Παράταση για το υβριδικό έργο της Αστυπάλαιας – Ποιες οι εξελίξεις στα νησιά της πράσινης μετάβασης

Παράταση για το υβριδικό έργο της Αστυπάλαιας – Ποιες οι εξελίξεις στα νησιά της πράσινης μετάβασης
Την υλοποίηση του project έχει αναλάβει η ΔΕΗ Ανανεώσιμες και αποτελεί μέρος της στρατηγικής της για την ενεργειακή μετάβαση και την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας των νησιών
Το 2026 αναμένεται ότι θα ολοκληρωθεί και θα λειτουργεί το Ειδικό Πιλοτικό Έργο της Αστυπάλαιας. Σύμφωνα με ειδική ρύθμιση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) η οποία θα εισαχθεί προς ψήφιση στη Βουλή την ερχόμενη Τετάρτη, η προθεσμία αδειοδότησης και κατασκευής του έργου παρατείνεται για δεύτερη φορά από τη λήξη της, για ακόμη τέσσερις ακόμη μήνες.

Οι σχετικές προθεσμίες είχαν παραταθεί και τον Νοέμβριο του 2024, τότε για 10 μήνες.

Την υλοποίηση του project έχει αναλάβει η ΔΕΗ Ανανεώσιμες και αποτελεί μέρος της στρατηγικής της για την ενεργειακή μετάβαση και την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας των νησιών.

Η κατασκευή του υβριδικού έργου ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2024 και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025. Συνδυάζει ηλιακή ενέργεια με ηλεκτροχημική αποθήκευση, στοχεύοντας στην κάλυψη άνω του 80% των ενεργειακών αναγκών του νησιού, με ετήσια παραγωγή περίπου 6,55 GWh. Αυτό θα οδηγήσει σε αποφυγή εκπομπής περίπου 5.700 τόνων CO₂ ετησίως.

Υλοποίηση και χαρακτηριστικά του έργου

Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 3,53 MW και μονάδα αποθήκευσης 14,12 MWh. Η συνδυασμένη παραγωγή και αποθήκευση ενέργειας επιτρέπει την αξιοποίηση του ισχυρού ηλιακού δυναμικού του νησιού, την αποθήκευση πλεονάζουσας παραγωγής και τη μετέπειτα χρήση της κατά τις περιόδους που η παραγωγή ΑΠΕ είναι περιορισμένη.

Κεντρικό ρόλο έχει και η Volkswagen Group καθώς μέσα από κοινές δράσεις η Αστυπάλαια θα μεταμορφωθεί πρότυπο νησί και ως προς την ουδέτερη κινητικότητα. Το σύστημα μεταφορών στο νησί αντικαθίσταται με ηλεκτρικά οχήματα και προωθούνται νέες υπηρεσίες μετακίνησης όπως ο διαμοιρασμός και η κοινή χρήση οχημάτων. Στο πλαίσιο του project οι κάτοικοι της Αστυπάλαιας απολαμβάνουν ιδιαίτερα προνόμια και ειδικές τιμές στην απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, φορτιστών και scooters.

Χάλκη: Πράσινο και έξυπνο νησί

Όσον αφορά στη Χάλκη το πρώτο νησί που εντάχθηκε στην εθνική πρωτοβουλία GR‑eco Islands έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδο στο έργο μετατροπής της σε «πράσινο» και «έξυπνο» νησί, μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε το 2021.

Προ τριών εβδομάδων μάλιστα, σε ειδική εκδήλωση στη Βιέννη, απέσπασε και το πρώτο βραβείο στην κατηγορία Προστασία του Κλίματος στα φετινά Innovation in Politics Awards, ξεχωρίζοντας ανάμεσα σε εκατοντάδες καινοτόμες ευρωπαϊκές συμμετοχές.

Ήδη έχει εγκατασταθεί και λειτουργεί με την υποστήριξη της ΔΕΗ φωτοβολταϊκό πάρκο 1 MW, παρέχοντας σχεδόν μηδενικούς λογαριασμούς ρεύματος στους κατοίκους μέσω της ενεργειακής κοινότητας «Κάλχιον».

