το προηγούμενο «premium» που είχε προκύψει λόγω των προσδοκώμενων δασμών.

Πέρα από τις τιμές, οι επιχειρήσεις αναπροσαρμόζουν τις εφοδιαστικές αλυσίδες τους, αναζητώντας νέες πηγές προμήθειας και, όπου είναι εφικτό, ακόμα και εναλλακτικά υλικά. 

Σύμφωνα με αναφορές, Αμερικανοί αγοραστές αναζητούν προμηθευτές που εξαιρούνται από τους δασμούς, ενώ στρέφονται όλο και περισσότερο σε εγχώριες μεταλλουργίες – μια επιλογή που ενθαρρύνεται και από την κυβερνητική στρατηγική «τοπικής προμήθειας».

Στην περίπτωση του χαλκού, η Χιλή και ο Καναδάς ήταν οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς προς τις ΗΠΑ την περασμένη χρονιά, γεγονός που σημαίνει ότι ο νέος δασμός ουσιαστικά επιβαρύνει προϊόντα προερχόμενα από συμμάχους. 

Αυτό ενδέχεται να οδηγήσει είτε σε μετατόπιση των ροών προμήθειας είτε σε επαναδιαπραγμάτευση των εμπορικών συμφωνιών. Στο μεταξύ, η κυβέρνηση εξετάζει πρόσθετα μέτρα για τη θωράκιση της εγχώριας διαθεσιμότητας, περιλαμβανομένης μιας πρότασης που θα υποχρεώνει το 25% των απορριμμάτων χαλκού που συλλέγονται εντός ΗΠΑ να διατίθενται αποκλειστικά στην εγχώρια αγορά.

Αυξήσεις τιμών και πιέσεις κόστους

Οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές τους κινούνται ταχύτατα για να προσαρμοστούν στο νέο περιβάλλον αυξημένου κόστους μετάλλων, όπως καταγράφεται στα πρόσφατα οικονομικά αποτελέσματα και στις δημόσιες τοποθετήσεις του κλάδου. 

Η Ford αποκάλυψε στις ανακοινώσεις β’ τριμήνου πως οι δασμοί σε μέταλλα και εισαγόμενα οχήματα περιέκοψαν τα κέρδη της κατά περίπου 800 εκατ. δολάρια, ενώ η εταιρεία αναθεώρησε προς τα πάνω την πρόβλεψή της για το συνολικό πλήγμα του 2025, ανεβάζοντας το κόστος των δασμών στα 3 δισ. δολάρια. 

Ακόμη μεγαλύτερες ήταν οι επιπτώσεις για τη General Motors, η οποία ανακοίνωσε ζημιά 1,1 δισ. δολαρίων το ίδιο διάστημα, κυρίως λόγω των επιβαρύνσεων σε εισαγόμενα μοντέλα από τη Νότια Κορέα και άλλες χώρες. 

Η GM αναμένει πλέον ότι το συνολικό κόστος από τους δασμούς θα κυμανθεί μεταξύ 4 και 5 δισ. δολαρίων για το 2025, με την εταιρεία να σχεδιάζει περιορισμό εξόδων και αύξηση τιμών για την κάλυψη μέρους της διαφοράς.

Η πίεση έχει αρχίσει να μετακυλίεται και στους προμηθευτές εξαρτημάτων. Μετά την αναστάτωση στην αγορά χαλκού τον Ιούλιο, αρκετοί εξ αυτών επέβαλαν άμεσα προσαυξήσεις στους αυτοκινητοβιομηχανικούς πελάτες τους για να καλύψουν τη ραγδαία αύξηση κόστους. 

Ταυτόχρονα, οι εταιρείες του κλάδου επαναξιολογούν τις αγοραστικές τους τακτικές, αξιοποιώντας τα αποθέματα πρώτων υλών και εξαρτημάτων που είχαν προμηθευτεί προδασμολογικά σε χαμηλότερες τιμές, σε μια προσπάθεια να καθυστερήσουν τις αυξήσεις τιμών στα νέα μοντέλα.

Η κατανάλωση αποθεμάτων που είχαν αγοραστεί πριν την επιβολή των δασμών βοήθησε ορισμένες εταιρείες να απορροφήσουν το αρχικό σοκ, περιορίζοντας προσωρινά τις ανατιμήσεις για τους καταναλωτές. 

Ωστόσο, αναλυτές προειδοποιούν ότι αυτή η τακτική αποτελεί προσωρινή λύση. Σε θετικό τόνο, ορισμένοι μεγάλοι κατασκευαστές εκμεταλλεύονται τη συγκυρία για να επανεξετάσουν τις στρατηγικές τους στο σκέλος του εφοδιασμού. 

