Το 2016, το νικέλιο-κοβάλτιο-μαγγάνιο (NCM) και το νικέλιο-κοβάλτιο-αλουμίνιο ή NCA, που προτιμούσαν η Tesla και ο πάροχος στοιχείων Panasonic, κυριάρχησαν στην αγορά. Το Model S της Tesla και το Leaf της Nissan ήταν τα ηλεκτρικά οχήματα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο εκείνη την εποχή.
Η θέση των μπαταριών στην αγορά
Οι μπαταρίες λιθίου-φωσφορικού σιδήρου (LFP) είχαν πράγματι θέση στην αγορά τότε, αλλά τα εγγενή μειονεκτήματα της χημείας - χαμηλή ενεργειακή πυκνότητα και επομένως περιορισμένη αυτονομία - την έβλεπαν να περιορίζεται σε αστικά οχήματα χαμηλού επιπέδου και φορτηγά διανομής.
Με βάση την χωρητικότητα των μπαταριών που αναπτύσσονται – ένας καλύτερος δείκτης της ζήτησης μετάλλων μπαταριών από τις πωλήσεις μονάδων μόνο – το μερίδιο της LFP στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων μειώθηκε από περισσότερο από 20% το 2016 σε λιγότερο από 5% τρία χρόνια αργότερα. Και αυτό σε μια αγορά, σε όρους GWh, η οποία ήταν μεγαλύτερη κατά πέντε φορές.
Η υιοθέτηση της LFP
Η υιοθέτηση της LFP ξεκίνησε δυναμικά μόνο στις αρχές του 2020. Οι καταλύτες ήταν η εισαγωγή της λεγόμενης πρισματικής μπαταρίας Blade από την BYD και η μετατροπή ολόκληρης της σειράς μοντέλων της σε LFP, καθώς και η έναρξη των αποστολών μοντέλων LFP εισαγωγικού επιπέδου από την Tesla από το εργοστάσιό της στη Σαγκάη (και τώρα γερμανικό εργοστάσιο).
Σήμερα, η LFP βρίσκεται καθ' οδόν για να κατακτήσει το ήμισυ του παγκόσμιου συνόλου, παρόλο που η αγορά για τη χημεία εξακολουθεί να στρέφεται προς μικρότερα και οικονομικά μοντέλα. Στην Κίνα, η οποία αναπτύσσει μεγαλύτερη χωρητικότητα μπαταριών από ό,τι ο υπόλοιπος κόσμος μαζί, το μερίδιο αγοράς της LFP βρίσκεται πλέον στο 70%, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας συμβούλων έρευνας Adamas Intelligence με έδρα το Τορόντο.
Νικελιοφόρος Ευρώπη και Αμερική
Ωστόσο, για τους προμηθευτές της βιομηχανίας, το νικέλιο και το κοβάλτιο απολαμβάνουν μια καθυστερημένη αύξηση. Στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, το NCM - πιο συγκεκριμένα οι συσκευασίες υψηλής περιεκτικότητας σε νικέλιο με περιεκτικότητα σε νικέλιο περίπου 70% έως και πάνω από 90% - κυριαρχούν και το LFP ως ποσοστό της αγοράς μόλις πρόσφατα ξεπέρασε το 10%.
Οι μπαταρίες NCMA υψηλής περιεκτικότητας σε νικέλιο, που κατασκευάζονται από την Ultium Cells, μια κοινοπραξία μεταξύ της General Motors και της LG Energy Solution, αρχίζουν επίσης να επηρεάζουν την αγορά. Ενώ μόνο το 6% του παγκόσμιου νικελίου μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων έχει αναπτυχθεί μέχρι στιγμής το 2025 στα 15kt, αυτό είναι αυξημένο κατά 120% σε ετήσια βάση.
Σε κυλιόμενη τριμηνιαία βάση, οι δαπάνες για νικέλιο έως τα τέλη Οκτωβρίου ήταν οι δεύτερες υψηλότερες που έχουν καταγραφεί στα 1,71 δισεκατομμύρια δολάρια. Η αξία του νικελίου που περιέχεται στις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλούνται κατά τη διάρκεια μιας περιόδου τριών μηνών ξεπεράστηκε μόνο στο τέταρτο τρίμηνο του 2022.
Η πολύ βελτιωμένη απόδοση της αγοράς νικελίου για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων έρχεται επίσης σε μια εποχή που οι τιμές του θειικού νικελίου δεν ήταν καθόλου ανοδικές.