Εφαρμόζεται Virtual Net Metering για την κατανομή της παραγόμενης ενέργειας σε κατοίκους και επιχειρήσεις, εξοικονομώντας συνολικά περίπου 260.000 ευρώ ετησίως. Παράλληλα, έγινε προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων από τη Citroën για τον Δήμο, την Αστυνομία και το Λιμενικό, εγκαταστάθηκαν σταθμοί φόρτισης για την υποστήριξή τους , εγκαταστάθηκε δίκτυο 5G για την υποστήριξη ψηφιακών υπηρεσιών και τηλεϊατρικής, ηλιακοί πάγκοι και σταθμοί φόρτισης για κινητά τηλέφωνα στην κεντρική πλατεία του νησιού κλπ.

Επίσης, προγραμματίζεται η εγκατάσταση μικρών ανεμογεννητριών για την περαιτέρω κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του νησιού, σχεδιάζεται η ανάπτυξη θερμικών δικτύων για την κάλυψη των αναγκών σε θέρμανση και ψύξη, ενώ υπάρχει και στρατηγικό σχέδιο για την αναβίωση του εγκαταλελειμμένου χωριού Χωρίο, με στόχο την αύξηση του πληθυσμού και την ενίσχυση του τουρισμού.

Πόρος: Έργα υπό ανάπτυξη

Όσον αφορά στον Πόρο, έως σήμερα δεν έχει ξεκινήσει η κατασκευή του φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος 7 MW. Η συμφωνία για την ανάπτυξη του έργου από την Masdar, που αποτελεί μέρος της πρωτοβουλίας GR-Eco Islands, είχε υπογραφεί τον Δεκέμβριο του 2023, με στόχο κάλυψη μέρους των ενεργειακών αναγκών του νησιού μέσω ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Στον σχεδιασμό προβλέπεται και η αντικατάσταση των δημοτικών οχημάτων με ηλεκτρικά, η ανάπτυξη υποδομών φόρτισης και η δημιουργία υπηρεσίας παράδοσης αγαθών με ηλεκτρικά βαν και e- cargo bikes.

Είναι αξιοσημείωτο ότι στην πρωτοβουλία GR-Eco Islands μπορούν να ενταχθούν περί τα 39 μικρά νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου, τα οποία πληρούν κριτήρια πληθυσμού, ενεργειακής ανάγκης και προσβασιμότητας, αλλά ακόμη δεν έχει ωριμάσει κάποιο άλλο έργο.

Η Τήλος της πρωτοπορίας

Ωστόσο, είναι αξιοσημείωτο ότι, εκτός της πρωτοβουλίας, υπάρχουν ήδη νησιά που έχουν καταφέρει να πρασινίσουν από… μόνα τους. Το ένα είναι η Τήλος το πρώτο ενεργειακά αυτόνομο νησί της Μεσογείου που συνεχίζει να προχωρά σε καινοτόμα έργα για την ενίσχυση της βιωσιμότητάς της. Μετά την ολοκλήρωση του έργου TILOS, το οποίο περιλάμβανε υβριδικό σύστημα παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), το νησί εξετάζει νέες τεχνολογίες για την περαιτέρω ενίσχυση της ενεργειακής του αυτονομίας.

Άγιος Ευστράτιος: πλήρης κάλυψη ΑΠΕ

Στο έτερο πράσινο νησί στον Άγιο Ευστράτιο, ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι η δοκιμαστική λειτουργία του υβριδικού συστήματος, μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών σύνδεσης του σταθμού με το ηλεκτρικό δίκτυο του νησιού και έγινε το πρώτο μη διασυνδεδεμένο ελληνικό νησί με 100% κάλυψη σε ηλεκτρική ενέργεια από ΑΠΕ, χωρίς τη βοήθεια συμβατικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής και μάλιστα σε ποσοστό πάνω από το 90% του χρόνου. Η κατασκευή του έργου είχε ολοκληρωθεί από το καλοκαίρι του 2024 και λειτουργούσε ως αυτόνομο σύστημα απομονωμένο από το υπόλοιπο δίκτυο του νησιού, τροφοδοτώντας τις ιδιοκαταναλώσεις και το σύστημα τηλεθέρμανσης. Το έργο αποτελεί πρωτοβουλία του ΚΑΠΕ και κατασκευάστηκε από την ΤΕΡΝΑ.
 
www.worldenergynews.gr 

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης