Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση LNG της Shell για το 2025, η παγκόσμια ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο αναμένεται να εκτοξευθεί τις επόμενες δεκαετίες
Την ώρα που η δημόσια συζήτηση για τις πετρελαϊκές υπερδυνάμεις εστιάζει συνήθως στις διαφορές μεταξύ Ευρώπης και ΗΠΑ – σχεδόν πάντα εις βάρος της πρώτης– υπάρχει ένας τομέας όπου η γηραιά ήπειρος διατηρεί ξεκάθαρο προβάδισμα: το εμπόριο υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Σύμφωνα με το Oil Price, τώρα, η Exxon και η Chevron επιχειρούν να καλύψουν το χαμένο έδαφος.
Σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, οι δύο αμερικανικές εταιρείες επιδιώκουν να επεκτείνουν δυναμικά τις δραστηριότητές τους στις εξαγωγές LNG, έναν τομέα που μέχρι πρότινος θεωρούσαν υπερβολικά ριψοκίνδυνο για να επενδύσουν σοβαρά.
«Θέλω να το αναπτύξω άμεσα. Χρειάζομαι όλο το διαθέσιμο ταλέντο», ανέφερε χαρακτηριστικά στέλεχος της Exxon, ενώ ένας ανώνυμος trader προσέθεσε: «Εντός της Exxon, λένε πλέον πως τρία πράγματα μετρούν: η Γουιάνα, οι ΗΠΑ και το trading».
Το timing
Η μεταστροφή αυτή έρχεται σε κομβική συγκυρία. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση LNG της Shell για το 2025, η παγκόσμια ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο αναμένεται να εκτοξευθεί τις επόμενες δεκαετίες.
Συγκεκριμένα, η Shell προβλέπει αύξηση 60% έως το 2040, με κύριο μοχλό την οικονομική ανάπτυξη στην Ασία.
«Οι αναθεωρημένες προβλέψεις δείχνουν ότι ο κόσμος θα χρειαστεί περισσότερο φυσικό αέριο για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, θέρμανση και ψύξη, βιομηχανία και μεταφορές, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι ανάπτυξης και απανθρακοποίησης», ανέφερε ο επικεφαλής του LNG trading της Shell, Τομ Σάμερς.
Η Shell είναι σήμερα ο μεγαλύτερος έμπορος LNG παγκοσμίως και, έστω κι αν «προωθεί τη δική της ατζέντα», δεν είναι η μόνη που βλέπει έντονα αυξανόμενη ζήτηση φυσικού αερίου.
Στην Ευρώπη, για παράδειγμα, τα περισσότερα κράτη-μέλη αναμένεται σύντομα να εξαρτώνται από το LNG για πάνω από τα 2/3 της συνολικής τους κατανάλωσης φυσικού αερίου.
Με τις Βρυξέλλες να επιχειρούν τη σταδιακή απεξάρτηση από το ρωσικό ενεργειακό μείγμα και να στρέφονται όλο και περισσότερο στις αμερικανικές εισαγωγές, το ποσοστό του LNG από τις ΗΠΑ στην ευρωπαϊκή αγορά ενδέχεται να πλησιάσει το 100% – υπό την προϋπόθεση ότι η ΕΕ θα επανεξετάσει τη σκληρή νομοθεσία για τις εκπομπές μεθανίου και τον έλεγχο της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Στην Ασία, από την άλλη, η ανάπτυξη των οικονομιών ενισχύει ακόμη περισσότερο τη ζήτηση.
Η Ινδονησία, έκτος μεγαλύτερος εξαγωγέας LNG παγκοσμίως, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι αναβάλλει φορτία εξαγωγών για να καλύψει την αυξανόμενη εγχώρια κατανάλωση.
Σημαιοφόρος της ζήτησης η Ασία
Η τάση αυτή επιβεβαιώνει πως η Ασία αποτελεί τον κύριο μοχλό παγκόσμιας αύξησης ζήτησης LNG – και οι ευρωπαϊκοί ενεργειακοί όμιλοι είναι ήδη σε θέση να καλύψουν το κενό στην προσφορά.
Καθώς λοιπόν οι ΗΠΑ εντείνουν την παρουσία τους στο παγκόσμιο LNG trading, και η Ευρώπη αυξάνει την εξάρτησή της από το υγροποιημένο αέριο, η αγορά αναμένεται να εξελιχθεί σε πεδίο στρατηγικής αναμέτρησης ανάμεσα σε αμερικανικά και ευρωπαϊκά συμφέροντα, με την Ασία να παραμένει ο μεγάλος καταναλωτής του μέλλοντος.
