Ποιές θαλάσσεις περιοχές προκρίνονται για τα Υπεράκτια Αιολικά - Το track record του ΑΔΜΗΕ και το "know how" της Γαλλίας

Ποιές θαλάσσεις περιοχές προκρίνονται για τα Υπεράκτια Αιολικά - Το  track record του ΑΔΜΗΕ και το
Ολοκληρώθηκε το πρώτο «σκανάρισμα» των θαλάσσιων οικοπέδων
Tο πρώτο «σκανάρισμα» των θαλάσσιων οικοπέδων από τα αρμόδια υπουργεία και τις συναρμόδιες υπηρεσίες έχει ολοκληρωθεί. Ειδικότερα, προκειμένου να αποφευχθούν δυσάρεστες …εκπλήξεις για τους επενδυτές, οι οποίες ενδέχεται στην καλύτερη περίπτωση να επιφέρουν καθυστερήσεις και στην χειρότερη περίπτωση ακύρωση επενδύσεων, το επιτελείο του υπουργού Ενέργειας κ. Κώστα Σκρέκα έχει ήδη ολοκληρώσει μια πρώτη σειρά επαφών με κρίσιμες αρχές που εμπλέκονται στις αδειοδοτικές διαδικασίες, ώστε να «σβήσει» από τον χάρτη του Αιγαίου όσες περιοχές μπορεί να δημιουργήσουν εμπλοκές.

Όπως αναφέρει παράγοντας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), έχει γίνει ο πρώτος έλεγχος στα προεπιλεγέντα θαλασσοτεμάχια προκειμένου να μην υπάρξουν γεωπολιτικές ή περιβαλλοντικές εμπλοκές, ή προβλήματα που έχουν να κάνουν με τη ναυσιπλοΐα, την αλιεία, τις ενάλιες αρχαιότητες, τον τουρισμό κλπ. Ο έλεγχος έγινε από το ΥΠΕΝ σε συνεργασία με τα υπουργεία Εθνικής Άμυνας (και τις υπηρεσίες στρατού, αεροπορίας και ναυτικού), Ναυτιλίας, Πολιτισμού, Εξωτερικών, Αγροτικής Ανάπτυξης (Διεύθυνση Αλιείας) κλπ. για να αποκλειστούν περιοχές και να διασφαλιστεί η επενδυτική ασφάλεια και η ταχεία έκδοση των απαραίτητων αδειοδοτήσεων.

Τα θαλασσοτεμάχια έχουν ελεγχθεί και ανεμολογικά, με τις καταλληλότερες εντάσεις να προσδιορίζονται στις θαλάσσιες περιοχές των Κυκλάδων, στο Βόρειο Αιγαίο μεταξύ Λήμνου και Αγ. Ευστρατίου, στα Δωδεκάνησα, στην περιοχή που προσδιορίζεται από τα νησιά της Ικαρίας, της Πάτμου και της Λέρου και σε εκείνη που βρίσκεται μεταξύ Κρήτης και Καρπάθου.

Μάλιστα, έχει σχεδόν ολοκληρωθεί από τον μελετητή και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για όλες τις αξιοποιήσιμες περιοχές, αν και ακόμη η μελέτη δεν έχει εγκριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΝ πριν τα «οικόπεδα» παραχωρηθούν, με διαφανείς και ανταγωνιστικούς όρους, για τον πλήρη χρονικό ορίζοντα εκμετάλλευσής, στους επενδυτές. Με τον τρόπο αυτό, ο επενδυτής θα έχει ασφαλές έρεισμα για να προχωρήσει σε μελέτες και έρευνες που είναι μεν εξαιρετικά κοστοβόρες, πλην όμως απαραίτητες για την πλήρη ανάπτυξη του θαλασσοτεμαχίου.

Η αξιοποίηση της εμπειρίας

Το υπουργείο χρησιμοποίησε ως παράδειγμα προς αποφυγήν εκείνο της Γαλλίας, της οποίας ο κλάδος υπεράκτιων αιολικών καθυστέρησε για μια δεκαετία λόγω δικαστικών εμπλοκών και αδειοδοτικών καθυστερήσεων. Επιπλέον, για το ΥΠΕΝ το track record του ΑΔΜΗΕ στις θαλάσσιες διασυνδέσεις αποτέλεσε βασικό κριτήριο της επιλογής να αποτελέσει τον φορέα που θα μελετά, θα αδειοδοτεί και θα υλοποιεί τις διασυνδετικές λύσεις. Παράλληλα, οι συνέργειες με το πρόγραμμα διασύνδεσης των ελληνικών νησιών δίνουν μια αυξημένη εξασφάλιση ότι τα έργα θα εκτελεστούν έγκαιρα, με τεχνική αρτιότητα και με το μικρότερο δυνατό κόστος, τόσο για τον καταναλωτή όσο και για τον επενδυτή (που, ούτως ή άλλως, θα καταλήξει να μετακυλίσει τα κόστη στην τιμή ενέργειας).

Όσο για την οικονομική στήριξη του κλάδου κατά την πρώτη φάση, αν και ήδη έργα υπεράκτιων αιολικών σταθερής έδρασης, στη Γερμανία και την Ολλανδία, προχωρούν στην υλοποίησή τους χωρίς κρατική ενίσχυση και μόνο στη βάση διμερών συμβάσεων αγοραπωλησίας ενέργειας (RES PPAs), όπως αναφέρει στέλεχος του ΥΠΕΝ, αυτό αποτελεί φυσική εξέλιξη που απαντά στην ωριμότητα μιας αγοράς, ενώ στα πρώτα βήματα ανάπτυξης η κρατική στήριξη είναι αναγκαία. Παράλληλα, ειδικά για την τεχνολογία των πλωτών αιολικών, τα κόστη ακόμα παραμένουν σε σημείο που η στήριξη επιβάλλεται. Μάλιστα, το σύστημα στήριξης αναμένεται να είναι έτοιμο για να κοινοποιηθεί στην Κομισιόν κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022. Στόχος είναι ο πρώτος διαγωνισμός να προκηρυχτεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας εντός του 2026.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης