Μετά το βρετανικό deal για τα 20 μαχητικά Eurofighter Typhoon, η επίσκεψη του Merz θεωρείται κομβική για να διαμορφώσει τη «γερμανική απάντηση» στο άνοιγμα του Λονδίνου προς την Άγκυρα — αλλά και για να θέσει τις βάσεις μιας νέας, πιο ρεαλιστικής ευρωτουρκικής προσέγγισης
Πάνω σε τρεις άξονες θα κινηθεί η σημερινή (30/10) συνάντηση του Γερμανού καγκελάριου Φρίντριχ Μερτς με τον Τούρκο πρόεδρο, Ταγίπ Ερντογάν στην Άγκυρα, η οποία έρχεται σε μια περίοδο έντονων ζυμώσεων γύρω από τον ρόλο της γειτονικής χώρας στην ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική ασφάλειας και τη νέα γεωπολιτική σκακιέρα της Ανατολικής Μεσογείου.
Μετά το βρετανικό deal για τα 20 μαχητικά Eurofighter Typhoon, η επίσκεψη του Μερτς θεωρείται κομβική για να διαμορφώσει τη «γερμανική απάντηση» στο άνοιγμα του Λονδίνου προς την Άγκυρα — αλλά και για να θέσει τις βάσεις μιας νέας, πιο ρεαλιστικής ευρωτουρκικής προσέγγισης.
Το ζήτημα των επιστροφών μεταναστών αποτελεί το βασικό αντικείμενο των συνομιλιών του Μερτς με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Η Γερμανία αναζητεί μια νέα συμφωνία τύπου «EU-Turkey deal» για να περιορίσει τις μεταναστευτικές ροές και να επιταχύνει τις επιστροφές παράτυπων μεταναστών.
Στο Βερολίνο γνωρίζουν ότι χωρίς συνεργασία με την Άγκυρα, δεν μπορεί να υπάρξει αποτελεσματικός έλεγχος στα ανατολικά σύνορα της Ευρώπης — και ο Μερτς το θεωρεί πολιτικό στοίχημα για την κυβέρνησή του.
Το δεύτερο κομμάτι των συζητήσεων αφορά το deal των Eurofighter Typhoon.
Ο Μερτς φτάνει στην Άγκυρα με την πρόθεση να επιβεβαιώσει τη γερμανική συναίνεση στη συμφωνία, αλλά και να ελέγξει τις τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους της.
Διπλωματικές πηγές επισημαίνουν ότι «ο Μερτς ενδιαφέρεται να δει τις λεπτομέρειες της συμφωνίας. Η Γερμανία έχει ρόλο στο κονσόρτσιουμ του Eurofighter, αλλά δεν είναι το Λονδίνο. Η στάση του Βερολίνου θα είναι πιο προσεκτική, πιο θεσμική. Μην περιμένουμε την ίδια “ευκολία” συμφωνιών όπως στη συνάντηση Στάρμερ – Ερντογάν. Οι τόνοι θα είναι σαφώς πιο χαμηλοί».
Παράλληλα, η γερμανική βιομηχανία προσβλέπει στα οικονομικά οφέλη της συνέργειας με την τουρκική αμυντική βιομηχανία, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει αναβαθμιστεί με τα Bayraktar, τα Hürjet και τα Altay.
Το τρίτο ζήτημα στην ατζέντα αφορά το ευρωπαϊκό ταμείο αμυντικής πολιτικής SAFE (Strategic Armament for Europe), στο οποίο η Τουρκία επιδιώκει να συμμετάσχει.
Όπως εξηγούν αναλυτές, ο Μερτς θέλει να μπει η Τουρκία στο SAFE, όχι μόνο για πολιτικούς λόγους, αλλά για να εξασφαλίσει συνέργεια μεταξύ γερμανικών και τουρκικών εταιρειών και να τους κρατήσει στο δικό του «άρμα». Άλλωστε, αυτήν τη στιγμή η Άγκυρα συνεργάζεται πολύ στενά με την Ιταλία και την Ισπανία – όχι με τη Γερμανία.