Οι αμερικανικές πετρελαϊκές κολοσσοί μπαίνουν δυναμικά στο LNG, καθώς η παγκόσμια ζήτηση εκτοξεύεται
Φιλόδοξα σχέδια από τους ευρωπαϊκούς γίγαντες
Με φόντο τη ραγδαία αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης για υγροποιημένο φυσικό αέριο οι ευρωπαϊκοί ενεργειακοί όμιλοι – όπως η Shell, η TotalEnergies και η BP – έχουν ήδη ανακοινώσει φιλόδοξα σχέδια επέκτασης.
Η Shell γνωστοποίησε πριν από δύο μήνες ότι σκοπεύει να προσθέσει LNG δυναμικότητας 12 εκατ. τόνων έως το 2030, ενώ η TotalEnergies σχεδιάζει να αυξήσει κατά 50% τον όγκο LNG που διαχειρίζεται.
Η BP, από την πλευρά της, ξεκίνησε νέο έργο LNG στις ακτές της Σενεγάλης και της Μαυριτανίας, με στόχο να μετατρέψει τις δύο χώρες σε περιφερειακό κόμβο εξαγωγών.
Τώρα, και οι αμερικανικές Exxon και Chevron αποφάσισαν να μπουν πιο ενεργά στο παιχνίδι.
Όπως αποκαλύπτουν οι Financial Times, οι δύο αμερικανικοί ενεργειακοί κολοσσοί διόρισαν πρόσφατα νέα ηγεσία στις μονάδες εμπορίας LNG, τοποθετώντας τα κεντρικά γραφεία τους στην Ασία – την ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά κατανάλωσης.
Παράλληλα, έχουν αρχίσει να υπογράφουν συμβόλαια προμήθειας, συνολικού ύψους 7 εκατ. τόνων ετησίως η καθεμία, σύμφωνα με πηγές της εφημερίδας.
Αν και οι όγκοι αυτοί θεωρούνται περιορισμένοι σε σύγκριση με τους μεγάλους ευρωπαϊκούς traders, πρόκειται μόλις για την αρχή μιας νέας στρατηγικής για Exxon και Chevron.
«Αν κοιτάξεις πίσω, έβρισκες έναν πελάτη, υπέγραφες για όλη την ποσότητα και είχες ένα πλοίο να κάνει απλώς διαδρομές εμπρός-πίσω», δήλωσε στο FT ο επικεφαλής LNG της Exxon, Πίτερ Κλαρκ.
«Σήμερα, τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά». Πράγματι, ακόμη και μεγάλοι παραγωγοί όπως η Shell και η BP είναι πλέον πρόθυμοι να συνάψουν εμπορικά deals με άλλους προμηθευτές – ακόμα κι αν μερικά εξ αυτών δεν πάνε όπως αναμενόταν, όπως στην περίπτωση της Venture Global.
Το LNG είναι κερδοφόρο εμπόρευμα και οι μεγάλοι του κλάδου ξέρουν πώς να αξιοποιούν τις ευκαιρίες.
Η ενίσχυση του ανταγωνισμού αναμένεται να λειτουργήσει προς όφελος των μεγάλων καταναλωτών LNG, καθώς περισσότερες επιλογές συνεπάγονται καλύτερες τιμές – ειδικά σε μια περίοδο όπου η προσφορά προβλέπεται να αυξηθεί, ακολουθώντας τη σταθερή ανοδική πορεία της ζήτησης.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) προέβλεψε τον Ιούλιο ότι η παγκόσμια ζήτηση LNG θα επιταχυνθεί το 2025, μετά από μια αναμενόμενη επιβράδυνση το 2024 λόγω ευρύτερων οικονομικών πιέσεων.
Ωστόσο, η Διεθνής Ένωση Φυσικού Αερίου (IGU) εκτιμά ότι η ζήτηση για φυσικό αέριο παραμένει σταθερά ανοδική φέτος, με αύξηση 1,7%, σε σύγκριση με 1,5% το 2023.
Στην ετήσια έκθεσή της που δημοσιεύθηκε νωρίτερα μέσα στον Σεπτέμβριο, η IGU σημείωσε: «Οι παρατηρούμενες τάσεις δείχνουν ότι η παγκόσμια ζήτηση ενέργειας αναμένεται να συνεχίσει αυξητικά μέσα στην επόμενη δεκαετία, ειδικά έως το 2030».
Η Exxon και η Chevron ήδη συγκαταλέγονται στους μεγαλύτερους παραγωγούς φυσικού αερίου και LNG παγκοσμίως, αλλά η επέκταση στην εμπορία θεωρείται κρίσιμο βήμα για τη διασφάλιση μακροπρόθεσμης κερδοφορίας. Όπως εξήγησε χαρακτηριστικά στέλεχος ελβετικής εταιρείας εμπορίας στο FT, «αν δραστηριοποιείσαι μόνο σε ένα σκέλος της αλυσίδας, μπορεί να έχεις δύο-τρία καλά χρόνια και μετά ένα καταστροφικό».