Συζητήσεις στα διοικητικά συμβούλια περιστρέφονται πλέον γύρω από την επιτάχυνση της «επανατοπικοποίησης» της εφοδιαστικής αλυσίδας, μέσω αύξησης της χρήσης αλουμινίου από αμερικανικές πηγές ή ενίσχυσης των συνεργασιών με μεταλλευτικές και ανακυκλωτικές επιχειρήσεις στη Βόρεια Αμερική.

Παράλληλα, αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται πλέον και σε χρηματοοικονομικά εργαλεία για να αντιμετωπίσουν τους κινδύνους μεταβλητότητας στις τιμές των πρώτων υλών. Εταιρείες που μέχρι πρόσφατα βασίζονταν σε συμβάσεις σταθερής τιμής ή μηχανισμούς μετακύλισης κόστους στους πελάτες τους, εξετάζουν τώρα λύσεις όπως τα προθεσμιακά συμβόλαια και οι επιλογές (options) για να «κλειδώσουν» τιμές. 

Το ενδιαφέρον για αντιστάθμιση κινδύνου στις τιμές περιφερειακού αλουμινίου έχει εκτιναχθεί, με τα συμβόλαια Midwest Aluminum premium στο CME να καταγράφουν ιστορικά υψηλό όγκο συναλλαγών νωρίτερα φέτος, καθώς οι επιχειρήσεις προσπαθούν να προστατευτούν από την ακραία μεταβλητότητα της αγοράς.

Η τρέχουσα αναστάτωση προσφέρει πολύτιμα μαθήματα για τα στελέχη που εποπτεύουν τις αγορές μετάλλων στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Για να αντιμετωπίσουν το αβέβαιο περιβάλλον, οι υπεύθυνοι προμηθειών καλούνται να υιοθετήσουν μια πολυεπίπεδη προσέγγιση διαχείρισης κινδύνου και κόστους. 

Ένα βασικό βήμα είναι η αποφυγή υπερβολικής εξάρτησης από έναν μόνο προμηθευτή ή χώρα, με την πιστοποίηση εναλλακτικών πηγών σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές. 

Όπου είναι δυνατόν, προτείνεται η προτεραιότητα σε προμηθευτές από χώρες με ευνοϊκούς όρους εμπορίου ή εντός συμφωνιών όπως η USMCA, ώστε να αποφεύγονται οι βαρύτεροι δασμοί. 

Σύμφωνα με έρευνες του κλάδου, ολοένα και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται πλέον σε τοπικές και περιφερειακές λύσεις εφοδιασμού, ως μέσο ενίσχυσης της ανθεκτικότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας απέναντι σε γεωπολιτικά σοκ και εμπορικές κυρώσεις.

Προβλέψεις τιμών και ευελιξία στην εφοδιαστική αλυσίδα ως όπλα κατά των μεταλλικών αναταράξεων

Ένα ακόμη βασικό εργαλείο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες αποτελεί η επένδυση στην πρόβλεψη τιμών, την παρακολούθηση των αγορών μετάλλων σε πραγματικό χρόνο και την ενίσχυση της ευελιξίας των εφοδιαστικών τους αλυσίδων

Με δεδομένο ότι οι δασμοί στα μέταλλα και οι εμπορικοί κανόνες μεταβάλλονται ταχύτατα, οι επιχειρήσεις χρειάζονται την ικανότητα να αναπροσαρμόζουν άμεσα τις στρατηγικές προμήθειάς τους. 

Στην πράξη, οι κατασκευαστές οχημάτων έχουν ήδη αναδείξει τη βελτίωση της ορατότητας και της ευελιξίας στην εφοδιαστική αλυσίδα ως βασικές στρατηγικές διαχείρισης κινδύνου για το 2025.

Για την αντιμετώπιση της μεταβλητότητας των τιμών, προτείνεται η αντιστάθμιση των βασικών αγορών μετάλλων μέσω χρηματοοικονομικών εργαλείων όπως τα προθεσμιακά συμβόλαια (futures), οι επιλογές (options) ή οι μακροχρόνιες συμφωνίες σταθερής τιμής. Με αυτόν τον τρόπο, οι εταιρείες μπορούν να «κλειδώσουν» το κόστος για κρίσιμα υλικά όπως το αλουμίνιο ή ο χαλκός για ολόκληρο τον επόμενο χρόνο, αξιοποιώντας τις δυνατότητες των εμπορευμάτων που διαπραγματεύονται σε διεθνή χρηματιστήρια.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης