Η χρήση Η2 πριν αυτό γίνει ανταγωνιστικό (ως προς το κόστος), κινδυνεύει να εκδιώξει τις επενδύσεις από τη «γηραιά ήπειρο» - Οι ειδικοί πιστεύουν ότι οι τρέχουσες πολιτικές όπως ο CBAM (Μηχανισμός Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα) και το EU ETS (Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών), είναι άσκοπα περίπλοκες και εξακολουθούν να μην καταφέρνουν να δημιουργήσουν την απαραίτητη ζήτηση
Η ώθηση της τεχνολογίας χαμηλών εκπομπών άνθρακα πρέπει να συνδυαστεί με την ανάπτυξη της οικονομίας υδρογόνου της Ευρώπης προκειμένου να μη φύγουν οι επενδύσεις.
Πρόκειται για συμπέρασμα που βγήκε από το υβριδικό συνέδριο του Euractiv για τις αγορές πράσινης πρωτοπορίας.
Μάλιστα απαιτείται το Η2 να είναι ανταγωνιστικό ως προς το κόστος για την υποστήριξη επενδύσεων σε χάλυβα και λιπάσματα.
«Η υποχρέωση των κατασκευαστών χάλυβα και λιπασμάτων να χρησιμοποιούν υδρογόνο πριν αυτό γίνει ανταγωνιστικό ως προς το κόστος κινδυνεύει να εκδιώξει τις επενδύσεις από την Ευρώπη», προειδοποίησε ο Philipp Tschinke (επικεφαλής του γραφείου της Salzgitter AG στις Βρυξέλλες), στην προαναφερόμενη εκδήλωση.
Νόμος Βιομηχανικού Επιταχυντή
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόκειται να δημοσιεύσει το Νόμο περί Βιομηχανικού Επιταχυντή (IAA) στις 10 Δεκεμβρίου.
Πρόκειται για μια νομοθετική πρόταση που θα μπορούσε να δημιουργήσει πράσινες αγορές πρωτοπορίας, να εισάγει κριτήρια για την ενίσχυση της ζήτησης για καθαρά προϊόντα που κατασκευάζονται στην ΕΕ και να προσφέρει μια καθαρή ευρωπαϊκή προσφορά για ενεργοβόρους τομείς.
Η δημιουργία αυτής της ζήτησης θα μπορούσε να είναι απαραίτητη εάν η Ευρώπη θέλει να απαλλαγεί από τις ανθρακούχες εκπομπές των βιομηχανιών της, παραμένοντας παράλληλα ανταγωνιστική.
Οι ειδικοί πιστεύουν ότι οι τρέχουσες πολιτικές όπως ο CBAM (Μηχανισμός Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα) και το EU ETS (Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών), είναι άσκοπα περίπλοκες και εξακολουθούν να μην καταφέρνουν να δημιουργήσουν την απαραίτητη ζήτηση.
Επενδύοντας πρώτα στην απανθρακοποίηση
«Κατά την άποψή μου, πρέπει πρώτα να ξεκινήσουμε τις επενδύσεις σε τεχνολογία χαμηλών εκπομπών άνθρακα και παράλληλα να αναπτύξουμε την οικονομία υδρογόνου στην Ευρώπη», δήλωσε ο Tschinke στο συνέδριο του Euractiv με την υποστήριξη της Hydrogen Europe, στις 18 Νοεμβρίου.
Πρέπει η αγορά να ανταμείβει τα βιώσιμα προϊόντα
Ο Tschinke δήλωσε ότι οι εταιρείες δεν θα επενδύσουν στην απαλλαγή από τον άνθρακα εάν η αγορά δεν ανταμείβει τα βιώσιμα προϊόντα.
Προειδοποίησε ότι η πρόωρη επιβολή ποσοστώσεων από την πλευρά του προμηθευτή θα έβλαπτε τους παραγωγούς, καθώς άλλοι ομιλητές πρότειναν ότι οι ποσοστώσεις ανά τομέα θα μπορούσαν να κατανείμουν το κόστος σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας.
Ο Ben McWilliams (μέλος του συνεργαζόμενου οργανισμού Bruegel) υποστήριξε ότι «οι αγορές πράσινης πρωτοπορίας θα μπορούσαν να προσφέρουν μια λύση διαμορφώνοντας το μέλλον των βιομηχανιών, διασφαλίζοντας ότι οι επενδυτικές εταιρείες μπορούν πλέον να στραφούν σε πράσινα επιχειρηματικά μοντέλα και πράσινες αλυσίδες αξίας».
Ανεπαρκείς οι πολιτικές της ΕΕ για καθαρή αγορά υδρογόνου
Μια νέα έκθεση της PwC που ανατέθηκε από την Hydrogen Europe, όρισε την αγορά πρωτοπορίας ως αγορά που θα παρείχε κίνητρα τουλάχιστον στο 20% της συνολικής ευρωπαϊκής προσφοράς και ζήτησης για καθαρό υδρογόνο. Διαπίστωσε ότι οι τρέχουσες πολιτικές της ΕΕ δεν επαρκούν για να διατηρήσουν μια υγιή και καθαρή αγορά υδρογόνου. 
Σημείωσε επίσης ότι ενώ οι στοχευμένες δημόσιες συμβάσεις θα μπορούσαν να βοηθήσουν, τα αποτελέσματά τους θα μπορούσαν να είναι περιορισμένα.
«Έχουμε ήδη τις τεχνικές λύσεις, αλλά δεν έχουμε τη ζήτηση για τέτοια πράσινα προϊόντα.
Έτσι, η βασική ιδέα των πρωτοπόρων αγορών είναι η μείωση του συνολικού κόστους και η επιτάχυνση της υιοθέτησης [του υδρογόνου] μέσω μιας κλιμακωτής εισαγωγής στην αγορά», δήλωσε ο Matthias Stephan (Διευθυντής ενεργειακού δικαίου της PwC Γερμανίας).
Η έκθεση και η συζήτηση επικεντρώθηκαν στους τομείς του χάλυβα και των λιπασμάτων, καθώς συγκαταλέγονται στις μεγαλύτερες βιομηχανικές πηγές εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην Ευρώπη.
Μικρό κόστος
Ο Stephan τόνισε ότι τα ρυθμιστικά μοντέλα που βασίζονται σε ποσοστώσεις για τον τομέα του χάλυβα θα μπορούσαν να αποδειχθούν αποτελεσματικά στη δημιουργία πρωτοπόρων αγορών για καθαρό υδρογόνο στην ΕΕ.
Για τα λιπάσματα, οι χρηματοδοτούμενες από φόρους συμβάσεις επί της διαφοράς (CfD) θα μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν τους παραγωγούς λιπασμάτων που επιβαρύνονται με πρόσθετο κόστος για καθαρότερες τεχνολογίες.
«Οι πρωτοπόρες αγορές μπορούν να βοηθήσουν στην επίτευξη των στόχων για το κλίμα και το υδρογόνο.
Το πρόσθετο κόστος φαίνεται να είναι αρκετά χαμηλό και λογικό.
Η επιτυχία εξαρτάται από μια ισχυρή νομοθεσία σε ολόκληρη την ΕΕ και τη στενή συνεργασία μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων μερών», δήλωσε ο Stephan.
Δημιουργία οικονομίας υδρογόνου
Τα γεωπολιτικά ζητήματα αναφέρθηκαν επίσης στη συζήτηση.
Ο Tschinke υποστήριξε ότι η Ευρώπη θα πρέπει να διατηρήσει ολοκληρωμένες βιομηχανικές αλυσίδες αξίας για να οικοδομήσει την οικονομία υδρογόνου της, ώστε να καταστεί δυνατή η παραγωγή βασικών συστατικών χάλυβα χαμηλότερης περιεκτικότητας σε άνθρακα, όπως ο άμεσος μειωμένος σίδηρος (DRI), αντί να βασίζεται αποκλειστικά στις εισαγωγές.
Ο ΜακΓουίλιαμς προέβλεψε ότι το θέμα των πράσινων αμυντικών δαπανών θα κατέχει πιο εξέχουσα θέση τα επόμενα χρόνια, με ένα βασικό ερώτημα να είναι το πώς μπορούν να δημιουργηθούν εξειδικευμένες θέσεις σε αυτόν τον χώρο.
www.worldenergynews.gr