Το θειικό νικέλιο που εισέρχεται στην κινεζική αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων ανήλθε κατά μέσο όρο σε περισσότερα από 18.000 δολάρια ανά τόνο τον Οκτώβριο (100% βάση), το υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούνιο του 2024, αλλά πριν από την πρόσφατη ύφεση, το μέταλλο πέρασε περισσότερα από τρία χρόνια πάνω από τα 20.000 δολάρια και πιο κοντά στα 30.000 δολάρια κατά τη διάρκεια του 2022. Οι δαπάνες για νικέλιο ξεπέρασαν επίσης αυτές του λιθίου κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου μέρους του δεύτερου και τρίτου τριμήνου.
Η άνοδος της ισχύος του κοβαλτίου το 2025
Σε σύγκριση με το νικέλιο, η ανάκαμψη της τύχης του κοβαλτίου έχει σχεδόν πάντα να κάνει με την τιμή. Τον Οκτώβριο, το Κονγκό, το οποίο ευθύνεται για πάνω από τα τρία τέταρτα της παγκόσμιας παραγωγής, άρχισε να εφαρμόζει ένα σύστημα ποσοστώσεων για να αντικαταστήσει μια απαγόρευση που ανακοινώθηκε τον Φεβρουάριο. Οι επιτρεπόμενοι βασικοί όγκοι των 87.000 τόνων ετησίως αντιστοιχούν περίπου στο ήμισυ των συνολικών εξαγωγών που καταγράφηκαν το 2024.
Η κατανάλωση κοβαλτίου σε μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων ξεπέρασε άλλες πηγές ζήτησης, όπως τα κράματα αεροδιαστημικής, πριν από αρκετά χρόνια και ο αντίκτυπος της στρατηγικής εφοδιασμού της ΛΔΚ ήταν άμεσος.
Η τιμή του θειικού κοβαλτίου που εισέρχεται στην αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα διαπραγματεύεται τώρα 335% υψηλότερα από ό,τι στην αρχή του έτους, με μέσο όρο 11.932 τόνους τον Οκτώβριο - που μεταφράζεται σε τιμή 58.200 δολαρίων με βάση την περιεκτικότητα σε κοβάλτιο 100%. Ωστόσο, αυτό παραμένει πολύ μακριά από την κορύφωση του Μαρτίου 2022, η οποία ξεπερνούσε τα 90.000 δολάρια ανά τόνο.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνεχίζουν να μειώνουν τα φορτία κοβαλτίου, με το μέταλλο να πλήττεται τόσο από την άνοδο του LFP όσο και από τη συνεχιζόμενη τάση προς καθόδους υψηλής περιεκτικότητας σε νικέλιο με λιγότερο από 10% κοβάλτιο (και μερικές φορές πολύ λιγότερο).
Ωστόσο, σε κυλιόμενη τριμηνιαία βάση, οι δαπάνες για κοβάλτιο αυξήθηκαν στα 712,6 εκατομμύρια δολάρια μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου - η υψηλότερη από το τρίμηνο έως τα τέλη Μαΐου 2022. Η αξία του κοβαλτίου που περιέχεται στις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων (EV) για τους πρώτους δέκα μήνες του έτους ανέρχεται σε 4,4 δισεκατομμύρια δολάρια, ήδη πολύ πάνω από την αξία του ημερολογιακού έτους 2024.
Οι τιμές του κοβαλτίου πιθανότατα θα παραμείνουν υψηλές και θα μπορούσαν να αυξηθούν περαιτέρω στο πλαίσιο του συστήματος ποσοστώσεων που τέθηκε σε ισχύ για το 2026 και το 2027 και θα υποστηριχθούν περαιτέρω εάν η κυβέρνηση των ΗΠΑ αρχίσει να αποθηκεύει κοβάλτιο για πρώτη φορά από το 1990.
Καθυστερημένη χρέωση
Η άνοδος της αξίας τόσο της αγοράς μπαταριών νικελίου όσο και του κοβαλτίου ενόψει του 2025 οφείλεται επίσης σε μια καθυστερημένη αύξηση στις ΗΠΑ, αφού οι αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων ανέστειλαν τις αγορές τους πριν από τη λήξη των κινήτρων λιανικής στο τέλος του Σεπτέμβριου. Στην ανάκαμψη προστίθεται μια ευρωπαϊκή αγορά σε κακή κατάσταση.
Η ήπειρος έχει πλέον ξεπεράσει την Ασία-Ειρηνικό ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων για το 2025. Κατά τα πρώτα τρία τρίμηνα του τρέχοντος έτους, ο ρυθμός επέκτασης της Ασίας-Ειρηνικού (+30% στις 473,3 GWh) έχει πλέον μείνει πίσω από αυτόν της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής (+33% στις 169,4 GWh).
Στην Αμερική, η ανάπτυξη έχει επιβραδυνθεί στο 16% σε ετήσια βάση, φτάνοντας τις 116,3 GWh, παρά το σπριντ του τρίτου τριμήνου.
www.worldenergynews.gr