Η είσοδος της Τουρκίας στο SAFE, ωστόσο, προϋποθέτει ομοφωνία όλων των κρατών-μελών, με την Ελλάδα να έχει καταστήσει σαφές ότι θα μπλοκάρει τη συμμετοχή της Άγκυρας αν δεν αρθεί το casus belli.
Το ζήτημα αναμένεται να τεθεί με προσοχή, καθώς αγγίζει τις ελληνοτουρκικές ισορροπίες και το πλέγμα ασφαλείας στο Αιγαίο.
www.worldenergynews.gr
Μετά το βρετανικό deal για τα 20 μαχητικά Eurofighter Typhoon, η επίσκεψη του Μερτς θεωρείται κομβική για να διαμορφώσει τη «γερμανική απάντηση» στο άνοιγμα του Λονδίνου προς την Άγκυρα — αλλά και για να θέσει τις βάσεις μιας νέας, πιο ρεαλιστικής ευρωτουρκικής προσέγγισης.
Το ζήτημα των επιστροφών μεταναστών αποτελεί το βασικό αντικείμενο των συνομιλιών του Μερτς με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Η Γερμανία αναζητεί μια νέα συμφωνία τύπου «EU-Turkey deal» για να περιορίσει τις μεταναστευτικές ροές και να επιταχύνει τις επιστροφές παράτυπων μεταναστών.
Στο Βερολίνο γνωρίζουν ότι χωρίς συνεργασία με την Άγκυρα, δεν μπορεί να υπάρξει αποτελεσματικός έλεγχος στα ανατολικά σύνορα της Ευρώπης — και ο Μερτς το θεωρεί πολιτικό στοίχημα για την κυβέρνησή του.
Το δεύτερο κομμάτι των συζητήσεων αφορά το deal των Eurofighter Typhoon.
Ο Μερτς φτάνει στην Άγκυρα με την πρόθεση να επιβεβαιώσει τη γερμανική συναίνεση στη συμφωνία, αλλά και να ελέγξει τις τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους της.
Διπλωματικές πηγές επισημαίνουν ότι «ο Μερτς ενδιαφέρεται να δει τις λεπτομέρειες της συμφωνίας. Η Γερμανία έχει ρόλο στο κονσόρτσιουμ του Eurofighter, αλλά δεν είναι το Λονδίνο. Η στάση του Βερολίνου θα είναι πιο προσεκτική, πιο θεσμική. Μην περιμένουμε την ίδια “ευκολία” συμφωνιών όπως στη συνάντηση Στάρμερ – Ερντογάν. Οι τόνοι θα είναι σαφώς πιο χαμηλοί».
Παράλληλα, η γερμανική βιομηχανία προσβλέπει στα οικονομικά οφέλη της συνέργειας με την τουρκική αμυντική βιομηχανία, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει αναβαθμιστεί με τα Bayraktar, τα Hürjet και τα Altay.
Το τρίτο ζήτημα στην ατζέντα αφορά το ευρωπαϊκό ταμείο αμυντικής πολιτικής SAFE (Strategic Armament for Europe), στο οποίο η Τουρκία επιδιώκει να συμμετάσχει.
Όπως εξηγούν αναλυτές, ο Μερτς θέλει να μπει η Τουρκία στο SAFE, όχι μόνο για πολιτικούς λόγους, αλλά για να εξασφαλίσει συνέργεια μεταξύ γερμανικών και τουρκικών εταιρειών και να τους κρατήσει στο δικό του «άρμα». Άλλωστε, αυτήν τη στιγμή η Άγκυρα συνεργάζεται πολύ στενά με την Ιταλία και την Ισπανία – όχι με τη Γερμανία.
Η είσοδος της Τουρκίας στο SAFE, ωστόσο, προϋποθέτει ομοφωνία όλων των κρατών-μελών, με την Ελλάδα να έχει καταστήσει σαφές ότι θα μπλοκάρει τη συμμετοχή της Άγκυρας αν δεν αρθεί το casus belli.
Το ζήτημα αναμένεται να τεθεί με προσοχή, καθώς αγγίζει τις ελληνοτουρκικές ισορροπίες και το πλέγμα ασφαλείας στο Αιγαίο.
www.worldenergynews.gr