Ο Μπέντζαμιν Λάκατος, πρόεδρος του MET Group, το έθεσε πιο απλά: «Αν θες να πετύχεις στο LNG, πρέπει να είσαι παντού».
www.worldenergynews.gr
Σύμφωνα με το Oil Price, τώρα, η Exxon και η Chevron επιχειρούν να καλύψουν το χαμένο έδαφος.
Σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, οι δύο αμερικανικές εταιρείες επιδιώκουν να επεκτείνουν δυναμικά τις δραστηριότητές τους στις εξαγωγές LNG, έναν τομέα που μέχρι πρότινος θεωρούσαν υπερβολικά ριψοκίνδυνο για να επενδύσουν σοβαρά.
«Θέλω να το αναπτύξω άμεσα. Χρειάζομαι όλο το διαθέσιμο ταλέντο», ανέφερε χαρακτηριστικά στέλεχος της Exxon, ενώ ένας ανώνυμος trader προσέθεσε: «Εντός της Exxon, λένε πλέον πως τρία πράγματα μετρούν: η Γουιάνα, οι ΗΠΑ και το trading».
Το timing
Η μεταστροφή αυτή έρχεται σε κομβική συγκυρία. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση LNG της Shell για το 2025, η παγκόσμια ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο αναμένεται να εκτοξευθεί τις επόμενες δεκαετίες.
Συγκεκριμένα, η Shell προβλέπει αύξηση 60% έως το 2040, με κύριο μοχλό την οικονομική ανάπτυξη στην Ασία.
«Οι αναθεωρημένες προβλέψεις δείχνουν ότι ο κόσμος θα χρειαστεί περισσότερο φυσικό αέριο για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, θέρμανση και ψύξη, βιομηχανία και μεταφορές, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι ανάπτυξης και απανθρακοποίησης», ανέφερε ο επικεφαλής του LNG trading της Shell, Τομ Σάμερς.
Η Shell είναι σήμερα ο μεγαλύτερος έμπορος LNG παγκοσμίως και, έστω κι αν «προωθεί τη δική της ατζέντα», δεν είναι η μόνη που βλέπει έντονα αυξανόμενη ζήτηση φυσικού αερίου.
Στην Ευρώπη, για παράδειγμα, τα περισσότερα κράτη-μέλη αναμένεται σύντομα να εξαρτώνται από το LNG για πάνω από τα 2/3 της συνολικής τους κατανάλωσης φυσικού αερίου.
Με τις Βρυξέλλες να επιχειρούν τη σταδιακή απεξάρτηση από το ρωσικό ενεργειακό μείγμα και να στρέφονται όλο και περισσότερο στις αμερικανικές εισαγωγές, το ποσοστό του LNG από τις ΗΠΑ στην ευρωπαϊκή αγορά ενδέχεται να πλησιάσει το 100% – υπό την προϋπόθεση ότι η ΕΕ θα επανεξετάσει τη σκληρή νομοθεσία για τις εκπομπές μεθανίου και τον έλεγχο της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Στην Ασία, από την άλλη, η ανάπτυξη των οικονομιών ενισχύει ακόμη περισσότερο τη ζήτηση.
Η Ινδονησία, έκτος μεγαλύτερος εξαγωγέας LNG παγκοσμίως, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι αναβάλλει φορτία εξαγωγών για να καλύψει την αυξανόμενη εγχώρια κατανάλωση.
Σημαιοφόρος της ζήτησης η Ασία
Η τάση αυτή επιβεβαιώνει πως η Ασία αποτελεί τον κύριο μοχλό παγκόσμιας αύξησης ζήτησης LNG – και οι ευρωπαϊκοί ενεργειακοί όμιλοι είναι ήδη σε θέση να καλύψουν το κενό στην προσφορά.
Καθώς λοιπόν οι ΗΠΑ εντείνουν την παρουσία τους στο παγκόσμιο LNG trading, και η Ευρώπη αυξάνει την εξάρτησή της από το υγροποιημένο αέριο, η αγορά αναμένεται να εξελιχθεί σε πεδίο στρατηγικής αναμέτρησης ανάμεσα σε αμερικανικά και ευρωπαϊκά συμφέροντα, με την Ασία να παραμένει ο μεγάλος καταναλωτής του μέλλοντος.
Οι αμερικανικές πετρελαϊκές κολοσσοί μπαίνουν δυναμικά στο LNG, καθώς η παγκόσμια ζήτηση εκτοξεύεται
Φιλόδοξα σχέδια από τους ευρωπαϊκούς γίγαντες
Με φόντο τη ραγδαία αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης για υγροποιημένο φυσικό αέριο οι ευρωπαϊκοί ενεργειακοί όμιλοι – όπως η Shell, η TotalEnergies και η BP – έχουν ήδη ανακοινώσει φιλόδοξα σχέδια επέκτασης.
Η Shell γνωστοποίησε πριν από δύο μήνες ότι σκοπεύει να προσθέσει LNG δυναμικότητας 12 εκατ. τόνων έως το 2030, ενώ η TotalEnergies σχεδιάζει να αυξήσει κατά 50% τον όγκο LNG που διαχειρίζεται.
Η BP, από την πλευρά της, ξεκίνησε νέο έργο LNG στις ακτές της Σενεγάλης και της Μαυριτανίας, με στόχο να μετατρέψει τις δύο χώρες σε περιφερειακό κόμβο εξαγωγών.
Τώρα, και οι αμερικανικές Exxon και Chevron αποφάσισαν να μπουν πιο ενεργά στο παιχνίδι.
Όπως αποκαλύπτουν οι Financial Times, οι δύο αμερικανικοί ενεργειακοί κολοσσοί διόρισαν πρόσφατα νέα ηγεσία στις μονάδες εμπορίας LNG, τοποθετώντας τα κεντρικά γραφεία τους στην Ασία – την ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά κατανάλωσης.
Παράλληλα, έχουν αρχίσει να υπογράφουν συμβόλαια προμήθειας, συνολικού ύψους 7 εκατ. τόνων ετησίως η καθεμία, σύμφωνα με πηγές της εφημερίδας.
Αν και οι όγκοι αυτοί θεωρούνται περιορισμένοι σε σύγκριση με τους μεγάλους ευρωπαϊκούς traders, πρόκειται μόλις για την αρχή μιας νέας στρατηγικής για Exxon και Chevron.
«Αν κοιτάξεις πίσω, έβρισκες έναν πελάτη, υπέγραφες για όλη την ποσότητα και είχες ένα πλοίο να κάνει απλώς διαδρομές εμπρός-πίσω», δήλωσε στο FT ο επικεφαλής LNG της Exxon, Πίτερ Κλαρκ.
«Σήμερα, τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά». Πράγματι, ακόμη και μεγάλοι παραγωγοί όπως η Shell και η BP είναι πλέον πρόθυμοι να συνάψουν εμπορικά deals με άλλους προμηθευτές – ακόμα κι αν μερικά εξ αυτών δεν πάνε όπως αναμενόταν, όπως στην περίπτωση της Venture Global.
Το LNG είναι κερδοφόρο εμπόρευμα και οι μεγάλοι του κλάδου ξέρουν πώς να αξιοποιούν τις ευκαιρίες.
Η ενίσχυση του ανταγωνισμού αναμένεται να λειτουργήσει προς όφελος των μεγάλων καταναλωτών LNG, καθώς περισσότερες επιλογές συνεπάγονται καλύτερες τιμές – ειδικά σε μια περίοδο όπου η προσφορά προβλέπεται να αυξηθεί, ακολουθώντας τη σταθερή ανοδική πορεία της ζήτησης.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) προέβλεψε τον Ιούλιο ότι η παγκόσμια ζήτηση LNG θα επιταχυνθεί το 2025, μετά από μια αναμενόμενη επιβράδυνση το 2024 λόγω ευρύτερων οικονομικών πιέσεων.
Ωστόσο, η Διεθνής Ένωση Φυσικού Αερίου (IGU) εκτιμά ότι η ζήτηση για φυσικό αέριο παραμένει σταθερά ανοδική φέτος, με αύξηση 1,7%, σε σύγκριση με 1,5% το 2023.
Στην ετήσια έκθεσή της που δημοσιεύθηκε νωρίτερα μέσα στον Σεπτέμβριο, η IGU σημείωσε: «Οι παρατηρούμενες τάσεις δείχνουν ότι η παγκόσμια ζήτηση ενέργειας αναμένεται να συνεχίσει αυξητικά μέσα στην επόμενη δεκαετία, ειδικά έως το 2030».
Η Exxon και η Chevron ήδη συγκαταλέγονται στους μεγαλύτερους παραγωγούς φυσικού αερίου και LNG παγκοσμίως, αλλά η επέκταση στην εμπορία θεωρείται κρίσιμο βήμα για τη διασφάλιση μακροπρόθεσμης κερδοφορίας. Όπως εξήγησε χαρακτηριστικά στέλεχος ελβετικής εταιρείας εμπορίας στο FT, «αν δραστηριοποιείσαι μόνο σε ένα σκέλος της αλυσίδας, μπορεί να έχεις δύο-τρία καλά χρόνια και μετά ένα καταστροφικό».
Ο Μπέντζαμιν Λάκατος, πρόεδρος του MET Group, το έθεσε πιο απλά: «Αν θες να πετύχεις στο LNG, πρέπει να είσαι παντού».
www.worldenergynews.gr






